Wahabisme stroming groeit in Nederland onder de jonge moslims
+ Plaats Nieuw Onderwerp
Pagina 1/3 12 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22
    Prikker
    Ingeschreven
    Jul 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    15

Standaard Wahabisme stroming groeit in Nederland onder de jonge moslims

Wat is wahabisme?
    Selamun Aleykum...

Als eerst wil ik jullie bedanken voor al die leerzame informatie, die ik in het leven als een gids kan gebruiken...Insallah krijgen jullie hiervoor de zegeningen...

Mijn vraag is: Er is nu een nieuwe generatie moslims die beweren dat ze wahabiet zijn. Wat is een wahabiet wat zijn de verschillen, en waarom word je wahabiet, wat is dus het nut daarvan?
    _________

Aleykum selam , ik hoop spoedig antwoord op mijn vraag te krijgen...
    Wa-'Alaikum Salaam,

Het 'wahabisme' (ook wel 'salafisme' genoemd) is een beweging waarvan de grondlegger Abdul Wahab an-Najd is. Een van oorsprong revolutionaire beweging die misstanden onder moslims wenste aan te pakken, groeide het al snel uit tot een extreme en gewelddadige organisatie die het zelfs aandurfde om het graf van de Profeet (saw) met de grond gelijk te maken. Dit alles onder het mom van het uitbannen van 'shirk en bida'. Gelukkig konden ze op tijd gestopt worden en werd het lot dat andere graven van de sahabah wel ten deel viel, het graf van de Profeet (saw) bespaard.

Ibn Saud, de grondlegger van het koninkrijk Saudie Arabie zoals wij die nu kennen, ging een alliantie aan met Abdul Wahab om zodoende zijn ideeen politiek en desnoods met het zwaard te implementeren. Dat verklaart de zware nadruk op de wahabitische leer in Saudie Arabie.

De kern van deze beweging is om alle soorten van shikr en bida' uit te bannen. Op zich een zeer nobel doel, maar het probleem is dat hun definitie van shirk en bida' significant verschilt met die van de klassieke geleerden en juristen. Men gaat zelfs zover om klassieke werken (zelfs de ahadith!) te herschrijven en aan te passen aan de eigen ideeen. Dit is gebeurd met de vertaling van de Quraan van Yusuf Ali, maar ook met Imam Nawawi's al-Maqasid en vele andere werken. Zelfs Ibn Taymiyyah, doorgaans de belangrijkste bron voor de wahabitische ideologie, wordt op sommige plaatsen niet gespaard als hij pro-tasawwuf of pro-milaad schijnt te zijn.

Moge Allah (swt) ons beschermen tegen alle vormen van kwaad, en ons de Dien doen volgen van diegenen op wie Zijn Tevredenheid rust. O Alllah! Leid ons op het pad van diegenen die Jij goedgezind bent, en niet op het pas van degenen op wie Jouw toorn rust, noch dat van de dwalenden. (surah al-Fatiha)

Wassalaam,

derwish crew

Banned Proselyte's Avatar
    Ingeschreven
    May 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    0

Standaard

(goed stuk !!)

Waar is het graf van de profeet eigenlijk op dit moment ?

Lost Al3arbi's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    1691

Standaard

Bron?(complottheorie)
    “Six sextillion, 19 million, the holy pyramids say we all Allah's children
    Voodoo for the pilgrims who bring weapons and conceal them
    They silence you with force and then indoctrinate the children
    Yo Gabba Gabba, Ahmadinejad a blow up your apartment if you don’t observe the Sabbath
    I look the devil in his eye and say Abracadabra
    Then drown him in a mighty light his brain couldn’t fathom
    Scrappin' every day just like fight club, a thriller and a smooth criminal like Mike was"

Prikker
    Ingeschreven
    Jul 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    15

Standaard

Geplaatst door Al3arbi
    Bron?(complottheorie)
    http://www.derwish.nl/qa.php?qid=1082903941

Important Prikker MootjeAmien's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2002
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    19

Standaard

Geplaatst door ZnaSSeN_PantheR
    http://www.derwish.nl/qa.php?qid=1082903941
    Ik word hier van
    .

Prikker
    Ingeschreven
    Jul 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    15

Standaard Re: Wahabisme stroming groeit in Nederland onder de jonge moslims

Wat is wahabisme?
    Selamun Aleykum...

Als eerst wil ik jullie bedanken voor al die leerzame informatie, die ik in het leven als een gids kan gebruiken...Insallah krijgen jullie hiervoor de zegeningen...

Mijn vraag is: Er is nu een nieuwe generatie moslims die beweren dat ze wahabiet zijn. Wat is een wahabiet wat zijn de verschillen, en waarom word je wahabiet, wat is dus het nut daarvan?
    _________

Aleykum selam , ik hoop spoedig antwoord op mijn vraag te krijgen...
    Wa-'Alaikum Salaam,

Het 'wahabisme' (ook wel 'salafisme' genoemd) is een beweging waarvan de grondlegger Abdul Wahab an-Najd is. Een van oorsprong revolutionaire beweging die misstanden onder moslims wenste aan te pakken, groeide het al snel uit tot een extreme en gewelddadige organisatie die het zelfs aandurfde om het graf van de Profeet (saw) met de grond gelijk te maken. Dit alles onder het mom van het uitbannen van 'shirk en bida'. Gelukkig konden ze op tijd gestopt worden en werd het lot dat andere graven van de sahabah wel ten deel viel, het graf van de Profeet (saw) bespaard.

Ibn Saud, de grondlegger van het koninkrijk Saudie Arabie zoals wij die nu kennen, ging een alliantie aan met Abdul Wahab om zodoende zijn ideeen politiek en desnoods met het zwaard te implementeren. Dat verklaart de zware nadruk op de wahabitische leer in Saudie Arabie.

De kern van deze beweging is om alle soorten van shikr en bida' uit te bannen. Op zich een zeer nobel doel, maar het probleem is dat hun definitie van shirk en bida' significant verschilt met die van de klassieke geleerden en juristen. Men gaat zelfs zover om klassieke werken (zelfs de ahadith!) te herschrijven en aan te passen aan de eigen ideeen. Dit is gebeurd met de vertaling van de Quraan van Yusuf Ali, maar ook met Imam Nawawi's al-Maqasid en vele andere werken. Zelfs Ibn Taymiyyah, doorgaans de belangrijkste bron voor de wahabitische ideologie, wordt op sommige plaatsen niet gespaard als hij pro-tasawwuf of pro-milaad schijnt te zijn.

Moge Allah (swt) ons beschermen tegen alle vormen van kwaad, en ons de Dien doen volgen van diegenen op wie Zijn Tevredenheid rust. O Alllah! Leid ons op het pad van diegenen die Jij goedgezind bent, en niet op het pas van degenen op wie Jouw toorn rust, noch dat van de dwalenden. (surah al-Fatiha)

Wassalaam,

derwish crew
    salaam broeder, er bestaat niet zoiets als het wahabisme. De mensen die meneer wahab volgen zijn de selefies. Deze mensen volgen de sunnah van mohammad saw heel strikt (voor zover ik weet). en Allahu a3lam. kijk maar even op http://www.selefiepublikaties.com/ voor meer informatie

wa salaam
    oh Allah ,ik verzoek U om kennis die van goed nut is, een goede voorziening en daden die geaccepteerd zullen worden

Rise Up
    Ingeschreven
    Sep 2002
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    2859

Standaard Re: Wahabisme stroming groeit in Nederland onder de jonge moslims

Wat is wahabisme?
    De titel van de topic is zeer misplaatst want je doet het voorkomen als een feit. Derwish.nl geeft alleen aan wat wahabisme inhoudt volgens hen inhoudt. De vraagsteller geeft aan dat volgens hem jonge moslims zichzelf wahabieten noemen. Dat is niet waar, ze noemen zich eerder salafi en onder de salafi dawah is er ook een meningsverschil wanneer je jezelf salafi wilt noemen.

Ook wordt een moslim die de quran en de soennah volgt meteen geassocieerd met de salafi dawah. Er wordt gedaan alsof er grote verschillen zijn tussen de salafi dawah en de mainstream moslims. Daar is niks van waar. Het gaat om minimale interpretatie verschillen omtrent bida en shirk, taqleed, toepassing van de soennah etc.

Sommige onwetende moslims weten niet waar zij het over hebben als mensen strikt de koran en de soennah navolgen en deze mensen dus als 'fundamentalisten' of salafi's bestempelen.

Als ik zo nu en dan op fora lees. Dan merk ik op dat zodra je de koran en de soennah opvolgt omtrent de 'omgang tussen man en vrouw, baard, rente, broek boven de enkel, handen schudden met niet-mahrams, immorele beelden, jihad ul akbar etc.', dat je dan meteen als 'salafi' wordt bestempeld. Deze mensen zouden zich moeten verdiepen in de 4 sunni madhabs en haar vele geleerden.

Want over dit soort zaken bestaat toch echt een algemene consensus van de moslimgemeenschap. Dus het gaat niet om de striktheid in het navolgen van de islamitische regels, (sommige andere standpunten (zoals foto's maken etc.) zijn terug te vinden in de sunni madhabs maar over sommige zaken heersen er meningsverschillen) maar juist om andere geloofskwesties die voor de gemiddelde moslim niks uitmaken.
    Voor degenen die realiseren dat alles van God komt, is alles hetzelfde - Rumi

Wanneer je iemand alles ziet antwoorden wat hij gevraagd wordt, en alles vertelt wat hij weet, en alles interpreteert wat hij ziet: dan bewijst dit dat hij een onwetend persoon is. - Ibn Ata'illah

Important Prikker Hamza-T's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2002
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    21

Standaard

Site is wel mooi hoor aghie, maar is van Derwisjen, van die Soefidraaiers.

Banned Proselyte's Avatar
    Ingeschreven
    May 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    0

Standaard

Geplaatst door Hamza-T
    Site is wel mooi hoor aghie, maar is van Derwisjen, van die Soefidraaiers.
    dansend draaien, mag voor mij.

en je kunt je inderdaad afvragen of de strikte intepretatie niet zowiezo een voorwaarde is om moslim te zijn,

de koran is daar zeer duidelijk in, dat weet iedereen die moslim is of er iets van afweet,

en daarmee is meteen de vraag beantwoord, of je moslims in het algemeen in de smiezen moet blijven houden als seculiere staat !

vooral wanneer je weet dat er ook veel verborgen schrifturen bestaan (vooral bestaande uit "onbetrouwbare" hadiths) die inmiddels wel bekend zijn maar die niet als zodanig openlijk en publiekelijk worden erkend, doch slechts in obscure besloten ''hoog'' religieuze kring worden besproken en soms zelfs beleden.

Banned Mähden's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    0

Standaard

To define the laws of tradition
    is a crusade, only of the brave.

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Afkeer onder moslims voor terreur groeit
    Door super ick in forum Het nieuws van de dag
    Reacties: 21
    Laatste Bericht: 29-09-07, 19:11
  2. Woede groeit onder actievoerders WTO
    Door mark61 in forum Het nieuws van de dag
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 21-12-05, 12:00
  3. Geld ingezameld onder extremistische moslims voor aanslagen in Nederland
    Door John Wervenbos in forum Het nieuws van de dag
    Reacties: 21
    Laatste Bericht: 02-05-05, 15:40
  4. Extremisme onder de gegoede burgerij in Nederland groeit.
    Door Joesoef in forum Het nieuws van de dag
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 12-03-05, 08:32
  5. Het aantal moslims groeit hard in Nederland.
    Door Shaheed in forum Het nieuws van de dag
    Reacties: 31
    Laatste Bericht: 18-11-02, 23:16

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten