opinie | De boerenopstand is de schuld van CDA
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 14

    Onderwerp: opinie | De boerenopstand is de schuld van CDA

    1. #1
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard opinie | De boerenopstand is de schuld van CDA

      .
      donderdag 28 juli 2022

      De boerenopstand is de schuld van CDA

      CDA saboteert politiek leiderschap

      Opeens kwam de stikstofcrisis uit de lucht vallen. Of niet?

      Al in 1991 kwam de eerste EU richtlijn over stikstof tot stand. Toen was het probleem al gesignaleerd.

      Rond 2000 was duidelijk dat Nederland zich niet aan deze nitraatrichtlijn hield. Stikstofuitstoot piekte en piekt in Nederland.



      stikstofuitstoot in 2005 | wikimedia commons


      Regeringen hadden 20 jaar geleden moeten beginnen met effectieve stikstofmaatregelen. En vanaf toen een goed, duidelijk verhaal vertellen. Politiek leiderschap nemen.

      Namen nederlandse regeringen effectieve stikstofmaatregelen? Nee, integendeel, al die jaren konden boeren doorgaan, met instemming en aanmoediging van regeringen. CDA en VVD vertikten het om maatregelen te nemen.

      Nu is de situatie zó ernstig dat grote delen van natuur in Nederland op uitsterven staan en zeer ingrijpende maatregelen nodig zijn.

      Sommige boeren zullen die als draconisch ervaren.

      Daarbij moet men rekening houden met ‘s mensens beperkte rationaliteit.

      Maar zelfs nu begon CDA - nota bene regeringspartij - meteen te protesteren tegen het plan van minister Van der Wal (VVD).

      Om te functioneren heeft een democratie leiderschap nodig. CDA saboteert leiderschap, zodat het leiderschapsvacuum maatregelen voorkomt.

      Is het alles bij elkaar dan gek dat boeren in opstand komen?

      De boerenopstand is in vergaande mate de schuld van CDA.

      Deze gang van zaken staat niet op zichzelf. Zo doet CDA het ook met klimaatmaatregelen.

      Al twee decennia vertikken VVD en CDA koppig om effectieve klimaatmaatregelen te nemen en daar internationaal actief aan te werken, saboteren ze klimaatleiderschap en een goed, duidelijk verhaal. PvdA en D66 heulen mee.

      Nu staat planeet Aarde aan de rand van de afgrond en zijn onmiddellijke zeer ingrijpende maatregelen imperatief.

      Het gevaar bestaat dat groepen mensen – die hier vaak debiel over praten, na 40 jaar desinformatie door kapitalisten en populisten – ook daartegen in opstand komen.

      Dat is dan in vergaande mate de schuld van de regeringspartijen, vooral CDA en VVD.

      Klimaatnazi's.
      Laatst gewijzigd door Olive Yao; 10-06-23 om 06:59.

    2. #2
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard opinie | De boerenopstand is de schuld van CDA

      .
      Lezer, je hebt het kunnen volgen –

      Volgens het regeerakkoord moet stikstofuitstoot in Nederland in 2030 met de helft gedaald zijn.

      CDA-minister Hoekstra kwam vrijdag 19 augustus jl. in een praatje met een krant terug op de stikstofafspraken. Lokale CDA-afdelingen hadden daarop aangedrongen. In plaats van de stikstofdoelstellingen en de noodzaak daarvan – voor de zoveelste keer – te motiveren, redelijkheid te tonen en leiderschap te nemen kwam Hoekstra erop terug.

      Het parlement heeft daar dinsdag 12 uur lang over gedebatteerd! Het verslag van het Kamerdebat staat hier.

      Zie je hoe CDA dat doet?

      Hoe CDA afspraken van de regering en maatregelen saboteert? Hoe CDA politiek leiderschap saboteert, zodat het leiderschapsvacuum maatregelen voorkomt? Om te functioneren heeft een democratie leiderschap nodig. Zie je hoe CDA onze democratie saboteert?

      Fractievoorzitter Klaver (GroenLinks):

      “Voorzitter. Er zit een spookrijder in het kabinet. Zijn naam is Wopke Hoekstra. Dit land verkeert in een enorme crisis. We kunnen niet bouwen. Boeren maken zich terecht zorgen over hun toekomst: wat betekent dat stikstofbeleid voor mij? Het kabinet heeft iets moedigs gedaan. Ze hebben eindelijk opgeschreven in het regeerakkoord wat al vele jaren eerder moest gebeuren. De commissie-Remkes had opgeschreven: we moeten de stikstofuitstoot halveren in 2030 om ervoor te zorgen dat we dit land van het slot krijgen. Dat is opgeschreven. Coalitiepartijen zijn daarachter gaan staan en hebben gezegd: dit gaan we doen. En boven alle verwachtingen werd er een minister aangesteld — ik had het nooit durven hopen — met een rechte rug die niet bij het eerste zuchtje tegenwind zegt: we gaan iets anders doen. Er was eindelijk koers uitgezet. En op een achternamiddag komt er een spookrijder die zegt "we gaan het eens even helemaal anders doen", of dat in ieder geval suggereert. En dat is verkeerd.
      (...)
      Ik maak mij zorgen omdat er nu weer mensen in Nederland zijn, boeren, die denken: "Het helpt, intimideren helpt. Snelwegen afsluiten helpt. We gaan bij nog een paar politici voor de deur staan. Eindelijk gaan ze doen wat we willen". Maar we weten allemaal dat dat niet waar is.”


      Fractievoorzitter Heerma (CDA):

      “De impasse moet worden doorbroken. Van dat pad zijn mijn fractie en mijn partij niet te brengen. We moeten de bakens verzetten. Een politicus moet namelijk altijd voor de troepen uit durven te lopen, om de weg vooruit te wijzen. Maar wie voor de troepen uit loopt, moet wel tijdig achteromkijken om zeker te weten dat mensen het nog kunnen volgen. De politiek heeft een grote verantwoordelijkheid voor noodzakelijke transities, voor het klimaat, voor de arbeidsmarkt, voor het migratie- en integratiebeleid en ook voor natuurherstel. Daar staan wij voor. Dit kan echter alleen slagen als we die verantwoordelijkheid samen met de samenleving vormgeven.”

      Wat schijnheilig! CDA loopt niet voor de troepen uit maar hangt achteraan en zet uit alle macht zn hakken in het zand, al decennia lang.

      Het woord ‘impasse’ herhaalt hij meer dan 50 keer! Bijna elke keer ‘de impasse doorbreken’ of, nader, ‘de impasse in de samenleving doorbreken’.

      Wat een vals gedraai! Want de kwestie is, hóe de politici dat moeten doen. Namelijk door leiderschap te nemen en niet te saboteren.

      Fractievoorzitters Ouwehand (PvdD), Klaver (GL), Dassen (Volt) en Kuiken (PvdA) hakken daarop in.

      Ouwehand:

      “(…) wat we wel zien, is dat er maar één kabinetslid is dat echt uitlegt waarom dit nodig is. En dat is de VVD-minister voor Stikstof en Natuur. Zij zegt eerlijk: wij wisten dit, maar we hebben gewoon verzaakt, we hebben ons huiswerk niet gedaan. En dan is er een minister van CDA-huize, van een partij die zeer lang aan de landbouwknoppen heeft gezeten, die de moedige poging van minister Van der Wal om uit te leggen, om draagvlak te creëren, om impasses te doorbreken, om te zeggen "ja, het moet; we moeten het doen" ondermijnt.”

      Klaver:

      “Wopke Hoekstra probeert niet de impasse in het land op te lossen, maar de impasse in het CDA, over de rug van de rest van het land.”

      Heerma blijft alleen wezenloos herhalen dat ‘de impasse in het land doorbroken moet worden’ - die CDA zelf veroorzaakt!


      Heerma (CDA)

      Het is in hoge mate de schuld van dit soort politieke domme klojo's dat de Aarde en de wereld kapot gaan. Zet ze de politiek uit!
      Laatst gewijzigd door Olive Yao; 01-09-23 om 11:44.

    3. #3
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.096
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard Re: opinie | De boerenopstand is de schuld van CDA

      .
      Als alle boeren zouden stoppen en naar het buitenland vertrekken met de veestapel, dan zou Nederland vlees en melk gaan importeren. Daarmee is de stilstofuitstoot in Nederland prachtig omlaag, maar het probleem verplaatst naar andere gebieden. En dat heeft voor de welvaart negatieve gevolgen. Maar als je dat er voor over hebt is dat te overwegen. Dan is de vraag wat de wereld daar netto mee opschiet.



      .

    4. #4
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: opinie | De boerenopstand is de schuld van CDA

      .
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Als alle boeren zouden stoppen en naar het buitenland vertrekken met de veestapel, dan zou Nederland vlees en melk gaan importeren. Daarmee is de stilstofuitstoot in Nederland prachtig omlaag, maar het probleem verplaatst naar andere gebieden. En dat heeft voor de welvaart negatieve gevolgen. Maar als je dat er voor over hebt is dat te overwegen. Dan is de vraag wat de wereld daar netto mee opschiet.
      Dat is waar. Het antwoord erop heb je zelf al vaak gegeven – sterker, je bent bij uitstek degene die dat op de fora verdedigt. Namelijk, kleinschalige, lokale landbouw.

      Je standpunt wordt bevestigt in een recent artikel, op Countercurrents geloof ik, even opzoeken ...

      Het artikel heet An engineered food and poverty crisis to secure continued US dominance. Heb het gepost in Afrikaanse landen en economische ontwikkeling.
      Laatst gewijzigd door Olive Yao; 28-08-22 om 13:05.

    5. #5
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: opinie | De boerenopstand is de schuld van CDA

      .
      Of George Monbiot, mathematical modernism and the case for agrarian localism

      Chris Smaje | Countercurrents 10 augustus 2022


      Response to George Monbiot livestock critique

      Jyoti Fernandes | Landworkers Alliance 19 augustus 2022


      The coming hunger

      George Monbiot 22 augustus 2022

      "As environmental breakdown threatens to render large parts of the planet unfarmable, how can mass starvation best be averted?"


      Discussie over dit onderwerp.

    6. #6
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.096
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard Re: opinie | De boerenopstand is de schuld van CDA

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      .


      Dat is waar. Het antwoord erop heb je zelf al vaak gegeven – sterker, je bent bij uitstek degene die dat op de fora verdedigt. Namelijk, kleinschalige, lokale landbouw.

      Je standpunt wordt bevestigt in een recent artikel, op Countercurrents geloof ik, even opzoeken ...

      Het artikel heet An engineered food and poverty crisis to secure continued US dominance. Heb het gepost in Afrikaanse landen en economische ontwikkeling.
      Dankje, daar ben ik inderdaad een groot voorstander van. Ik zie de export door Nederlandse landbouwproducten als schadelijk voor het milieu en dito voor de plaatselijke economie van de importerende landen. Die producten zijn namelijk gesubsidieerd en dús is er sprake van agressieve en valse concurentie. Ik ben inderdaad voor kleinschalige biologische kringloop landbouw. De grond die vrijkomt door stoppende boeren mag niet benut worden voor woningbouw, want dat haalt het argument onderuit dat het om stikstofuitstoot zou gaan. Er moet óf natuur óf kringlooplandbouw voor in de plaats komen. En een verbod op de import van landbouwproducten die zijn geproduceerd onder de normen die voor Nederlandse boeren gelden. Ik vind dat de prijzen voor milieuvriendelijke landbouwproducten omhoog moeten ten gunste van boeren en niet ten gunste van winkelbedrijven. Directe verkoop bij de boer moet ook weer mogelijk worden op grote schaal. Ik denk ook eventueel aan winkels van een boeren cooperatie.


      .
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes Gepost via m.maroc.nl   

    7. #7
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: opinie | De boerenopstand is de schuld van CDA

      .
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Dankje, daar ben ik inderdaad een groot voorstander van. Ik zie de export door Nederlandse landbouwproducten als schadelijk voor het milieu en dito voor de plaatselijke economie van de importerende landen. Die producten zijn namelijk gesubsidieerd en dús is er sprake van agressieve en valse concurentie. Ik ben inderdaad voor kleinschalige biologische kringloop landbouw. De grond die vrijkomt door stoppende boeren mag niet benut worden voor woningbouw, want dat haalt het argument onderuit dat het om stikstofuitstoot zou gaan. Er moet óf natuur óf kringlooplandbouw voor in de plaats komen. En een verbod op de import van landbouwproducten die zijn geproduceerd onder de normen die voor Nederlandse boeren gelden. Ik vind dat de prijzen voor milieuvriendelijke landbouwproducten omhoog moeten ten gunste van boeren en niet ten gunste van winkelbedrijven. Directe verkoop bij de boer moet ook weer mogelijk worden op grote schaal. Ik denk ook eventueel aan winkels van een boeren cooperatie.
      Zo, ik drink in het holst van de nacht nog een espresso, in zo'n klein espressokopje, om even goed voor je post te gaan zitten. (...)

      Je bent in goed gezelschap, verantwoordelijke en vooruitstrevende mensen zoals de auteurs hierboven denken in dezelfde lijn.

      Ik zie de export door Nederlandse landbouwproducten als schadelijk voor het milieu en dito voor de plaatselijke economie van de importerende landen. Die producten zijn namelijk gesubsidieerd en dús is er sprake van agressieve en valse concurentie.
      Maar als ze niet gesubsidieerd waren? Dan moet lokale landbouw nog steeds niet weggeconcurreerd worden. Die moet dan zonodig beschermd worden, mee eens? ‘Vrijhandel’ is geen dogma.

      De grond die vrijkomt door stoppende boeren mag niet benut worden voor woningbouw, want dat haalt het argument onderuit dat het om stikstofuitstoot zou gaan.
      Zeg dat maar eens tegen de nederlandse overheid.

      En een verbod op de import van landbouwproducten die zijn geproduceerd onder de normen die voor Nederlandse boeren gelden.
      Dat is een strijdpunt van politieke partijen van Partij voor de Dieren tot BBB.
      Het is een strijdpunt bij handelsverdragen zoals ceta en het associatieverdrag met Oekraïne.

      "Voormalig staatssecretaris Bleker zei, ik geloof al in 2011: "Als je hier niet genoeg hebt aan je megastal, dan kun je een nog grotere stal in Canada gaan bouwen. Dan heb je helemaal geen problemen met dierenwelzijnseisen en milieueisen. Dat is allemaal perfect. Ik adviseer die boeren om daarheen te gaan.""

      aldus Femke Merel van Kooten-Arissen, een talentvol ex-Kamerlid, stapte uit de PvdD en werd niet herkozen, jammer.

      Die H. Bleker die ze citeert was van CDA.

      Ik vind dat de prijzen voor milieuvriendelijke landbouwproducten omhoog moeten (…)
      Waarschijnlijk hebben we de afgelopen decennia te weinig betaald voor ons voedsel. Met schade aan de natuur én grote verspilling als gevolg.

      Door de droogte in Europa gaan mensen hopelijk meer beseffen hoe kostbaar zo’n elementair basisgoed als water is.
      Laatst gewijzigd door Olive Yao; 01-09-23 om 11:47.

    8. #8
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard opinie | De boerenopstand is de schuld van CDA

      .
      Remkes benoemt kloof tussen stad en platteland, is hard voor kabinet

      Guus Dietvorst | NOS Nieuws woensdag 5 oktober 2022


      In de gesprekken die bemiddelaar Remkes heeft gevoerd over de stikstofcrisis is hij geschrokken van “de oprechte wanhoop van redelijke mensen” en “de kloof tussen de stad en het platteland”. Hij heeft ook scherpe kritiek op het kabinet.

      Volgens Remkes was het beleid de afgelopen jaren “zwalkend en soms falend”. De overheid heeft stikstofmaatregelen veel te lang voor zich uitgeschoven. En boeren zijn tegenover de overheid komen te staan. “Alsof het allemaal hun schuld is”.

      (…)

    9. #9
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.610
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard opinie | De boerenopstand is de schuld van CDA

      .
      Zie ook

      Uit 330.000 kilometer Nederlands slootwater komt het broeikasgas methaan opgeborreld

      NRC 2 december 2022

      oorspronkelijk gepost door Rob Gosseling in de topic Klimaatverandering: broeikasgas
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    10. #10
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.096
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard Re: opinie | De boerenopstand is de schuld van CDA

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      .
      Zie ook

      Uit 330.000 kilometer Nederlands slootwater komt het broeikasgas methaan opgeborreld

      NRC 2 december 2022

      oorspronkelijk gepost door Rob Gosseling in de topic Klimaatverandering: broeikasgas
      Ja, dat artikel over broeikasgas uit sloten had hier natuurlijk kunnen worden geplaatst. Dat kan alsnog trouwens.

      De landbouw in Nederland moet op de schop. Veel meer gewassen en aanzienlijk minder koeien. Er moet ook meer natuur, meer groen komen. Vooral ook in steden. Je ziet dat al toruwens.

      .

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •