Zoals ik al eerder zei mijn kennis van de economie is maar beperkt.
Wat ik bij voorbeeld niet begrijp:
...
Export levert grote bijdrage aan de verdiensten van het agrocomplex
Een belangrijk deel van de activiteiten van het agrocomplex hangt samen met de export.De export van onbewerkte en bewerkte agrarische producten leverde Nederland in 2018naar schatting een bedrag op van 40,4 miljard euro. Traditioneel is de export van hetagrocomplex de drijvende kracht met een aandeel van 92 procent in de exportverdiensten.De wederuitvoer van buitenlandse landbouwgoederen is goed voor de resterende8 procent.
De exportverdiensten betreffen de exportwaarde minus de importwaarde van goederen endiensten die nodig zijn om de goederen te exporteren en eventueel te produceren.Exportverdiensten zijn vrijwel hetzelfde begrip als de toegevoegde waarde die voortkomt uit de landbouwexport. In 2018 waren de verdiensten dankzij de export van primaire enverwerkte landbouwgoederen goed voor een aandeel van 5,2 procent van het totaleNederlandse bbp.
...
Belang van de landbouw
Ondanks de bescheiden volumegroei na 2009 is het aandeel van de landbouw in deNederlandse economie na 2009 niet verder gedaald. In 2019 bedroeg het aandeel van delandbouw in de Nederlandse economie circa 1,4 procent, tegen 1,3 procent in 2009 4). In devoorgaande decennia nam het belang nog gestaag af. De lichte toename van het aandeelna 2009 komt doordat de prijzen van landbouwproducten na 2009 relatief snel stegen.Vooral granen, groenten, varkens en melk werden veel duurder. Het volume van detoegevoegde waarde van de landbouw nam na 2009 minder sterk toe dan dat van degehele economie.
Even verder in dezelfde link staat dit:
Belang van de landbouw
Ondanks de bescheiden volumegroei na 2009 is het aandeel van de landbouw in deNederlandse economie na 2009 niet verder gedaald. In 2019 bedroeg het aandeel van delandbouw in de Nederlandse economie circa 1,4 procent, tegen 1,3 procent in 2009 4). In devoorgaande decennia nam het belang nog gestaag af. De lichte toename van het aandeelna 2009 komt doordat de prijzen van landbouwproducten na 2009 relatief snel stegen.Vooral granen, groenten, varkens en melk werden veel duurder. Het volume van detoegevoegde waarde van de landbouw nam na 2009 minder sterk toe dan dat van degehele economie.
![]()
Bladwijzers