Over water en de Rif - Pagina 9
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 9/11 EersteEerste ... 8910 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 81 tot 90 van de 103

Onderwerp: Over water en de Rif

Could B Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard Re: Over water en de Rif

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Elektrische pompen zijn beter omdat ze goedkoper, compacter, schoner en sterker zijn. De boeren hebben liever een electrische pomp maar omdat niet overal stroom is hebben ze vaak nog een dieselpomp.

Kijk eerst wat de kwaliteit is van het water dat je oppompt. Afhankelijk van de kwaliteit van het water kun je bepalen wat je ermee kunt doen. Ons water is te zout en bevat teveel kalk om als drinkwater of als huishoudelijk water gebruikt te worden.

Daarom hebben we een watertank van enkele 10-duizenden liters laten bouwen. Dit water kopen we. Om de zoveel maanden laten we die vullen. Dat water gebruiken we voor het toilet, douche, wasmachine en de afwas. Hiervoor is een kleine elektropomp voldoende. Zodra we de kraan ergens aan zetten gaat de pomp automatisch aan.

Drinkwater halen we zelf uit een bron elders die we opslaan in een twintigtal 5-liter flessen.
      Bedankt Revisor,

Dan is de keus snel gemaakt..elektrisch dus. Ik neem aan dat je die pomp het beste in Marokko kunt kopen of is goedkoper in Nederland te halen?

Het water schijnt echt zoet te zijn (Khemis set) waarschijnlijk dus bruikbaar voor in huis kalkgehalte weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat het drinkbaar is(maar ik ga gewoon drinkwater kopen)

Je hebt wel een mooi systeem zeg! dat wanneer je de kraan aan zet de pomp aan gaat. Is dat duur? En kan neem ik aan ook vanuit de put of is het beter eerst vanuit de put in een reservoir en vanuit dat reservoir het huis in.(ik heb ze wel eens op een dak zien staan..)Maar dan heb je denk ik 2 pompen nodig🤔 1 krachtige voor de put die water naar reservoir kan pompen en olijfbomen kan irrigeren en 1 minder krachtige dus vanuit reservoir naar het huis..

Misschien dat er riool en water in toekomst komt maar voor nu is dat nog niet..

cactus cripticus HaasHaas's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2349537

daar kopen. als er onderdelen kapot gaan kan je dan makkelijk (laten) vervangen.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mohammed martin Bekijk Berichten
      Bedankt Revisor,

Dan is de keus snel gemaakt..elektrisch dus. Ik neem aan dat je die pomp het beste in Marokko kunt kopen of is goedkoper in Nederland te halen?

Het water schijnt echt zoet te zijn (Khemis set) waarschijnlijk dus bruikbaar voor in huis kalkgehalte weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat het drinkbaar is(maar ik ga gewoon drinkwater kopen)

Je hebt wel een mooi systeem zeg! dat wanneer je de kraan aan zet de pomp aan gaat. Is dat duur? En kan neem ik aan ook vanuit de put of is het beter eerst vanuit de put in een reservoir en vanuit dat reservoir het huis in.(ik heb ze wel eens op een dak zien staan..)Maar dan heb je denk ik 2 pompen nodig樂 1 krachtige voor de put die water naar reservoir kan pompen en olijfbomen kan irrigeren en 1 minder krachtige dus vanuit reservoir naar het huis..

Misschien dat er riool en water in toekomst komt maar voor nu is dat nog niet..

Mooi man dat jullie water zoet is!

Ons watersysteem in huis kost vrijwel niets. Je hebt alleen een kleine elektrische pomp nodig meer niet. Deze pompt het water makkelijk naar de dak toe. De onze pompt zonder problemen het water twee verdiepingen hoger. Kost dacht ik onder de 100 euro in Marokko.

Ik zou het water in een watertank van tenminste 20.000 liter opslaan. Hoeft niet eens op het dak te zitten. De onze zit een verdieping lager dan het huis.

Riolering moet je als eerste aan werken. Dat is essentieel.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Could B Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Mooi man dat jullie water zoet is!

Ons watersysteem in huis kost vrijwel niets. Je hebt alleen een kleine elektrische pomp nodig meer niet. Deze pompt het water makkelijk naar de dak toe. De onze pompt zonder problemen het water twee verdiepingen hoger. Kost dacht ik onder de 100 euro in Marokko.

Ik zou het water in een watertank van tenminste 20.000 liter opslaan. Hoeft niet eens op het dak te zitten. De onze zit een verdieping lager dan het huis.

Riolering moet je als eerste aan werken. Dat is essentieel.
      Ja dat moet dan met de bouw van het huis meegenomen worden een oom van mijn vrouw woont op platteland. Ze hebben daar geen riool zoals we dat in Nederland kennen. Een stukje verder van het huis hebben ze een soort van ondergrondse grote kuil ofzo waarop het riool van het huis op uitkomt. Ze hebben wel gewoon toilet en douche enzo in huis en riool leidt vanuit het huis naar die ondergrondse kuil verderop. Mocht er een keer riool vanuit de overheid komen kunnen ze dat makkelijk aansluiten.
      Ik neem aan dat je dan zoiets bedoeld. Het schijnt dat veel mensen dat zo hebben

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Ja dat moet dan met de bouw van het huis meegenomen worden een oom van mijn vrouw woont op platteland. Ze hebben daar geen riool zoals we dat in Nederland kennen. Een stukje verder van het huis hebben ze een soort van ondergrondse grote kuil ofzo waarop het riool van het huis op uitkomt. Ze hebben wel gewoon toilet en douche enzo in huis en riool leidt vanuit het huis naar die ondergrondse kuil verderop. Mocht er een keer riool vanuit de overheid komen kunnen ze dat makkelijk aansluiten.
      Ik neem aan dat je dan zoiets bedoeld. Het schijnt dat veel mensen dat zo hebben

Reken er maar niet op dat er een riolering vanuit de overheid aangelegd gaat worden. Dus zul je de lokale oplossing moeten toepassen.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

We hebben geluk, we hebben op een ander stuk land ook water gevonden. Dit is super, biedt nieuwe mogelijkheden.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

cactus cripticus HaasHaas's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2349537

spannend. qua regenval is het niet echt best gesteld met noord-afrika in de toekomst. tot 40% minder regen. door de klimaatverandering. wordt echt heel spannend.

Could B Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

We hebben geluk, we hebben op een ander stuk land ook water gevonden. Dit is super, biedt nieuwe mogelijkheden.
      Weet iemand de gemiddelde kosten voor het graven en installeren van een put? Ik heb me laten vertellen dat het ook afhankelijk is hoe diep er gegraven moet worden.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Weet iemand de gemiddelde kosten voor het graven en installeren van een put? Ik heb me laten vertellen dat het ook afhankelijk is hoe diep er gegraven moet worden.
      Ligt er aan wat je wilt, laten graven of laten boren.

Bij boren wordt er geen put gegraven maar gaat er een buis de grond in. Dat kost € 50,- per meter.

Bij een put graven kost dat de eerste meters € 100,-- en hoe dieper ze gaan loopt het op naar 150,--, € 200,-- etc.. de meter.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Twee weken geleden waren ze bij ons bezig om een kamer om de nieuw geboren put te bouwen. Ineens verscheen de hoofd van de dorpsburgemeesters (El Qaid). Schold de bouwvakkers uit, verbood ze om verder te bouwen en sloopte een houten plank.

Om een lang verhaal kort te maken, is mijn vader een dag later naar zijn kantoor gegaan. Daar vertelde de Qaid dat zonder vergunning bouwden. Mijn vader vertelde hem we hebben wel een vergunning. ''Ik heb jou nooit een vergunning gegeven'', zei de Qaid. ''Ja wel, je hebt een boorvergunning afgegeven aan de boorder en daar hoort automatisch bij dat je een kamer mag bouwen'' zei mijn vader. ''Eruit ik genoeg van je'', antwoorde de Qaid op hoge toon. En riep de gendarme erbij om mijn vader te verwijderen.

Mijn vader weigerde, "Ik wil een schadevergoeding voor de gesloopte plank". De aannemer, eigenaar van de plank, was er ook bij en zei, "ik laat het gaan, je hoeft de plank niet te vergoeden". Hierop verliet mijn vader, begeleid door de gendarme, het kantoor van de Qaid.

Sinds die dag hebben we niets meer van de Qaid gehoord.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten