"Nederlanders kunnen niet rekenen"
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 3 van de 3

    Onderwerp: "Nederlanders kunnen niet rekenen"

    1. #1
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard "Nederlanders kunnen niet rekenen"

      "Nederlanders kunnen niet rekenen": waarom Antwerpen en niet Amsterdam de grootste zeesluis ter wereld heeft


      Vandaag opent de Nederlandse koning Willem Alexander de Zeesluis IJmuiden dicht bij Amsterdam, volgens onze noorderburen de grootste zeesluis ter wereld. "Maar dat klopt niet, ze goochelen met cijfers. De Kieldrechtsluis in de Antwerpse haven is dieper en blijft de grootste", zegt ingenieur Herbert Smitz op Radio 2.

      Dennis van den Buijs

      "Een tijdje geleden zag ik dat de Nederlanders beweerden dat de Zeesluis IJmuiden de grootste zeesluis ter wereld zou worden, maar dat klopt helemaal niet", zegt Herbert Smitz op Radio 2 Antwerpen. Als burgerlijk ingenieur op rust was Smitz jarenlang actief in het Vlaamse havenbeleid. "De IJmuidensluis is effectief een pak langer en breder dan de Kieldrechtsluis, maar de Nederlanders vergeten de diepte mee te rekenen", zegt Smitz.


      Het water is veel te diep

      Hoe komt het dat het water tussen Antwerpen en Amsterdam letterlijk en figuurlijk erg diep is? Smitz legt uit: "De Kieldrechtsluis is 17,8 meter diep ten opzichte van het Belgische ijkpunt TAW, gemeten bij laagwater in Oostende. De IJmuidensluis gaat 18 meter onder het Nederlandse nulpunt NAP. Maar je moet weten dat ons ijkpunt TAW 2,33 meter lager ligt dan het Nederlandse ijkpunt NAP. Dat is een gemiddelde van de Nederlandse getijden. De Kieldrechtsluis gaat dus dieper. Als je met die drie dimensies het totaalvolume berekent van hun nieuwe zeesluis, kom je op een minder grote zeesluis uit dan onze Kieldrechtsluis."

      De reactie en berekening van Herbert Smitz haalde al enkele Nederlandse media. "Uiteraard ben ik in mijn pen gekropen om hen terecht te wijzen. Maar de officiële reactie van Rijkswaterstaat is dat ik maar een kleine Belg ben die goochelt met cijfers. Terwijl het net zij zijn die geen correcte berekening maken." Hieronder vind je een schematische tekening van Smitz die zijn gelijk moet aantonen.

      https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01...ntert-de-nede/
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    2. #2
      Could B Prikker
      Ingeschreven
      Sep 2014
      Berichten
      70
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: "Nederlanders kunnen niet rekenen"

      kunnen inderdaad niet rekenen, in Nederland zijn ze door al die onderwijsvernieuwingen waardoor het iedere 5 jaar het weer compleet anders moet..vergeten dat kinderen ook gewoon moeten leren rekenen. In grensstreken worden kinderen vanuit NL vaak naar een Belgische school gestuurd omdat die beter worden gevonden.

    3. #3
      WHEN I WAS OLDER Attitude's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2009
      Berichten
      175
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      34208

      Standaard Re: "Nederlanders kunnen niet rekenen"

      Belgische oplossingen en Nederland waar van alles mis is
      Stiekem vraag ik me dan toch wel eens af of het sjoemelen der Belgen ook zijn positieve kanten heeft.


      cc-foto: waldomiquez

      Op mijn negentiende kwam ik vanuit Belgisch Limburg, waar ik in de buurt van Tongeren opgroeide naar Nederland. Dat land had onder Belgische jongeren faam verworven vanwege de seksuele revolutie, provo, de anti-kernrakettendemonstraties, de 5 mei beweging, het liberale drugsbeleid en de antipsychiatrie. Nederland was voor ons het land van echte vrijheid, waar alles kon en mocht en waar iedereen welkom was.

      Hoe anders was België; de staat die worstelde met zijn identiteit, de kloof tussen Vlamingen en Walen, het Vlaams nationalisme, het sjoemelen, het onderlinge geregel en het stiekeme.
      Wat was ik blij dat ik dat achter me kon laten en kon gaan werken bij de gerenommeerde Rijks Psychiatrische Inrichting in Eindhoven op de boeiende TBS-afdeling. Hier gebeurde meer dan alleen het opsluiten en toedienen van medicatie aan patiënten, neen, we leerden de cliënten in therapeutische groepssessies om te gaan met hun onacceptabel gedrag en heftige emoties. Er was veel mogelijk, we leerden van en met elkaar en we waardeerden elkaar vanwege onze inzet en prestaties, zonder acht te slaan op titels of diploma’s. Ik klom hier op tot afdelingshoofd en voelde me als een vis in het water.

      Hoe anders is alles nu, 40 jaar later. Nederland is nu het land waar iedereen iedereen de maat neemt, waar problemen worden uitvergroot en tot de bodem moeten worden uitgezocht, waar men niet rust voordat er koppen rollen. Groepen worden tegen elkaar uitgespeeld, vreemden zijn niet langer welkom en je mag niet meer laten zien wie je bent, niet op het terrein van huidskleur, van sekse, van afkomst of geloofsovertuiging. Voor de bühne moet allemaal übercorrect zijn, maar tegelijkertijd is er voor elke groep wel een politieke partij die zich wil onderscheiden, waardoor de polarisatie toeneemt. Het problematiseren heeft voorrang boven het gezamenlijk zoeken naar oplossingen of vinden van fatsoenlijke oplossingen. Elke groep weet beter hoe het moet en de mensen laten zich niet meer adviseren of leiden. Dat is mede het resultaat van 10 jaar Rutte, neoliberale versplintering en besturen op basis van opiniepeilingen. Het heeft groepen tegen elkaar opgezet, terwijl het echte probleem, dat van de toegenomen tegenstelling tussen een rijke en machtige elite en de grote groep misdeelden en miskenden handig onder tafel wordt geschoven.

      Stiekem vraag ik me dan toch wel eens af of het sjoemelen der Belgen ook zijn positieve kanten heeft. Tenslotte versloegen de dappere Belgen Caesar met list en toverdrank, en de Antwerpse joden werden niet gedeporteerd omdat het registratiesysteem een rommeltje was, waardoor veel kon worden omzeild. In Nederland weet men altijd wat er mis gaat en wie er gefaald hebben en dus moeten worden gestraft. In België wordt er meer met de mantel der liefde bedekt, en mensen accepteren eerder hun lot, maar men gaat wel samen aan de slag met oplossingen, zonder dat er eerst eindeloos commissies aan het werk worden gezet om alles tot de bodem uit te zoeken. Als ik dat bedenk, ben ik toch nog blij dat ik Belgische genen hebben het beter van beidde probeer te verenigen.

      Raf Daenen

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •