Oorspronkelijk geplaatst door
Revisor
Thx.
Volgens mij zijn de bomen nu ongeveer 8 jaar oud. Al de eerste jaar gaven veel bomen wat olijven. olijfbomen geven tussen de 15 en 100 jaar hun topproductie. Ook geven de bomen niet elk jaar een topproductie. Ze nemen ook een rustjaar, dan is de productie veel minder.
De bewateringsschema ken ik niet maar op volgens mij geef je ze in het begin 1 keer per week water. Liefst veel zodat het water dieper zakt en de wortels het water gaan volgen en ook dieper wortels maken. Nu krijgen ze eens in de twee weken water, maar dan alleen in de hetere periodes. Als het een hete seizoen is, dan gaan de bomen minder olijven geven, dus als je ze extra water geeft blijft de productie in stand. In de winter en lente krijgen ze geen water. Dan hebben ze veel minder water nodig en vaak regent het in die periodes en moeten ze het met het regenwater doen. Dus het is afhankelijk van een aantal factoren zoals het seizoen, de regenval en de hitte.
Ja dat klopt, des te ouder de bomen worden des te dieper de wortels zijn en hoef je ze minder te geven. Ik weet niet hoe lang het duurt dat je ze geen water meer hoeft te geven maar als je regelmatig tussen de bomen loopt kun je aan de bladeren zien dat ze water nodig hebben.
Ik geloof wel in de theorie dat als een boom of plant de juiste voeding en genoeg water krijgt ze sterker zijn tegen allerlei ziektes en insecten maar dat zal niet altijd gelden en het zal vaak niet lukken om al die variabelen onder controle krijgen. Als je een commercielere productie wilt hebben kun bijna niet zonder bestrijding van ziektes en insecten. Je hoeft niet altijd direct naar chemische bestrijdingsmiddelen te grijpen. Voor de olijfvlieg bestaat er bijvoorbeeld een natuurlijke alternatief, lokdozen voor de vliegen in een boom hangen. Is ook effectief.
Inshallah gaan jullie gauw beginnen. Het is heerlijk je eigen olijfolie te consumeren. Smaakt anders dan wat je in de winkel koopt
Bladwijzers