Donbass Insider
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/3 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 25

    Onderwerp: Donbass Insider

    1. #1
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Arrow Donbass Insider

      .


      Donbass Insider


      About us

      Donbass Insider is een nieuws- en analysewebsite die in september 2018 werd gelanceerd om informatie en inzichten te bieden in verschillende talen, voornamelijk over de situatie in Donbass, Oekraïne en Rusland, maar ook over aanverwante conflicten zoals Syrië en Libië.

      Deze website is opgezet door mensen die al jaren als journalisten en vertalers werken. Nadat we voor een persbureau hadden gewerkt, vonden we het nodig om een nieuw platform te creëren, waar auteurs van verschillende bureaus, blogs en informatiewebsites kunnen samenwerken om informatie te verspreiden.

      De bronnen van de site zullen daarom divers zijn en variëren van sites van officiële instanties van alle nationaliteiten tot geopolitieke analysesites en persoonlijke blogs. Bij elk artikel wordt de bron vermeld.

      Donbass Insider is ook opgezet om het bewustzijn van de humanitaire missies die in Donbass worden georganiseerd, te vergroten en hen te helpen financiering te verkrijgen om onschuldige burgers te blijven helpen die verstrikt raken in het tumult van de oorlog.

      Deze website ontvangt geen enkele subsidie van een overheid, een regering of enige NGO. Het wordt alleen gefinancierd door onze lezers. Dus, als je van ons werk houdt en wilt dat we door kunnen gaan, aarzel dan niet en steun ons. Je hebt verschillende crowdfunding- en betalingsplatforms waarmee je ons kunt helpen ons werk voort te zetten.

      vertaling google translate



    2. #2
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Donbass Insider

      .
      Faina Savenkova to journalist Tucker Carlson: “Truth is the way out of chaos”

      Donbass Insider 21 juni 2022


      Hallo, Tucker.

      Ik ben 13 jaar oud en woon in Lugansk. Ik denk dat veel mensen van de Amerikaanse autoriteiten niet eens weten waar het is, maar ze blijven wapens leveren aan Oekraïne voor de oorlog met Rusland. Sinds een week beschiet de Oekraïense artillerie Donetsk genadeloos, waarbij burgers in de Donbass worden gedood. Het is één ding om met het leger te vechten, en iets anders om gewoon met wapens te schieten op scholen, kleuterscholen en slapende bewoners. Velen zullen zeggen dat dit bedrog en propaganda is, maar dat is niet zo. Ik ben geboren en woon in Lugansk. Ik heb de hele oorlog – sinds 2014 – in mijn geboorteplaats doorgebracht. Acht jaar in een oorlog leven is erg zwaar. Het is heel eng als je je jeugd in zulke omstandigheden doorbrengt. 8 jaar hoop op vrede, die nooit kwam. Maar het brak me niet. Ik blijf de waarheid vertellen over wat hier aan de hand is. En ik weet dat u hetzelfde doet als je over Amerika praat. Ik beschouw u niet als een vriend van Rusland, maar het feit dat u de waarheid spreekt en geen oorlog met Rusland wilt, bevalt me. Immers, als er een nucleaire oorlog is, zullen er geen winnaars zijn.

      Ik denk dat als meneer Trump nu aan de macht was in de Verenigde Staten, hij zou kunnen onderhandelen met de president van Rusland. Ik ben hiervan overtuigd.

      Ik heb me veel tot wereldleiders moeten wenden. Ik probeer al drie jaar de oorlog te stoppen, maar zij zijn, net als muzikanten en politici, doofstom. Misschien wil iemand rustig de ouderdom ontmoeten, is iemand bang voor verandering en begrijpt iemand gewoon niet wat oorlog is. Het is tenslotte niet vlakbij hen.

      Vorig jaar voerden Oekraïense nationalisten mijn persoonlijke gegevens in op de website "myrotvorets.center" (engels: "Peacemaker") en plaatsten ze open access. Daarna begon ik bedreigingen te ontvangen. U kunt zich afvragen: "Wat is myrotvorets.center?" Inderdaad, velen in de VS weten niet wat het is. Als we het vergelijken, stel je voor dat de Ku Klux Klan in de VS zijn eigen website zou hebben gemaakt en daar de adressen, bankrekeningen en andere persoonlijke gegevens zou plaatsen van alle politici, acteurs en muzikanten die het niet met hen eens zijn. En de autoriteiten zouden hen tegelijkertijd helpen. Dit is wat er nu in Oekraïne gebeurt. Veel van mijn vrienden uit Oekraïne hadden hetzelfde probleem: "myrotvorets.center" publiceerde hun persoonlijke gegevens, inclusief adres en telefoonnummer. Kun je je zoiets in de VS voorstellen? Nee.

      Het is moeilijk voor mij om te zeggen wat er morgen met mij zal gebeuren. Ik leef tenslotte in een oorlog waar elke dag granaten aankomen. Maar ik geloof dat de oorlog zal eindigen, net als de confrontatie tussen Rusland en de Verenigde Staten. En persoonlijk, Tucker, wil ik je veel succes wensen. Bedankt dat je de waarheid probeert te vertellen, want iemand moet het doen. Als er chaos in de buurt is, moeten er mensen zijn die de anderen de weg naar buiten kunnen wijzen.

      Faina Savenkova, toneelschrijver en schrijver, 13-jarig meisje, Lugansk


      vertaling google translate


      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    3. #3
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Arrow russische leger bombardeert oekraïnse wapendepots

      .
      Russische leger bombardeert met succes oekraïnse wapendepots

      Op 27 juni 2022 voerde het Russishe leger een raketaanval uit op wapendepots in de machinefabriek in Kremenchuk.

      De exacte locatie van de fabriek is 49°04’25.1“ N 33°25’37.4“ E.

      De wapens en munitie in de depots waren geleverd door de VS en europese landen.

      Ook een spoorweg die naar de fabriek leidde is door een raket getroffen.

      Exploderende munitie heeft een brand veroorzaakt in een nabijgelegen, niet in gebruik zijnd winkelcentrum, aldus het russische ministerie van defensie.

      Wapendepots in civiele omgevingen zijn een schending van de Conventie van Genève.


      Over dit onderwerp kun je verder lezen in

      No, the Russian army did not bomb a crowded shopping centre in Kremenchuk

      (Nee, het Russische leger heeft niet een druk winkelcentrum in Krementsjoek gebombardeerd)

      op Donbass Insider

      Dit artikel bevat foto's, fimpjes, plattegronden en situatieschetsen.

    4. #4
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Arrow Donbass Insider




      School begint in Mariupol op 1 september, een geleidelijke terugkeer naar het normale leven symboliserend

      Christelle Néant | Donbass Insider 4 september 2022


      Op 1 september 2022 keerden duizenden kinderen in Mariupol in de DPR (Volksrepubliek Donetsk) terug naar school. De start van het nieuwe schooljaar symboliseert, net als de wederopbouw van de stad, een geleidelijke terugkeer naar normaliteit voor de inwoners van Mariupol.

      School nr. 4, waar ik [Christelle Néant] aan het begin van het schooljaar naar toe ging, ligt in het noorden van Mariupol. Toen ik aankwam, kon ik zien dat in overeenstemming met Vladimir Poetins opdracht, de school wordt beschermd door gewapende soldaten en dat er drastische veiligheidsmaatregelen worden genomen om een terroristische aanslag op de kinderen door Oekraïne te voorkomen. Daarom zal er geen eerste belceremonie voor de school zijn, omdat het te riskant zou zijn.

      (...)

      De meeste scholieren waren tijdens de gevechten in Mariupol, (…) Na gesprekken met de schoolpsycholoog en een vakantie in Rusland voelen veel scholieren zich beter en kunnen ze weer leren zonder dat de slag om Mariupol dagelijks door hun hoofden spookt. (…) De kinderen van de stad gingen eenvoudig op vakantie en keerden tevreden terug met wat ze hadden gezien en beleefd.

      (...)

      (…) overal waren de leerlingen blij dat de lessen nu in het russisch waren, hun moedertaal. (…) de scholieren in Mariupol zullen de oekraïense taal en cultuur blijven leren, die deel uitmaken van hun erfgoed. Er is dus geen wraakzuchtige discriminatie van de oekraïense taal en cultuur, ondanks het feit dat de Oekraïense autoriteiten en neonazi's hebben geprobeerd hen met geweld te assimileren.

      (…)


      google translate + aanpassingen

    5. #5
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Arrow Donbass Insider



      Mariupol: wederopbouw


      Mariupol – The first families receive the keys to their newly built flats

      Christelle Néant | Donbass Insider 13 september 2022


      Na de slag bij Mariupol waren veel huizen en flats volledig verwoest, waardoor veel gezinnen dakloos werden. Zodra de gevechten voorbij waren en de stad was opgeruimd, werd als dringende aangelegenheid begonnen met de bouw van nieuwe huizen om zoveel mogelijk inwoners van Mariupol voor het begin van de winter te huisvesten.

      Op 9 september 2022 waren we in Mariupol om getuige te zijn van de oplevering van de eerste flats aan hun nieuwe eigenaars. Verscheidene families, wier huizen volledig waren verwoest, werden gekozen om deze eerste flats te ontvangen.

      (...)

      Deze eerste drie gebouwen bevatten meer dan 270 flats, en binnen enkele weken zullen er nog andere bijkomen, wat het totaal op 1.011 flats brengt, zonder betaling gegeven aan de inwoners van Mariupol die geen huisvesting hebben. Later zullen er meer gebouwen worden gebouwd, waardoor het totaal alleen al in dit microdistrict op 22 komt. De nieuwe nederzetting krijgt ook meerdere scholen, sportvelden, een brandweerkazerne en een polikliniek.

      (...)

      google translate + aanpassingen

    6. #6
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Arrow Donbass Insider

      .


      War can only be stopped by telling the truth about it

      Faina Savenkova | Donbass Insider 19 oktober 2022


      Oorlog kan alleen worden gestopt door de waarheid erover te vertellen

      Ik heb in mijn berichten vaak geschreven dat het voor mij als kind moeilijk is om in mijn eentje te proberen de waarheid over te brengen over de oorlog die Oekraïne in 2014 begon tegen mijn geboorteland Donbass in het algemeen en mijn familie in het bijzonder. Maar meer en meer mensen helpen me elke dag. Nu ben ik niet alleen. Mira Terada, veel journalisten uit Rusland, Europa en Amerika brengen verslag uit, ondanks dat ze bedreigd en lastig gevallen worden, over wat er in Donbass gebeurt. De waarheid kan niet verborgen of verboden worden.

      Oorlog is altijd vuil en lijden, en ik ben blij dat er mensen in Amerika en Europa zijn die begrijpen dat oorlog alleen kan worden gestopt door de waarheid erover te vertellen en de wreedheid ervan te tonen.

      De hele afgelopen week hebben Mira Terada en ik gesproken met Amerikaanse en Franse journalisten, met de Amerikaanse filmmaker Regis Tremblay, journalist Deborah Armstrong en de Franse dichter en journalist Guy Boulianne. We spraken over wat er ook in hun landen zou kunnen gebeuren als we deze oorlog niet stoppen. En ik ben blij dat het gelukt is. Mijn favoriete vechter en acteur Steven Seagal zei onlangs dat als je de waarheid niet vertelt, mensen die het niet horen elkaar zullen doden. Dus ik zal doorgaan op mijn reis, door de muur van onverschilligheid heen breken.

      Veel dank aan Mira Terada, de Amerikaanse filmmaker Regis Tremblay, de Amerikaanse journaliste Deborah Armstrong en een speciale dank aan de Canadese journalist Guy Boulianne. Ik kan me niet eens voorstellen hoe moeilijk en gevaarlijk het was om deze conferentie in Canada te organiseren. Maar het werkte. We zijn vooruit gegaan. Er zullen veel interviews zijn en onze stem zal zeker door mensen worden gehoord.

    7. #7
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Arrow Donbass Insider

      .
      Donbass Insider rapporteert over slachtofffers onder burgers in oost Oekraïne, door beschietingen door het oekraïnse leger.

      Recent:

      Oekraïnse leger doodt 20 burgers in vijf dagen van opzettelijke beschietingen van Donbass-steden

      6 december 2022

    8. #8
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Arrow Donbass Insider

      .
      Ukrainian army injured Ukrainian civilians with illegal mines: Human Rights Watch

      Countercurrents Collective 3 februari 2023


      Oekraïense leger verwondde Oekraïense burgers met illegale mijnen: Human Rights Watch




      Restanten van KPFM-1S-SK-cassettes vervaardigd in 1988 die onderzoekers van Human Rights Watch in oktober 2022 in Izium vonden. Deze cassettes worden gebruikt voor het afwerpen van PFM-mijnen door de 9M27K3 Uragan-mijnenleggende raket. De cassette gaat tijdens de vlucht open met behulp van een kleine explosieve lading om hem te scheiden van het raketmotorgedeelte van het wapen en verspreidt 312 PFM-mijnen in een gebied. © 2022 Human Rights Watch


      Het Oekraïense leger verwondde tientallen Oekraïnse burgers toen het vorig jaar duizenden illegale mijnen afvuurde in de stad Izium, zo stelt Human Rights Watch (HRW).

      De mijnen, vergelijkbaar met de mijnen die naar verluidt door Oekraïne tegen burgers in Donetsk zijn gebruikt, werden gevonden in de buurt van scholen en kleuterscholen.

      De mijnen werden met een raket op de stad afgevuurd terwijl de stad tussen april en september vorig jaar bezet was door Russische troepen, aldus de HRW in een dinsdag gepubliceerd rapport.

      Met honderden tegelijk verspreid, zijn de PFM-mijnen uit het Sovjettijdperk kenmerkende vlinder- of bloembladvormige apparaten en zijn ze ontworpen om de honderden miljoenen die erop staan om te stappen van ze op te pakken, te onderdrukken in plaats van ze te doden.

      De HRW documenteerde talloze gevallen waarin raketten met PFM-antipersoonsmijnen, ook wel "vlindermijnen" of "bladmijnen" genoemd, werden afgevuurd op door Rusland bezette gebieden in de buurt van Russische militaire faciliteiten.

      Het HRW-team kwam de stad binnen na de terugtrekking van Rusland half september en vond de mijnen op negen locaties, waaronder een school, een kleuterschool en een ziekenhuis.

      Gezondheidswerkers zeiden dat meer dan 50 burgers, waaronder ten minste vijf kinderen, gewond raakten door de mijnen. Ongeveer de helft van de verwondingen leidde tot amputaties van de voet of het onderbeen. Er werd minstens één dode geregistreerd, die van een oudere man die een van de apparaten in zijn tuin oppakte. Onderzoekers konden echter andere factoren bij de dood van de man niet uitsluiten.

      Sommige mijnen waren uitgerust met getimede lonten en zouden tot drie dagen nadat ze waren verspreid zonder waarschuwing exploderen.

      Volgens meer dan 100 inwoners probeerden Russische troepen de lokale bevolking te waarschuwen voor het gevaar van de Oekraïense mijnen, een aantal explosieven op te ruimen en slachtoffers naar Rusland te vervoeren voor behandeling. Nadat de Russen Izium hadden verlaten, werden naar verluidt ontmijningstaken uitgevoerd door Oekraïense troepen.

      Het gebruik van dergelijke antipersoonsmijnen is verboden op grond van het Verdrag inzake het Verbod op Mijnen van 1997, waarbij Oekraïne partij is. De VS en Rusland zijn geen partij bij het verdrag.

      Ondervraagd door HRW, stond de Oekraïense regering erop dat ze zich aan al haar internationale verplichtingen zou houden, maar weigerde commentaar te geven op het soort munitie dat ze in en rond Izium gebruikte.

      "Elk gebruik van antipersoneelmijnen is onwettig en Oekraïne moet grondig onderzoeken wat er is gebeurd en ervoor zorgen dat zijn strijdkrachten ze niet gebruiken", aldus Steve Goose, directeur van de wapendivisie van HRW. In een gesprek met het VS nieuwscentrum NPR zei Goose dat hoewel HRW gelooft dat Rusland ook deze mijnen heeft gebruikt, de "morele hoge positie van Oekraïne in gevaar is gebracht" door de laatste bevindingen.

      Oekraïne gebruikte vorig jaar ook PFM-mijnen in de steden Kharkov en Donetsk, volgens functionarissen op beide locaties, hoewel Kiev de claims ontkende. De mijnen werden ook in grote aantallen verspreid over de Russische regio Belgorod gevonden na een Oekraïens bombardement afgelopen zomer.



      Oekraïnes ministerie van buza reageert:


      hier


      In de eerste zin schrijft het ministerie:

      “Oekraïne nam nota van het rapport van de internationale niet-gouvernementele organisatie Human Rights Watch (HRW), dat naar behoren zal worden bestudeerd door de bevoegde autoriteiten van Oekraïne.”

      In de rest van het commentaar draait het ministerie het onderwerp om.

    9. #9
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Arrow Donbass Insider

      .
      # vervolg op vorige post

      Why Human Rights Watch deliberately only sccratched the surface in exploring Ukraine’s use of banned ‘petal’ mines

      Eva Bartlett | Internationalist 360° 28 maart 2023


      Waarom Human Rights Watch opzettelijk alleen maar aan de oppervlakte bleef bij het onderzoeken van het gebruik door Oekraïne van verboden 'blad'-mijnen

      Kortheidshalve: zie het artikel

      Human Rights Watch is een non-gouvernementele organisatie - gefinancieerd door m. n. de VS overheid. Er zijn ook banden tussen functionarissen van Human Rights Watch en van de VS overheid.

      NGO's kijrgen in de wereld steeds meer kritiek.


      Dit artikel past bij

      Meerdere ngo’s onderdeel VS-pogingen tot regime change in Latijns-Amerika
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    10. #10
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Arrow Donbass Insider

      .
      A Donbas diary: Looking back at the early stages of the conflict in Ukraine

      Een dagboek van Donbas: een terugblik op de vroege stadia van het conflict in Oekraïne

      Fergie Chambers | Eurasia Review 17 maart 2023


      Fergie Chambers is een journalist actief in Donbas, Moldova, Rusland en Roemenië.
      Hij doet ooggetuigenverslagen en laat lokale mensen aan het woord.






    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •