Luister hier naar en je gaat iets meer snappen van wijlen Anil Ramdas.
Stephan Sanders in gesprek met Anil Ramdas
Aan het begin van het interview dat Stephan Sanders op 31 juli 2009 in OBA Live had met de op 16 februari op 54-jarige leeftijd overleden Anil Ramdas, noemt hij zijn gesprekspartner "de man met wie ik een van de langstlopende en meest moeizame vriendschappen van mijn leven onderhoud".
Het wordt een memorabel gesprek, niet in het minst vanwege de eerlijkheid over hun 'vriendschapsliefde' (Sanders). Over hun eerste ontmoeting in 1986 waarbij ze direct een enorme verwantschap bij elkaar ontdekken. En over het einde van de zorgeloze vriendschap, jaren later, als gevoelens van afgunst en verraad opspelen.
Geen onderwerp wordt geschuwd; in enkele gevallen worden misverstanden rechtgezet. Ramdas is buitengewoon openhartig over zijn angsten, de demonen die hem achtervolgen ("Nu komen ze te weten dat ik helemaal niets voorstel."), zijn eenzaamheid en zijn drankgebruik. Sanders, die de valkuilen van overmatig acoholgebruik niet helemaal vreemd zijn: "Ik ben meer een D66-alcoholist. Maar jij bent meteen zwaar fundamentalistisch, een SGP-alcoholist. Niet af en toe, maar altijd te veel drinken. Iedere dag."
Beluister hier het gesprek
Bladwijzers