Indeling prikkers: Manipulatoren, contra-manipulatoren, fiscaal stemvee en geloofwaardigen
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/11 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 104

Onderwerp: Indeling prikkers: Manipulatoren, contra-manipulatoren, fiscaal stemvee en geloofwaardigen

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Standaard Indeling prikkers: Manipulatoren, contra-manipulatoren, fiscaal stemvee en geloofwaardigen

Bullshit

Laten we eerst vaststellen dat de enorme hoeveelheid bullshit die ons om de oren vliegt via de media haar weerga niet kent. Ik dacht altijd dat het leugens waren, maar het lezen van het boekje van Harry G. Frankfurt bracht me op andere gedachten. Ik ging mij de laatste jaren steeds meer verbazen over hoe ogenschijnlijk normale mensen als journalisten en politici steeds meer onzin de wereld in slingerden. Bullshit over Irak, over Israël, over IS, Oekraïne, over de VS, over Demmink, over de ABN Amro, over Afghanistan. Alsof feiten er niet meer toe deden.

En het stortregent ook bullshit op fora. Om te kijken of er daadwerkelijk sprake is van een bepaalde voorspelbaarheid of zelfs sturing van gedragspatronen is het handig om een groepsindeling te maken op basis van prikgedrag. Deze indeling is uiteraard niet compleet, maar je kunt er bijna al je forumvrienden en -vijanden in onderbrengen.

Manipulatoren

Manipulatoren verspreiden dag en nacht bullshit. Zodra een microfoon of camera verschijnt draait de bullshitgenerator op volle toeren. Volgens Frankfurt zijn het geen leugenaars, want leugenaars zijn nog enigszins in de waarheid geïnteresseerd. Leugenaars proberen de waarheid te verbergen. Bullshit-artiesten zijn alleen geïnteresseerd in een bepaald doel en besprenkelen hun publiek met een kleurrijk mengsel van leugens, halve waarheden, rampscenario’s, drogredenen en zelfs dreigementen. Het zijn vaak psychopaten en publieke figuren die zelden inhoudelijk ergens op in gaan, omdat dat vaak ook niet hoeft. Een manipulator en politiek intrigant als Timmermans doet het prima in een interview met de sympathieke maar in journalistieke zin volstrekt ongevaarlijke en dus irrelevante Jeroen Pauw. Maar laat Timmermans eens wat vragen beantwoorden die de artikelen van Robert Parry oproepen en er blijft niets van hem over. In de subcategorie journalistiek van deze groep is ‘objectiviteit’ niet een weergave van diverse perspectieven van een bepaalde gebeurtenis, maar bestaat uit verschillende interpretaties van dezelfde agenda-dienende bullshit.

Contra-manipulatoren

Deze groep bestrijdt manipulatoren op allerlei mogelijke manieren. Ze debunken bullshit en formuleren alternatieve theorieën om maatschappelijke ontwikkelingen en drama’s te duiden. Vaak zijn het mensen die hun bias hebben kunnen ontstijgen of een nobel doel nastreven. In de meeste ontspoorde vorm zijn contra-manipulatoren geneigd tot vergezochte samenzweringstheorieën die achteraf vaak niet eens zo vergezocht blijken te zijn. Een kwetsbare groep die door beperkte media exposure vaak in de hoek van antisemieten, conspiracy-denkers of “Putin Versteher” worden geduwd. Als contra-manipulatoren gevaarlijk worden, verschijnt er vaak een virtueel knokploegje manipulatoren op hun bezemsteel om het gevaar van hoge hoogte met verse bullshit te besprenkelen en daar al hun volgers uit de volgende categorie actief bij te betrekken.

Fiscaal geknecht stemvee™

Vaak te herkennen aan het napapegaaien van door manipulatoren rondgestrooide bullshit. Mensen die vier jaar geleden niet wisten wat Islam was en nu door PVV-Imam Bosma volleerde theologen en politicologen zijn. PvdA-stemmers, mensen met een kranten- en boerzoektvrouwabonnement. Herkenbaar aan het onvermogen om zelf na te denken buiten de door de vorige categorie gestelde bullshit-kaders en maatschappelijk gezien levensgevaarlijk door hun gevoeligheid voor manipulatie en bezit van stemrecht. Zowel gevoelig voor mainstream bullshit als bizarre conspiracytheorieën mits ze maar door de mainstream media zijn gesanctioneerd (“Putin dunnit!”) . Ze garen hun hersenen elke avond in de Cerebrale Magnetron die televisie heet. Vaak jong en onbekwaam, oud en dement, werkzaam bij de overheid, politie, supermarkt, ondernemer, militair. Individueel vaak prima te pruimen na een biertje, maar door de collectieve stompzinnigheid en jarenlange hersenspoeling de gevaarlijkste groep van allemaal.

De geloofwaardigen

Mijn favoriete categorie en meteen ook de meeste kwetsbare: Mensen die tegen de bullshitstroom zwemmen en die moeten uitkijken dat ze de manipulatoren niet teveel tegen zich in het harnas jagen omdat ze anders worden kaltgestellt. Kwetsbaar vanwege hun positie in het maaiveld, de verleiding om tegen betaling toch maar een bullshit-agenda te dienen en het risico om door de manipulatoren in de conspiracy-hoek te worden weggemetseld. Denk bijvoorbeeld aan hoe het Ewald Engelen verging nadat hij de financiële maffia ontmaskerde in zijn boek De Schaduwelite voor en na de crisis.

(Zeer licht aangepast door Revisor)

Het veelkoppige Hegeliaanse monster dat Twitter heet (1) | Krapuul
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Very Important Prikker Mark's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402414

Standaard Re: Indeling prikkers: Manipulatoren, contra-manipulatoren, fiscaal stemvee en geloofwaardigen

ik mis de nobele internet trol in dit rijtje
      Gaarne langzaam typen wanneer u mij aanspreekt, ik ben blond en heb een IQ van 89.

Ingeschreven
      Sep 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402414

Standaard Re: Indeling prikkers: Manipulatoren, contra-manipulatoren, fiscaal stemvee en geloofwaardigen

verder wat een emotioneel bullshit stuk van die auteur, ook weer nergens op gebaseerd, huilend dat de wereld het niet met hem eens is.
      Gaarne langzaam typen wanneer u mij aanspreekt, ik ben blond en heb een IQ van 89.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark Bekijk Berichten
      ik mis de nobele internet trol in dit rijtje
      Iemand als Slinger of zo? Dat is gewoon een manipulator.

Ingeschreven
      Sep 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402414

nou mag iedereen hier komen claimen dat zij bij de "geloofwaardigen" horen als echte ridders die tegen de manipulators strijden die in dienst staan van de vrijmetselaars en illuminatie

Shopping queen Juffrouw_Saartje's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      8146354

Ik snap niet helemaal het verschil tussen de geloofwaardigen en de contra-manipulatoren.
      -------Worship the Creator not the creation-------

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Juffrouw_Saartje Bekijk Berichten
      Ik snap niet helemaal het verschil tussen de geloofwaardigen en de contra-manipulatoren.

Contra manipulatoren zijn minder bang om verder te gaan. Waarschijnlijk omdat ze niet bang hoeven te zijn dat hun carriere er onder zal lijden. Misschien hebben ze geen carriere. Daarom zijn ze denk ik minder voorzichtig en wellicht dat ze daarom wat eerder uit de bocht kunnen vliegen.

De geloofwaardigen zijn voorzichtiger omdat ze wat te verliezen hebben. Ook zijn ze selectiever in wat ze bestrijden. Het onderwerp wat ze kiezen om te gebruiken in hun debunken is vaak een onderwerp waar ze verstand van hebben en/of voor geleerd hebben.

Shopping queen Juffrouw_Saartje's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      8146354

Hmm, ik heb dat allemaal niet uit de tekst kunnen halen.
      -------Worship the Creator not the creation-------

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Juffrouw_Saartje Bekijk Berichten
      Hmm, ik heb dat allemaal niet uit de tekst kunnen halen.
      Dat heb ik zelf ingevuld.

RABI' QÛRTÛBA De man huivert's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2008
      Leeftijd
      29
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      690005

Welke ben ik?

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten