is muziek echt haram?? - Pagina 2
+ Plaats Nieuw Onderwerp
Pagina 2/7 EersteEerste 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 69
    Very Important Prikker sjaen's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    24

Standaard Re: is muziek echt haram??

Geplaatst door Aït Ayt
    in de topik van de nieuwe anasheedsite stond een stuk tekst over dat muziek haram is maar is het echt haram?
    de groot-ayatollah al-sistani vd shia zegt dat je wel naar muziek mag luisteren..

zelf haal ik het niet uit de koran dat het verboden is.. volgens de tafsir op de site van translatedquran.com gaat het om slavinnen die muziek maakte en dat het verboden was om naar hun muziek te luisteren.. dat is dus geen verbod op algehele muziek..
    maar op de site van islamqa.com wordt alle muziek haram genoemd.. zowel zang als alle instrumenten..
    ik snap er niks meer van..
    http://www.submission.org/Dutch/music.html
    Op het diepste niveau delen we elkaars dromen......

~DreamLover~ *Nadia*'s Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2005
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    23

Standaard Re: Re: is muziek echt haram??

Die slome Rob heeft er niet echt kaas van gegeten hé? In de Qoran staat bv ook niet dat je niet mag roken. Maar het staat er wel op een andere manier in. En voor die manier is Rob blijkbaar dyslectisch.

██████ Aït Ayt's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2006
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    482

Standaard

Geplaatst door EyeLiner
    Wat shia leiders zeggen daar luister ik niet eens naar.

Er is een saheeh hadith dat de mensen die naar muziek luisteren op de dag des oordeels kokend lood in hun oren gegoten krijgen.
    waarom luister je niet naar wat een ayatollah te zeggen heeft?
    van wyze mensen valt altyd iets te leren.. ook al hoef je het niet altyd met hen eens te zyn..
    het sji'isme en sunnisme lyken zeer veel op elkaar.. de rechtsschool vd shia wordt erkend door de sunnieten en het sji'isme en sunnisme hebben onderling veel meer overeenkomsten dan verschillen..

mocht je die hadith nog kunnen vinden dan ben ik er benieuwd naar..

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    10

Standaard Re: Re: Re: is muziek echt haram??

Geplaatst door *Nadia*
    Die slome Rob heeft er niet echt kaas van gegeten hé? In de Qoran staat bv ook niet dat je niet mag roken. Maar het staat er wel op een andere manier in. En voor die manier is Rob blijkbaar dyslectisch.
    Sterker, volgens ome Rob hoef je zelfs niet te bidden op een manier hoe de hedendaagse moslims het doen. Immers sunnah/hadith is onder hun ogen een vorm van shirk.
    Aan alles komt een eind....

██████ Aït Ayt's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2006
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    482

Standaard Re: Re: Re: is muziek echt haram??

Geplaatst door *Nadia*
    zo sloom vind ik die rob niet.. hy is my te scherp in zyn afwyzing van de sunna.. dat gaat me veel te ver.. maar zyn betoog over dat muziek niet haram is vind ik wel overtuigend..
    hy stelt terecht dat alles in het universum bestaat uit vibraties.. alles, maar dan ook alles, bestaat uit (geluids)trillingen.. ons lichaam, onze spullen, dieren, planten, stofjes, wolken, whatever.. alles bestaat uit vibraties.. vibraties die god geschapen heeft..
    en veel geluiden die we waarnemen met onze oren, zoals het zingen vd vogels, doet ons denken aan de schoonheid die god geschapen heeft.. als ik het hoor donderden by onweer dan denk ik aan god .. en als ik de zee hoor ruizen dan denk ik ook aan god..

voor de rest is het argument van rob dat het verbod op muziek nergens in de koran voorkomt en dat de koran duidelyk is met geboden en regels.. met andere woorden, als god had gewild dat we niet naar muziek zouden luisteren dat het dan ook duidelyk in de koran had gestaan als zynde een gebod..
    jy noemt als voorbeeld dat roken niet in de koran staat maar dat het wel op andere manieren er in staat.. dat klopt ja, je mag het lichaam immers geen schade toebrengen maar gaat dit ook op voor een verbod op muziek? staat er in de koran een verbod dat toepasbaar is op muziek? ik waag het te betwyfelen..

het is byvoorbeeld wel een zonde wanneer je vergeet te bidden omdat je naar muziek aan het luisteren was maar dat betekent niet dat muziek op zichzelf haram is.. dat je je hebt laten meeslepen in de muziek is een zonde.. de muziek zelf is niet een zonde.. anders is alles wel haram.. tv, radio, sport, vergaderingen, werk, reizen, noem maar op..
    als een moordenaar iemand dood slaat met een steen dan is dat haram.. maar de steen zelf is niet haram..
    zo ook geldt dat voor de passages in de koran waarin gesproken wordt dat er door ongelovigen geprobeerd werd om moslims van hun geloof af te laten dwalen doormiddel van zang.. het is wel een zonde om iemand van zyn geloof af te laten dwalen maar het zingen opzich is weer niet haram..
    logisch toch?

██████ Aït Ayt's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2006
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    482

Standaard

Geplaatst door Dolle Fatima
    Als je ooit naar MTV gekeken hebt, dan zie je duidelijk waar muziek toe leidt. Als dat geen Sjeitaan is dan weet ik het niet meer. Als de Qur'an en sunnah bekijkt is het duidelijk haram, maar zoek je naar praktijkbewijs dan is dat is toch alle bewijs die je nodig hebt?
    er is wel meer dan mtv..
    ik zelf heb mtv, tmf en de box niet ingesteld op mn tv aangezien ik dit soort troep niet wil zien maar dat wil niet zeggen dat ik een hekel heb aan muziek.. muziek kan heel mooi zyn..
    en wat te denken vd vele muziekprogramma's op de arabische tv zenders die je op de schotel kunt zien en horen.. daar zie je soms de muziek onderbroken worden door de oproep tot gebed om vervolgens erna meteen weer verder te gaan met de muziek..
    is dat allemaal haram? zyn al die miljoenen moslims die dit soort zenders kyken zondaars?
    ik kan het me niet voorstellen..
    ik ben eigenlyk nog nooit een moslim tegen gekomen die niet naar muziek luistert..

luister jy zelf weleens naar muziek?

██████ Aït Ayt's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2006
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    482

Standaard Re: Re: is muziek echt haram??

bedankt voor de link

zyn betoog over dat muziek geen haram is vind ik overtuigend overkomen.. alleen wel jammer dat hy zo negatief is over de sunna..
    dat hy er opzich kritiek op heeft kan ik me indenken.. ik zal ook niet alle ahadith klakkeloos slikken maar om nou gelyk de sunna overboord te gooien is wel erg drastisch.. maar goed, hy doet het wel met onderbouwing.. en hy heeft duidelyk een onvoorwaardelyke eerbied voor god's woord..

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    10

Standaard Re: Re: Re: Re: is muziek echt haram??

Geplaatst door Aït Ayt

logisch toch?
    Nou, logisch is het niet . En inderdaad het staat niet expliciet in de Koran, maar de exegeten zijn er wel unaniem eens dat de desbetreffende vers muziek mee bedoeld wordt. Daarnaast bestaan er reeks overleveringen die het nog eens extra onderstrepen. Los van dat alles is het belangrijk dat we wel enigszins moeten nuanceren. Bijvoorbeeld anasheed is niet haram, omdat er gezongen wordt over goede dingen (zonder instrumenten; uitzondering daff). Daarentegen heb je muziek die het tegenoverstelde mededelen. Verder is muziek met instrumenten een manier tot extase te raken. Zie bijvoorbeeld disco; een gebouw om te flirten e.d. door toedoen van muziek.

Nu is het zo dat niet iedereen in trance/extase raken, maar dat geldt evenzeer voor het drinken van alcohol. Beide zijn verboden gesteld opdat de mens bij bewustzijn blijft.

Nu praat ik weer voor mijn beurt, sorry
    Aan alles komt een eind....

Ingeschreven
    Jun 2005
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    23

Geplaatst door Aït Ayt
    zo sloom vind ik die rob niet.. hy is my te scherp in zyn afwyzing van de sunna.. dat gaat me veel te ver.. maar zyn betoog over dat muziek niet haram is vind ik wel overtuigend..
    hy stelt terecht dat alles in het universum bestaat uit vibraties.. alles, maar dan ook alles, bestaat uit (geluids)trillingen.. ons lichaam, onze spullen, dieren, planten, stofjes, wolken, whatever.. alles bestaat uit vibraties.. vibraties die god geschapen heeft..
    en veel geluiden die we waarnemen met onze oren, zoals het zingen vd vogels, doet ons denken aan de schoonheid die god geschapen heeft.. als ik het hoor donderden by onweer dan denk ik aan god .. en als ik de zee hoor ruizen dan denk ik ook aan god..

voor de rest is het argument van rob dat het verbod op muziek nergens in de koran voorkomt en dat de koran duidelyk is met geboden en regels.. met andere woorden, als god had gewild dat we niet naar muziek zouden luisteren dat het dan ook duidelyk in de koran had gestaan als zynde een gebod..
    jy noemt als voorbeeld dat roken niet in de koran staat maar dat het wel op andere manieren er in staat.. dat klopt ja, je mag het lichaam immers geen schade toebrengen maar gaat dit ook op voor een verbod op muziek? staat er in de koran een verbod dat toepasbaar is op muziek? ik waag het te betwyfelen..

het is byvoorbeeld wel een zonde wanneer je vergeet te bidden omdat je naar muziek aan het luisteren was maar dat betekent niet dat muziek op zichzelf haram is.. dat je je hebt laten meeslepen in de muziek is een zonde.. de muziek zelf is niet een zonde.. anders is alles wel haram.. tv, radio, sport, vergaderingen, werk, reizen, noem maar op..
    als een moordenaar iemand dood slaat met een steen dan is dat haram.. maar de steen zelf is niet haram..
    zo ook geldt dat voor de passages in de koran waarin gesproken wordt dat er door ongelovigen geprobeerd werd om moslims van hun geloof af te laten dwalen doormiddel van zang.. het is wel een zonde om iemand van zyn geloof af te laten dwalen maar het zingen opzich is weer niet haram..
    logisch toch?

Volkomen belachelijk. Dat er moslims zijn die daarin geloven zeg.

Ingeschreven
    Jun 2005
    Post Thanks / Like
    Reputatie Macht
    23

Geplaatst door IbnRushd
    Sterker, volgens ome Rob hoef je zelfs niet te bidden op een manier hoe de hedendaagse moslims het doen. Immers sunnah/hadith is onder hun ogen een vorm van shirk.

Niet normaal, ene Rob kan een tekst schrijven zodat het hem behaagt en de rest gaat er nog in mee ook.

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Muziek is Haram
    Door SportFreak in forum Wie schrijft die blijft
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 25-09-06, 10:34
  2. Muziek en roken Haram???
    Door nounzja in forum Islam en meer
    Reacties: 9
    Laatste Bericht: 01-05-04, 11:22
  3. Muziek ook al Haram !?
    Door idris in forum Islam en meer
    Reacties: 41