Over water en de Rif - Pagina 10
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 10/11 EersteEerste ... 91011 LaatsteLaatste
    Resultaten 91 tot 100 van de 104

Onderwerp: Over water en de Rif

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776493

Standaard Re: Over water en de Rif

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten

Sinds die dag hebben we niets meer van de Qaid gehoord.
      Zo te lezen wordt de Qaid niet vrolijk van tegenspraak . Waarom was ie nou zo aangebrand ? Ligt het aan de functie (dit wordt van je verwacht ) of aan de man ?

Hoe moet dat nou, Revisor ? Wat gaat er nu gebeuren ?

Het lijkt me wel zinnig om de put te beschermen met een 'kamer' er omheen.
      Dat geeft sowieso bescherming tegen weersinvloeden als je water uit de put..uhm..welke methode gebruiken jullie om water omhoog te krijgen ?

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eke Bekijk Berichten
      Zo te lezen wordt de Qaid niet vrolijk van tegenspraak . Waarom was ie nou zo aangebrand ? Ligt het aan de functie (dit wordt van je verwacht ) of aan de man ?

Hoe moet dat nou, Revisor ? Wat gaat er nu gebeuren ?

Het lijkt me wel zinnig om de put te beschermen met een 'kamer' er omheen.
      Dat geeft sowieso bescherming tegen weersinvloeden als je water uit de put..uhm..welke methode gebruiken jullie om water omhoog te krijgen ?
      Ik denk dat hij steekpenningen wilde.

Zo intimideren ze de lokale bevolking en houden ze hen klein. Hij is gewend dat hij geen tegenspraak krijgt.

Mijn streek is zeer arm, één van de armste streken in de Rif. De mensen hebben te kleine stukjes land om commercieel er wat aan over te houden als ze de gangbare landbouwproducten verbouwen. Daarnaast valt er te weinig regenval om goed te boeren. De afgelopen 5 jaar is er 3 jaar geen regen gevallen in de periode dat de graan etc... het nodig heeft. Oogsten mislukken vaak.

Maar...

Veel boeren verbouwen daarnaast ook tabaksbladeren die gebruikt worden voor snuiftabak. Daarmee kun je op een klein stukje grond dat je met een put irrigeert genoeg verdienen om een beetje beter te kunnen leven, maar tabaksbladeren verbouwen mag niet van de centrale overheid. Het lijkt er op dat sommige bedrijven daar een monopolie op hebben.

Zie meer over monopolie op het verbouwen van tabak en hashjies in deze topic:

https://www.maroc.nl/forums/wie-schr...marijuana.html

Anyhow, veel van die arme boeren laten ze met rust als ze steekpenningen aan de lokale overheidsambtenaren betalen.

Ik denk dat hij ons bang wilde maken dat we maar snel aan hem de steekpenningen zullen betalen zodat als we de tabaksbladeren gaan verbouwen hij ons met rust zal laten.

Helaas voor hem, wij verbouwen geen tabak en dat zijn we niet van plan ook

Daarnaast kan mijn vader lezen en schrijven dus heeft hij toegang tot informatie en weet hij waar hij zijn recht kan halen. Hij is financieel onafhankelijk en kan zich makkelijk een advocaat veroorloven. We hebben inmiddels al een paar rechtzaken tegen de Marokkaanse overheid gewonnen. De centrale overheid was niet fout, maar de lokale bestuurders die op eigen houtje beslissingen nemen die onrechtmatig zijn.

Ik denk dat de Qaid zich koest gaat houden en ons met rust zal laten.

Deze put hebben we laten boren. Diepte is 80 meter.

Een andere put op een ander stuk land hebben we laten uitgraven en met bakstenen gebouwd, die is dacht ik iets van 40 a 45 meter diep.

En bij ons huis hebben we 100 meter geboord maar dat leverde helaas niets op.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Shopping queen Juffrouw_Saartje's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      8146354

Ja daar dacht ik ook gelijk aan.
      -------Worship the Creator not the creation-------

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776493

Zo intimideren ze de lokale bevolking en houden ze hen klein. Hij is gewend dat hij geen tegenspraak krijgt.

Mijn streek is zeer arm, één van de armste streken in de Rif. De mensen hebben te kleine stukjes land om commercieel er wat aan over te houden als ze de gangbare landbouwproducten verbouwen. Daarnaast valt er te weinig regenval om goed te boeren. De afgelopen 5 jaar is er 3 jaar geen regen gevallen in de periode dat de graan etc... het nodig heeft. Oogsten mislukken vaak.

Maar...

Veel boeren verbouwen daarnaast ook tabaksbladeren die gebruikt worden voor snuiftabak. Daarmee kun je op een klein stukje grond dat je met een put irrigeert genoeg verdienen om een beetje beter te kunnen leven, maar tabaksbladeren verbouwen mag niet van de centrale overheid. Het lijkt er op dat sommige bedrijven daar een monopolie op hebben.

Zie meer over monopolie op het verbouwen van tabak en hashjies in deze topic:

https://www.maroc.nl/forums/wie-schr...marijuana.html

Anyhow, veel van die arme boeren laten ze met rust als ze steekpenningen aan de lokale overheidsambtenaren betalen.

Ik denk dat hij ons bang wilde maken dat we maar snel aan hem de steekpenningen zullen betalen zodat als we de tabaksbladeren gaan verbouwen hij ons met rust zal laten.

Helaas voor hem, wij verbouwen geen tabak en dat zijn we niet van plan ook

Daarnaast kan mijn vader lezen en schrijven dus heeft hij toegang tot informatie en weet hij waar hij zijn recht kan halen. Hij is financieel onafhankelijk en kan zich makkelijk een advocaat veroorloven. We hebben inmiddels al een paar rechtzaken tegen de Marokkaanse overheid gewonnen. De centrale overheid was niet fout, maar de lokale bestuurders die op eigen houtje beslissingen nemen die onrechtmatig zijn.

Ik denk dat de Qaid zich koest gaat houden en ons met rust zal laten.

Deze put hebben we laten boren. Diepte is 80 meter.

Een andere put op een ander stuk land hebben we laten uitgraven en met bakstenen gebouwd, die is dacht ik iets van 40 a 45 meter diep. Mijn streek is zeer arm, één van de armste streken in de Rif. De mensen hebben te kleine stukjes land om commercieel er wat aan over te houden als ze de gangbare landbouwproducten verbouwen. Daarnaast valt er te weinig regenval om goed te boeren. De afgelopen 5 jaar is er 3 jaar geen regen gevallen in de periode dat de graan etc... het nodig heeft. Oogsten mislukken vaak.

En bij ons huis hebben we 100 meter geboord maar dat leverde helaas niets op.
      Bedankt voor je uitgebreide toelichting, Revisor ! Zo kan ik me een beetje een beeld vormen van jullie leven..

Met commercieel overhouden bedoel je winst maken ? Hebben de mensen wel geld om te eten, om de kinderen naar school te laten gaan, om medische zorg te betalen. e.d. ? Voor een feestje af en toe ?

Voordeel is denk ik veel samenhorigheid ('k denk aan het dorpje van m'n oma in de negentiende eeuw) Of klopt dat niet ?

(Ik schrijf in stukjes : voel me brak. ;0 ---ik vraag om geduld !) Saartje, je doet weer wat mee. Mooi

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776493

Revisor,wat zijn volgens jou de beste stappen die de regering kan zetten om het gebied leefbaarder te maken ?

Is dat echt zo simpel als wat met de regio van mijn grootmoeder gebeurde :

1) een goede weg aanleggen die het gebied ontsluit en ook toegang geeft tot betere medische zorg voor de bevolking.(denk aan bevallingen !)

2) een enthousiaste en goed opgeleide leerkracht het peil van het onderwijs op te laten krikken. Met volledige medewerking van het gemeentebestuur.

3) Fruitbomen planten. DAAAR was zoet water in overvloed. Bleek gouden greep. De weg bevorderde de handel.*

Wat zie jij als eventuele mogelijkheid voor jullie zeer droge regio ? Hoe zouden de boeren inkomen kunnen genereren ?

Ik keek gisteren bij uitzending gemist naar een proefboerderij van de Wageningse universiteit, waar experimenten plaats vonden om groentes te verbouwen op zilte grond. Bijvoorbeeld : ZEEWIER wat over de hele wereld voorkomt, blijkt een eiwitrijke voedselbron te zijn, makkelijk te verbouwen en het smaakt gedroogd naar truffel (deze zeewier dan, ik weet niet of dat voor alle wier geldt)

*TOEGEVOEGD: er is destijds nog een grote investering gedaan door DE OVERHEID om dat arme gebied er bovenop te helpen :
      Is bij Revisor sprake van watertekorten, hier was een overvloed aan water dus heeft de overheid nog stevige dijken gebouwd om de regio te beschermen tegen de steeds terugkerende overstromingen.

Ik ben benieuwd hoe Marokko werkt aan de grote droogtes binnen haar landsgrenzen. En hoe is de internationale samenwerking ?
      Wij krijgen ook te maken met droogtes in het oosten van ons land (de hoger gelegen gebieden), maar is dat wel te vergelijken ?
      Laatst gewijzigd door Eke; 09-10-20 om 18:57.

Could B Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Ligt er aan wat je wilt, laten graven of laten boren.

Bij boren wordt er geen put gegraven maar gaat er een buis de grond in. Dat kost € 50,- per meter.

Bij een put graven kost dat de eerste meters € 100,-- en hoe dieper ze gaan loopt het op naar 150,--, € 200,-- etc.. de meter.
      Ohndat wist ik niet.. Ik dacht altijd graven. Maar dan is boren toch veel goedkoper als. Laten graven? Waarom zou je dan laten graven? Of anders gezegd wat is verschil in gebruik? Of moet er soms geboord worden voor diepere waterbronnen?

Wat een verhaal weer. Ik denk idd dat deze nare man steekpenningen willen ontvangen. Ik heb wel is gehoord dat ze de financieel armere mensen met dit soort dingen wel met rust laten omdat ze weten dat niks te halen valt. De putten die ik heb gezien zijn allemaal gewoon buiten. Met een ijzeren deksel erop en eventueel een slot voor veiligheid. Ik weet wel dat je vergunning moet hebben voor een put. Die kan je niet zonder toestemming graven. Behalve als je veel land heb vanaf een kleine hectare ongeveer.

Oom van mij woont ook in bergen met zouter water. Je kan dan wel heel goed olijven neerzetten. Als de bomen ouder zijn hoef je zelfs niet meer te irrigeren omdat de wortels direct water uit grond opnemen
      Ook bonen, kikkererwten en groenten doen het goed op wat zouter grond. Verder granaatappel en pruimen gaan wel goed.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mohammed martin Bekijk Berichten
      Ohndat wist ik niet.. Ik dacht altijd graven. Maar dan is boren toch veel goedkoper als. Laten graven? Waarom zou je dan laten graven? Of anders gezegd wat is verschil in gebruik? Of moet er soms geboord worden voor diepere waterbronnen?

Wat een verhaal weer. Ik denk idd dat deze nare man steekpenningen willen ontvangen. Ik heb wel is gehoord dat ze de financieel armere mensen met dit soort dingen wel met rust laten omdat ze weten dat niks te halen valt. De putten die ik heb gezien zijn allemaal gewoon buiten. Met een ijzeren deksel erop en eventueel een slot voor veiligheid. Ik weet wel dat je vergunning moet hebben voor een put. Die kan je niet zonder toestemming graven. Behalve als je veel land heb vanaf een kleine hectare ongeveer.

Oom van mij woont ook in bergen met zouter water. Je kan dan wel heel goed olijven neerzetten. Als de bomen ouder zijn hoef je zelfs niet meer te irrigeren omdat de wortels direct water uit grond opnemen
      Ook bonen, kikkererwten en groenten doen het goed op wat zouter grond. Verder granaatappel en pruimen gaan wel goed.
      Laat ik eerst beginnen dat ik er niet veel vanaf weet. Ik heb hier wat dat betreft oppervlakkige kennis.

Niet alle grond is geschikt voor graven, bijvoorbeeld bij een waterlaag die onder een rotsondergrond of steenlaag zit. Dan biedt boren een uitkomst. Daarnaast is 100 meter graven gevaarlijker en dan is boren een veiligere optie.

Normaal gesproken geldt bij ons hoe dieper je boort of graaft des te zouter het water is. Het regenwater neemt de mineralen steeds dieper mee. Is natuurlijk ook afhankelijk van het soort grond. Het kan zijn dat de regenwater door een minaallaag heen moet, dan wordt de water zouter.

De laatste put die we geboord heeft gelukkig zoet water. De andere put heeft zoutere water. De granaatappels en olijven doen het goed met dat iets zoutere water. Van een Nederlandse programma dat onderzocht welke producten het goed doen bij zoutere water heb ik geleerd dat aardbeien het goed doen, ze worden er zelfs iets zoeter van.

Ik denk dat in mijn streek de grond vroeger zeebodem is geweest en dat het daarom grondlagen heeft waar vroeger zout is afgezet.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Dit jaar hebben we voor eerst een bestrijdingsmiddel gebruikt tegen de olijfvlieg. De oogst is meer dan verdubbelt. Veel van de jonge olijfbomen zuchten onder het gewicht.

Videootje van onze olijfbomen:

https://streamable.com/fdva1v

Could B Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Dit jaar hebben we voor eerst een bestrijdingsmiddel gebruikt tegen de olijfvlieg. De oogst is meer dan verdubbelt. Veel van de jonge olijfbomen zuchten onder het gewicht.

Videootje van onze olijfbomen:

https://streamable.com/fdva1v
      Mooi zeg.prachtig land! Leuk dat je dit zo wil delen met een filmpje. Hoe oud zijn de bomen nu? Weet je na hoeveel jaar ze wat gaan opbrengen en hoe vaak moet je jonge bomen water geven?
      Wij gaan binnenkort inshallah boompjes planten als put is geïnstalleerd. Ook ben ik benieuwd wanneer je olijfbomen geen water meer hoeft te geven. Ik heb gehoord dat ze heel diep wortelen en dan hun eigen water uit de grond kunnen halen.
      Oom van mij doet helemaal niks met zijn bomen wat gif betreft. Alleen bemesten, snoeien en oogsten.hij zegt dat bomen daar veel sterker van worden.. Maar ik weet niet of dat overal op deze manier kan.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mohammed martin Bekijk Berichten
      Mooi zeg.prachtig land! Leuk dat je dit zo wil delen met een filmpje. Hoe oud zijn de bomen nu? Weet je na hoeveel jaar ze wat gaan opbrengen en hoe vaak moet je jonge bomen water geven?
      Wij gaan binnenkort inshallah boompjes planten als put is geïnstalleerd. Ook ben ik benieuwd wanneer je olijfbomen geen water meer hoeft te geven. Ik heb gehoord dat ze heel diep wortelen en dan hun eigen water uit de grond kunnen halen.
      Oom van mij doet helemaal niks met zijn bomen wat gif betreft. Alleen bemesten, snoeien en oogsten.hij zegt dat bomen daar veel sterker van worden.. Maar ik weet niet of dat overal op deze manier kan.
      Thx.

Volgens mij zijn de bomen nu ongeveer 8 jaar oud. Al de eerste jaar gaven veel bomen wat olijven. olijfbomen geven tussen de 15 en 100 jaar hun topproductie. Ook geven de bomen niet elk jaar een topproductie. Ze nemen ook een rustjaar, dan is de productie veel minder.

De bewateringsschema ken ik niet maar op volgens mij geef je ze in het begin 1 keer per week water. Liefst veel zodat het water dieper zakt en de wortels het water gaan volgen en ook dieper wortels maken. Nu krijgen ze eens in de twee weken water, maar dan alleen in de hetere periodes. Als het een hete seizoen is, dan gaan de bomen minder olijven geven, dus als je ze extra water geeft blijft de productie in stand. In de winter en lente krijgen ze geen water. Dan hebben ze veel minder water nodig en vaak regent het in die periodes en moeten ze het met het regenwater doen. Dus het is afhankelijk van een aantal factoren zoals het seizoen, de regenval en de hitte.

Ja dat klopt, des te ouder de bomen worden des te dieper de wortels zijn en hoef je ze minder te geven. Ik weet niet hoe lang het duurt dat je ze geen water meer hoeft te geven maar als je regelmatig tussen de bomen loopt kun je aan de bladeren zien dat ze water nodig hebben.

Ik geloof wel in de theorie dat als een boom of plant de juiste voeding en genoeg water krijgt ze sterker zijn tegen allerlei ziektes en insecten maar dat zal niet altijd gelden en het zal vaak niet lukken om al die variabelen onder controle krijgen. Als je een commercielere productie wilt hebben kun bijna niet zonder bestrijding van ziektes en insecten. Je hoeft niet altijd direct naar chemische bestrijdingsmiddelen te grijpen. Voor de olijfvlieg bestaat er bijvoorbeeld een natuurlijke alternatief, lokdozen voor de vliegen in een boom hangen. Is ook effectief.

Inshallah gaan jullie gauw beginnen. Het is heerlijk je eigen olijfolie te consumeren. Smaakt anders dan wat je in de winkel koopt

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten