Over water en de Rif - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/9 EersteEerste 123 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 11 tot 20 van de 87

Onderwerp: Over water en de Rif

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Standaard Re: Over water en de Rif

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SportFreak Bekijk Berichten
      Ja bijna alle dorpen hebben een licht en water daar nu ..oké voor jaren 90 hadden veel dorpen daar nog geen licht en water maar de meesten nu hebben wel licht en water

Woon je in in de buurt van Bni Abdellah ?

Stroom hebben we sinds 2013. Water nog steeds niet.

Nee ik woon vlakbij Bades. Bij ons heeft echt vrijwel geen ene dorp aansluiting bij het waterbedrijf. Er is één kraan in onze dorp, waar meestal geen water door stroomt.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737763

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Waterput slaan is waarschijnlijk niet geschikt bij ons. Teveel mineralen in het grondwater, is te zout.
      Het onderwerp fascineert mij maar van geologie heb ik geen kaas gegeten maar is het niet zo dat als men maar diep genoeg boort het water altijd zuiver is?

Op geringe diepte in Nederland treft men immers ook allerlei verontreinigingen aan.

Very Important Prikker SportFreak's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Leeftijd
      90
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2757434

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      Het onderwerp fascineert mij maar van geologie heb ik geen kaas gegeten maar is het niet zo dat als men maar diep genoeg boort het water altijd zuiver is?

Op geringe diepte in Nederland treft men immers ook allerlei verontreinigingen aan.
      Kijk in Rif heeft alleen zijn omgeving last van... hij zit in de driehoek waar veel zoutwater onder de grond te vinden is ..tussen Bades..Bni Boufrah en Alhoceima ..om echt zoetwater te vinden moet hij binnenland intrekken zeg maar 20 km verder op ..daar zal hij genoeg zoet water vangen maar hun grond is te stoffig en te hard en vol met troep onder de bodem ...daarom vroeg ik aan hem waar hij uit Rif kwam ..ik wist wel dat hij AIt waghyer was een stam uit Alhoceima en omgeving ..in zijn omgeving zul je meer dieper moeten graven ..honderden meters maar als hij 20 km binnenland intrekt dan genoeg zoetwater

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten

Mineralen = zouten

Een mineraal/zout bestaat altijd uit twee soorten atomen, een metaal en een niet-metaal. Bijvoorbeeld keukenzout is Natriumchloride (NaCl) = natrium is de metaal en chloor de niet-metaal.

Ons land is rijk aan ijzer. Door de regen zakken de mineralen steeds dieper in de grond. Hoe dieper je je water vindt des te meer mineralen/zouten zitten erin.

Er zijn technieken om die mineralen weg te zuiveren. Zoals ik al zei, ons land is rijk aan ijzer. Een techniek die men gebruikt om mineralen waar veel ijzer in zit te zuiveren is het ijzer laten reageren met zuurstof en dan het residu verwijderen. Dat is op dit moment een stap te ver voor mij. Ik ken een boer die een hele installatie heeft ingericht waar de water ter plekke a la minuut wordt gezuiverd zodat het direct gebruikt kan worden om de gewassen mee te irrigeren
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

vrijheidsfundamentalist
      Ingeschreven
      Aug 2014
      Leeftijd
      60
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Stroom hebben we sinds 2013. Water nog steeds niet.

Nee ik woon vlakbij Bades. Bij ons heeft echt vrijwel geen ene dorp aansluiting bij het waterbedrijf. Er is één kraan in onze dorp, waar meestal geen water door stroomt.
      Nog geen streetvieuw daar, maar wel dit:

Ingeschreven
      Mar 2013
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737763

Er zijn technieken om die mineralen weg te zuiveren. Zoals ik al zei, ons land is rijk aan ijzer. Een techniek die men gebruikt om mineralen waar veel ijzer in zit te zuiveren is het ijzer laten reageren met zuurstof en dan het residu verwijderen. Dat is op dit moment een stap te ver voor mij. Ik ken een boer die een hele installatie heeft ingericht waar de water ter plekke a la minuut wordt gezuiverd zodat het direct gebruikt kan worden om de gewassen mee te irrigeren
      Ontziltingsinstallatie inderdaad. Zat nog even te denken aan watermakers die ze aan boord van schepen hebben. Veelal werken die met omgekeerde osmose om van zeewater drinkwater te maken.

Zat nog even na te denken over opvang van hemelwater. Ken een kweker met een kas van 1 ha. Dat is dan 10.000 m2. Opvang in het reservoir is dan 10.000 * 800 = 8 miljoen liter water per jaar gebaseerd op jaarlijkse neerslag van 800 ml.

Very Important Prikker Thaitouzint's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1067957

Daar zijn twee opties voor Revisor.
      1. Je laat een waterput graven (Anou) en legt vervolgens een pomp systeem aan dat water pompt naar jouw woning.
      Dit hebben veel mensen gedaan.
      Is wel prijzig, reken tussen 6000 en 10.000 euro.

2. Goedkopere optie, een wateropslag ruimte vlak naast je huis (Zoub).
      Die moet dan eens in de zoveel tijd bevoorraad worden met water.
      Kun je laten brengen door zo'n tractor.
      En dan nog een pompsysteem aanleggen vanaf de Zoub naar jouw woning.
      Groot nadeel: je moet de Zoub wekelijks schoonhouden, Marokko kennende verschijnen er met regelmaat kikkers, slangen en ander ongedierte in die Zoub.
      Met een waterput heb je dat probleem niet, omdat het water rechtstreeks uit de grond komt.

Deze twee manieren zie ik het vaakst bij mensen die buiten de stad wonen in het noorden.

En als je een echte dy hard Arifi bent ga je natuurlijk met een ezel en thibrikien naar een tharra om water te vullen hihih

Ingeschreven
      Mar 2013
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737763

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thaitouzint Bekijk Berichten
      1. Je laat een waterput graven (Anou) en legt vervolgens een pomp systeem aan dat water pompt naar jouw woning.
      Wat bedoelen jullie eigenlijk met een waterput graven? Waterputten worden toch gespoten (onder hoge druk met water) of geboord?

Voor om en nebij de 200 euro heb je hier in NL al een waterput wat door een loonbedrijf is gespoten. Hangt natuurlijk wel van de diepte af.

Ingeschreven
      Mar 2013
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737763

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thaitouzint Bekijk Berichten
      Is wel prijzig, reken tussen 6000 en 10.000 euro.
      10.000 euro om een put te laten slaan? Het is geen olieboortoren

Voor een paar duizend euro bouw je zelf een ontziltingsinstallatie met een paar zonnepanelen.

Over water en de Rif-ontzilten-jpg
      Laatst gewijzigd door Ibrah1234; 25-09-15 om 10:46.

Very Important Prikker Umarvlie's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      490013

Kunnen jullie niet onze "water manager" overnemen, jullie iemand die er alles vanaf weet en wij eindelijk van de luie uitkeringstrekker af?
      'Als je het begrijpt, hoef je het niet te vragen, als je het moet vragen zul je het nooit begrijpen.'

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten