Over water en de Rif
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/9 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 87

Onderwerp: Over water en de Rif

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Standaard Over water en de Rif

Eén van onze problemen in de Rif waar ik vandaan kom, is water. De overheid heeft onder het bewind van de vorige koning niets aan gedaan. De huidige koning is druk doende bezig om meer regenwater in dammen op te vangen etc.. In onze gebied hoef ik daar niet op te rekenen want dat is meer in de voor de steden ver van ons vandaan bedoeld.

We hebben nu voor onze huis een waterreservoir van ongeveer 45.000 liter gegraven en gebouwd. Water wordt nu met een waterpomp het huis ingepompt zodra je de kraan opendoet. Anyhow dat gaat mijn leven in de Rif een stuk makkelijker maken.

Het mooie is ook dat water heel goedkoop is. Een vrachtwagenlading water tot aan de deur geleverd om de reservoir bijna vol te krijgen kost 150 dirham.

Stel voor dat je met 5 mensen continu daar woont dan heb je per dag ongeveer 80 liter water per persoon nodig. Dat is totaal per dag voor 5 mensen 400 liter. 10 dagen is 4.000 liter. 100 dagen voor 5 personen is 40.000 liter.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Very Important Prikker SportFreak's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Leeftijd
      90
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2757434

Standaard Re: Over water en de Rif

Ik snap er niks van

Waar woon jij in Rif ?

Alhoceima ?

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737763

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Eén van onze problemen in de Rif waar ik vandaan kom, is water. De overheid heeft onder het bewind van de vorige koning niets aan gedaan. De huidige koning is druk doende bezig om meer regenwater in dammen op te vangen etc.. In onze gebied hoef ik daar niet op te rekenen want dat is meer in de voor de steden ver van ons vandaan bedoeld.

We hebben nu voor onze huis een waterreservoir van ongeveer 45.000 liter gegraven en gebouwd. Water wordt nu met een waterpomp het huis ingepompt zodra je de kraan opendoet. Anyhow dat gaat mijn leven in de Rif een stuk makkelijker maken.

Het mooie is ook dat water heel goedkoop is. Een vrachtwagenlading water tot aan de deur geleverd om de reservoir bijna vol te krijgen kost 150 dirham.

Stel voor dat je met 5 mensen continu daar woont dan heb je per dag ongeveer 80 liter water per persoon nodig. Dat is totaal per dag voor 5 mensen 400 liter. 10 dagen is 4.000 liter. 100 dagen voor 5 personen is 40.000 liter.
      Het RIF is toch behoorlijk nat met gemiddeld 900 milimeter aan neerslag? Dat is dan jaarlijks 900 liter per m2. Met een dakoppervlak van 60 m2 valt er al 60* 900 =54.000 liter op te slaan in tanks aan hemelwater.

Voor het resterend deel een waterput laten slaan.

Dat je afhankelijk bent van een of andere koning voor water is al helemaal raar

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SportFreak Bekijk Berichten
      Ik snap er niks van

Waar woon jij in Rif ?

Alhoceima ?
      Waar snap je niets van? Dat we geen aansluiting bij de waterleiding hebben?
      Vrijwel alle dorpen in mijn streek zijn niet aangesloten op het waterleidingsbedrijf.

Ik woon op platteland iets van 30/40 km van El Hoceima.

Ingeschreven
      Apr 2002
      Leeftijd
      90
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2757434

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Waar snap je niets van? Dat we geen aansluiting bij de waterleiding hebben?
      Vrijwel alle dorpen in mijn streek zijn niet aangesloten op het waterleidingsbedrijf.

Ik woon op platteland iets van 30/40 km van El Hoceima.
      Ja bijna alle dorpen hebben een licht en water daar nu ..oké voor jaren 90 hadden veel dorpen daar nog geen licht en water maar de meesten nu hebben wel licht en water

Woon je in in de buurt van Bni Abdellah ?

Ingeschreven
      Apr 2002
      Leeftijd
      90
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2757434

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      Het RIF is toch behoorlijk nat met gemiddeld 900 milimeter aan neerslag? Dat is dan jaarlijks 900 liter per m2. Met een dakoppervlak van 60 m2 valt er al 60* 900 =54.000 liter op te slaan in tanks aan hemelwater.

Rif waar hij over heeft is niet waar veel regen valt daar is het vaak heel droog ..om genoeg regenwater op te vangen moet je meer naar het westen van Rif wonen in de buurt van Jballa land waar veel groen te vinden is en ook hoger liggen

Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737763

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SportFreak Bekijk Berichten
      Rif waar hij over heeft is niet waar veel regen valt daar is het vaak heel droog ..om genoeg regenwater op te vangen moet je meer naar het westen van Rif wonen in de buurt van Jballa land waar veel groen te vinden is en ook hoger liggen
      Kan hij geen waterput laten slaan? Er zullen toch boorbedrijven zijn in Marokko? Zo duur is dat helemaal niet, althans in Nederland. Hangt er vanaf hoe diep het grondwater zit.

Ingeschreven
      Apr 2002
      Leeftijd
      90
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2757434

Kan hij geen waterput laten slaan?
      Ik denk dat hij echt geluk moet hebben want daar zul je alleen zout water tegengekomen als hij een waterput zou slaan...in die omgeving heb je wel zoet water maar hangt van waar je woont en je moet ook heeeeeeel diep graven om water te vinden maar bij sommige omgeving daar hebben ze waterputten met zoet water

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Het RIF is toch behoorlijk nat met gemiddeld 900 milimeter aan neerslag? Dat is dan 900 liter per m2. Met een dakoppervlak van 60 m2 valt er al 60* 900 =54.000 liter op te slaan in tanks aan hemelwater.

In de Rif valt over het algemeen genoeg water maar niet overal. Ik woon dus in een gebied waar minder neerslag valt. In het landbouwseizoen 2013/2014 heeft het bijvoorbeeld bij ons bijna niet geregend. We zien de wolken over ons heen trekken maar de regen valt 20 a 30 km verderop. Dit jaar weer wel voldoende regen gehad.

Water opvangen via het dak en in een andere waterreservoir opslaan doen we al. In die reservoir kwam ook water dat op het land viel via kanalen erin. Anyhow natuurlijk veel zand ook in de reservoir waardoor het niet geschikt was voor door de waterleiding voor huishoudelijk gebruik. Nu met nieuwe waterreservoir die alleen gebruikt gaat worden voor de regenwater dat via het dak wordt opgevangen. En als het niet regent dan met vrachtwagen vullen.

Waterput slaan is waarschijnlijk niet geschikt bij ons. Teveel mineralen in het grondwater, is te zout.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten