Angst voor de islam
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/10 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 93

    Onderwerp: Angst voor de islam

    1. #1
      Would B Prikker Sabr's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2002
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      12
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Lightbulb Angst voor de islam

      Dit artikel is een hoofdstuk uit het boekje "Kruistocht en jihad" van Maurits Berger.Het verscheen 2 weken na de aanslagen van 11 september 2001

      ANGST.

      .............Op het moment dat ik dit schrijf is nog steeds niet bekend wie verantwoordelijk zijn voor de aanslagen van 11 september en wat de motieven zijn die daarachter schuilen. De enige aanwijzing tot nu toe is dat in ieder gekaapt vliegtuig mannen met Arabische namen hebben gezeten van wie enkelen vlieglessen hebben genomen. Maar deze mannen zijn dood. Of zij het gedaan hebben, en of zij moslims waren, en of religieuze motieven hen aangezet hebben tot het plegen van zdeze gruweldaden, is niet bekend. In een Amerikaanse rechtbank zou dit een uiterst zwakke zaak zijn. Maar inmiddels zijn wij allen verwikkeld in een "oorlog tegen het terrorisme" waarbij de islam en de moslims de hoofdverdachten zijn.
      Ik zei eerder al dat dit boekje niet is geschreven als verdediging van de moslims of de islam, maar als verdediging tegen onszelf. Het is namelijk verbazingwekkend hoezeer de islam altijd weer in het verdomhoekje staat en zulke heftige emoties oproept. Mensen worden er boos over, trekken het zich aan. Terwijl je zou zeggen dat, als wij de islam een achterlijk verschijnsel zouden vinden, wij ook onze schouders erover zouden kunnen ophalen en het recht in zijn gezicht uitlachen. Maar we kunnen eenvoudig niet onverschillig zijn over een moslimse met hoofddoek of een moslim die zich bezat. Het raakt ons, en we hebben er een uitgesproken opvatting over. Die opvatting is echter meer gebaseerd op emotie dan op kennis. Hoe komen wij er toch bij dat "zij" religieuze fanatici zijn, dat religie de kern van "hun" bestaan vormt, dat "zij" ons westerlingen haten? Hoe kan het toch dat de eerste associatie met het woord islam negatief is, omdat dat onmiddellijk beelden oproept van vrouwonvriendelijke polygame terroristen, terwijl een woord als hindoeisme, waar wij even weinig van weten, juist associaties heeft met het nirwana, goeroes en een rijk geestelijk leven en niet meteen met het kastenstelsel of weduwenverbrandingen.
      De aanslagen in de Verenigde Saten worden nu gezien als islamitische agressie tegen het Westen. Een agressie die het Westen altijd al dacht te voelen en te merken, en nu op dramatische en afschuwelijke wijze bewaarheid denkt te zien. Net zo goed als men de angst voor de islam op allerlei andere wijzen bewezen kan zien. Moslims zijn net zomin onschuldige en lieve doetjes als wij dat zijn. Er zijn altijd wel voorbeelden van onderdrukking van moslimvrouwen, van een draconische toepassing van islamitisch strafrecht, van moslimmannen die onbetrouwbare echtgenoten zijn. Maar kunnen die onze opvattingen over moslims en islam rechtvaardigen?
      En het Westen wordt daarin bevestigd door de enquete die een week na de aanslagen werd gehouden onder de ongeveer achthonderdduizend moslims in Nederland. De bedoeling van deze enquete was mij onduidelijk. Was het een loyaliteitstest van de Nederlandse moslims, om te zien wie bij "ons" hoorde en wie bij "hen"? De uitslag was er dan ook naar: iets minder dan de helft van de ondervraagden zei de aanslagen te begrijpen zonder ze goed te willen praten, en 5,6 procent antwoordde met nee op de vraag "Keurt u de aanslagen af?" Dat is schokkend. Maar hoe zorgvuldig was deze enquete eigenlijk uitgevoerd? Want het betrof hier niet een inschatting van een politieke voorkeur of iets dergelijks, maar een heel gevoelige kwestie. Had men wel genoegen mogen nemen met een steekproef onder slechts 426 mensen, dat wil zeggen 0,005 procent van de Nederlandse moslims? Want dankzij pak weg 21 personen die hetzij enorme klootzakken zijn, hetzij eens lekker wilden provoceren, of misschien zelfs de vraag anders hadden opgevat, werd geconcludeerd dat ongeveer 45000 moslims in Nederland de aanslagen niet afkeuren. Ik mag hopen dat de nieuwe enquete die inmiddels onder Nederlandse moslims is gehouden wat zorgvudiger is aangepakt, hoewel ik mij blijf afvragen wat de beweegreden is om een dergelijke enquete te doen.
      Waar ik bang voor ben dat er vanwege deze ontwikkelingen een "ander" wordt gecreeerd die veel minder anders is dan wij misschien wel zouden willen. Soms vind ik dat mensen zich er te makkelijk van afmaken als zij het hebben over Arabieren en moslims. Die worden dan belast met alles wat wij niet zijn, of niet willen zijn.
      Waar ik bang voor ben is dat moslims ook regelmatig iets wordt aangerekend waar juist wijzelf schuldig aan zijn. Er bestaat bijvoorbeeld het beeld van de oprukkende islam, oftewel de angst dat moslims graag de overhand willen krijgen om ons vervolgens te dwingen tot bekering. Op zich geen vreemde gedachte als men nagaat hoe de islam zich in een mum van tijd heeft verspreid over het Midden-Oosten, Noord-Afika, en grote delen van Azie. Maar het opmerkelijke is dat bekering tot de islam bijna nooit te vuur en te zwaard heeft plaatsgevonden. Met enkele uitzonderingen vonden de bekeringen bijna allemaal op vrijwillige basis plaats. Speelt hier dan misschien ons eigen schuldgevoel over de gewelddadige geschiedenis van het christendom? Of gaan wij er, op grond van ons eigen christendom, van uit dat een religie altijd uit is op bekeringen, desnoods afgedwongen?
      Waar ik bang voor ben is dat wij onze angst voor de islam gan botvieren op de moslims. En andersom, dat wij gedrag van een moslim toerekenen aan de ialam. Als de islam zegt dat homofilie verwerpelijk is (omdat het zich, net als het chriistendom en het jodendom, op het Oude Testament baseert), zijn dan alle moslims tegen homosexuelen? En als een moslimman uit de binnenlanden van Turkije of Marokko verwacht dat zijn vrouw twee passen achter hem loopt en dat zijn kinderen hem blindelings gehoorzamen, is dat dan een voorschrift van de islam? Moeten bloedwraak en vrouwenbesnijdenis tot de islam gerekend worden simpelweg omdat het toevallig in moslimlanden als Turkije en Egypte plaatsvindt? We noemen de Italiaanse maffia immers ook geen christelijk verschijnsel, net zomin als het afbinden van vrouwenvoetjes in het oude China iets typisch confuciaans was, of dat wij de Japanse kamikaze verklaren met het taoisme of boeddhisme.
      En waar ik het meest bang voor ben is dat beide kanten zich nog dieper gaan ingraven in hun achterdocht en angst voor elkaar. Want waar kan je heen als moslim, wanneer je voor de keus gesteld wordt om voor het Westen of voor de terroristen te zijn? voor het Westen en tegen de terroristen betekent dat een moslim mee moet gaan in de reoriek tegen de islam en een eventueel ingrijpen in een moslimland- misschien zelfs tegen zijn eigen land- moete steunen. Zelfs de grootste Amerika-lover zal niet tegen zijn eigen land en zijn eigen mensen kiezen. De enige anti-Amerikaanse geluiden die we nu kunnen beluisteren komen uit Pakistan, wat niet verbazingwekkend is, want de Verenigde Staten zijn bezig om dat land met geld en dreigementen naar haar hand te zetten in de strijd tegen Afghanistan. Maar als men kritisch is over de Verenige Staten en het Westen, moet men dan voor de terroristen kiezen? Dat is ook al zo onzinnig, en ik heb nog niemand gehoord die dat op die wijze verwoordde. Voor de moslims komt de keus, hoe dan ook, neer op een keus tegen henzelf. En dat is volgens mij precies de terugkerende oorzaak van het conflict tussen "westen" en "islam".

    2. #2
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      May 2002
      Locatie
      utrecht
      Berichten
      3.099
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      28

      Standaard Re: Angst voor de islam

      Interessant stuk. Niet nieuw. Het toont weer dat men dus echt zijn standpunt uiteen moet zetten en niet in een kort statement moet laten samenvatten.
      Veel problemen kan men voorkomen als men gewoon het slechte aan beide zijden aanduidt en veroordeelt, en niet slechts het kwaad aan een kant, terwijl men niets over de kant zegt. Kritiek op beide zijden moet kunnen en gebeuren. Liefst in combinatie. Als men alleen de Vs veroordeelt zonder de terroristen te veroordelen, wordt men snel met de terroristen vergeleken. Als men enkel de terroristen veroordeelt zonder de reele fouten van de VS te benoemen klopt het beeld ook niet.
      Overigens is wel interessant eerst even vast te stellen volgens welke normen en waarden we gaan oordelen ....

    3. #3
      Prikker
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Berichten
      149
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      22

      Standaard Re: Re: Angst voor de islam

      Geplaatst door jaja
      Overigens is wel interessant eerst even vast te stellen volgens welke normen en waarden we gaan oordelen ....

      De lokale normen en waarden. Niet zo moeilijk.

    4. #4
      Lovesick crackhead Couscousje's Avatar
      Ingeschreven
      Aug 2001
      Locatie
      Lichtstad
      Berichten
      62.013
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      157

      Standaard

      Waarom is dit in hemelsnaam een topper?

      Wat een onzin.

      Cc
      "The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine." - Abraham Lincoln

    5. #5
      Important Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2002
      Locatie
      Eindhoven
      Berichten
      1.031
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      24

      Standaard

      In het verlengde heb je dan ook zo'n Theo van Gogh die beweerd dat "er een paard van Troje" is binnen gehaald. doelend op moslims die onze normen en waarden haatten.Met al diep trieste punt.. HP de TIJD" Er is iets mis met de Islam" die uitgave van vorig jaar. Regelrechte opruiende taal.

      Pure onzin.

      Wat een erg goed boek is, is 11 september van Noam Chomsky.
      Of het boek" The Culture of Terrorism" van dezelfde heerschap.

      Ik kan daar wel 10.000 citaten uithalen die ontzettend goed zijn, historisch juist zijn, maar helaas niet binnen onze normen en waarden vallen. D.w.z. het wijkt af van de normale norm en mediaberichtgeving. dus dissident.

      Als noam Chomsky een imam was..Was hij allang verguist, monddood gemaakt, en hadden ze geprobeerd zijn paspoort af te pakken.
      zo democatisch zijn we dan ook weer.

    6. #6
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: Angst voor de islam

      Geplaatst door Sabr
      Dit artikel is een hoofstuk uit het boekje "Kruistocht en jihad" van Maurits Berger.Het verscheen 2 weken na de aanslagen van 11 september 2001
      Zinvol artikel. Mijn grote angst voor de islam is dat sommige moslims op den duur zelf gaan geloven wat de doorsnee westerse niet-moslim over de islam meent te moeten zeggen of denken.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    7. #7
      Very Important Prikker Simon's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      9.130
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      40

      Standaard

      Nou ik vind het niet zo'n sterk artikel. Het gaat uit van een soort harmonie model als reactie op een grote terroritische misdaad. Volgens mij kan je alleen maar de strijd aangaan tegen deze vormen van terrorisme die wij bijvoorbeeld nu weer op Bali waarnemen. En mij kan het verder niks schelen hoe daar tegen aan gekeken wordt door moslims en wat voor beeld daardoor van ons of van moslims ontstaat.
      De steekproef omvang die de auteur noemt is representatief dus ik begrijp zijn kritiek niet. Maar wellicht heeft hij moeite met de uitkomst en wil hij daar niet over nadenken?
      Bekering tot de Islam heeft wellicht niet te vuur en te zwaard plaats gevonden (hoe zou dat ook kunnen) maar er zijn wel belasting voordelen aan verbonden geweest. En wat zou er gebeurd zijn als je die belasting weigerde te betalen aan de bezetter ?
      Volgens mij is er wel degelijk een verband tussen de Islam en vrouwenbesnijdenis daar vrouwenbesnijdenis op moslim sites waar je vragen aan koran geleerden kan stellen als "eervol" door deze geleerden wordt omschreven. En in Indonesië is vrouwenbesnijdenis een relatief nieuw verschijnsel gelieerd aan de opkomst van een orthodoxe vorm van Islam.
      En verder heb ik juist door het discussieren met moslims geleerd dat deze minder tolerant zijn tegen anders denkenden. Dat komt waarschijnlijk omdat in het westen de individuele vrijheid voorop staat en in moslim gemeenschappen is de groeps-band en groeps-norm veel belangrijker is.

      Simon

    8. #8
      Prikker ferrari's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Berichten
      221
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      22

      Standaard

      Geplaatst door rafiq
      Als noam Chomsky een imam was..Was hij allang verguist, monddood gemaakt, en hadden ze geprobeerd zijn paspoort af te pakken.
      zo democatisch zijn we dan ook weer.
      Precies.
      Noam Chomsky is een Amerikaan en mag en kan zeggen wat hij wil.

      Als hij een imam was was hij monddood gemaakt, en wel door zijn eigen mensen
      you don't know what you've got till it's gone -- joni mitchell

    9. #9
      Banned
      Ingeschreven
      May 2002
      Berichten
      154
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard

      van Gogh heeft 100% gelijk

    10. #10
      Pan Arabisch nationalist Al Sawt's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Arabiya Mutahida
      Berichten
      10.567
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard

      Geplaatst door rafiq
      In HP de TIJD" Er is iets mis met de Islam" die uitgave van vorig jaar. Regelrechte opruiende taal.
      Het was de Groene Amsterdammer.
      Ze waren kennelijk vergeten wat de Christendom in de wereld (met name in Europa) voor al wat leuks gedaan heeft.
      Waarschuwing:Discussiëren met Al Sawt, is schadelijk voor uw referentiekader!

      Djamal Abd al-Nasser: "We can achieve much by Arab action, which is a main part of our battle. We must develop and build our countries to face the challenge of our enemies."

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Gelijkaardige Onderwerpen

    1. Zelfverbranding dominee uit angst voor islam
      Door Pixelshade in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 12
      Laatste Bericht: 04-11-06, 01:51
    2. De angst voor de oprukkende Islam?
      Door Orakel in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 17
      Laatste Bericht: 13-01-03, 05:37
    3. Angst voor de islam
      Door Sabr in forum Islam en meer
      Reacties: 20
      Laatste Bericht: 28-11-02, 21:39
    4. Angst voor de islam
      Door Sabr in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 27
      Laatste Bericht: 31-10-02, 14:55
    5. Nederlanders en hun angst voor de Islam!
      Door Advocate in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 10
      Laatste Bericht: 23-10-02, 15:31

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •