r'dam begint het dan eindelijk te snappen - Pagina 17
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 17/18 EersteEerste ... 7161718 LaatsteLaatste
    Resultaten 161 tot 170 van de 171

    Onderwerp: r'dam begint het dan eindelijk te snappen

    1. #161
      Important Prikker Ballandalus's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2015
      Berichten
      2.100
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

      Standaard Re: r'dam begint het dan eindelijk te snappen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Ik vraag me ook af wat voor nut het heeft om oudjes met hoge medische kosten te blijven verplegen, ze gaan toch dood. Al die kosten worden ook maar op de samenleving afgewenteld.
      Wanneer geconfronteerd met vooringenomenheid is het antwoord *tjirpende krekels*


    2. #162
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      21.543
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

      Standaard Re: r'dam begint het dan eindelijk te snappen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ballandalus Bekijk Berichten
      Wanneer geconfronteerd met vooringenomenheid is het antwoord *tjirpende krekels*

      Toevallig heb ik eens een paar opnames van krekels in de nacht gemaakt en hier gepost.


      https://www.maroc.nl/forums/wie-schr...ml#post5623239


      Ik zie dat het geluidsbestandje niet meer op de uploadsite zit.

      Ik heb het geluidje maar nog een keer geupload.

      TinyUpload.com - best file hosting solution, with no limits, totaly free
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    3. #163
      Important Prikker Ballandalus's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2015
      Berichten
      2.100
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

      Standaard Re: r'dam begint het dan eindelijk te snappen

      Cool. I love this sound.

      Ik refereerde ofkorse aan de oorverdovende stilte als reactie op een perfecte vergelijking die je maakte.

      Denk dat ik ben besmet met twitterjargon

    4. #164
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      21.543
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

      Standaard Re: r'dam begint het dan eindelijk te snappen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ballandalus Bekijk Berichten
      Cool. I love this sound.

      Ik refereerde ofkorse aan de oorverdovende stilte als reactie op een perfecte vergelijking die je maakte.

      Denk dat ik ben besmet met twitterjargon

      Nee, dat snapte ik toevallig ook, maar om debattechnische en/of principiële redenen negeerde ik dat.

      Een Turkse vriend vroeg me dat voor hem op te nemen. Dat herinnerde hem aan de tijd dat ze in het dorp leefden waarbij hij makkelijk insliep door het geluid van krekels.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    5. #165
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      21.543
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

      Standaard Re: r'dam begint het dan eindelijk te snappen

      ...

      Discipline en respect – ook in Joops wijk vechten ze nauwelijks meer. Evengoed lopen ze ook niet meer bij elkaar binnen, ‘je moet tegenwoordig aanbellen’. De Rimboe is gesloopt door de woningstichting en wederopgebouwd met duurdere huur en koop, een ‘herstructurering’ die tastbaar wordt door de toename van het aantal bakfietsen. ‘En die bakfietsmoeders zeggen dus geeneens meer gedag.’

      Marokkanen en Turken, die zeggen nog wél gedag. Joop was ziek, hij woont alleen, komt de Marokkaanse overbuurvrouw kippensoep brengen. ‘Die zijn dus ook allemaal hier geboren, die horen er wel bij.’

      ...


      https://www.volkskrant.nl/columns-op...reld~b33ebb7e/


      Bovenstaand stuk gaat over Nijmegen. Ze gebruiken dezelfde truc als Rotterdam.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    6. #166
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      21.543
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

      Standaard Re: r'dam begint het dan eindelijk te snappen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Rotterdam is dood voor mij. Kankerstad. Is voor mij gewoon een experimenteertuin voor racisten waar ze hun plannen op moslims mogen uitproberen met een smerige hondse carriere slijmMarokkaan aan het hoofd.

      Toen de teringzooi in de stad was investeerden ze in de buitenwijken om hun autochtone Rotterdammers van goede huisvesting te voorzien. De allochtonen mochten in de rotte shitwoningen zitten. Nu ze alles opgeknapt hebben willen ze autochtonen weer terug en proberen ze de allochtonen en arme autochtonen weer naar de rotte huizen aan de rand van de stad te verjagen.

      Rotterdam is een stad waar ze knielen voor rijkelui en schijten op het gewone werkvolk. Rotterdam is helemaal niet sociaal maar keihard neo-liberaal.

      Mooie docu van Felix Rottenberg. Het is eigenlijk een must om deze docu te zien. Veel van wat ik hier schrijf vindt je er in terug.

      Terug naar de Akbarstraat


      https://www.npostart.nl/terug-naar-d.../VPWON_1282176


      Wat je niet in de docu terug vindt is de oorsprong van deze methode die de overheid gebruikt. De oorsprong van deze methode komt uit Amerika. Ik dacht Chicago. Later iets meer hierover.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    7. #167
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      21.543
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

      Standaard Re: r'dam begint het dan eindelijk te snappen

      Lokale winkels moeten plaatsmaken in Crooswijk

      Wijken De sluimerende vraag ‘van wie is Rotterdam’ wordt luider nu de woonvisie wordt uitgevoerd: minder goedkope woningen, meer koophuizen en dure huurwoningen. In Crooswijk moeten nu ook geliefde winkels wijken voor horeca en kanovaart.

      Marjolein Kooyman 4 oktober 2019

      Sira Minetti zit al bijna twintig jaar met haar meubelwinkel Nummer 13 in Crooswijk.Walter Herfst

      De meubelzaak op de Linker Rottekade Nummer 13 bestaat bijna twintig jaar. De zaak is gespecialiseerd in stoelen, tafels, bureaus en lampen van Nederlandse en met name Rotterdamse meubelontwerpers uit de jaren ‘30 en ‘50. Aan het plafond in de hoek hangen ronde, glazen lampen. Kriskras om alle tafels en bureaus staan stoelen met de gewilde buisframes. Sommige zo goed als nieuw, met vakkundig gestoffeerde zittingen. Bij andere komt de vulling door de rafelende bekleding heen. In de hoek staat een groot, massief legergroen bureau. „Gispen”, zegt eigenaresse Sira Minetti. „Gebouwd vlak na de tweede wereldoorlog in opdracht van het Amerikaanse leger, vandaar de kleur.”

      Bij Nummer 13 worden de meubelen niet alleen verkocht, de Rotterdamse restaureert de beschadigde of versleten stoelen, kasten en banken ook. Klanten uit heel Rotterdam, maar ook daarbuiten weten het zaakje te vinden voor een Gispen, De Wit of Cordemeyer. Nummer 13 leverde onder andere meubels aan Hotel New York en Dudok. Over precies een jaar komt daar waarschijnlijk een eind aan. De eigenaresse moet dan de deuren sluiten omdat de huur wordt beëindigd.

      Bijna twintig jaar lang kon je op de Linker Rottekade terecht voor de meubels van Hollandse designers. Maar ook voor curiosa, antiek en kringloopartikelen, bij Schmitt Antiek. Deze zaak verdween al een half jaar eerder. „De corporatie heeft geëist dat ik eruit ga. Ze vonden mijn zaak niet meer passen bij de wijk”, zegt voormalig eigenaar Peter Schmitt. „Onbegrijpelijk, want ook de nieuwe bewoners uit de wijk kwamen bij ons kopen. Bovendien is het duurzaam wat wij doen.”
      Crooswijk

      Inmiddels worden kano’s verhuurd vanaf het pand op nummer 11. Stoffeerder Nizamettin Kaya, enkele deuren verderop, zit nog in onzekerheid. Begin dit jaar verhuisde hij van nummer 4 naar nummer 5. „Woonstad ging dat pand renoveren”, zegt hij. Een paar maanden later kreeg Kaya echter te horen dat hij waarschijnlijk toch niet in dit pand kan blijven.

      Woonstad laat weten dat de belangrijkste reden voor het beëindigen van de huur de slechte funderingen van de panden is. Ook de toekomst van café Wandeloord op de hoek van de Linker Rottekade is om die reden nog onzeker. Woonstad: „We onderzoeken nog of en zo ja, onder welke condities, Wandeloord na herstel van het pand weer op de oorspronkelijke locatie terug kan keren, of dat het pand een nieuwe bestemming krijgt.”

      Nieuw Crooswijk is een van de Rotterdamse wijken die sterk aan het veranderen is. Het is een ‘bakfietswijk’ geworden; een gangbare benaming voor wijken waar rijkere en hoogopgeleide mensen intrekken.

      Sterke schouders


      Dat is gemeentebeleid. De gemeente vermindert het aantal woningen voor mensen met lage inkomens, vooral in wijken met een hoge concentratie sociale woningbouw. Daar worden goedkope woningen gesloopt en vervangen door koopwoningen of duurdere huurwoningen om ‘sterke schouders’ te trekken, zoals nu in de Tweebosbuurt en de Wielewaal. In Nieuw Crooswijk, waar dat proces al langer aan de gang is, komt er nog bij dat de oever van de Rotte aangepakt wordt om aantrekkelijk te worden voor recreatie. Tegelijkertijd verdwijnen winkels met wortels in de wijk. Waarom? Is het onvermijdelijk dat door gentrification bijzondere winkels en voorzieningen verdwijnen?


      Wandeling langs die arme, vieze Rotte

      Allereerst die recreatie. Rotterdammers moeten vaker op en aan het water recreëren, is de ambitie die de gemeente formuleert in het Programma Rivieroevers 2019-2022. In de Crooswijkse bocht, dat ook een deel van de Linker Rottekade omvat, moet de stenige kade daarom plaats maken voor een natuurlijke brede oever met een ligweide aan het water en een steiger voor kanoverhuur. Ook moet er ruimte komen voor een terras, horeca en een buitensportcentrum. Woonstad bevestigt dat de nieuwe bestemming van de panden op deze locatie moeten passen binnen deze ‘visie’. Dat betekent dat er ruimte is voor recreatieve bedrijven, horeca of ambachtelijke bedrijven, zegt de corporatie.

      Dat komt bovenop eerder ingrijpen. In 2004 besloten de gemeente Rotterdam en het Woningbedrijf Rotterdam dat stevig moest worden ingegrepen in Nieuw Crooswijk. De reden; de Rotterdamse volkswijk dreigde af te glijden. Als de belangrijkste oorzaak van de problemen werd de ‘eenzijdige, verslechterde, vooroorlogse woningvoorraad’ aangewezen . Dus kwam er een Masterplan Crooswijk met het voornemen 1.825 van de 2.097 woningen te slopen. Het aandeel sociale huurwoningen in de wijk zou dalen van 95 tot 34 procent.

      Het Masterplan Crooswijk is overigens niet helemaal uitgevoerd. De Raad van State oordeelde in maart 2008 dat nieuw onderzoek moest komen naar de lucht- en kwaliteitseisen. Ook mocht er geen flat gebouwd worden bij de begraafplaatsen. Daarnaast brak de crisis uit. Uiteindelijk werden ruim 900 panden gesloopt.

      Desondanks is de wijk nu, 15 jaar later, enorm veranderd. „Gentricifactie”, zucht bewoner en destijds actievoerder Menno Janssen over de massale sloop in zijn wijk. „Ze hebben letterlijk het sociale hart uit onze wijk gesloopt.” Een buurvrouw met een hoofddoekje groet hem als hij langsloopt. „Dag schat”, antwoordt hij. Verderop hangt een man met ontbloot bovenlijf uit het raam. Hij knikt als Janssen voorbij loopt. Natuurlijk had de wijk ook problemen zoals schulden en armoede. „Maar iedereen lette op elkaar en we vingen elkaar op.”

      Vanuit zijn woning aan de Paradijslaan kijkt Jansen uit op lichte, ruime koopwoningen in plaats van op een vooroorlogs appartementencomplex. Op de stoep staan drie bakfietsen. „Het voelt nu alsof er een Berlijnse muur dwars door de straat loopt”, zegt Janssen. „Je merkt niets van die mensen. Hun kinderen spelen achter het hek op het binnenterrein.” De wijk is op papier verbeterd door de komst van de nieuwe woningen, zegt hij. „Maar niet voor de oorspronkelijke bewoners. Ik ben een heleboel vrienden en kennissen verloren, zij wonen nu verspreid over de hele stad.”

      foto Walter Herfst

      Nu de bewoners zijn veranderd, is het winkelaanbod aan de beurt, denkt Sira Minetti. De Crooswijkse machinerie, zoals zij het noemt, is opgerukt tot aan haar voordeur. Zo kwam er het eerder genoemde kanobedrijf. Verderop is een vegetarisch restaurant geopend. Dat steekt. „Daarvoor is dus wel plek”, zegt ze. „Onbegrijpelijk dat wij weg moeten”, vindt ook stoffeerder Joyce de Geuse, die al jaren werkt bij Nummer 13. „In Crooswijk zijn elektrische BMW’s inmiddels het nieuwe normaal. Om het leuk te houden, horen dit soort zaken met veel eigenheid er gewoon bij. Hier heb je de oer-Rotterdamse sfeer met gedreven vakmensen en lokale meubels. Dat zie je nergens anders.”

      Verhipping


      Nieuwe bewoners in de wijk, dus nieuwe winkels. Gaat dat altijd zo, of kunnen oude en nieuwe winkels naast elkaar bestaan? Door de komst van rijkere, hoger opgeleide nieuwkomers, komen er inderdaad vaak hippe restaurants, koffiebars en grotere winkelketens in de wijk. Dat concludeert het rapport De Invloed van Sterke Schouders. Onderzoekers Wenda Doff en Mariska van Sluis deden in 2017 literatuuronderzoek naar de gevolgen van het Rotterdamse woonbeleid. De komst van die koffiebars en ketens is een positieve ontwikkeling, want het zorgt voor een beter imago in de wijk, staat in het rapport. Maar er is ook een negatieve kant; de nieuwe voorzieningen, kunnen ten koste gaan van de huidige voorzieningen. „Door het enthousiasme hebben beleidsmakers vaak geen oog voor de oude voorzieningen en de functies die zij voor een deel van de buurtbewoners vervullen”, waarschuwt het rapport.

      Risbo, een instituut verbonden aan de Erasmus Universiteit, deed vorig jaar onderzoek naar de komst van ‘kansrijke’ bewoners naar drie Rotterdamse wijken. De ondervraagde nieuwe en oorspronkelijke bewoners van het Oude-Noorden, Nieuwe Westen en Kralingen West vertelden de onderzoekers dat zij typisch Hollandse winkels en buurtcafés de afgelopen jaren uit hun wijk zagen verdwijnen. Er kwamen echter geen hippe tentjes voor in de plaats, maar vooral migrantenondernemers. Volgens de respondenten is er dan ook ‘geen sprake van verdringing door verhipping’. In eerdere onderzoeken naar gentrificatie werd deze doorgeslagen ‘verhipping’ wel geconstateerd, schrijven de onderzoekers in het rapport Nieuwe Buren.


      De Tweebosbuurt wordt gesloopt

      Sinds de sloop en de nieuwbouw loopt er ander en vooral ook minder volk op straat, zegt Sira Minetti. „Iedereen werkt overdag.” Dat inmiddels ‘beter gesitueerden’ in de wijk wonen vindt ze een positieve ontwikkeling. Het levert ook klanten op. „En ze zijn nodig om de stad te laten draaien.” Maar de gemeente en de corporaties zijn doorgeslagen, vindt de Rotterdamse. „In deze wijk kun je niets meer huren onder de 1.500 euro. Dat trekt vooral expats aan.”

      Woonstad zegt in een reactie: „Contractueel gezien hebben wij geen verplichtingen naar mevrouw Minetti, omdat zij onderhuurder is.” Desondanks mocht ze twee verschillende opslagruimtes jarenlang om-niet gebruiken, meldt de corporatie. „Wij zijn Nummer 13 daarmee ruimschoots tegemoet gekomen.” Ook laat Woonstad weten haar elders te willen huisvesten als er mogelijkheden zijn.

      Over de grootscheepse sloop en nieuwbouw in de wijk zegt Woonstad: „Nieuw-Crooswijk is van een eenvormige en stenige wijk veranderd in een gedifferentieerde wijk met veel verschillende type woningen en bewoners. Het masterplan is gemaakt in een andere tijd. Nu zouden we niet snel meer kiezen voor zo’n grootschalige aanpak.”


      https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/04...swijk-a3975361
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    8. #168
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      21.543
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

      Standaard Re: r'dam begint het dan eindelijk te snappen

      ...
      Op de achtergrond van Kleijns reportage speelt de ongelijkheid in Kensington. Urbane ellende kwam een paar dagen geleden ook scherp naar voren in Push (VPRO), een documentaire van de Zweed Fredrik Gertten. Die heeft een heldere boodschap: in de moderne stad woedt een permanente oorlog tegen de armen. Niet tegen armoede; tegen de armen.

      We zien hoe overal ter wereld hetzelfde gebeurt: nieuwe huiseigenaren proberen arme mensen uit hun huizen te krijgen om op de vrijgekomen plaats te investeren: vastgoed dat de verjaagden nooit in hun leven zullen kunnen betalen. De term ‘gentrificatie’ valt een paar keer, maar die ontlokt hoogleraar Saskia Sassen (Columbia University) een schampere lach: „Wás het dat maar!” Het doel is investering, niet huisvesting en met lege gebouwen is het makkelijker ‘spelen’.

      Zo ook in Londen, waar 80 procent van het vastgoed dat in handen is van buitenlandse bedrijven leeg staat. We zijn hard op weg naar „the end of the city as we know it”, zegt Leilani Farha, die de wereld rondreist als speciaal rapporteur van de Verenigde Naties voor huisvesting.

      Ook die effecten spelen een rol in de nasleep van de Grenfell-ramp. Tom Kleijn sprak Munira Rasoel, een overlevende die na de brand negentien maanden in een hotel moest wonen – er was geen vervangende woonruimte voor haar te vinden in de stad.
      ...


      https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/15...armen-a4002824
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    9. #169
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      21.543
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

      Standaard Re: r'dam begint het dan eindelijk te snappen

      Sketch over gentrificatie door Eddy Murphy:


      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    10. #170
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      21.543
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

      Standaard Re: r'dam begint het dan eindelijk te snappen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Rotterdam is dood voor mij. Kankerstad. Is voor mij gewoon een experimenteertuin voor racisten waar ze hun plannen op moslims mogen uitproberen met een smerige hondse carriere slijmMarokkaan aan het hoofd.

      Toen de teringzooi in de stad was investeerden ze in de buitenwijken om hun autochtone Rotterdammers van goede huisvesting te voorzien. De allochtonen mochten in de rotte shitwoningen zitten. Nu ze alles opgeknapt hebben willen ze autochtonen weer terug en proberen ze de allochtonen en arme autochtonen weer naar de rotte huizen aan de rand van de stad te verjagen.

      Rotterdam is een stad waar ze knielen voor rijkelui en schijten op het gewone werkvolk. Rotterdam is helemaal niet sociaal maar keihard neo-liberaal.

      De stad is nu alleen voor de rijken

      Ongelijkheid Wonen in de stad is voor steeds meer mensen onmogelijk geworden. Huizen en vervoer zijn duur, op voorzieningen is bezuinigd.

      Arjen Schreuder 1 oktober 2020


      Steden zijn de afgelopen decennia mooi opgeknapt, maar voor steeds meer burgers onbetaalbaar geworden. Foto Walter Herfst

      De stad is voor de rijken. „Als je goed bent opgeleid, met een partner die net als jij een goede vaste baan heeft, dan kun je er een fantastisch leven hebben. Maar er zijn ook kwetsbare groepen mensen voor wie zo’n leven in de stad onbereikbaar is geworden”, zegt advocaat en hoogleraar milieurecht Niels Koeman, voormalig staatsraad bij de Raad van State en lid van de Raad voor leefomgeving en infrastructuur.

      De Raad publiceert deze donderdag een advies aan het kabinet waarin wordt gevraagd de toegang tot steden voor alle groepen in de samenleving te waarborgen. Er moet een ‘toegankelijkheidstoets’ komen; bij plannen en visies moeten overheden nagaan hoe die in de praktijk uitpakken voor groepen burgers. Koeman: „Zoals je een MER [milieueffectrapportage] hebt voor effecten op het milieu, zo zou je ook maatregelen en plannen voor wonen, voorzieningen en vervoer in de stad kunnen toetsen op toegankelijkheid.”

      De steden hebben het afgelopen decennium een glorieuze comeback gemaakt. Vooral in de jaren tachtig en negentig waren veel grote steden weinig geliefd; je ging er liever uit weg dan naartoe. Halverwege de jaren negentig kwam het grotenstedenbeleid in zwang; achtereenvolgende kabinetten trachtten zieltogende steden nieuw leven in te blazen door onder meer grootschalige stadsvernieuwing. Inmiddels zijn veel steden opgebloeid. Koeman: „Ik krijg weleens buitenlandse gasten die vragen waar in Nederland de problematische banlieues zijn die zij in hun eigen land kennen. Ze lijken afwezig.”

      Ongerechtvaardigde verschillen


      De werkelijkheid is anders. De Raad beschrijft in het advies Toegang tot de stad de keerzijde van het succes; grote groepen Nederlanders profiteren niet van de welvaart in de stad. De verschillen zijn „ongerechtvaardigd” en moeten bestreden worden.

      Grootste knelpunt is wonen. Niet alleen voor traditioneel kwetsbare groepen zoals mensen met lage inkomens is het kopen van een huis een onbereikbaar ideaal, dat geldt inmiddels ook voor grote delen van de middenklasse. „De nieuwe kwetsbaren zijn een zeer gevarieerde groep mensen: taxichauffeurs en schoonmakers, zorgpersoneel en politieagenten, journalisten en accountmanagers”, aldus de Raad.

      Ook veel flexwerkers kunnen zonder keurig loonstrookje geen hypotheek in de wacht slepen, om over starters nog maar te zwijgen. Daar komt bij dat gemeenten, onder meer door de decentralisatie van rijkstaken, veel hebben bezuinigd op voorzieningen, zoals bibliotheken en buurthuizen.

      Veel stedelingen hebben bovendien moeite met vervoer. „Het openbaar vervoer is duur, veel verbindingen zijn verslechterd, lang niet iedereen kan zich een auto veroorloven en fietsen is niet altijd een optie”, schrijft de Raad. Ziekenhuizen en sportclubs verdwijnen naar de randen van de stad en zijn daardoor lastiger te bereiken. Er is de laatste jaren veel aandacht geweest voor ‘dikke’ vervoerslijnen, zoals de Amsterdamse Noord/Zuidlijn. Een neveneffect is dat ander, fijnmaziger vervoer dikwijls verdwijnt. „De Noord/Zuidlijn in Amsterdam heeft geleid tot een groot aantal extra reizigers. Paradoxaal genoeg geeft tegelijkertijd 38 procent van de mensen in Amsterdam-Noord aan dat de kwaliteit van het openbaar vervoer voor hen is verslechterd”, schrijft de Raad.

      Het is de „combinatie” van beperkte toegang tot wonen, voorzieningen en vervoer, die veel bewoners buitenspel zet. Koeman: „Het is misschien geen ramp om naar Almere te verhuizen omdat huizen in Amsterdam te duur zijn, maar dan zou het wel fijn zijn als je tussen deze twee steden vlot vervoer hebt. En dat is niet altijd zo.”

      Een hek om de stad


      Nederland heeft de steden mooi opgeknapt maar er vervolgens als het ware ook een hek omheen gezet, lijkt het. Dat kun je de overheid slechts ten dele aanrekenen, meent de Raad. Zeker hebben de bezuinigingen van woningcorporaties veel bijgedragen aan het uitsluiten van stadbewoners. Ook de verhuurdersheffing, een heffing die corporaties over hun woningen moeten betalen, heeft hun financiële slagkracht geen goed gedaan.

      Maar er zijn ook andere oorzaken: wonen in de stad is nu eenmaal populair geworden, en door de aanhoudende lage rente is het voor kapitaalkrachtige stadsbewoners aantrekkelijk geworden zichzelf als belegger of verhuurder op te werpen. Koeman: „Veel mensen hebben gedacht: laat ik dat appartementje op de hoek van mijn straat eens kopen en het aan een expat verhuren.”

      Ga uit van wat bewoners willen


      Toch zouden overheden veel kunnen doen om de stad terug te winnen op de happy few. Ga uit van wat stadsbewoners zelf willen en kunnen in plaats van te denken „vanaf de tekentafel op het stadskantoor”, aldus Koeman. Bedenk bij plannen hoeveel geld en tijd mensen moeten hebben om deel te kunnen nemen aan het stedelijk leven. Gemeenten kunnen burgers ondersteunen als zij wooncoöperaties willen oprichten of, zoals Koeman zegt, „als een groep Syrische statushouders een restaurant wil beginnen of zoiets als de Zwarte Markt van Beverwijk naar Amsterdam halen”.

      Verder kan naast het bouwen van meer betaalbare woningen ook werk worden gemaakt van het verbouwen van kantoren en het splitsen van woningen. De Raad roept verder op oog te hebben voor de werkelijke behoeften van mensen bij vervoer in de stad. Een gedegen fiets bijvoorbeeld. Koeman: „Veel mensen hebben geen fiets. Die is te duur. Of mensen kunnen niet fietsen. Zijn bang om te vallen. Waarom zou je geen fietsen voor een euro kunnen gaan verhuren?”



      https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/01...ijken-a4014273
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •