Benzakour: Trouwen Is Geen Pretje.
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/16 1211 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 159

Onderwerp: Benzakour: Trouwen Is Geen Pretje.

Maroc.nl Veteraan
      Ingeschreven
      Oct 2001
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      560

Standaard Benzakour: Trouwen Is Geen Pretje.

Mohammed Benzakour in "De Humanist" nr. 5 2006...

TROUWEN IS GEEN PRETJE

Het CBS meldt dat het huwelijk op een naoorlogs dieptepunt is beland; niet eerder zijn zo weinig Nederlanders (72.000 duizend) in de echt verbonden. Wie verbaast het? Het is het zoveelste bewijs dat de man-vrouw verhouding in een crisis verkeert. Scheiden is populairder dan trouwen en overspel lijkt een nationale sport geworden. Vandaag in het bootje vol rijstkorrels en anjers, morgen met dodelijke blik op het stadhuis de echtscheidingsakte ondertekenen. Het is een wet: hoe langer de ingehuurde feestlimousine, hoe korter het huwelijksgeluk. Waar is het misgegaan?

Ik denk dat de neergang begon toen we onze eisen en verwachtingen gingen opschroeven. Toen de vrouw begon te sleutelen aan de man en de man aan de vrouw. De vrouw moet niet alleen een ster zijn met de pollepel en tussen de lakens, maar ook in de buitenwereld. De man moet niet alleen een ster zijn in de buitenwereld, maar ook met de pollepel en tussen de lakens. Het gezinsleven als één stralende euforie, elke dag het Zwitserse Leven-gevoel, the sky is the limit. We zijn zo obsessioneel bezig met gelukkig-zijn dat we iets vergeten: gelukkig bén je niet, maar kun je hooguit worden. Geluk is een bal; we hollen er achteraan en als we hem grijpen, laat-ie zich wegschoppen.

Van kindsbeen wordt ons gefabuleerd over dat honeymoon van rozengeur en maneschijn. Een grotesk sprookje. De waarheid is dat dit sprookje net als de bajes het wettelijke instituut belichaamt van kommer en kwel. Plichtplegingen en zorgen. Stank en sleur. Verantwoordelijkheden en onvrijheid. En het ergste: je doet het nooit goed. Altijd schiet je tekort. Resultaat: eeuwig gezeur en gekibbel. Het eten smaakt duf, de lakens stinken, de muziek staat te hard, het gesnurk is zenuwwekkend. Alle troost en schoonheid van het illusoire huwelijksgeluk verdampt als rook zodra je besloten hebt elkaars scheten dagelijks te moeten aanhoren. De mens is geboren in zijn uppie en zal in zijn uppie sterven. (Natuurlijk bestaan er uitzonderingen, zoals mijn ouders, maar liever spreek ik over hoofdlijnen.)

Elsschot waarschuwde ons al:

Toen hij bespeurde hoe de nevel van den tijd
      In d’ogen van zijn vrouw de vonken uit kwam doven,
      Haar wangen had verweerd, haar voorhoofd had doorkloven,
      Toen wenndde hij zich af en vrat zich op van spijt.

En toch trouwen we. Want we zijn bang alleen te zijn. We zijn bang ongelukkig te worden.
      In niet-westerse landen, zoals Marokko en Turkije, wordt veel minder gescheiden. Reden: het huwelijk wordt daar niet gezien als bron van eeuwig geluk maar als noodzakelijk kwaad. Als religieuze plicht. Als voortzetting van de stamboom. Of: als ultieme kans om te ontsnappen aan de beklemming van huis en dorp. Daarbij speelt ook status een rol: getrouwde individuen genieten meer aanzien & respect dan vrijgezellen. Mannen zeggen: ‘Kijk, Rachid heeft geld om een gezin te onderhouden.’ Vrouwen zeggen: ‘Kijk, Fatima heeft het gepresteerd een man voor zich te winnen en een gezin te stichten.’

In het westen liggen, als gezegd, de motieven anders. Hier zoeken we een zielemaatje. We daten, dineren, bioscopen, discoën, chillen, chatten en copuleren ons een ongeluk en denken dan eindelijk het zielemaatje gevonden te hebben. Tot we op een ochtend ontwaken en met hangende mondhoeken vaststellen ‘dit dekseltje past helemaal niet op mijn potje verdomme!’ Het doek valt.

In Marokko daarentegen begint en eindigt het huwelijkse plezier bij de eerste-3-dagen-ceremonieel. Beide partijen weten dat. Drie dagen goed vreten, lachen, vliesjes doorprikken, beschonken danspartijen en veel geloei. Daarna begint het echte leven en dat leven is stukken onfeestelijker. Ruzies, bedrog, ontrouw en een onstuitbare stroom babypoep en kroostkakofonie. Vooral ‘s nachts. Maar doordat deze noden lang tevoren waren ingecalculeerd kan het huwelijk alleen nog maar meevallen - zelfs als er klappen vallen.

Een Arabisch koffiehuisgezegde luidt immers: ‘Geef elke avond je vrouw een lel, als jij niet wilt, wil zij het wel’ – vrij naar rijm. Vrouwen weten dat en zijn daarop berekend. Sterker dus, ze verlangen stiekem naar een dreun op z’n tijd. Ja mensen, hier wordt een publiek geheim onthuld: Marokkaanse vrouwen vinden mannen die niet regelmatig de handjes wapperen waterige weekdiertjes. En wie raakt er nou opgewonden van een waterig weekdiertje? Ik heb weleens beweerd dat markies de Sade in een vorig leven beslist een Marokkaan moet zijn geweest.

Maar in ons moderne Westen heeft de luxe en weelde ons totaal gecorrumpeerd. Alles glimt in het teken van een fictief (huwelijks)geluk. Geweld en pech willen we volledig verbannen. Het huwelijk als Hof van Eden. Maar als dat Hof een nachtmerrie blijkt en de ‘zelfontplooiing’ (wat al die contemporaine vrouwen willen) wat karig uitpakt, ontbinden we terstond het contract. Mits je Elsschot leest en denkt:

Ik sla haar dood en steek het huis in brand.
      Ik moet de schimmel van mijn stramme voeten wassen
      en rennen door het vuur en door water plassen
      tot bij een ander lief in enig ander land.

Mohammed Benzakour

--- Outcast --- Qaiys's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      132

Standaard Re: Benzakour: Trouwen Is Geen Pretje.

Geplaatst door Maarten
      Een Arabisch koffiehuisgezegde luidt immers: ‘Geef elke avond je vrouw een lel, als jij niet wilt, wil zij het wel’ – vrij naar rijm. Vrouwen weten dat en zijn daarop berekend. Sterker dus, ze verlangen stiekem naar een dreun op z’n tijd. Ja mensen, hier wordt een publiek geheim onthuld: Marokkaanse vrouwen vinden mannen die niet regelmatig de handjes wapperen waterige weekdiertjes. En wie raakt er nou opgewonden van een waterig weekdiertje? Ik heb weleens beweerd dat markies de Sade in een vorig leven beslist een Marokkaan moet zijn geweest.

Hou toch op sufferd. Ik ken geen ene Marokkaanse vrouw die het fijn vindt om klappen te krijgen en haar man maar een mietje vindt als ie haar geen pak slaag geeft.

Er kan best wel eentje op de zoveel honderdduizend bestaan mischien wel op de tienduizend en wie weet wel op de duizend maar ik snap niet dat je uitzonderingen kunt doortrekken naar de algemene aard van de Marokkaanse vrouw.

3la sukkel. Beetje popi jopi doen om autochtoontjes te amuseren met je leugenachtige column.
      Forever Blue

☆ Nsa Li Nsak ☆ M@riska's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1223542

Standaard Re: Re: Benzakour: Trouwen Is Geen Pretje.

Geplaatst door Qaiys
      Hou toch op sufferd. Ik ken geen ene Marokkaanse vrouw die het fijn vindt om klappen te krijgen en haar man maar een mietje vindt als ie haar geen pak slaag geeft.

Ik ken er wel een die het fijn vind om haar man een pak slaag te geven. En gewoon als er bezoek binnen zit.

Very Important Prikker KT3MM!'s Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      25

Geplaatst door Maarten

TROUWEN IS GEEN PRETJE

[/I]

Mohammed Benzakour
      Dit is een goed voorbeeld van wat ik bedoelde met mijn topic over Marokkaanse nestvervuilers. Als je daadwerkelijk talent hebt dan weet je de autochtoon te boeien zonder Marokkanen over de welbekende 1 kam te scheren. Idioten die hier een beetje komen uitmaken waar Marokkaanse vrouwen wel of niet van houden. Gooi jezelf toch weg man ellendeling.

Maroc.nl Veteraan
      Ingeschreven
      Oct 2001
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      560

Geplaatst door Qaiys
      Ik dacht, ik zet 'm hier maar neer. Op NvdD hebben ze toch geen zin in dit soort dingen, en misschien dat de moraalpolitie daar weer van allerlei antwoorden van Marokkanen wil. Maar hier kennie best..

Ik zit ook te denken hoor. Ik weet echt zat van vrouwen, maar je moet toch elke keer weer opnieuw checken of het klopt wat je weet..
      Ik beginsel wil vrijwel geen enkele vrouw gemept worden, en protesteeren ze allemaal fel als je zoiets suggereert.
      Maar sommige verhoudingen worden heel erg door machtspelletjes beheerst. Ik weet niet wie dat leuk vindt (ik niet), maar dan zou het een functie kunnen hebben. Voor haar een bewijs dat ze gelijk heeft. Of een bewijs van zijn onmacht. Of een behoefte om gecontroleerd te worden, dan hoef je dat zelf niet. Het meppen kan ook een bewijs van je emotionele band met 'm zijn. En het kan toch waardering voor mannelijkheid geven.

Ik zie er niks in. Ik heb éen keer m'n vriendin een klap gegeven, en het de volgende dag meteen uitgemaakt. Ik dacht: als dit al voorkomt, en je komt er enkel zo uit, dan wordt het toch niks meer. Maar of dat wel waar is weet ik niet.

Ik vind het moeilijk oordelen, als mensen minder de gelijkheid centraal hebben staan, maar juist de contrastelementen van mannelijkheid en vrouwelijkheid als basis voor hun verhouding nemen. Die willen dat zo. En die accepteren misschien ook, dat er af en toe wat gebeurt, maar dat je toch samen door moet.

En kun je machtselementen wel helemaal uit een relatie filteren? Ik denk het niet. Je hebt allebei inzichten en een wil. Dat kan botsen. En als de belangen groot zijn kan het hard botsen.
      En wat als iets voor jou een levensnoodzaak is, en je bent afhankelijk van die ander, die gewoon niet wil? En misschien niet eens goede redenen heeft, maar gewoon geen zin heeft? Dan kun je berusten in je schade, of machtsmiddelen gaan inzetten. Dat kan soms onvermijdelijk zijn. En het kan er hard aan toegaan als het belangrijk is. En dat kan uit de hand lopen.

Benzakour heeft in zoverre gelijk, dat relaties niet zozeer beheerst worden door de mooie principes die je daarvan eist, maar op een gegeven moment gewoon hun eigen loop hebben, waarbij je alles meemaakt. Meiden zijn absoluut tegen meppen, maar daarmee weet je nog niet hoe ze het precies beoordelen, wanneer het in een bepaalde situatie gebeurt?

Wie een keer hard gemept wordt, en later nog eens, die moet acuut weg. Dit is altijd hopeloos, en leidt nooit ergens toe. Veel teveel vrouwen die de dingen maar laten gebeuren, totdat ze echt helemaal op zijn. Dat is doodzonde, en gewoon stom. Die blijven zich maar illusies maken over wat ze nog denken te kunnen betekenen, maar hun omgeving ziet het met lede ogen aan, omdat ze in feite kapot gaan.

Maar in andere gevallen weet ik het niet. Misschien hebben vrouwen het nog liever dat ze gemept worden, dan dat hij helemaal verdwijnt..
      Er zijn ook zeker vrouwen die er op kicken hoe hij zich in de wereld manifesteert. Die denken dan zelf aan de goede kant van 'm te zitten, totdat ze zelf een keer de volle laag krijgen. Die schrikken dan zeker, maar wie weet accepteren ze toch dat het kan gebeuren, en waarderen ze toch zijn kracht.

Feit blijft dat je mensen vaak gaandeweg allerlei dingen van elkaar ziet pikken, waarvan je zelf denkt: mij niet gezien..
      Maar blijkbaar is er toch iets anders van waarde in de relatie, waardoor ze maar door gaan..
      Maar krijg je ooit duidelijkheid over wat er gevonden wordt over (incidenteel) slaan?
      Ik weet niet of het je wel lukt om interviews er over te houden, bij mensen die doorgaan in die relatie.

Intussen heb je in Marokkaanse culturen veel meer scheiding tussen mannen en vrouwen. (voor jongeren die hier opgroeiden geldt natuurlijk weer een gemengd verhaal, in allerlei varianten.) En ik weet wel, dat er allerlei rare denkbeelden over elkaar blijven leven, als daar weinig uitwisseling over is. Zeker meer misverstanden, maar mogelijk ook andere verwachtingen, beoordelingen en rolpatronen. Maar of het effect bestaat, dat Benzakour beschrijft, dat kan ik niet weten. En je komt er hier in Nederland ook niet zo snel achter. je kunt het gewoon niet simpelweg vragen.

Enkel Marokkaanse meisjes kunnen er wat over zeggen..

Maroc.nl Veteraan
      Ingeschreven
      Oct 2001
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      560

Geplaatst door KT3MM!
      Dit is een goed voorbeeld over wat ik bedoelde met mijn topic over Marokkaanse nestvervuilers. Als je daadwerkelijk talent hebt dan weet je de autochtoon te boeien zonder Marokkanen over de welbekende 1 kam te scheren. Idioten die hier een beetje komen uitmaken waar Marokkaanse vrouwen wel of niet van houden. Gooi jezelf toch weg man ellendeling.
      Misschien scheer je hiermee zelf vrouwen een beetje over éen kam. Of Marokkaanse mannen. Je praat ook voor hen.
      Hij beschrijft gewoon iets. Maar ik geef toe, dat autochtone lezers daar te snel conclusies uit kunnen trekken.

En nestbevuiling? je hebt in zoverre gelijk, dat de sfeer er eigenlijk nog niet naar is, om dit soort dingen te bespreken. Marokkanen hebben flink last gehad van allerlei beoordelingen, en hebben terecht helemaal geen zin om al dit soort dingen met autochtonen te gaan bespreken.
      Maar geloven autochtonen het zo maar? Dat weet ik nog niet. En dan geeft het ook geen nestbevuiling.

Autochtonen geloven allesbehalve graag, dat Marokkaanse vrouwen graag gemept worden of zoiets, en verzetten zich juist fel tegen opvattingen van mannen daar over. Benzakour zet daarmee zichzelf in de spot. Het is zeer onduidelijk wiens nest hij nou eigenlijk bevuilt? Mensen zullen zich vooral afvragen of hij iets weet van Marokkaanse vrouwen? Maar zelf weten ze het antwoord niet. Het is wel grappig dit.

Very Important Prikker KT3MM!'s Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      25

Standaard Re: Re: Re: Benzakour: Trouwen Is Geen Pretje.

Geplaatst door Maarten
      je hebt in zoverre gelijk,
      Wat een langdradige reactie. Dit volstaat!

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      May 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      32

Geplaatst door Maarten

TROUWEN IS GEEN PRETJE

Het CBS meldt dat het huwelijk op een naoorlogs dieptepunt is beland; niet eerder zijn zo weinig Nederlanders (72.000 duizend) in de echt verbonden. Wie verbaast het? Het is het zoveelste bewijs dat de man-vrouw verhouding in een crisis verkeert. Scheiden is populairder dan trouwen en overspel lijkt een nationale sport geworden. Vandaag in het bootje vol rijstkorrels en anjers, morgen met dodelijke blik op het stadhuis de echtscheidingsakte ondertekenen. Het is een wet: hoe langer de ingehuurde feestlimousine, hoe korter het huwelijksgeluk. Waar is het misgegaan?

Ik denk dat de neergang begon toen we onze eisen en verwachtingen gingen opschroeven. Toen de vrouw begon te sleutelen aan de man en de man aan de vrouw. De vrouw moet niet alleen een ster zijn met de pollepel en tussen de lakens, maar ook in de buitenwereld. De man moet niet alleen een ster zijn in de buitenwereld, maar ook met de pollepel en tussen de lakens. Het gezinsleven als één stralende euforie, elke dag het Zwitserse Leven-gevoel, the sky is the limit. We zijn zo obsessioneel bezig met gelukkig-zijn dat we iets vergeten: gelukkig bén je niet, maar kun je hooguit worden. Geluk is een bal; we hollen er achteraan en als we hem grijpen, laat-ie zich wegschoppen.

Van kindsbeen wordt ons gefabuleerd over dat honeymoon van rozengeur en maneschijn. Een grotesk sprookje. De waarheid is dat dit sprookje net als de bajes het wettelijke instituut belichaamt van kommer en kwel. Plichtplegingen en zorgen. Stank en sleur. Verantwoordelijkheden en onvrijheid. En het ergste: je doet het nooit goed. Altijd schiet je tekort. Resultaat: eeuwig gezeur en gekibbel. Het eten smaakt duf, de lakens stinken, de muziek staat te hard, het gesnurk is zenuwwekkend. Alle troost en schoonheid van het illusoire huwelijksgeluk verdampt als rook zodra je besloten hebt elkaars scheten dagelijks te moeten aanhoren. De mens is geboren in zijn uppie en zal in zijn uppie sterven. (Natuurlijk bestaan er uitzonderingen, zoals mijn ouders, maar liever spreek ik over hoofdlijnen.)

Elsschot waarschuwde ons al:

Toen hij bespeurde hoe de nevel van den tijd
      In d’ogen van zijn vrouw de vonken uit kwam doven,
      Haar wangen had verweerd, haar voorhoofd had doorkloven,
      Toen wenndde hij zich af en vrat zich op van spijt.

En toch trouwen we. Want we zijn bang alleen te zijn. We zijn bang ongelukkig te worden.
      In niet-westerse landen, zoals Marokko en Turkije, wordt veel minder gescheiden. Reden: het huwelijk wordt daar niet gezien als bron van eeuwig geluk maar als noodzakelijk kwaad. Als religieuze plicht. Als voortzetting van de stamboom. Of: als ultieme kans om te ontsnappen aan de beklemming van huis en dorp. Daarbij speelt ook status een rol: getrouwde individuen genieten meer aanzien & respect dan vrijgezellen. Mannen zeggen: ‘Kijk, Rachid heeft geld om een gezin te onderhouden.’ Vrouwen zeggen: ‘Kijk, Fatima heeft het gepresteerd een man voor zich te winnen en een gezin te stichten.’

In het westen liggen, als gezegd, de motieven anders. Hier zoeken we een zielemaatje. We daten, dineren, bioscopen, discoën, chillen, chatten en copuleren ons een ongeluk en denken dan eindelijk het zielemaatje gevonden te hebben. Tot we op een ochtend ontwaken en met hangende mondhoeken vaststellen ‘dit dekseltje past helemaal niet op mijn potje verdomme!’ Het doek valt.

In Marokko daarentegen begint en eindigt het huwelijkse plezier bij de eerste-3-dagen-ceremonieel. Beide partijen weten dat. Drie dagen goed vreten, lachen, vliesjes doorprikken, beschonken danspartijen en veel geloei. Daarna begint het echte leven en dat leven is stukken onfeestelijker. Ruzies, bedrog, ontrouw en een onstuitbare stroom babypoep en kroostkakofonie. Vooral ‘s nachts. Maar doordat deze noden lang tevoren waren ingecalculeerd kan het huwelijk alleen nog maar meevallen - zelfs als er klappen vallen.

Maar in ons moderne Westen heeft de luxe en weelde ons totaal gecorrumpeerd. Alles glimt in het teken van een fictief (huwelijks)geluk. Geweld en pech willen we volledig verbannen. Het huwelijk als Hof van Eden. Maar als dat Hof een nachtmerrie blijkt en de ‘zelfontplooiing’ (wat al die contemporaine vrouwen willen) wat karig uitpakt, ontbinden we terstond het contract. Mits je Elsschot leest en denkt:

Ik sla haar dood en steek het huis in brand.
      Ik moet de schimmel van mijn stramme voeten wassen
      en rennen door het vuur en door water plassen
      tot bij een ander lief in enig ander land.

Mohammed Benzakour

Ik snap niet waar men het lef vandaan haalt om voor anderen te spreken. Wie zegt dat trouwen geen pretje is? Wie zegt dat vrouwen het wel of niet leuk vinden om een lel te krijgen? Is dat niet iets wat de getrouwde zelf beslist of ervaart?

Misschien is de een wel gelukkig, de ander niet, de een wordt geslagen, de ander niet, de een heeft spijt van zijn/haar huwelijk, de ander niet etc..

Elke huwelijk is uniek en daar heeft alleen de betrokkene zelf iets over te melden.

Very Important Prikker Elien's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2001
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      28

Standaard

wat benzakour nu aan het lullen is begrijp ik niet,duidelijk een verhaal dat hij op de plee tijdens het poepen heeft verzonnen,kom op zeg geen enkele vrouw kickt op klappen die ze krijgt van haar man (SM taferelen buitenwege) weet hij niet dat zulke mietjes hieraan voorgaand zo'n vrouw emotioneel compleet de grond in heeft gewerkt dat als het naar fysieke mishandeling gaat zij dit gewoon accepteert uit angst,in mijn ogen mogen alle mannen die dit doen afgeschoten worden,wat men al niet doet om zijn of haar artikel onder aandacht te brengen tfoe !!

Maroc.nl Veteraan
      Ingeschreven
      Oct 2001
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      560

Standaard Re: Re: Re: Re: Benzakour: Trouwen Is Geen Pretje.

Geplaatst door KT3MM!
      Wat een langdradige reactie. Dit volstaat!
      Goed dan kort: hij is niet een nestbevuiler, omdat autochtonen zich vooral zullen afvragen of hij het wel goed beoordeelt? je hebt dus helemaal geen gelijk.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Wel trouwen maar geen kinderen ?
      Door schepsel in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 16
      Laatste Bericht: 13-05-07, 23:35
    2. Benzakour in de Dierenpartij: Geen gebeest in Islam.
      Door Maarten in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 106
      Laatste Bericht: 29-10-06, 17:39
    3. Geen gebeest in Islam. Benzakour en de Dierenpartij.
      Door Maarten in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 0
      Laatste Bericht: 27-10-06, 15:29
    4. Als ik ga trouwen hoef ik geen maagde
      Door Maa in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 37
      Laatste Bericht: 22-09-04, 20:51
    5. Geen moslim maar wel trouwen?
      Door Latisha in forum Girlsbord
      Reacties: 2
      Laatste Bericht: 18-04-02, 12:38

Bladwijzers