Interview met Ahmed Aboutaleb
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/5 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 45

Onderwerp: Interview met Ahmed Aboutaleb

☆ Nsa Li Nsak ☆ M@riska's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1223541

Standaard Interview met Ahmed Aboutaleb

door: Ciska Dresselhuys
      18 April 2006
      Geen uitkering voor vrouw in burka

Z’n studerende dochter leidt een vrij leven: ‘wij wonen samen in Amsterdam, ze kan alles doen en laten wat ze wil’. Emancipatie van allochtone vrouwen moet beginnen bij de kansrijken: ‘daar beklijft het het best, voor veel anderen is het te hoog gegrepen’. Zowel z’n vrouw als z’n moeder hebben een baan: ‘ze willen niet anders, ze genieten ervan’. Het ministerie van Rita Verdonk moet worden opgeheven: ‘daar hebben we meer last dan plezier van ’. PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb( 44) langs de Feministische Meetlat van het maandblad Opzij.

In alle stilte kreeg hij een tijdje geleden een dochter. Een geschenk uit de hemel, zoals hij het zelf noemt, in een moeilijke tijd. Hij was toen namelijk een bedreigd man, die onder strenge bewaking leefde, gescheiden van zijn gezin. Inmiddels is de situatie aanzienlijk rustiger, maar de bewaking is er nog, hij woont niet bij z’n gezin en dus ziet hij zijn nieuwe dochtertje niet elke dag.
      ‘Maak u geen zorgen, ik zie haar in de weekeinden en hoe druk ik het ook heb, ik probeer regelmatig een dag in de week uit te trekken om voor haar te zorgen. Wij hadden al drie grote kinderen, van negentien, zestien en elf, maar zij was zeer welkom.’

Hoe is de situatie nu?
      ‘Veel rustiger, gelukkig. Ik word nog wel bewaakt, dat wel, maar ik woon nu samen met mijn oudste dochter in Amsterdam, lekker dicht bij mijn werk. Mijn gezin woont ergens anders, buiten de stad. Maar dat was al langer zo. Mijn dochter studeert, zij is tweedejaars politicologie, wij vormen samen een mini-huishouden. Dat gaat prima, zij doet de was, daar mag ik niet aankomen, ze vertrouwt me niet met haar truitjes, koken doen we afwisselend, zij vaker dan ik omdat ik nogal eens laat thuis kom, ik doe de boodschappen, maar ook daar treedt ze wel eens corrigerend op, omdat ik nooit snoep koop, ik strijk op donderdagavond al m’n overhemden voor de hele week en houd de boel schoon. Zo gaat dat ‘.

Bent u een strenge vader voor uw dochter?
      ’Nee hoor, ze is zo vrij als wat, ze kan alles doen en laten wat ze wil, ze krijgt alle ruimte. Een heel groot verschil met mijn eigen jeugd, mijn moeder hield me kort. Ik ben op mijn vijftiende naar Nederland gekomen, waar we in Den Haag gingen wonen. Een grote stad, heel wat anders dan het dorpje, waar ik op mijn blote voeten achter de geiten liep. Opeens een enorme vrijheid. Daarom was mijn moeder nogal streng.’

U hebt eens gezegd dat u liever een moslim, dan een niet-moslim als schoonzoon zou krijgen.
      ‘Heb je dat weer. Die uitspraak achtervolgt me nu al jarenlang. In een t.v.uitzending van De Achterkant van het Gelijk vroeg Marcel van Dam mij daarnaar, net zoals Roger van Boxtel. Die zei dat hij liever geen zwarte schoonzoon zou hebben en daar is hij nooit op afgerekend. Maar mijn antwoord, dat ik het liefst een moslim zou zien, achtervolgt me nog altijd. Nu komt u er ook weer mee. Laat ik dan gelijk zeggen, wat er toen op die uitspraak volgde, namelijk de zin : ‘maar ik zal haar eigen keuze altijd respecteren’. Trouwens: hoeveel Nederlandse ouders vinden de jongen met wie hun dochter thuiskomt niet walgelijk, dus waarom is zo’n gevoel bij allochtonen dan ineens abnormaal? Niets menselijks is ons vreemd’.

Een islamitische vrouw mag toch niet trouwen met een niet-moslim?
      ‘Ja, dat is zo, maar dan begeef ik mij in een theologische exercitie en dat boeit me niet. Ik ben geen theoloog, maar een vader. Ik gun mijn dochter een fantastische partner, die ze zelf mag uitkiezen, ik respecteer haar keuze, ook al zou mijn gevoel misschien ‘nee’ zeggen tegen die jongen’.

Ook als zij daarmee een religieus gebod overtreedt?
      ‘Ja. Want anders zou ik haar ook moeten voorschrijven dat ze een hoofddoek moet dragen draagt, moet bidden en op vrijdag naar de moskee gaan. Dat doe ik niet. Ik heb haar begeleid tot aan haar volwassenheid en iemand van negentien is volwassen en in staat haar eigen keuzes te maken op elk gebied. Ik ga haar daarbij niet in de weg staan’.

Over hoofddoeken gesproken: draagt zij een hoofddoek?
      ‘Nee, net zo min als mijn vrouw. Mijn moeder draagt er wel een. De hoofddoeken-discussie boeit mij niet, iedereen moet voor zichzelf weten wat ze doet, iedereen moet gekleed gaan zoals zij denkt dat goed is, ik heb daar totaal geen opvatting over’.

Geen oordeel bedoelt u.
      ‘Die correctie accepteer ik. Inderdaad: geen oordeel.'

Waarom dragen tegenwoordig zoveel meer meisjes een hoofddoek dan vijf jaar geleden?
      ‘Het lijkt me een logische reactie op de verkettering van dit kledingstuk. Als je tegen jonge mensen zegt dat het dragen van bomberjacks of hoofddoeken ongewenst is, gaan ze dat juist doen. Ik zie het als een statement van die meiden: naarmate de hoofddoek meer verketterd wordt, zullen ze hem meer dragen’.

Dus geen religieuze zaak?
      ‘Er zit wel een religieuze component aan, maar in islamitische landen, zoals Marokko, draagt maar ongeveer de helft van de vrouwen een hoofddoek. In Nederland lijkt het tegenwoordig meer dan vijftig procent, heb ik het gevoel. Daar zit soms wel degelijk een religieus gevoel achter, maar dat statement is vaker de reden. Het is het anti-geluid tegen mensen als Ayaan Hirsi Ali, die zeggen dat de hoofddoek altijd onder druk wordt gedragen, dat het nooit een vrije keus is. Dat vinden zij -en ik ook - een echt paternalistisch geluid. Daar protesteren ze tegen’.

In Opzij stond pas een artikel over meiden,die een hoofddoek dragen. Op de vraag: waarom , zeiden ze vrijwel allemaal hetzelfde: dan hebben we rust en krijgen respect van Marokkaanse mannen.
      ’Dat was natuurlijk geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek’.

Nee, maar toch wel opvallend.
      ’Je moet oppassen dat je uit zo’n kleine rondvraag geen conclusies trekt, maar als het zo is, dat vrouwen een hoofddoek dragen omdat ze dan pas met respect behandeld worden, is dat erg jammer, want respect hoort er altijd te zijn , hoe je ook gekleed bent.’

Dat respect tonen sommige Marokkaanse jongens niet, die Nederlandse meisjes en vrouwen voor hoer uitschelden. Hoe zit dat?
      ’U bedoelt: waar leren ze dat? In ieder geval niet thuis, als u dat mocht denken. Op straat, in groepen, ik weet het niet. Hoe dan ook, het is onacceptabel. Hoe je er op moet reageren? Dat ligt eraan. Als het om een jochie van elf gaat, moet je hem toespreken en corrigeren:’he joh, zeg dat nooit meer”. Je moet niet accepteren dat kinderen al zo’n grote bek hebben. Als het gaat om een groep oudere jongens? Dat wordt moeilijker. Het is lastig om naar de politie te lopen, dan moet je bewijsmateriaal hebben. Als je denkt dat het onveilig is om er iets van te zeggen, loop dan gewoon door, doe alsof je niks hoort. Maar het best is natuurlijk wel om ze te corrigeren. En dat kan, wanneer er meer mensen bij zijn, die je ondersteunen. De enige plek waar je dit gedrag kunt corrigeren is het onderwijs. Onderwijs, onderwijs, onderwijs en nog eens onderwijs.’

Niet ouders, ouders,ouders en nog eens ouders?
      ‘Soms, maar veel Marokkaanse ouders hebben op dit moment helaas niet de juiste gezagsverhouding met hun kinderen, omdat de kinderen vaak veel meer weten van de samenleving dan hun ouders, waardoor de gezagsverhouding is omgedraaid, de kinderen hebben de macht. Je hebt toch vaak te maken met mensen uit een agrarisch milieu, die als een kat uit de zak worden losgelaten in de grote stad. Het grootste probleem van die onhandelbare jongens is dat ze hun vrijheid niet aan kunnen’.

U hebt toch ook zo’n achtergrond, hebt u wel eens ‘hoer’ naar een vrouw geroepen?
      ‘Nooit. Sterker nog : ik heb een keer afstand genomen van een vriend, omdat hij naar meisjes floot. Dat vond ik heel erg. Ik heb nooit naar meisjes gefloten en zal dat ook nooit doen. We waren tieners en liepen door Den Haag. Ik zei tegen hem, dat doe je geen tweede keer als we samen op straat lopen, maar hij deed het toch en dus ben ik toen een andere kant op gegaan. Ik vond dat echt genant gedrag, denigrerend, dat hoort niet in mijn wereld thuis’.

Jaren geleden hebt u in Opzij eens iets gezegd over de emancipatie van allochtone vrouwen . U zei: ‘ik heb grote problemen met westerse feministen die allochtone vrouwen ideeen aanpraten waardoor ze thuis ernstige problemen krijgen, waardoor ze op straat komen te staan’. Wat bedoelde u daarmee?
      ‘Heel simpel. Ik heb dat gezien in Marokko. Wat heeft een vrouw aan een fantastisch mooi betoog over emancipatie als zij in de penarie zit, als ze moet bedelen voor haar brood . Als je zo’n vrouw komt vertellen, dat haar persoonlijke vrijheid heel belangrijk is, heb ik daar een groot probleem mee. Die vrouw weet ’s ochtends niet weet wat ze ’s avonds op tafel moet zetten, die heeft geen behoefte aan het westerse exportartikel: persoonlijke vrijheid, maar eerst aan geld en brood’.

Maar nu over de situatie in Nederland.
      ‘Ik vind dat je erg voorzichtig moet zijn de indruk te wekken dat de emancipatie van allochtone vrouwen morgen bereikt moet zijn. Ayaan heeft een keer gezegd: ik moet een boek schrijven om de moslims de weg naar de verlichting te wijzen of zoiets. Ik heb de neiging emancipatie te vergelijken met de verlichting, dat zijn allebei zeer langdurige processen, die veel tijd nodig hebben. Onderwijs speelt daarin een belangrijke rol. Zo heeft mijn moeder pas in 1995 in Nederland leren lezen en schrijven. Als je weet dat een groot deel van de oudere allochtone vrouwen analfabeet is, moet je geen al te hoge verwachtingen hebben. Begin vooral bij de kansrijke, jonge vrouwen, daar beklijft de emancipatie-boodschap het best’.

Maar wij willen juist graag de thuiszittende groep vrouwen bereiken, die heeft letterlijk behoefte aan bevrijding.
      ‘Nee, die moet eerst leren lezen en schrijven. Pas dan kun je een zinvol gesprek met ze hebben over emancipatie. De wereld van mevrouw Dresselhuys en D'Ancona en alles wat daarbij hoort is echt veel te hoog gegrepen’.

Nou was ik niet van plan de boeken van Joke Smit en de plannen van minister De Geus met hen te bespreken. Ik zou graag willen bereiken, dat ze naar buiten mogen en de taal leren.
      ‘Ik wil alleen maar zeggen dat je het niet redt als je bij deze ongeletterde vrouwen binnenkomt met hoge idealen, dat moet je niet willen, die ambitie is te hoog. Begin bij de jongeren, de kansrijken, die de weg naar het onderwijs gevonden hebben. Die kunnen dan op hun beurt iets voor hun moeders betekenen. Zo hebben we in Amsterdam de groep Dochters voor Moeders, jonge meiden die activiteiten organiseren voor hun eigen moeders. Zij proberen die moeders naar buiten te krijgen, naar een instituut, waar ze bijvoorbeeld de taal leren. Mijn eigen moeder, die bijna 65 is, werkt op een school bij de huishoudelijke dienst. Wij zeggen wel eens: blijf toch lekker thuis bij vader, die al gepensioneerd is, maar daar wil ze niks van weten, ze vindt dat werk heerlijk’.

Fijn zo. Werkt uw vrouw ook?
      ‘Ja, die is ook weer begonnen. Drie dagen per week, een tante zorgt dan voor de kleine. Wij hebben heel jong kinderen gekregen, zij was 22 , ik 25. Ik had dat wel later gewild, want ik was er nog niet aan toe, maar ja, zij wilde het en er is een mooie Marokkaanse zegswijze, die luidt : wat zegt een Marokkaanse man als hij het laatste woord heeft ? Ja, mevrouw’. Dus er kwamen kinderen. Inmiddels heeft mijn vrouw zich laten omscholen, van de mode naar de zorg. Zij werkt nu in een begeleid –wonen-project voor psychiatrische patienten. Ik ben er wel eens geweest, ik vond het van een enorme treurigheid, sombere mensen,die de hele dag voor zich uit zitten te staren, daar moet je tegen kunnen. Maar mijn vrouw vindt het mooi werk’.

Nog even iets over Marokkaanse jongens: in de film Shouf shouf Habibi slaat een broer z’n zus in elkaar, omdat zij een Nederlandse vriend heeft. In de bioscoop steeg applaus op bij die scene. Heel eng.
      ’Ja, dat heb ik ook meegemaakt, ik zat met twee vrienden in de bioscoop. Ik schrok ervan, het zegt veel over de beleving van die jongens, ze associeren zich met die broer. Dat zegt wel iets over de weg die we nog te gaan hebben om het gewenste niveau van emancipatie te bereiken’.

Hebt u toen iets gedaan?
      ‘In de bioscoop? Nee zeg, ik ben niet zo van de erupties en al helemaal niet in de film. Hoewel: bij de voetbalwedstrijd Marokko-Ajax in de Arena heb ik de microfoon gegrepen, toen Marokkaanse jongens het veld op renden. ’Hier spreekt Aboutaleb en nou opsodemieteren van het veld’. Dat hebben ze toen gedaan. Gelukkig vertoont mijn zoon dit gedrag volstrek niet tegenover z’n zus, ze kunnen het geweldig met elkaar vinden’.

Over naar de politiek. U bent tenslotte wethouder in Amsterdam. U had bij de raadsverkiezingen veel voorkeurstemmen, zo’n 45.000. Veel van allochtonen?
      ‘Dat weet je nooit precies, maar ik denk het wel. Vind ik ook heel begrijpelijk. Ik ben de man, die zich verzet tegen het verharde religieuze debat in Nederland, de man die ervoor wil zorgen dat mensen met elkaar kunnen samenleven. De boel bij elkaar houden, noemen sommigen dat schamper. Nou, dat vind ik een heel goede zaak, als me dat zou lukken. Aan de andere kant ben ik ook duidelijk. Tegen mensen als Mohammed B. en andere geradicaliseerde jongeren, die hetzelfde denken, zeg ik: ”als jullie je hier niet thuis voelen, als je Nederland zelfs haat, zoals Mohammed B. zei bij zijn rechtszaak, wat doe je dan hier ? Vertrek dan .” Die uitspraak is me in bepaalde kringen van Marokkanen niet in dank afgenomen,’moest u dat nou zeggen? ‘vragen ze , ‘’moest u de vuile was buiten hangen?’’ Ja, dat moet, het hoort bij emancipatie, dat je dingen benoemt, ook als ze niet mooi zijn, misschien wel juist als ze niet mooi zijn. Goed aan de deze verkiezingen was dat zoveel allochtonen gestemd hebben en zo vaak op de PvdA.’

En dan zeurt Wouter Bos dat hij zorgen heeft over het gehalte van allochtone raadsleden die met voorkeurstemmen gekozen zijn. En de partijvoorzitter neemt zelfs het woord ‘racistisch’ in de mond over de discussie die daarna ontstaan is.
      ‘Dat laatste was veel te grof geschut. Dat kon echt niet. Wat de opmerkingen van Wouter betreft: ik ken hem goed en ik weet wat hij bedoelt, namelijk dat er door de grote overwinning van de PvdA her en der mensen van de staart van de lijst toch in de raad belanden, autochtonen en allochtonen. Hij komt binnenkort op eigen initiatief naar Amsterdam om hierover met onze fractie te praten. Natuurlijk is het een vraag hoe weloverwogen de kieslijsten zijn samengesteld. Heeft men net zoveel aandacht besteed aan de nummers tien tot dertig als aan de nummers een tot tien? In Amsterdam is dat zeker het geval, daar zijn de nummers 1 tot 30 allemaal gekozen na gewikt en gewogen te zijn. Iets anders en heel vervelends is, dat men allochtone raadsleden verdenkt van clientalisme: alleen voor de eigen groep opkomen en dan ook nog op ongeoorloofde wijze. Dat je voor de eigen groep opkomt, is niet slecht. Dat doen feministes voor vrouwen, dat doet minister Veerman, die boer is, voor de boeren en dat doet de VVD voor zakenmensen. Dat mogen allochtonen dus ook voor allochtonen, als het maar netjes en democratisch gebeurt. Wat mijzelf betreft: ik ben vooral PvdA-er en als zodanig aansprakelijk voor de belangenbehartiging van alle Amsterdammers. Daarbij heb ik als Marokkaan geen enkele toegevoegde waarde.’

Wat vindt u van Rita Verdonk en haar minderheden-beleid?
      ’ Zij voert het CDA-VVD-beleid van dit kabinet uit. En daar is draagvlak voor in de Kamer. Klaar. Daar zal ik me niet diskwalificerend over uitlaten. Maar ik vind de opzet van haar ministerie niet goed, dat moet zo snel mogelijk worden opgeheven. Rita Verdonk doet voor een groot deel het werk van de minister van justitie over, waardoor ze haar integratie-opdracht volstrekt onaangeroerd heeft gelaten. Dat neem ik dit kabinet echt kwalijk. De minister heeft geen opvatting over integratie, heeft daar ook geen uitgebreide notities over geschreven noch debatten over gevoerd met de Kamer. Op dat punt hebben we niets aan de minister. Dus: weg met dat ministerie, we hebben er meer last dan plezier van. Het vreemdelingenbeleid kan bij justitie en de integratie bij het ministerie van onderwijs of sociale zaken, in ieder geval bij een ministerie met flink wat geld en dus macht.’

Met Aboutaleb als minister?
      ‘Nee, waarom zegt u dat nou? Alsof ik zo in elkaar zit dat ik dit soort dingen bedenk zodat ik fijn minister kan worden. Nee, ik zeg dit vanuit mijn deskundigheid en een jarenlange bemoeienis met integratie. Ik heb me net weer voor vier jaar als wethouder verbonden aan de gemeente Amsterdam. Ik doe hier iets waarin ik echt geloof. Als Wouter Bos, mocht hij volgend jaar premier worden, mij als minister zou vragen, wat hij natuurlijk mag doen, moet ik daar heel hard over nadenken. Soms moet je een drinkbeker aan je voorbij laten gaan. Dat heb ik vaker gedaan- ik ben een paar keer door de PvdA voor de Tweede Kamer gevraagd en dat heb ik niet gedaan. Ik zeg heus niet op alles ‘ja’, want ik vind het erg fijn in Amsterdam. M’n dochtertje van elf, die ik laatst een dagje heb meegenomen naar het stadhuis, denkt heel anders over de politiek. Ze zat ook bij een raadsvergadering. Ze vond het allemaal maar niks, er werden alleen maar vieze spelletjes om de macht gespeeld, zei ze’.

Duidelijk een geestverwant van Pechtold. Iets anders: de Commissie Gelijke Behandeling behandelde onlangs een zaak van een allochtone vrouw in het onderwijs, die mannen geen hand wil geven. Zij heeft gewonnen. Terecht?
      ‘Daar geef ik geen oordeel over, als een officieel instituut een oordeel uitspreekt moeten wij daar niet steeds kritiek op te hebben. Ik wil wel zeggen, dat het hier niet gaat om minachting jegens de man, maar om een religieuze overweging waarin huid- op- huid-contact met een vreemde man door sommigen wordt uitgelegd als een seksuele daad. Zo’n vrouw overtuig je niet van het tegendeel, op geen enkele manier. Dan is natuurlijk de vraag: moet zo iemand in het Nederlandse onderwijs willen? Zij moet zich in elk geval realiseren dat zij enorme obstakels voor zichzelf opwerpt met haar houding. Werkgevers zullen nooit zeggen dat ze haar niet aannemen vanwege die overtuiging, ze zullen een andere reden zoeken om haar af te wijzen. Deze vrouw moet inzien dat ze zichzelf buitenspel zet en zich realiseren vaker het risico te lopen afgewezen te worden voor een baan. Het lijkt iets op het geval van de vrouw in de burka, die bij de Sociale Dienst komt voor een uitkering, omdat ze geen werk kan krijgen. Ik vind het terecht dat die uitkering wordt geweigerd, omdat zo’n vrouw zichzelf buiten de arbeidsmarkt plaatst. Niemand wil immers een werkneemster in een burka. In dit geval zeg ik: burka uit en solliciteren. Als je dat niet wilt: ook goed, maar dan geen uitkering’.
      The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine." - Abraham Lincoln

5318008 A_K_A's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      200689

Standaard

"Ik ben geen theoloog, maar een vader?"

Important Prikker NadorWoman's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

Standaard

Geplaatst door A_K_A
      "Ik ben geen theoloog, maar een vader?"
      Wat een zielig ventje!! Hij durft geen eigen mening te hebben tegenover de nl-ers...

Voor die Nederlanders ben je en blijf je gewoon een slijmende kontlikkende 'mocro'!!!

Lost Al3arbi's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1692

Standaard

Geplaatst door NadorWoman
      Wat een zielig ventje!! Hij durft geen eigen mening te hebben tegenover de nl-ers...

Voor die Nederlanders ben je en blijf je gewoon een slijmende kontlikkende 'mocro'!!!
      Plaats `t in de correcte context. Hij geeft gewoon antwoord op de vraag. Besides, iets vertelt me dat je blij zou zijn als je vader zo zou denken, mocht je ooit thuis komen met `n NON-NadorMan.

‘Ja, dat is zo, [...] Ik ben geen theoloog, maar een vader.’.
      “Six sextillion, 19 million, the holy pyramids say we all Allah's children
      Voodoo for the pilgrims who bring weapons and conceal them
      They silence you with force and then indoctrinate the children
      Yo Gabba Gabba, Ahmadinejad a blow up your apartment if you don’t observe the Sabbath
      I look the devil in his eye and say Abracadabra
      Then drown him in a mighty light his brain couldn’t fathom
      Scrappin' every day just like fight club, a thriller and a smooth criminal like Mike was"

5318008 A_K_A's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      200689

Standaard

Ook in de juiste context is het bagger.

PING!!!
      Ingeschreven
      Apr 2004
      Leeftijd
      30
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      51

Standaard

Achie is een baas.

Prikker Mayria's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

Standaard

:
      Ik vind t maar nix zulke 'antwoorden'. En wat ik het ergste vind is hoe hij de Islam uit zijn perspectief ziet.. confused:.
      ãÊÛÑÈíä ÅÍäå

!
      Chill out

Ma kajnas
      Ingeschreven
      Aug 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      67

Standaard

Geplaatst door Mayria
      :
      Ik vind t maar nix zulke 'antwoorden'. En wat ik het ergste vind is hoe hij de Islam uit zijn perspectief ziet.. confused:.
      Liever zijn perspectief (waar niets mis mee is) dan die van Bin Laden of Taliban.

5318008 A_K_A's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      200689

Standaard

Geplaatst door sienia
      Liever zijn perspectief (waar niets mis mee is) dan die van Bin Laden of Taliban.
      Ik heb liever een lolly.

Mag ik een lolly?

Geef lolly.

Ma kajnas
      Ingeschreven
      Aug 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      67

Standaard

Geplaatst door A_K_A
      Ik heb liever een lolly.

Mag ik een lolly?

Geef lolly.
      Ik doe niet aan lollies, iedereen zorgt maar voor zn eigen lollies.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Ahmed Aboutaleb: De witte Marokkaan
      Door MO_NL in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 123
      Laatste Bericht: 18-11-07, 17:28
    2. Ahmed aboutaleb.
      Door Fadje in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 0
      Laatste Bericht: 21-02-07, 20:56
    3. Ahmed Aboutaleb over 10 jaar
      Door SportFreak in forum Wie schrijft die blijft