Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe - Pagina 5
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 5/9 EersteEerste ... 456 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 41 tot 50 van de 84

    Onderwerp: Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe

    1. #41
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Berichten
      11.872
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776496

      Standaard Re: Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      .
      @ Eke, bedankt, later.

      We zijn weer veel actiever de laatste tijd op beide fora en dat er wat vonken afspatten vind ik best goed.
      Mooi, Olive : 'best goed'.

      De klimaatverandering gaat gestaag door trouwens : de natuur reageert onverbiddelijk. En sneller dan wij. Momenteel.


      Ik plaats hier maar 2 recente gebeurtenissen.

      In de toekomst worden delen van Noord- Amerika, waar nu veel mensen wonen, ONBEWOONBAAR .

      Geldt ook bv. voor AFRIKA. Wie wat weet over de situatie in Soedan e.o.--hoogste waternivo van de NIJL daar in 100 jaar ??


      Kijk eens als het enigszins kan. Om even kort een indruk te krijgen.

      https://www.nu.nl/283038/video/overs...derd-jaar.html


      https://www.nu.nl/283045/video/apoca...ode-gloed.html

    2. #42
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe

      In tegenstelling tot Knuppeltje ben ik geen klimaatexpert maar dat er een causaal verband bestaat tussen de activiteit van de zon en de temperatuur op aarde klinkt aannemelijk.

      De zon is immers de centrale verwarming van huiskamer aarde. Als ik het koud krijg in huis zou ik als eerste mijn CV ketel contoleren.

      Ergo, niet de mens maar de zon verhit de aarde.

      De zonneactiviteit kenmerkt zich door een 11 jarige zonnevlekkencyclus en een langzame variatie van circa 80 jaar.

      'Nieuwe 'ijstijd' verwacht tegen 2030'

      De Russische klimaatexperten geloven dat de activiteit van de zon elke 200 jaar afneemt, waardoor ze steeds minder warmte produceert. Hierdoor vrezen ze dat de de gemiddelde temperatuur op aarde enkele graden zal afnemen.

      De laatste ijskoude periode, die gekend staat als 'de kleine IJstijd' deed zich voor tussen 1650 en 1850. De nieuwe koude periode zal plaatsvinden rond 2030-2040. Toch hoeven we ons volgens de onderzoekers nog niet te veel zorgen te maken: 'De activiteit van de zon zal afnemen, maar het zal zeker niet zo koud worden als tijdens de 17de eeuw', aldus de Russische wetenschapper Yuri Nagovitsyn.

      Opwarming klimaat
      Hoe zit het dan met het hele 'global warming'-proces, vragen we ons nu af. 'Er is geen bewijs dat de opwarming van de aarde zal aanhouden tot het einde van deze eeuw', aldus Vladimir Kotlyakov van de Russische Wetenschapsacademie. "Er zijn daarentegen wel signalen dat de aarde afkoelt. Deze trend zal zich de komende jaren nog verderzetten."

      Invloed variaties in zonneactiviteit op het klimaat op aarde


    3. #43
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Berichten
      11.872
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776496

      Standaard Re: Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      In tegenstelling tot Knuppeltje ben ik geen klimaatexpert maar dat er een causaal verband bestaat tussen de activiteit van de zon en de temperatuur op aarde klinkt aannemelijk.

      De zon is immers de centrale verwarming van huiskamer aarde. Als ik het koud krijg in huis zou ik als eerste mijn CV ketel contoleren.

      Ergo, niet de mens maar de zon verhit de aarde.

      De zonneactiviteit kenmerkt zich door een 11 jarige zonnevlekkencyclus en een langzame variatie van circa 80 jaar.

      'Nieuwe 'ijstijd' verwacht tegen 2030'

      De Russische klimaatexperten geloven dat de activiteit van de zon elke 200 jaar afneemt, waardoor ze steeds minder warmte produceert. Hierdoor vrezen ze dat de de gemiddelde temperatuur op aarde enkele graden zal afnemen.

      De laatste ijskoude periode, die gekend staat als 'de kleine IJstijd' deed zich voor tussen 1650 en 1850. De nieuwe koude periode zal plaatsvinden rond 2030-2040. Toch hoeven we ons volgens de onderzoekers nog niet te veel zorgen te maken: 'De activiteit van de zon zal afnemen, maar het zal zeker niet zo koud worden als tijdens de 17de eeuw', aldus de Russische wetenschapper Yuri Nagovitsyn.

      Opwarming klimaat
      Hoe zit het dan met het hele 'global warming'-proces, vragen we ons nu af. 'Er is geen bewijs dat de opwarming van de aarde zal aanhouden tot het einde van deze eeuw', aldus Vladimir Kotlyakov van de Russische Wetenschapsacademie. "Er zijn daarentegen wel signalen dat de aarde afkoelt. Deze trend zal zich de komende jaren nog verderzetten."

      Invloed variaties in zonneactiviteit op het klimaat op aarde
      https://www.hln.be/wetenschap-planee...tijd~aee55d1e/

      Dit is een bron uit 2013, Ibrah, waaruit je geput hebt (Russische wetenschappers).Vergelijk jouw tekst maar eens met het artikel.

      Bij het artikel wordt vermeld dat ze gebaseerd is op een artikel van de DAILY Mail. Je weet dat deze Britse tabloidkrant niet meer gebruikt mag worden als bron bij Wikipedia ? Te onnauwkeurig.

    4. #44
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Berichten
      11.872
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776496

      Standaard Re: Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten



      de Kleine IJstijd. Een relatief koude periode die duurde van de vijftiende tot en met de negentiende eeuw.

      Op schilderijen met winterlandschappen uit die tijd is dat goed te zien. Dichtgevroren rivieren en Zuiderzee.

      Dat het warmer wordt de laatste jaren staat vast. Maar wellicht kan dat voor het grootste deel worden toegerekend aan een klimatologische conjuncturele golfbeweging waarbij warme en koude periodes elkaar afwisselen.
      Ook ik heb meegemaakt dat het bizar koud was in Nederland. Dat je op het IJsselmeer (de Zuiderzee) kon schaatsen, herinner me grote ijsblokken in de rivieren. Dat was net zo goed geen (mini) IJstijd als de kleine IJstijd waar jij het over hebt.

      Lees :https://klimaatveranda.nl/2017/09/18...0het%20klimaat.

      Die site Klimaatverandering -waarnaar ik hierboven link -heeft nog veel meer info wat je zult interesseren, Ibrah.

    5. #45
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eke Bekijk Berichten
      Ook ik heb meegemaakt dat het bizar koud was in Nederland. Dat je op het IJsselmeer (de Zuiderzee) kon schaatsen, herinner me grote ijsblokken in de rivieren. Dat was net zo goed geen (mini) IJstijd als de kleine IJstijd waar jij het over hebt.

      Lees :https://klimaatveranda.nl/2017/09/18...0het%20klimaat.

      Die site Klimaatverandering -waarnaar ik hierboven link -heeft nog veel meer info wat je zult interesseren, Ibrah.
      Er zijn zoveel factoren welke ons klimaat beïnvloeden waar de mens part nog deel aan heeft. Als de warme Golfstroom vanuit het zuiden van de Atlantische oceaan ermee stopt dan kom je hier denk ik meer ijsberen dan koeien tegen

      De zon is ook een belangrijke factor. Uiteraard heeft de mens ook enige invloed maar de natuur is vele male grilliger naar mijn bescheiden mening. Menselijke invloed valt nog enigszins te temperen maar tegen de grillen van de natuur zijn we volstrekt machteloos.

      Ik ben geen klimaatdeskundige en ook geen wetenschapper maar denk wel dat er een soort van klimaatconjunctuur bestaat waarbij warmere en koude periodes elkaar afwisselen.

      ‘Er komt ongetwijfeld een volgende ijstijd, daarvan ben ik heilig overtuigd’, stelt Thijs van Kolfschoten, hoogleraar Paleozoölogie en biostratigrafie van het Kwartair.

      Hij maakt zich niet zo druk over de huidige klimaatveranderingen. ‘Ik ben gewend in veranderingen en evolutie te denken. De schommelingen in de temperatuur en het smelten van de ijskappen deden zich in de periode voor de laatste ijstijd ook voor.’

      Hij is ook niet zo’n fan van Al Gore: ‘Het is te makkelijk om de mens overal de schuld van te geven. Ik zeg niet dat ons gedrag geen gevolgen heeft, maar er is ook een belangrijk natuurlijk element. De grilligheid van de natuur en de relatie van de aarde met de zon heeft bijvoorbeeld een veel groter invloed op het klimaat. Toch vind ik het spannend om te zien hoe de natuur op de huidige invloeden reageert. Is ze sterker dan de mens? De ijskappen zijn wel vaker gesmolten en 125.000 jaar geleden was het warmer dan nu.’


      Een nieuwe ijstijd?

    6. #46
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eke Bekijk Berichten
      Ook ik heb meegemaakt dat het bizar koud was in Nederland. Dat je op het IJsselmeer (de Zuiderzee) kon schaatsen, herinner me grote ijsblokken in de rivieren. Dat was net zo goed geen (mini) IJstijd als de kleine IJstijd waar jij het over hebt.

      Lees :https://klimaatveranda.nl/2017/09/18...0het%20klimaat.

      Die site Klimaatverandering -waarnaar ik hierboven link -heeft nog veel meer info wat je zult interesseren, Ibrah.
      Wetenschappers zijn het er wel over eens dat gedurende de "Kleine Ijstijd" de temperatuur gemiddeld 2.5C lager was.

      Met de nadruk op 'gemiddeld'. Er waren blijkbaar grote regionale verschillen.

      In jouw link staat een schilderijtje met een zonnig tafereel in de periode van de Kleine IJstijd. Dat is hetzelfde als dat we dit jaar een extreem warme zomer hebben gehad met 100 dagen >30C maar ook een Elfstedentocht in december. Je kunt dan toch niet zeggen: " het viel wel mee die warme zomer in 2020 want er zijn ook foto's van een verreden Elfstedentocht?

      Kleine ijstijd niet overal even koud

    7. #47
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Berichten
      11.872
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776496

      Standaard Re: Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      Wetenschappers zijn het er wel over eens dat gedurende de "Kleine Ijstijd" de temperatuur gemiddeld 2.5C lager was.

      Met de nadruk op 'gemiddeld'. Er waren blijkbaar grote regionale verschillen.

      In jouw link staat een schilderijtje met een zonnig tafereel in de periode van de Kleine IJstijd. Dat is hetzelfde als dat we dit jaar een extreem warme zomer hebben gehad met 100 dagen >30C maar ook een Elfstedentocht in december. Je kunt dan toch niet zeggen: " het viel wel mee die warme zomer in 2020 want er zijn ook foto's van een verreden Elfstedentocht?

      Kleine ijstijd niet overal even koud
      Nee, dat is niet hetzelfde. Je hebt het nu over seizoenen.

      Thijs van Kolfschoten is trouwens ook van mening dat je de IJstijden niet kunt vergelijken met de zogenaamde (wie begon daarmee eigenlijk ?) "Kleine Ijstijd".

      Die IJstijden zijn op zich best interessant! (ik heb er nooit bij stilgestaan. Te koud.)

      En …….. "Het blijft gissen wat nu precies de aanleiding is van zo'n ijstijd" Zoals zoveel klimaatvragen niet opgelost zijn.

      Dus je zult het moeten doen met aannames,wil je over 10 jaar (2030) niet verrast worden met wel uitgerekende effecten van teveel CO2 in onze atmosfeer. Want dat laatste staat als een paal boven water.

      Hoorde vandaag ook : De afgelopen 45 jaar is 70% van de wilde dieren verdwenen. Hun leefgebieden zijn door de mens ingepikt.

    8. #48
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      .
      Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe

      Amerikaanse klimaatonderzoekers waarschuwen dat klimaatverandering wereldwijd tot een veel snellere toename van hittedoden leidt dan verwacht. Eerdere studies verwachtten dat in tropische landen tegen het einde van de eeuw een dodelijke combinatie van hitte en vocht kan optreden. Het blijkt echter nu al voor te komen.

      Zo reconstrueerden ze langs de randen van de Perzische Golf tientallen hittegolven die kortstondig voorbij de grenswaarden gingen die mensen theoretisch gezien kunnen overleven, net als in India, Pakistan en Bangladesh. Het kwetsbaarst zijn kuststeden in tropische en subtropische gebieden in Azië, Afrika en Australië. Ook steden langs de Golf van Mexico in de VS zijn volgens de onderzoekers gevoelig voor een dodelijke combinatie van hitte en hoge luchtvochtigheid.

      Natteboltemperatuur geeft dodelijke hitte aan
      Ik neem voor het eerst kennis van de term 'nattebolttemperatuur'. Maar inderdaad, vooral voor de ouderen die het al zwaar te verduren hebben bij hoge temperaturen zullen 'nattebolttemperaturen' oorzaak kunnen zijn van nog hogere sterfte on de senioren.

    9. #49
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eke Bekijk Berichten
      Mss is dat wel makkelijker dan we denken. Mits religies hun zegen geven.

      In Nederland is lang geworsteld met overbevolking en hoe dat te stroomlijnen. Totdat de pil op de markt kwam op een geschikt moment (jaren '60/'70). Toen ging het een tijd 'vanzelf'.
      Je kwam als jonge vrouw bij de huisarts :"heb je een vaste sexpartner"? Uhhhh..sexpartner..Nieuw woord. Wel hip. In die tijd,he ! Bij JA, kreeg je de pil mee om eens uit te proberen, al kwam je voor heel iets anders.
      En welke religie heeft daarvoor zijn zegen gegeven? Volgens mij waren zij juist tegen.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    10. #50
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Berichten
      11.872
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776496

      Standaard Re: Dodelijke combinatie van vochtigheid en hitte neemt wereldwijd toe

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      En welke religie heeft daarvoor zijn zegen gegeven? Volgens mij waren zij juist tegen.
      Dat klopt.

      Maar ondanks het feit dat in de zestiger/zeventiger jaren de KERK als instituut er op tegen was kwam er toch een omslag en kwam er een hausse aan kleine gezinnen in Nederland. Dus naast de macht van de kerk was er de "tijdgeest" die meehielp met veranderingen.

      Als je over die te verwachten migraties leest vormt dat mede een nieuwe tijdgeest . Er zal wel veel gepraat/geluisterd moeten worden tussen de gelovigen. Het gaat allemaal niet vanzelf.

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •