PvdA-Kamerlid adviseur koning Marokko
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: PvdA-Kamerlid adviseur koning Marokko

Lovesick crackhead Couscousje's Avatar
      Ingeschreven
      Aug 2001
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      153

Standaard PvdA-Kamerlid adviseur koning Marokko

PvdA-Kamerlid adviseur koning Marokko
      Bron: Radio Nederland Wereldomroep
      Gepubliceerd: zaterdag 3 maart 2007 @ 10:19

PvdA-Tweede Kamerlid Khadija Arib is adviseur van de koning van Marokko. Dat meldt de Wereldomroep in een artikel op haar site. Ze zit in een commissie die de Marokkaanse identiteit van Marokkanen in het buitenland moet bewaken en verstevigen. Ook moet de commissie hooggeplaatste Marokkanen in onder meer Nederland rekruteren voor een nog op te richten Hoge Raad.

Koning Mohammed VI probeert op verschillende manieren meer grip te krijgen op de geëmigreerde Marokkanen. Zo kwamen vorig weekend in Amsterdam hooggeplaatste Nederlanders van Marokkaanse bijeen, op uitnodiging van de koning. Onder de fine fleur van de Nederlandse Marokkanen bevonden zich zo'n tweehonderd ondernemers, politici en vertegenwoordigers van moskeeën. Doel van de bijeenkomst was het aanhalen van de banden tussen moederland Marokko en zijn emigranten in Nederland.

CCDH
      Arib is niet van plan om uit de adviesraad te stappen. Ze vindt haar Kamerlidschap prima te verenigen met haar werk voor Marokko. Ze ziet ook geen conflicterende loyaliteiten: ''Ik ben niet loyaal aan Nederland, ik ben niet loyaal aan Marokko, maar ik ben loyaal aan mijn principes. En dat zijn respect voor mensen- en vrouwenrechten.'' Het Tweede Kamerlid zegt zich bovendien ''ontzettend vereerd te voelen'' dat ze in de raad mag zitten. Een raad die volgens haar is opgericht door een onafhankelijke mensenrechtenorganisatie CCDH (Conseil Consultatif des droits de l'Homme)

Bij de onafhankelijkheid van de CCDH is overigens wel een kanttekening te maken. Deze adviesraad voor de mensenrechten is namelijk ingesteld door de koning van Marokko en adviseert ook rechtstreeks aan het Marokkaanse staatshoofd.

Hoge Raad
      De adviesraad waarin Arib zit, moet uiteindelijk resulteren in een 'Hoge Raad voor de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland'. Nog onbekend is wat het exacte takenpakket zal zijn van deze raad, wel is gesuggereerd dat een aantal van hen zal mogen toetreden tot de Eerste Kamer in Marokko. Vast staat dat de leden van de raad door de Marokkaanse koning zullen worden beëdigd. Bij een beëdiging worden de Marokkaanse onderdanen doorgaans geacht de hand van de koning te kussen en trouw aan hem te zweren. Arib zegt dat ze nog niet weet of ze zal toetreden tot de Hoge Raad en de hele ophef over de zaak maar vreemd vindt. Ze zit overigens al vanaf 1998 in de Kamer namens de PvdA.

Geëmigreerde Marokkanen vormen voor het Noord-Afrikaanse land een belangrijke economische factor. Marokko heeft daarom al een minister, Nouzha Chekrouni, die speciaal verantwoordelijk is voor Marokkanen in het buitenland. Vorig jaar pleitte ze voor de terugkeer van succesvolle Europese Marokkanen naar Marokko. In Europa leven naar schatting zo'n 2,6 miljoen mensen met Marokkaanse roots. In België zijn dat er 500.000 en in Nederland ruim 300.000. De meeste Marokkaanse migranten wonen in Spanje.

Cc
      "The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine." - Abraham Lincoln

Important Prikker
      Ingeschreven
      Oct 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      16

Standaard

Klinkt alsof Khadija een geheime agente is...

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Oct 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      34

Standaard

Cool men. Ik zou ook wel in die nog op te richten Hoge Raad willen zitten.

Very Important Prikker Mark's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402413

Standaard

Ik vermoed dat Wilders nu een dansje doet....
      Gaarne langzaam typen wanneer u mij aanspreekt, ik ben blond en heb een IQ van 89.

--- Outcast --- Qaiys's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      132

Standaard

Arib klaagt over dubbele standaard

Na ophef over rol bij Marokkaanse raad

Khadija Arib (PvdA) verweert zich tegen kritiek op haar lidmaatschap van een Marokkaanse raad. „Je bent opeens verdacht en niet loyaal aan Nederland.”

Door onze redacteur Ahmet Olgun

rotterdam, 3 maart.

Khadija Arib (Foto Tweede Camera)

Sinds wanneer mogen we ons niet inzetten voor democratiseringsprocessen elders in de wereld”, reageert het donderdag beëdigde Tweede Kamerlid Khadija Arib (PvdA) op de ontstane ophef over haar lidmaatschap van de Conseil Consultatif des Droits de l’Homme, een onafhankelijke adviesraad voor de mensenrechten in Marokko.

Diverse media meldden de afgelopen dagen het lidmaatschap van Arib, die van Marokkaanse origine is. „Alsof ik de spion ben van de Marokkaanse koning”, reageert Arib verontwaardigd. Het Kamerlid klaagt over de media die de feiten zouden verdraaien. De Wereldomroep meldde dat de raad voor de mensenrechten van de Marokkaanse koning Mohammed VI de opdracht had meegekregen om de Marokkaanse identiteit van migranten in Europa te verstevigen. Dat werd gisteravond nog eens herhaald in Nova.

Toen Arib in november werd benaderd om zitting te nemen in de raad, heeft ze er positief op gereageerd. „Juist omdat dit initiatief is voortgekomen uit de werkzaamheden van een soort waarheidscommissie in Marokko.” Arib bestrijdt dat de raad aan de leiband ligt van de Marokkaanse koning Mohammed VI. „De voorzitter van de raad heeft zeventien jaar in de gevangenis gezeten. Hij is een soort Marokkaanse Mandela. Ook zitten er een senator uit Frankrijk en een parlementslid uit België in de raad, evenals veel wetenschappers uit diverse landen.” Volgens Arib onderzoeken de Marokkaans-Europese intellectuelen de komst van een raad voor de mensenrechten naar het Franse en vooral het Spaanse model na Franco. Naar eigen zeggen is Arib gevraagd omdat ze is begaan met de vrouwenrechten .

„Er wordt hier gemeten met een dubbele standaard”, zegt Arib. Als ze zich had ingezet voor de vrouwen in een ander Afrikaans land, of in Zuid-Amerika, had er geen haan naar gekraaid, gelooft het Kamerlid. „Deze hele ophef is ontstaan omdat Marokko een islamitisch land is. Dan ben je opeens verdacht en niet loyaal aan Nederland.” Ze zal niet toegeven aan de plotselinge ophef, zegt ze. „Ik blijf me inzetten voor mijn principes, in Nederland en in Marokko.”

In 1989 werd Arib overigens enkele dagen vastgehouden in een Marokkaanse politiecel, omdat ze zich publiekelijk inzette voor de positie van Marokkaanse vrouwen. Ze kon pas na tussenkomst van de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken terugkeren naar Nederland.

http://www.nrc.nl/binnenland/article...bele_standaard
      Forever Blue

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Oct 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      37

Standaard

Echt belachelijk, Nederland zit altijd te zeiken over de slechte positie van vrouwen in de Islam, en ze kunnen er niet over ophouden. In elke discussie waarin het woordje islam valt, staan mensen in de rij om de positie van de vrouw in de islam aan de kaak te stellen. En nu is er dan een vrouw die zich oprecht inzet voor vrouwen rechten, en dan krijg je dit soort bullshit.

Grappig trouwens dat Rutte gister van "onafhankelijke adviesraad voor de mensenrechten" een "lid van een raad, ingesteld door Mohammesd VI om de Marokkaanse identiteit van migranten in Europa te verstevigen" wist te maken.

Mensen hebben tegenwoordig geen hobby's meer.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. PvdA onderzoekt 'bijbaan' Kamerlid Arib
      Door Mark in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 31
      Laatste Bericht: 09-03-07, 15:32
    2. PvdA-Kamerlid adviseur koning Marokko
      Door Mark in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 1
      Laatste Bericht: 03-03-07, 13:55
    3. PvdA-Kamerlid adviseert koning Marokko
      Door Shemharosh in forum Het nieuws van de dag