Lezenswaard, Ballandalus, Revisor, berberleeuw, 7eloua, Vogel, Paulus en iedereen
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/6 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 55

Onderwerp: Lezenswaard, Ballandalus, Revisor, berberleeuw, 7eloua, Vogel, Paulus en iedereen

Could B Prikker
      Ingeschreven
      May 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard Lezenswaard, Ballandalus, Revisor, berberleeuw, 7eloua, Vogel, Paulus en iedereen

Broeders en zusters: ik heb een stelling over een Metafysisch concept en ik heb jullie denkkracht en bewustzijn verzameld om hierover samen tot een goed begrip te komen (zeg maar samen klaarkomen).
      De stelling is niet van mij, bij de weg, jullie mogen raden naar de denker die de inspiratie vormt van deze draad.

Komt ie:

Aangezien alles wat bestaat, als je dit vanuit top-down benadert, wel een oorzaak moet hebben, ontstaat er een oneindige cyclus van oorzaken in tijd en ruimte. En oneindigheid staat gelijk aan eeuwigheid in tijd en absolute ruimte.

Dit wordt bevestigd als je dit vanuit bottom-up gezien bekijkt. Want een oorzaak, die na het proces van wording, verdwijnt, kan alleen bestaan als er een andere oorzaak is geweest, die de huidige diversiteit in ontstaansvormen verklaart. Deze twee argumenten leiden tot het volgende:

Alles wat nu bestaat, en heeft bestaan, is oneindig, want niet beperkt door ruimte, en eeuwig, want niet beperkt door tijd en is daarmee gelijk aan een universeel bewustzijn, die de eerste oorzaak vormt voor het concept van tijd en ruimte, fysieke wereld en onze waarnemende geest.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Standaard Re: Lezenswaard, Ballandalus, Revisor, berberleeuw, 7eloua, Vogel, Paulus en iedereen

Zie aristoteles: Onbewogen beweger
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

Could B Prikker
      Ingeschreven
      May 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard Re: Lezenswaard, Ballandalus, Revisor, berberleeuw, 7eloua, Vogel, Paulus en iedereen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Zie aristoteles: Onbewogen beweger
      Geniaal Revisor 👊🏻🦁

Wat vind je zelf van de gedachte?

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door browh Bekijk Berichten
      Geniaal Revisor 女

Wat vind je zelf van de gedachte?
      Ik heb daar nooit echt over nagedacht. Kom het tegen in de islamitische filosofie.

Ik heb er wel over nagedacht maar vind het de moeite niet waard om mijn hoofd daar over te breken, ik tackel liever bestaande realistische problemen dan metafysische.

Could B Prikker
      Ingeschreven
      May 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Het idee komt voor in werken van veel Islamitische/Arabische/Berberse/Joodse geleerden, periode 700-1200 AD: Averroes, Avicenna, Spinoza (wat later), Mohammed, Maimonides, Khajjam etc

De Westerse Verlichtingsidealen, en exacte wetenschap, waardoor Europa uit de donkere Middeleeuwen zijn verholpen, zijn grotendeels ontstaan door het contact met werken en vertalingen van de groep aforementioned scientists/philosophers, is inmiddels bewezen.

Zelfs het Christendom leunt grotendeels op het werk van een tweetal Noord-Afrikanen, de eloquente Augustinus en de Egyptenaar Marcus'-Nogwat wiens naam me nu even niet te binnen schiet.

Maar de Grieken, Romeinen, IndiŰrs, Sumiers, Carthagenen, FeniciŰrs, Perzen, Chinezen en Egyptenaren hadden duizenden jaren geleden beschavingen en ideeŰn, die voor onverwachte eye-openers zorgen, als je ze nu bestudeert.
      Laatst gewijzigd door browh; 07-08-17 om 01:30. Reden: Toevoeging

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Voor mij is het heel simpel.

Uitgangspunt is: Uit niets kan niet iets ontstaan.

Dus moet er iets zijn geweest dat het iets 'maakt' en/of veroorzaakt. Laten we aannemen dat het God is. Dan komt bij mij de vraag op: Wie heeft God dan gemaakt en/of veroorzaakt? Als er iemand is die God heeft gemaakt en/of heeft veroorzaakt, wie heeft dat dan weer gemaakt en/of veroorzaakt?

Rationeel kan ik dit niet oplossen, daarom noem ik dat het mysterie Gods dat ik niet kan kennen.

Vandaar dat ik me bezig hou met materialistische problemen in plaats van metafysische problemen.

Could B Prikker
      Ingeschreven
      May 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Voor mij is het heel simpel.

Uitgangspunt is: Uit niets kan niet iets ontstaan.

Dus moet er iets zijn geweest dat het iets 'maakt' en/of veroorzaakt. Laten we aannemen dat het God is. Dan komt bij mij de vraag op: Wie heeft God dan gemaakt en/of veroorzaakt? Als er iemand is die God heeft gemaakt en/of heeft veroorzaakt, wie heeft dat dan weer gemaakt en/of veroorzaakt?

Rationeel kan ik dit niet oplossen, daarom noem ik dat het mysterie Gods dat ik niet kan kennen.

Vandaar dat ik me bezig hou met materialistische problemen in plaats van metafysische problemen.
      Ik begrijp je zienswijze. Ik heb dat ook gehad een tijd. Maar alleen bezig zijn met inkomen, diensten aan de man brengen en nadenken over vergankelijke (maatschappelijke) problemen, geeft mij geen innerlijke vrijheid.

Ik leef met het uitgangspunt dat niet willen nadenken over het Bestaan in general, gelijk staat aan Onbewust leven.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door browh Bekijk Berichten
      Ik begrijp je zienswijze. Ik heb dat ook gehad een tijd. Maar alleen bezig zijn met inkomen, diensten aan de man brengen en nadenken over vergankelijke (maatschappelijke) problemen, geeft mij geen innerlijke vrijheid.

Ik leef met het uitgangspunt dat niet willen nadenken over het Bestaan in general, gelijk staat aan Onbewust leven.

Mensen verschillen.
      Ik zie geen vooruitgang bij het ontwaren van dat raadsel, dus voor mij verspilde tijd en moeite. Ik lees natuurlijk het ÚÚn en ander als zich iets nieuws aandoet maar om elke dag weer te moeten concluderen dat ik niet verder ben gekomen dan de dag ervoor is niets voor mij.

Important Prikker ge´ntegreerde berberleeuw's Avatar
      Ingeschreven
      Aug 2014
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      242815

Haas staat niet tussen..

Important Prikker ge´ntegreerde berberleeuw's Avatar
      Ingeschreven
      Aug 2014
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      242815

Je kan opeens njet beschaafd blijven wat moet ik vinden van jou copy past

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten