Over water en de Rif - Pagina 3
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 3/9 EersteEerste ... 234 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 21 tot 30 van de 87

Onderwerp: Over water en de Rif

Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737763

Standaard Re: Over water en de Rif

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Umarvlie Bekijk Berichten
      Kunnen jullie niet onze "water manager" overnemen, jullie iemand die er alles vanaf weet en wij eindelijk van de luie uitkeringstrekker af?
      In België is het meen ik verplicht om bij nieuwbouw een voorziening te installeren om hemelwater op te slaan via het dak. We hebben nog heel wat in te halen. Of onze 'water manager" doet zijn werk niet goed. Dat kan ook nog.

Very Important Prikker Thaitouzint's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1067957

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      10.000 euro om een put te laten slaan? Het is geen olieboortoren

Voor een paar duizend euro bouw je zelf een ontziltingsinstallatie met een paar zonnepanelen.

Bijlage 20000
      Jij moet wat logischer nadenken.
      Nederland = laag land en voor water hoef je niet diep te graven.
      In tegenstelling tot het bergachtige Marokko, zul je daar veel dieper moeten graven om aan water te komen + de aanleg van een pompsysteem naar je woning toe (kranen, toiletten, wasmachine, etc).
      Totaal plaatje zal zeker in de buurt komen van 10.000.

Shopping queen Juffrouw_Saartje's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      8146354

Dat reservoir dat je nu aan het bouwen bent, blijft dat van boven open, om regen op te vangen? Of ga je dit uitsluitend voor het water uit de vrachtwagen gebruiken en van boven dicht maken?
      -------Worship the Creator not the creation-------

Shopping queen Juffrouw_Saartje's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      8146354

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Stroom hebben we sinds 2013. Water nog steeds niet.

Nee ik woon vlakbij Bades. Bij ons heeft echt vrijwel geen ene dorp aansluiting bij het waterbedrijf. Er is één kraan in onze dorp, waar meestal geen water door stroomt.

Uhh, hoe ver is het van de winkels af? Zuchtte de shopping queen.
      -------Worship the Creator not the creation-------

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Juffrouw_Saartje Bekijk Berichten
      Dat reservoir dat je nu aan het bouwen bent, blijft dat van boven open, om regen op te vangen? Of ga je dit uitsluitend voor het water uit de vrachtwagen gebruiken en van boven dicht maken?

Het reservoir gaat dicht gemaakt worden, maar wel met een luik om er binnen te kunnen komen. Dat dichtmaken moet om te voorkomen dat er zand, takken, bladeren, slangen, kikkers, insecten etc... in kunnen. Ze kunnen er dan niet uit en door hun dode lijken en rottingsproces kunnen ze het water verontreinigen.

Dat reservoir is bedoeld voor regenwater dat via het dak en terras wordt opgevangen = 256 m². De oppervlake alleen van het reservoir (+/- 15 m²) gaat niet veel regenwater opvangen.

In de regentijd gaat ie zeker wel vol raken. En als ie daarna leegraakt dan kan het water dat we kopen erin gedaan worden.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737763

Op hoeveel meter diepte zit het grondwater?

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Juffrouw_Saartje Bekijk Berichten
      Uhh, hoe ver is het van de winkels af? Zuchtte de shopping queen.
      Voor winkels zul je echt naar de stad moeten. Dichtstbijzijnde stad, El Hoceima, is 40 km van mijn dorpje. Wij doen het met twee verschillende markten met wat kleine winkeltjes en cafes die beiden op ongeveer 15 km van ons vandaan liggen. Als kind heb ik die afstanden wekelijks per paard/muildier afgelegd.

Ging altijd samen met mijn opa. Hij had een vriend die daar onder een grote tent zijn standplaats had. Mijn opa ging zijn boodschappen doen en met zijn kennissen babbelen en ik ging aan de slag om extra zakgeld te verdienen. Ik kreeg van opa bijvoorbeeld 1 dirham zakgeld. Met die dirham kocht ik 2 grote plastic zakken voor 25 cent per stuk en 5 kleinere voor 10 cent per stuk.

Daarmee ging ik naar de vis- en groente verkooppunten. Ik wrong me tussen de mensen en zodra ik iemand zag die aanstalten maakte om iets te kopen, bood ik hem mijn plastic tassen aan voor het dubbele voor wat ik ze gekocht had. Hup, en daarna weer nieuwe plastic tassen kopen en weer verkopen.

Na een uurtje of drie, als ik genoeg verdiend had dan kocht ik mijn snoep en kauwgum voor mijn moeder. Ik was dol op een soort witte pindarotsjes die de verkoper met een kleine hakbijl van een enorme brok afhakte. Daarna zakjes met poeder waarmee je zogenaamd bruisende limonade kon maken. Af en toe kocht ik ook snoep die je samen met een bijbehorend draadje kon gebruiken als een soort opwindbare propeller.

Als ik klaar was dan ging ik naar de tent van de bevriende koopman om mijn waren te bewaren. Soms bleef ik dan de koopman helpen of ik ging op zoek naar opa.

Ik ging vaak naar de paarden- en ezels ''garage''. Kijken hoe hun hoeven werden ''bijgeschaafd'' en voorzien werden van nieuwe hoefijzers. Ook de paarden- en ezels ''parkeerplaats'' vond ik superleuk. Ik verwonderde me over de hoeveelheid, (wel meer dan honderd) soorten ezels en paarden met hun vachtkleur en vlekken. Ik herinner me dat ik ze altijd probeerde te categoriseren. Je had hele zwarte, bruine, grijze, met verschillende kleuren en vlekken.

Anyhow, dat waren mijn jonge jaren op elke donderdag zo tussen mijn 4de en 6de jaar.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      Ontziltingsinstallatie inderdaad. Zat nog even te denken aan watermakers die ze aan boord van schepen hebben. Veelal werken die met omgekeerde osmose om van zeewater drinkwater te maken.

Zat nog even na te denken over opvang van hemelwater. Ken een kweker met een kas van 1 ha. Dat is dan 10.000 m2. Opvang in het reservoir is dan 10.000 * 800 = 8 miljoen liter water per jaar gebaseerd op jaarlijkse neerslag van 800 ml.
      Drinkwater heeft geen prioriteit. Dat kopen we voorlopig. Ook gaan we vaak met de auto jerrycans en 5 literflessen naar een plek waar heerlijk drinkbaar water uit een berg stroomt vullen. Ook hebben we drinkwater dat ook uit een berg sijpelt in ons dorpje. Daar maken we vrijwel geen gebruik van, dat laten we voor de andere dorpelingen.

Die ontziltingsinstallaties hebben we nog te weinig kennis over en zijn nog te duur denk ik. Met de tijd ga ik me daar wel meer mee bezighouden. Voorlopig hebben andere zaken prioriteit.

By the way: Je kunt ook water uit de lucht oogsten met speciale netten. Aangezien we dicht bij de zee wonen en waar vaak ochtendmist onze kant komt opdrijven wil ik daar in de toekomst mee experimenteren.

Hier een filmpje daarover waar je verwonderd door zult raken. Inventieve jonge Nederlandse gasten spelen daarin een grote rol.

Heb ook iets zelf in theorie bedacht. Met zonnecellen een koelinstallatie aandrijven die de waterdeeltjes uit de lucht opvangt. Denk hierbij o.a. aan airco-technologie.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thaitouzint Bekijk Berichten
      Daar zijn twee opties voor Revisor.
      1. Je laat een waterput graven (Anou) en legt vervolgens een pomp systeem aan dat water pompt naar jouw woning.
      Dit hebben veel mensen gedaan.
      Is wel prijzig, reken tussen 6000 en 10.000 euro.

2. Goedkopere optie, een wateropslag ruimte vlak naast je huis (Zoub).
      Die moet dan eens in de zoveel tijd bevoorraad worden met water.
      Kun je laten brengen door zo'n tractor.
      En dan nog een pompsysteem aanleggen vanaf de Zoub naar jouw woning.
      Groot nadeel: je moet de Zoub wekelijks schoonhouden, Marokko kennende verschijnen er met regelmaat kikkers, slangen en ander ongedierte in die Zoub.
      Met een waterput heb je dat probleem niet, omdat het water rechtstreeks uit de grond komt.

Deze twee manieren zie ik het vaakst bij mensen die buiten de stad wonen in het noorden.

En als je een echte dy hard Arifi bent ga je natuurlijk met een ezel en thibrikien naar een tharra om water te vullen hihih

Optie 1 hebben we al toegepast op onze landbouwgrond. Put gegraven van tussen de 40 en 45 meter diep. Levert per dag makkelijk 20.000 liter water. Dat water is ongeschikt voor gebruik in huis. Zit nog teveel kalk en ijzer in. Motor met krachtige pomp kostte zo rond de 3.500 euro. Laten graven en metselen kostte zo rond de 6.000 euro. Daarnaast moet je ook nog een kamer bouwen om de motor met pomp mee te beveiligen tegen regen, dieven etc... Daarnaast ook een waterreservoir gebouwd op een hoger gelegen plek waarmee je de water opslaat en kunt gebruiken om het land mee te irrigeren.

Op de voorgrond wordt graan verbouwt met amandelbomen er tussen. In het midden wordt proefgedraaid met allerlei groenten. Met op de achtergond Olijfbomen en Amandelbomen. Je ziet ook twee zwarte hopen, dat is het dierlijke mest. Het gebouwtje op de voorgrond bestaat uit twee kamers, eentje met de dieselmotorpomp en opslagplaats van gereedschap en één leefkamertje. Op een hoger gelegen plekje zie je een waterreservoir. Daar wordt de water in opgeslagen om op een ander tijdstip de water dmv de zwaartekracht het land mee te irrigeren via het druppelaarsysteem.

http://www.maroc.nl/forums/wie-schri...ml#post5328046

Marokkaanse overheid subsidieert meeste van al deze kosten. Iedereen met landbouwgrond kan daar gebruik van maken.

Optie 2, bespreek ik nu in deze topic. Dat hebben we dit jaar uitgevoerd en vrijwel voltooid. Maar dat is alleen voor huishoudelijk gebruik, niet voor drinkwater.

Als kind heb ik vaak water gehaald met de ezel, dat kan nog steeds, maar het is veel leuker om efficiente systemen toe te passen die je meer gemak leveren.

Achter de heuvel in de rivierbedding bij het rode pijltje haalde ik de water met de ezel.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eric de Blois Bekijk Berichten
      Nog geen streetvieuw daar, maar wel dit:

Aan het einde van die weg kom je aan bij Bades:

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten