Over water en de Rif - Pagina 11
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 11/12 EersteEerste ... 101112 LaatsteLaatste
    Resultaten 101 tot 110 van de 116

Onderwerp: Over water en de Rif

Could B Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard Re: Over water en de Rif

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Thx.

Volgens mij zijn de bomen nu ongeveer 8 jaar oud. Al de eerste jaar gaven veel bomen wat olijven. olijfbomen geven tussen de 15 en 100 jaar hun topproductie. Ook geven de bomen niet elk jaar een topproductie. Ze nemen ook een rustjaar, dan is de productie veel minder.

De bewateringsschema ken ik niet maar op volgens mij geef je ze in het begin 1 keer per week water. Liefst veel zodat het water dieper zakt en de wortels het water gaan volgen en ook dieper wortels maken. Nu krijgen ze eens in de twee weken water, maar dan alleen in de hetere periodes. Als het een hete seizoen is, dan gaan de bomen minder olijven geven, dus als je ze extra water geeft blijft de productie in stand. In de winter en lente krijgen ze geen water. Dan hebben ze veel minder water nodig en vaak regent het in die periodes en moeten ze het met het regenwater doen. Dus het is afhankelijk van een aantal factoren zoals het seizoen, de regenval en de hitte.

Ja dat klopt, des te ouder de bomen worden des te dieper de wortels zijn en hoef je ze minder te geven. Ik weet niet hoe lang het duurt dat je ze geen water meer hoeft te geven maar als je regelmatig tussen de bomen loopt kun je aan de bladeren zien dat ze water nodig hebben.

Ik geloof wel in de theorie dat als een boom of plant de juiste voeding en genoeg water krijgt ze sterker zijn tegen allerlei ziektes en insecten maar dat zal niet altijd gelden en het zal vaak niet lukken om al die variabelen onder controle krijgen. Als je een commercielere productie wilt hebben kun bijna niet zonder bestrijding van ziektes en insecten. Je hoeft niet altijd direct naar chemische bestrijdingsmiddelen te grijpen. Voor de olijfvlieg bestaat er bijvoorbeeld een natuurlijke alternatief, lokdozen voor de vliegen in een boom hangen. Is ook effectief.

Inshallah gaan jullie gauw beginnen. Het is heerlijk je eigen olijfolie te consumeren. Smaakt anders dan wat je in de winkel koopt
      Inshallah. Ik ga wat oudere boompjes kopen Inshallah. Heb gehoord dat je ze van 2 of 3 of 4 jaar oud voor een redelijke prijs kan aanschaffen bij pépinière Scheelt weer een beetje wachten dacht ik. Verder eerst put laten bouwen en rustig nadenken over pomp en irrigatie systeem waar ik me nog in moet verdiepen.
      Eigen olijfolie is echt heerlijk. Ik heb nu van een oom van mijn vrouw. Niet te vergelijken met die rommel olie die je in Nederland koopt in supermarkt
      Ik laat door iemand transporteren naar Nederland voor 2 euro per liter wordt geïmporteerd. Het zou mooi zijn als je dan voor hele jaar olie hebt. En eigen olijven Inshallah.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011798

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mohammed martin Bekijk Berichten
      Inshallah. Ik ga wat oudere boompjes kopen Inshallah. Heb gehoord dat je ze van 2 of 3 of 4 jaar oud voor een redelijke prijs kan aanschaffen bij pépinière Scheelt weer een beetje wachten dacht ik. Verder eerst put laten bouwen en rustig nadenken over pomp en irrigatie systeem waar ik me nog in moet verdiepen.
      Eigen olijfolie is echt heerlijk. Ik heb nu van een oom van mijn vrouw. Niet te vergelijken met die rommel olie die je in Nederland koopt in supermarkt
      Ik laat door iemand transporteren naar Nederland voor 2 euro per liter wordt geïmporteerd. Het zou mooi zijn als je dan voor hele jaar olie hebt. En eigen olijven Inshallah.

In mijn streek kon je de olijfbomen gratis krijgen. Zelfs het planten deed de overheid gratis. Een gedeelte van onze bomen hebben we ook zo verkregen, maar het planten deden we zelf.

Trouwens er heerst in Europa en Amerika een verschrikkelijke olijfbomenziekte die ze niet kunnen bestrijden. Italie is zwaar geraakt door die bacterie. In 2018 waren er al minstens 11 miljoen olijfbomen van de 60 miljoen aangetast en vernietigd. Tot nu hebben ze twee soorten olijfbomen ontdekt die immuun zijn.

Ik denk dat vroeg of laat die ziekte ook naar Marokko zal komen. Dan lijkt het mij handiger om die bomen te planten die immuun zijn.

Als jullie stroom hebben bij jullie land, dan zou ik voor een elektrische pomp gaan. Die is goedkoper en sterker. Irrigatiesysteem is gewoon een gout a gout buizensysteem aanleggen.

Ik weet niet precies de voorwaarden, maar als je bonnetjes hebt van al je onkosten, dan kun je dat laten vergoeden door de overheid. Je moet dacht ik wel als boer geregistreerd zijn of dat het land op jouw naam staat of zoiets. Bij de gout a gout moet je dat laten aanleggen door een erkende figuur om in aanmerking te komen voor teruggave van je investering. Anyhow informeer jezelf, je kunt een zeer groot gedeelte van je investering terugkrijgen. Het loont de moeite!

Ja klopt, wij betalen ook € 2,-- per liter als we het laten transporteren. Ik vind het te duur maar ja het gaat vaak maar om hooguit 150 liter voor eigen gebruik.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Could B Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      In mijn streek kon je de olijfbomen gratis krijgen. Zelfs het planten deed de overheid gratis. Een gedeelte van onze bomen hebben we ook zo verkregen, maar het planten deden we zelf.

Trouwens er heerst in Europa en Amerika een verschrikkelijke olijfbomenziekte die ze niet kunnen bestrijden. Italie is zwaar geraakt door die bacterie. In 2018 waren er al minstens 11 miljoen olijfbomen van de 60 miljoen aangetast en vernietigd. Tot nu hebben ze twee soorten olijfbomen ontdekt die immuun zijn.

Ik denk dat vroeg of laat die ziekte ook naar Marokko zal komen. Dan lijkt het mij handiger om die bomen te planten die immuun zijn.

Als jullie stroom hebben bij jullie land, dan zou ik voor een elektrische pomp gaan. Die is goedkoper en sterker. Irrigatiesysteem is gewoon een gout a gout buizensysteem aanleggen.

Ik weet niet precies de voorwaarden, maar als je bonnetjes hebt van al je onkosten, dan kun je dat laten vergoeden door de overheid. Je moet dacht ik wel als boer geregistreerd zijn of dat het land op jouw naam staat of zoiets. Bij de gout a gout moet je dat laten aanleggen door een erkende figuur om in aanmerking te komen voor teruggave van je investering. Anyhow informeer jezelf, je kunt een zeer groot gedeelte van je investering terugkrijgen. Het loont de moeite!

Ja klopt, wij betalen ook € 2,-- per liter als we het laten transporteren. Ik vind het te duur maar ja het gaat vaak maar om hooguit 150 liter voor eigen gebruik.
      Bedankt voor je bericht. En de nuttige tips. Echt leuk!

Waar die land is heb ik gehoord dat overheid inderdaad gratis bomen geeft alleen dat zijn wel de allerkleinste die er zijn.
      Als mijn informatie klopt heb je voor een paar euro een boom van een paar jaar oud. Ik dacht dat scheelt toch weer een paar jaar eerder oogst. Ik hoorde dat 1 jaar je hebt veel olijven en andere jaar niet. Vaak om het jaar.

Ook het laten persen kan schelen met prijs. Bij mijn oom op platteland doen ze dat nog op de traditionele manier met ezel en molen.
      Volgens mij gaat het meeste elektrisch tegenwoordig

Hopelijk houdt de zee die olijfboomziekte tegen. Zou niet weten hoe je dan aan immune bomen moet komen. Daarom wil ik de bomen zo sterk mogelijk gaan krijgen inshallah.
      Nogmaals ik heb gehoord dat echte biologische bomen waar geen gif of kunstmest voor is gebruikt het sterkste zijn en immuum kunnen worden voor allerlei plagen en ziektes. een kennis van mij heeft ook veel bomen maar die geeft veel gif voor een betere opbrengst. maar als ik die bomen vergelijk met die biologische van mijn oom heeft die amper last van dat soort ziektes en plagen dan zijn ze een stuk zwakker en gevoeliger ... Maar ja wat doe je als je toch last krijgt. Kan ook te maken hebben als je omliggende buren wel gif gebruiken dat de vliegen en plagen dan juist op jou onbespoten bomen komen.
      Verder schijnt best wel prijzig te zijn dat gif.. Biologisch gif nog duurder. Daar tegenover staat zoals je zei wel meer opbrengst.

Maar ik ga echt voor mezelf en wat famillie dien. Niet voor handel. Ik betaal nu ongeveer 3,50 per liter +bezorgkosten maar zulke kwaliteit is me dat echt waard. Ik heb gehoord dat sommige mensen ook veel bladeren door de olijven doen. Voor meer olie.. Maar de olie krijgt dan wel een bittere minder lekkere smaak.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011798

Superoogst dit jaar. Ongeveer 4500 kg olijven. Dat levert zo om en nabij de 900 liter olijfolie op.

Gemiddeld leverde een boom dit jaar ongeveer 20 kg op. Dat levert bijna 4 liter olijfolie per boom op.

Sommige bomen brachten zelfs 60kg per boom op.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011798

Bezig met nieuwe olijfbomen planten en water geven.

Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011798

Een deel van de oogst:

Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011798

Vette rijpe olijven uitgezocht om te prepareren voor bij het eten:

Prikker Chira wa3ra's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      8

Tabarak Allah
      You've been a'messin' where you shouldn't 've been a'messin'
      (Nancy Sinatra - These Boots Are Made for Walkin')

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011798

Allah i bark fik!

Important Prikker DeGlijdendeRechter's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4

Allahoumma barak. Moge Allah jou zegenen met wat je hier doet.

Jij bent oldscool bezig. En dat vind ik stoer. Zonder boze oog.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten