75 % banen in westen zijn bullshit jobs, meer bezigheidstherapie voor volk om zich koest te houden
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/3 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: 75 % banen in westen zijn bullshit jobs, meer bezigheidstherapie voor volk om zich koest te houden

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011804

Standaard 75 % banen in westen zijn bullshit jobs, meer bezigheidstherapie voor volk om zich koest te houden

©

Peter de Waard: driekwart van de Nederlandse banen zijn 'bullshit-jobs'

Door: Peter de Waard 31 mei 2017, 02:00

In iedere organisatie wemelt het ervan: onzinbanen. Topbestuurders die bezig zijn met overnames en fusies, managers die beleidslijnen uitzetten of dingen vernieuwen vanwege het vernieuwen, onderknuppels die veranderingen verkopen, administratief ondersteunen of juridisch regelen.

In 2013 lanceerde de antropoloog David Graeber de term bullshit-jobs. Ongeveer driekwart van al het werk dat in de westerse maatschappij wordt gedaan is niets meer dan zinloze tijdsvulling en draagt niets bij aan een betere wereld. Daaronder behoort het leeuwendeel van de banen in het management, financiële dienstverlening, communicatie, marketing en administratie. Mensen met onzinbanen zijn sterk vertegenwoordigd in de kletsende klasse die excelleren in de media.

Slechts een kwart van de banen levert producten en diensten waar daadwerkelijk behoefte aan is. Die kunnen, zoals de schoonmakers of treinmachinisten, de hele boel ontregelen met een staking. Als bankiers, juristen of pr-mensen dit doen zal niemand er erg in hebben.

Graeber noemde de opkomst van bullshit-jobs de verklaring voor het feit dat de voorspelling van John M. Keynes uit 1930 voor een 15-urige werkweek nog niet is gerealiseerd. Daadwerkelijk wordt volgens hem gemiddeld allang slechts 15 uur per week zinvol werk gedaan. De rest gaat verloren aan bezigheden als het verzenden van e-mails, het bijwerken van het Facebook-profiel, het marketen van nieuw beleid en veel vergaderen.

Terwijl in 1930 driekwart van de mensen productief werk verrichtte - het verbouwen van voedsel, het bouwen van woningen, het maken van spullen, het verlenen van medische zorg - is dat nu nog maar een kwart. Mechanisering, automatisering en digitalisering hebben die banen deels vernietigd. Daarvoor in de plaats zijn complete sectoren met overbodig werk uit de grond gestampt: juridische diensten, telemarketing, pr, financiële advisering. Omdat zoveel mensen zo druk zijn met hun nutteloze werk ontstaan weer andere banen als pizzakoeriers en hondenuitlaters, aldus Graeber.

Het lijkt of de westerse landen, net als de voormalige communistische staten, banen scheppen om te voorkomen dat mensen gaan niksen. Graeber zag het zelfs als een grote samenzwering. De politieke elite vreest dat ledigheid bij de massa tot moreel verval zal leiden. Daarom worden doelbewust bullshit-jobs gecreëerd. Afgezien van deze samenzweringstheorie kan de grote toename van bullshit-jobs wel een verklaring zijn voor het feit dat de productiviteit in het computertijdperk nauwelijks meer stijgt.

Het is mogelijk ook de reden dat startups zo vaak succesvoller zijn dan gevestigde ondernemingen bij innovatie. Google en Facebook versloegen alle mediagiganten omdat zij platte organisaties zijn waar de creativiteit niet door mensen met bullshit-jobs in een keurslijf wordt gedwongen.

Totdat ook zij zelf de bullshit-jobs creëren.

http://www.volkskrant.nl/economie/pe...jobs~a4498010/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776495

Standaard Re: 75 % banen in westen zijn bullshit jobs, meer bezigheidstherapie voor volk om zich koest te houd

He, zo'n onderwerp houdt me van m'n werk af......'samenzweringstheorie'...dat haakt zich vast in m'n gedachten. Dat trekt aan me, richting PC.
      En ik moet stapeltjes maken, rommel opruimen..zucht. Een westerse bullshit-job.

Sorry Revisor, het overvalt me , deze mededeling dat Big Brother me NIET wil laten niksen.
      "Ledigheid is des duivels'oorkussen "riep m'n vader als hij z'n ronkende pubers op vrije dagen uit bed probeerde te krijgen.

Hij was in dienst van de westerse overheid, weet ik nu. Een bullshit-job.

Driekwart van de werkende bevolking , uh..de westerse dan.....dat zet me aan het denken. Ik ben weg.

Very Important Prikker Umarvlie's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      490016

Standaard Re: 75 % banen in westen zijn bullshit jobs, meer bezigheidstherapie voor volk om zich koest te houd

75 % banen in westen zijn bullshit jobs, meer bezigheidstherapie voor volk om zich koest te houden-de-mier-jpg
      'Als je het begrijpt, hoef je het niet te vragen, als je het moet vragen zul je het nooit begrijpen.'
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 1 Dislikes

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745203

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten

In 2013 lanceerde de antropoloog David Graeber de term bullshit-jobs.
      David Graeber, Werkloosheid: onzinbanen / Luchtbakkers en papierschuivers, Groene Amsterdammer 11 september 2013

Het lijkt of de westerse landen, net als de voormalige communistische staten, banen scheppen om te voorkomen dat mensen gaan niksen. Graeber zag het zelfs als een grote samenzwering. De politieke elite vreest dat ledigheid bij de massa tot moreel verval zal leiden. Daarom worden doelbewust bullshit-jobs gecreëerd. Afgezien van deze samenzweringstheorie kan de grote toename van bullshit-jobs wel een verklaring zijn voor het feit dat de productiviteit in het computertijdperk nauwelijks meer stijgt.
      Welnee.

In een kapitalistische economie ontbreekt het garantiebewijs van nut.
      Het is in het belang van kapitalisten, want die verdienen geld aan het werk van andere mensen.
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Jan 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      260548

Dat zijn voornamelijk uitkeringstrekkers, als je 'verdienen' ruim oppakt.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011804

‘Veel banen zijn niet essentieel, maar de politiek durft dat niet hardop te zeggen’

De politiek moet bepalen welke banen essentieel zijn voor onze duurzame, digitale en klimaatbestendige toekomst. Te veel opleidingen zijn niet essentieel, maar de politiek durft dat de burgers niet hardop te vertellen. Dat zegt Eppo Bruins, voorzitter van de Adviesraad voor Wetenschap, Technologie en Innovatie in de podcast Betrouwbare Bronnen. Hij maakt zich grote zorgen over het tekort aan jongeren dat interesse heeft in technische vakken. “Alleen al in Brainportregio Eindhoven komen ze 60.000 technici tekort”, zegt Bruins. Zo loopt Nederland vast. “We moeten met minder grondstoffen, met louter duurzame energie en volstrekt circulair met meer mensen dezelfde hoeveelheid ruimte bewonen en dat is een heel ingewikkelde omslag. Daar heb je iedereen voor nodig.”

“Er zijn studies waar veel jonge mensen voor kiezen, waarvan je je kunt afvragen: komen ze wel echt op een plek terecht waar hun hart naar uitgaat. Studies als psychologie, communicatiewetenschap of bestuurskunde. Ik denk dat een aantal van die studenten ook dolgelukkig kunnen zijn in een technische studie, maar daar nooit aan gedacht hebben”, zegt Eppo Bruins. “Maar de politiek durft hier geen uitspraken over te doen. Als een Kamerlid zegt ‘deze beroepen zijn niet essentieel’ dan krijgt hij op Twitter de wind van voren.”

Docent Ben Snoeijs van de Associate Degrees Academie in Roosendaal ziet op zijn school de instroom van nieuwe studenten al vijf jaar afnemen. “Ik doe heel veel aan instroombevordering en het is echt kommer en kwel. Er komt vijftien jaar leegte aan. Dat realiseert het bedrijfsleven zich nog niet”, zegt hij in de podcast. “Ik kom veel op basisscholen en daar zijn de technieklokalen verstoft. Leerkrachten vinden techniek maar moeilijk, zeggen ze.” Veel jongeren denken: ik ga economie studeren want dan kan ik snel rijk worden. Maar volgens Snoeijs zijn negen van de tien best betaalde beroepen met een MBO-opleiding technisch, en in het HBO acht van de tien. “Al die beroepen die nu nog hoog aangeschreven staan, gaan allemaal geautomatiseerd worden. Al die boekhouders en notarissen, die zijn er over twintig jaar niet meer.”

Eppo Bruins: “Op school leer je algemene vaardigheden. Als je jezelf goed kan presenteren, goed nadenken, contact met mensen maken en je hebt empathisch vermogen, dan is er altijd wel een baan voor je. Maar als we weer in een economische dip komen, en je hebt alleen maar mensen met algemene vaardigheden, dan zijn dat - vrees ik - de eerste werklozen. Je kan niet zomaar de techniek in. Ik denk dat een deel van je opleiding ook moet zijn: vaardigheden leren die niet iedereen heeft; die jou onderscheiden van anderen. En techniek is een heel mooi vak waarmee je je kunt onderscheiden.”

Deze week waren experts en beslissers uit bedrijfsleven, onderwijs en bestuur bijeen met Platform Talent voor Technologie om te bespreken hoe je meer jongeren naar een technische opleiding kun verleiden. Maar volgens Bruins ligt er ook een opdracht voor de politiek. Die moet een helder toekomstbeeld schetsen waar we in Nederland met z’n allen naartoe willen. “Zo van: dit is waar wij over veertig, vijftig jaar ons geld mee verdienen en hoe ons land eruitziet. Op zo’n klein stukje grond als Nederland heb je regie nodig van een overheid die een toekomstbeeld heeft. We hebben met een groot aantal landen afgesproken dat we naar nul procent Co2-uitstoot willen. Maar dat is een kwantitatief doel, zonder beeld hoe zo’n samenleving eruitziet. Niemand durft nog een besluit te nemen. Alles zit vast. Kijk naar het stikstofprobleem. Of de woningbouw. We hebben per jaar 100.000 woningen nodig, maar het zijn er al jaren 70.000.”

Bruins was tot 2021 Tweede-Kamerlid voor de ChristenUnie. Nu hij van een afstand naar het Binnenhof kijkt, ziet hij een vierkante kilometer die weinig verbinding heeft met ‘de echte wereld’. “De kloof tussen politiek en maatschappij en tussen beleid en uitvoering moet worden geslecht. Als Kamerlid kon ik vaak niet veel meer doen dan geld verschuiven en nog meer regels maken. Je bent machtig, maar tegelijkertijd heel onmachtig.”

https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...rdop-te-zeggen
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      17

Standaard uh..de westerse dan...

.
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eke Bekijk Berichten
      He, zo'n onderwerp houdt me van m'n werk af......'samenzweringstheorie'...dat haakt zich vast in m'n gedachten. Dat trekt aan me, richting PC.
      En ik moet stapeltjes maken, rommel opruimen..zucht. Een westerse bullshit-job.

Driekwart van de werkende bevolking , uh.. de westerse dan.....dat zet me aan het denken. Ik ben weg.

Die komt aan. Mooi als mensen zeggen wat ze bedoelen zonder omwegen.

Verder een goede inhoudelijke reactie.

.

Very Important Prikker Mark's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402416

wat een heerlijk naief wereld beeld

- financiele dienstverlening is geen echte baan: succes met je hypotheek, lening en bankrekeningen
      - management is geen echte baan: bedrijven zetten zichzelf immers op en productie medewerkers in een fabriek snappen vanzelf wat ze wanneer moeten produceren voor wie
      - administratie is onzin : immers jouw loon gaat je vanzelf automatisch bereiken

geloof me dat als ik in de bedrijven die wij kopen non functies vindt dat we ze er allemaal uitschoppen, zo werkt kapitalisme
      Gaarne langzaam typen wanneer u mij aanspreekt, ik ben blond en heb een IQ van 89.

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      54
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286228

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark Bekijk Berichten
      wat een heerlijk naief wereld beeld

- financiele dienstverlening is geen echte baan: succes met je hypotheek, lening en bankrekeningen
      - management is geen echte baan: bedrijven zetten zichzelf immers op en productie medewerkers in een fabriek snappen vanzelf wat ze wanneer moeten produceren voor wie
      - administratie is onzin : immers jouw loon gaat je vanzelf automatisch bereiken

geloof me dat als ik in de bedrijven die wij kopen non functies vindt dat we ze er allemaal uitschoppen, zo werkt kapitalisme
      Alleen voor veel van de producten die deze bedrijven maken geldt, overbodigheid is hun kwaliteit, behalve natuurlijk die hamsters bij Albert Heijn met zoenlippen en de tekst 'Kus me' erop.

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745203

.
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark Bekijk Berichten
      Ja hoor, zo werkt kapitalisme. Die non functies zijn functies waaraan kapitalisten geen geld verdienen.

In je gedachtegang neem je kapitalisme als gegeven.

Maar kapitalisme zelf is hier de grondoorzaak.

De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Het is zaak die paradox te doorgronden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart.NL Bekijk Berichten
      Alleen voor veel van de producten die deze bedrijven maken geldt, overbodigheid is hun kwaliteit, behalve natuurlijk die hamsters bij Albert Heijn met zoenlippen en de tekst 'Kus me' erop.
      We zeggen ongeveer hetzelfde, of komen op hetzelfde uit, als ik me niet vergis.
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten