Grote en kleine jihad... - Pagina 4
+ Plaats Nieuw Onderwerp
Pagina 4/7 EersteEerste ... 345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 63
    Very Important Prikker ibnu's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    24

Standaard

He Dawud, kan jij mijn vragen ook nog ff beantwoorden aub! Ik wacht met spanning!!

Prikker Mohammed Amin's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2001
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    18

Standaard

Beste Dawud,

Ik las uw posting als volgt :
    Je doet je voor als een groot korankennen.
    En vervolgends de spreuken :
    Spr 10,14
    Een wijze loopt niet met zijn kennis te koop, het gebazel van een dwaas leidt tot een ramp.
    Vandaar dat ik zei : "als het uw bedoeling was om mij te beledigen......"

Waarop u reageerde : "Ik heb nooit de intentie om iemand te beledigen."

Dan bied ik u bij deze mijn excuses aan omdat ik een verkeerde conclusie trok.

U zei :
    Doctrine = leerstelling en andersom, kijk maar in een woordenboek.
    Ik weet dat in het woordenboek staat dat doctrine leerstelling is.
    Maar doctrine heeft meestal een negatieve klank en wordt vaak uitgelegd als iets dat dwangmatig opgelegd wordt.
    Vandaar dat ik zei het is een leerstelling, heeft niet zo`n negatieve bijklank nietwaar ?

U zei :
    Ik krijg het idee dat moslims niet open willen staan voor de teksten in hun boeken, en als je ze ermee confronteert, je het verwijt krijgt dat je hun religie zwart maakt en hun beledigt.
    Het kan inderdaad zo zijn dat sommigen gevoeliger zijn voor vragen of kritiek.
    We zijn allemaal mensen, en ieder mens heeft een punt waarop hij/zij beledigd raakt.
    Of dit nu gaat om religie,politieke voorkeur, smaak of voetbal ieder heeft een mening, en meningen verschillen nu eenmaal.

Er zijn ook zat voetbalsupporters die zwaar beledigd raken als je kritiek op "hun club" durft te geven.

Natuurlijk ligt religie wat gevoeliger dan voetbal, en wanneer men teksten verdraait,uit verband rukt,beledigende opmerkingen bij plaatst, of dit nu bewust of onbewust gedaan wordt, of dat de lezer dit eruit meent op te maken terwijl het niet de intentie van de schrijver was, dan onstaat de situatie waarin de ander beledigd raakt.

De kunst van het debat is om ervoor te zorgen dat je mening overkomt met daarbij niet het "menselijke" te verliezen, waardoor meningsverschillen op een volwassen manier besproken kunnen worden.

Er zijn echter mensen die menen door te shockeren iets door te willen breken, na dit soort confrontaties zal de ander zich waarschijnlijk wat defensiefer instellen.

salaam,
    Deswegen schreven Wij de kinderen Israëls voor, dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij de gehele mensheid had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken…(Koran 5: 32)

Ingeschreven
    Dec 2001
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    18

Standaard

Beste Dawud,

U zei :
    Shalom in 2005
    Slordig van mij dat ik u niet op gepaste wijze iets terug wenste.

L'shanah tovah tikatev v'taihatem

salaam,
    Deswegen schreven Wij de kinderen Israëls voor, dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij de gehele mensheid had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken…(Koran 5: 32)

Ingeschreven
    Jun 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    24

Standaard

Geplaatst door istiqama
    Mohamed Amin...je tekst is onderbouwd zonder enige authentieke bronnen maar slechts je eigen persoonlijke voorkeuren. Dit in tegenstelling tot Samir die het zeer goed heeft onderbouwd met de koran en authentieke ahadith.

Barraka lahu fiek Samir voor deze wijze tekst.
    Broeder Mohamed Amin doet tenminste zijn best. Ga zo door!
    Goed werk.

Banned
    Ingeschreven
    Sep 2003
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    0

Standaard

Ibnu,

Ik heb wat onderzoek gedaan, naar "Er is geen dwang in godsdienst". Het punt dat dit vers is geabrogeerd wordt gemaakt door de omstreden islamgeleerde Ibn Hazm al-Andalus die beschuldigd wordt van bidah. Ik trek dit punt tot nader bewijs in.

Ingeschreven
    Jun 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    24

Standaard

Geplaatst door Dawud
    Ibnu,

Ik heb wat onderzoek gedaan, naar "Er is geen dwang in godsdienst". Het punt dat dit vers is geabrogeerd wordt gemaakt door de omstreden islamgeleerde Ibn Hazm al-Andalus die beschuldigd wordt van bidah. Ik trek dit punt tot nader bewijs in.
    Daar heb ik groot respect voor Dawud dat je dit kan schrijven.

Rise Up
    Ingeschreven
    Sep 2002
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    2860

Standaard Re: Grote en kleine jihad...

Geplaatst door Samir25
    In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle..

Een van de meest bekende truuks die word gebruikt door de Kufaar en Munafiqun om de bezieling voor Jihad in deze Ummah de kop in te drukken is het idee van een zogenaamde "grote" en "kleine" Jihad.
    De hadith en de opvatting daarvan is in deze topic op een ander forum al behandeld: http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=426409 En de mensen waren het er uiteindelijk over eens dat jihad un nafs toch echt belangrijk is.
    Voor degenen die realiseren dat alles van God komt, is alles hetzelfde - Rumi

Wanneer je iemand alles ziet antwoorden wat hij gevraagd wordt, en alles vertelt wat hij weet, en alles interpreteert wat hij ziet: dan bewijst dit dat hij een onwetend persoon is. - Ibn Ata'illah

Ingeschreven
    Dec 2001
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    18

Standaard

as salaam aleikoem wa raghmatoellahi wa barakatoehoe istiqama,

U zei :
    Mohamed Amin...je tekst is onderbouwd zonder enige authentieke bronnen maar slechts je eigen persoonlijke voorkeuren. Dit in tegenstelling tot Samir die het zeer goed heeft onderbouwd met de koran en authentieke ahadith.

Barraka lahu fiek Samir voor deze wijze tekst.

Regelmatig gebruik ik ahadith en teksten uit de koran waarmee ik mijn denken motiveer.
    Hetgeen ik post is uiteraard mijn persoonlijke voorkeur net zoals hetgeen u post uw persoonlijke voorkeur is.

Allah(swt) stimmuleerd ons in de koran om na te denken over hetgeen wij lezen, en na te denken over hetgeen Hij(swt) geschapen heeft.

Ik geef u slechts een aantal voorbeelden :

Denken zij dan niet na over de Koran? Was deze van iemand anders dan van Allah dan hadden zij zeker menige tegenstrijdigheid daarin ontdekt. (4. De Vrouwen (An-Nisa) aya 82)

En Wij hebben de vermaning tot u gezonden, opdat gij aan het mensdom moogt uitleggen hetgeen tot hen werd nedergezonden, zodat zij mogen nadenken. 16. De Bij (An-Nahl) aya 44

Het Boek dat Wij aan u hebben geopenbaard is vol van zegeningen, laat hen dus over zijn verzen nadenken en laat de verstandigen er lering uit trekken. 38. Saad (de brief ) aya 29

Ansari zei :
    De hadith en de opvatting daarvan is in deze topic op een ander forum al behandeld: http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=426409 En de mensen waren het er uiteindelijk over eens dat jihad un nafs toch echt belangrijk is.
    Als u nu op deze link http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=426409
    de eerste posting leest dan ziet u dat Samir25 de edele kunst van knippen en plakken beoefend en gewoon het geheel van een ander overgenomen heeft (tot zelfs het onroerende gedichtje aan het eind).

Wanneer ik in mijn eerdere posting Samir25 min of meer uitdaag om te reageren op hetgeen ik post dan blijft zijn reaktie uit.
    Het lijkt er dus op dat Samir25 slechts iets wenst te plaatsen zonder daarover met ons van gedachten te wisselen.

Een mooie hadith :
    Aboe Ad-darda'a, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "Ik heb de Profeet horen zeggen: 'Wie een weg volgt en daarmee naar kennis verlangt, voor hem maakt Allah zijn weg naar het paradijs gemakkelijker. Bovendien leggen de engelen hun vleugels voor hem neer uit tevredenheid met wat hij verricht. Elke schepsel op aarde maar ook in de hemelen, zelfs de haaien in de zeeën vragen vergiffenis voor de geleerde. De positie van de geleerde en zijn belang zijn vergelijkbaar met die van de maan ten opzichte van andere planeten. De geleerden zijn de erfgenaam van de profeten, deze hebben geen Dirhams of Dinaars achtergelaten maar kennis en wie die verkrijgt heeft het meeste profijt'." [Uiteindelijke overlevering door Abu Daoud en Termidhi]

De uitleg van de hadith:Kennis is een sterk fundament van de Islamitische beschaving. Ze is gebaseerd op verschillende vormen van kennis. In deze hadith legt de eerwaardige metgezel uit, moge Allah met hem tevreden zijn, dat voor degene die op zoek gaat naar religieuze kennis, de zittingen van de geleerden bijwoont en deze kennis vergaart, zijn doel gemakkelijk bereikbaar wordt gemaakt door Allah, de Verhevene. Hij moet ook in overeenstemming met die kennis handelen en zijn doel moet de tevredenheid van Allah, de Verhevene, zijn. Dit leidt hem op het rechte pad en brengt hem alleen het goede, doordat Allah, de Verhevene, hem beloond.

Zodra de Islamitische gemeenschap haar plicht vervult om op zoek te gaan naar de juiste religieuze kennis zal haar vroegere positie tussen andere naties weer hersteld worden. In de huidige generatie van moslimjongeren zijn er mensen die hiernaar streven.
    De discussies die wij hier voeren is een vorm van kennis vergaren, allen geven wij onze visie op hetgeen wij denken over wat wij gelezen hebben.

Slechts "knippen & plakken" en daarna niet reageren levert dus in mijn ogen geen nuttige bijdrage aan ons denken.

salaam,

Prikker
    Ingeschreven
    Jun 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    16

Standaard

Geplaatst door Mohammed Amin
    as salaam aleikoem wa raghmatoellahi wa barakatoehoe istiqama,

U zei :

Regelmatig gebruik ik ahadith en teksten uit de koran waarmee ik mijn denken motiveer.
    Hetgeen ik post is uiteraard mijn persoonlijke voorkeur net zoals hetgeen u post uw persoonlijke voorkeur is.

Allah(swt) stimmuleerd ons in de koran om na te denken over hetgeen wij lezen, en na te denken over hetgeen Hij(swt) geschapen heeft.

Ik geef u slechts een aantal voorbeelden :

Ansari zei :

Als u nu op deze link http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=426409
    de eerste posting leest dan ziet u dat Samir25 de edele kunst van knippen en plakken beoefend en gewoon het geheel van een ander overgenomen heeft (tot zelfs het onroerende gedichtje aan het eind).

Wanneer ik in mijn eerdere posting Samir25 min of meer uitdaag om te reageren op hetgeen ik post dan blijft zijn reaktie uit.
    Het lijkt er dus op dat Samir25 slechts iets wenst te plaatsen zonder daarover met ons van gedachten te wisselen.

Een mooie hadith :

De discussies die wij hier voeren is een vorm van kennis vergaren, allen geven wij onze visie op hetgeen wij denken over wat wij gelezen hebben.

Slechts "knippen & plakken" en daarna niet reageren levert dus in mijn ogen geen nuttige bijdrage aan ons denken.

salaam,

okeeeeeeeeeeee nu eve in het kort!

wat kun je me vertellen over de jihadoe nafs en wat jij er van vind?
    en met welke zou jij beginnen jihadoe nafs of jihad?
    vrees allah o dienaren van de gene die de hemelen en aarde heeft geschapen. en` zech niet ik weet over dat gene wat je niet weet maar zeg allahoe allem (allah weet het best)
    wella tavtaroe hala ****ie alkazieb (en verzin geen leugen over allah)

Prikker
    Ingeschreven
    Jun 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    16

Standaard

Een van de meest bekende truken van millitanten is de Jihad al nafs te verwijzen naar het rijk der fabels terwijl ongeremd geweld en agressie hetgeen is dat gehanteerd dient te worden.

en kun je mij uitleggen wat je hier mee bedoelt!!!
    vrees allah o dienaren van de gene die de hemelen en aarde heeft geschapen. en` zech niet ik weet over dat gene wat je niet weet maar zeg allahoe allem (allah weet het best)
    wella tavtaroe hala ****ie alkazieb (en verzin geen leugen over allah)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Grote of kleine?
    Door daddy in forum Wie schrijft die blijft
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 01-02-08, 21:37
  2. Kleine en Grote tekenen!
    Door Nido in forum Wie schrijft die blijft
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 14-08-06, 06:11
  3. Grote en "kleine" Jihad?
    Door Hudhaifa in forum Islam en meer
    Reacties: 7