Nasr Aboe Zaid: We moeten de Koran niet letterlijk nemen
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/8 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 73

Onderwerp: Nasr Aboe Zaid: We moeten de Koran niet letterlijk nemen

Banned echnaton's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard Nasr Aboe Zaid: We moeten de Koran niet letterlijk nemen

We moeten de Koran niet letterlijk nemen

De tekst van de Koran is niet per se absoluut. Zo luidde de kern van de oratie die de kersverse Utrechtse hoogleraar Aboe Zaid gisteren hield bij het aanvaarden van de leerstoel voor humanisme en islam. 'Menselijke aspecten maken diverse interpraties mogelijk.'

Nasr Aboe Zaid, professor in islamitische theologie, sprak gisteren zijn oratie uit bij de acceptatie van de eerste Ibn Roeshd- leerstoel humanisme en islam, aan de Utrechtse universiteit voor humanistiek. ,,Ik ben zeer vereerd, en hoop in het verlengde van Ibn Roeshds denken bij te dragen aan het bouwen van solide bruggen tussen islam en humanisme.''

De inaugurele rede droeg de titel 'Rethinking the Koran: towards a humanistic hermeneutics'. De van oorsprong Egyptische Aboe Zaid zoekt naar de mogelijkheden voor moslimlanden om te moderniseren zonder de Koran te verloochenen. Zijn kritiek op de islamitische wetgeving, de sjaria, kwam hem in Egypte duur te staan. Hij werd ervan beschuldigd geloofsafvallige te zijn, en bijna gedwongen te scheiden van zijn vrouw. In 1995 kregen ze samen onderdak in Nederland.

In zijn oratie pleitte Aboe Zaid tegen de letterlijkheid en het fundamentalisme in de uitlegtraditie (hermeneutiek) van de Koran. Op verschillende manieren benadrukt hij dat de tekst van het heilige boek niet per se absoluut is.

Een aantal menselijke aspecten, bijvoorbeeld in het opschrijven van het woord van God na tien eeuwen van mondelinge overdracht, maakt verschillende interpretaties mogelijk. We moeten volgens Aboe Zaid inzien dat de historische context van die mensen -onder meer de sterk patriarchale samenleving- niet meer van deze tijd is.

De kern van zijn redenering ligt in zijn onderscheid van de Koran als 'tekst' en de Koran als discours, dat behalve de tekst ook de manier van spreken, denken en uitleggen omvat. De eerste visie geldt meer voor de elite van moslimgeleerden die de betekenis ervan willen vastleggen, de laatste staat dichter bij de gewone mensen, die de Koran ook gebruiken in het reciteren van de verzen. Voor hen heeft de tekst ook een gebruikswaarde, en komt tot leven in hun dagelijkse praktijk.

Wie de Koran opvat als tekst en niet als discours, maakt (her-)interpretatie mogelijk. Tegelijk sluipt daarmee ideologische manipulatie naar binnen. Dat heeft te maken met de structuur van de Koran, die heldere en dubbelzinnige verzen kent. Die diversiteit kan als een rijkdom gelden, maar is voor islamitische juristen een doorn in het oog omdat ze uit de tekst een vaststaande wet moeten destilleren. Hun uitlegtraditie baseert zich daarom op het principe, dat de laatste openbaringen van Mohammed een voltooiing zijn van de eerdere. Latere verzen maken dus de eerdere ongeldig.

Maar in de Koran is ook tegengeluid te vinden. Ali, de vierde kalief (650-660) en tevens schoonzoon en neef van Mohammed, sprak zich uit voor differentiatie tussen de Koran als levend discours en als moeshaf, stille tekst. Zo wilde hij politisering van de Koran voorkomen.

De moeshaf is stil, maar mensen spreken hem uit. Modernistische islamgeleerden halen dit vaak aan om te laten zien waar verschillende interpretaties kunnen beginnen, en waar tegelijkertijd de politieke manipulatie van de koran-betekenis haar oorsprong vindt; de interpretatie van de stille tekst kan politiek geïnspireerd zijn. Wie dat doet, leeft nog steeds volgens de Koran maar kiest er zijn eigen passages uit, en vat ze zo op dat ze het politieke doel ondersteunen.

Aboe Zaid vergelijkt de Koran met een orkest dat de geschreven noten van de bladmuziek tot leven wekt in zijn muziek. In de Koran als praktijk met een kloppend hart, komt de 'nog zwijgende' tekst pas tot leven. Een hermeneutiek van de Koran moet het levende fenomeen serieus nemen en ophouden hem te reduceren tot tekst alleen.

Willen we het religieuze denken bevrijden van macht en manipulatie, en weer op zoek gaan naar betekenis, dan moeten we een open, democratische hermeneutiek opbouwen, vindt hij.

Wat is historisch in de Koran, en wat is universeel? Die vraag houdt alle moderne, liberale korangeleerden bezig.

Wordt de Koran als alleen 'tekst' aangemerkt, dan winnen de conservatieven het. Want de gelijkheid tussen verschillende religies houdt op wanneer aan een moslim de oorlog wordt verklaard. In dat geval komen de oorlogsvoorwaarden in werking.

,,Wiens hermeneutiek en betekenis is geldig in de huidige situatie van onopgelost Palestijns-Israëlisch trauma?'', vraagt Aboe Zaid. ,,Zonder twijfel wint die van getto, scheiding en isolatie het, de betekenis van Sjarons (Israëlische) muur.''

De relatie tussen moslims en de westerse wereld is gespannen, en dat heeft een negatief effect op de manier waarop moslims hun eigen traditie overdenken. ,,Hoe moeten ze hun levens moderniseren zonder hun spirituele kracht te verliezen?''

Het is te verwachten dat het nieuwe imperiale project van Amerika en de gettovorming in het Midden-Oosten het meest isolerende discours in islamitisch denken aanwakkert, vindt Aboe Zaid. ,,Deze koloniale projecten laten de mensen geen keuze dan zich te scharen achter het begrip van de islam als een ideologie van verzet. Een hermeneutiek die de wereld scheidt in twee opponenten, zoals in Huntingtons 'Clash of Civilizations'. We moeten alert zijn en gezamenlijk beide claims en hun consequenties bestrijden, met alle mogelijke democratische middelen.''

Copyright: Trouw
      Religie en Filosofie, vrijdag 28 mei 2004

Very Important Prikker taouanza's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      55

Standaard

So?
      "De islam heeft een plaats gevonden in Nederland."

Nou ik weet niet of ik daar nou zo blij mee moet zijn.

Ik heb zelfs met een servier gesproken gisterern en die zijn er zelfs ook bang voor dat "de islam" of beter gezegt de islamitische gemeenschap over 10 jaar aan de macht zijn. Cristenen nemen een stuk of 2 a 3 kinderen, islamiten houden er meerdere vrouwen op na en hebben een kroost van 10 tot 25 kinderen. Reken maar uit, straks zijn er voldoende islamieten om de grootste politiek partij te vormen (met de meeste zetels)

Banned echnaton's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard

Geplaatst door taouanza
      So?
      Er zijn dus ook liberale stromingen binnen de islam. Als ik dat soort geluiden meer hoorde zou ik best met de islam kunnen leven. Het is wel jammer dat deze man nou juist weer in zijn geboorteland wordt onderdrukt. Gelukkig is Nederland er nog met zijn liberale traditie.

Very Important Prikker freya's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      36

Standaard

Geplaatst door echnaton
      Er zijn dus ook liberale stromingen binnen de islam.
      Bedoel je dat er meer stromingen in de islam zijn dat het salafistische Al Qaida?

Daar hebben we hier op dit forum echt nog nooit van gehoord hoor

Als ik dat soort geluiden meer hoorde zou ik best met de islam kunnen leven.
      Haal die kauwgom dan uit je oren

Incognito ergo dum Orakel's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      33

Standaard

Geplaatst door echnaton
      Er zijn dus ook liberale stromingen binnen de islam. Als ik dat soort geluiden meer hoorde zou ik best met de islam kunnen leven. .
      google ---> liberale stromingen binnen de Islam.

"Je moet niet wachten tot de geluiden naar je toekomen".

Tis trouwens een slecht geschreven artikel:

De kern van zijn redenering ligt in zijn onderscheid van de Koran als 'tekst' en de Koran als discours, dat behalve de tekst ook de manier van spreken, denken en uitleggen omvat.
      ...de laatste staat dichter bij de gewone mensen, die de Koran ook gebruiken in het reciteren van de verzen. Voor hen heeft de tekst ook een gebruikswaarde, en komt tot leven in hun dagelijkse praktijk.
      Wie de Koran opvat als tekst en niet als discours, maakt (her-)interpretatie mogelijk
      Juist de discours-variant maakt interpretatie mogelijk.
      Everybody dies, but not everybody really lives.

Very Important Prikker freya's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      36

Standaard

Geplaatst door Orakel

beetje warrig ja

Volgens Aboe Zaid dus niet, in die variant zit nl de ballast van allerlei islamgeleerden.

Hij pleit er, volgens mij, juist voor om de koran als elke andere tekst te benaderen en er simpele vragen over te stellen als:

Wat heeft de schrijver hiermee bedoeld? Waarom is hier voor dit woord gekozen? Wat was de betekenis van deze uitdrukking in de tijd dat dit werd geschreven? Enz.

Dat is al eeuwen niet meer gebeurd, de koran-tekstverklaring staat sinds ca de 12e eeuw zo vast als een huis en is gebaseerd op de bevindingen van middeleeuwse geleerden.

Banned echnaton's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard

Geplaatst door Orakel
      google ---> liberale stromingen binnen de Islam.

"Je moet niet wachten tot de geluiden naar je toekomen".

Wie de Koran opvat als tekst en niet als discours, maakt (her-)interpretatie mogelijk
      .

Volgens mij hebben ze hier het voorvoegsel ON weggelaten.

Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      33

Standaard

Geplaatst door freya
      beetje warrig ja

Volgens Aboe Zaid dus niet, in die variant zit nl de ballast van allerlei islamgeleerden.

De inhoud ben ik het mee eens, maar de journalist verwart volgens mij de begrippen:

Wordt de Koran als alleen 'tekst' aangemerkt, dan winnen de conservatieven het.

Hij pleit er, volgens mij, juist voor om de koran als elke andere tekst te benaderen en er simpele vragen over te stellen als:

Wat heeft de schrijver hiermee bedoeld? Waarom is hier voor dit woord gekozen? Wat was de betekenis van deze uitdrukking in de tijd dat dit werd geschreven? Enz.

Dat is al eeuwen niet meer gebeurd, de koran-tekstverklaring staat sinds ca de 12e eeuw zo vast als een huis en is gebaseerd op de bevindingen van middeleeuwse geleerden.
      Volgens mij gebeurt het al wel eeuwen, maar krijgt het geen voet aan de grond omdat het door de ulama wordt tegengehouden.
      Gelukkig is hun actieradius tanende (althans, dat hoop ik).

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Leeftijd
      34
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      34

Standaard

zonder liberalisering van de godsdienst is een godsdienst gedoemd uit te sterven. als het christendom zo conservatief was gebleven als een aantal eeuwen terug was het christendom volgens mij een dode godsdienst geworden. Hetzelfde moet met de Islam gebeuren, mensen moeten inzien dat de Koran liberaler moet worden opgevat en dat fundamentalisme niet het antwoord is. Wil de Islam een toekomst hebben natuurlijk.

Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      33

Standaard

Geplaatst door Julien

zonder liberalisering van de godsdienst is een godsdienst gedoemd uit te sterven. als het christendom zo conservatief was gebleven als een aantal eeuwen terug was het christendom volgens mij een dode godsdienst geworden. Hetzelfde moet met de Islam gebeuren, mensen moeten inzien dat de Koran liberaler moet worden opgevat en dat fundamentalisme niet het antwoord is. Wil de Islam een toekomst hebben natuurlijk.
      Dit is een geweldig pleidooi voor het niet-interpreteren.
      Immers, heeft de liberalisering juist niet geleid tot een afname van het aantal gelovigen?
      On the other hand, religieus dogmatisme heeft ook bijgedragen aan de vervreemding van mensen van het geloof.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Reacties: 20
      Laatste Bericht: 28-10-12, 02:35
    2. Neem de Koran niet letterlijk!
      Door super ick in forum Islam en meer
      Reacties: 6
      Laatste Bericht: 29-12-06, 12:30
    3. Sayyid Qutb, Nasr Hamid Abu Zaid en ...?
      Door RalphOrtega in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 0
      Laatste Bericht: 21-05-06, 17:54
    4. Aboe Zaid over tegenstrijdigheden in de koran
      Door echnaton in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 10
      Laatste Bericht: 27-10-05, 14:34
    5. De betekenis van het werk van prof. Nasr Hamid Abu Zaid
      Door Grietje in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 30
      Laatste Bericht: 19-06-03, 12:46

Bladwijzers