Inspirerendste denker over economie - Pagina 6
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 6/6 EersteEerste ... 56
    Resultaten 51 tot 57 van de 57

Onderwerp: Inspirerendste denker over economie

Important Prikker mehdi-mehdi's Avatar
      Ingeschreven
      Aug 2014
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      69851

Standaard Re: Inspirerendste denker over economie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mehdi-mehdi Bekijk Berichten
      Hi Olive, ben je economisch geschoold?

Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in Murray Rothbard, Ludwig von Mises en de Oostenrijkse School. Hoe kijk jij tegen deze figuren / stroming?
      Deel 2:

Bijlage 20781 Bijlage 20782 Bijlage 20783 Bijlage 20784 Bijlage 20785

Ingeschreven
      Aug 2014
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      69851

Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in Murray Rothbard, Ludwig von Mises en de Oostenrijkse School. Hoe kijk jij tegen deze figuren / stroming?
      Deel 3:

Inspirerendste denker over economie-imag0026-jpg Inspirerendste denker over economie-imag0027-jpg Inspirerendste denker over economie-imag0028-jpg Inspirerendste denker over economie-imag0029-jpg Inspirerendste denker over economie-imag0030-jpg

Ingeschreven
      Aug 2014
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      69851

Deel 4:

Inspirerendste denker over economie-imag0032-jpg Inspirerendste denker over economie-imag0034-jpg Inspirerendste denker over economie-imag0035-jpg

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745197

Ik ben mij momenteel in het verdiepen in Murray Rothbard, Ludwig von Mises en de Oostenrijkse School. Hoe kijk jij tegen deze figuren / stroming?
      Ha medhi-mehdi, ik ben op weg. (Maar wie denkt 'ik ben er' is intellectueel een mausoleum, volgens Borderwijk).

Ik ken ze, weet weinig van ze af en heb geen boek van of over ze gelezen. Ze hebben verschillende ideeën.

Murray Rothbard is de denker van 'anarchokapitalisme'
      Amerikaanse anarchokapitalisten schijnen te denken, 'die staat van ons gaat altijd maar oorlog voeren, mede daarom willen we geen staat'. Daar kan een anarchist zich wel in vinden denk ik.
      Maar ik weet niet wat voor economische theorie M. Rothbard verder heeft. Als hij niets wil doen tegen macht van kapitalisten over ruilverhoudingen tussen mensen, zal ik m afwijzen. Ook, als hij een onwerkelijk ideaal daarvan heeft.

Ludwig von Mises wilde centrale banken en hun werk voor prijsstabilisatie afschaffen ... omdat hij voor laisser faire was. Door de goudstandaard konden in de 19e eeuw prijzen sterk fluctueren, centrale banken vingen dat op (weet niet uit mn hoofd hoe dit precies werkte). Hij zag dat als inbreuk op laisser faire. Hij was de enige die dit zover door durfde te voeren.

Zijn economische subjecten rationeel? Daarover heeft de oostenrijkse school veel realistischer ideeën dan de neoklassieke school. Beperkte rationaliteit (Keynes denkt daar ook zo over).
      Nog een interessant punt aan de oostenrijkse school: ze zien 'ruil' als het belangrijkste domein in economie. Sinds een jaar vind ik "Hoe werkt een ruileconomie?" ook een van de allerbelangrijkste economische vragen.

De oostenrijkse school is heel erg voor een vrije markteconomie. Ik ben ook voor een vrije markteconomie. Maarrr - een vrije markt kun je zien als een verzameling economische vrijheden. Er is niet één zo'n verzameling, maar veel verschillende. Ik denk niet dat de oostenrijkse school dezelfde verzameling economische vrijheden kiest als ik.

ff kijken wat je hebt neergezet, en dan ga ik wat anders doen.
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745197

Standaard Inspirerendste denker over economie

.
      Weer wat levendiger op het forum, gelegenheid om hiermee verder te gaan. Vertel niet wie het is voor ik op al jullie voorstellen van goede economen gereageerd heb.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soldim Bekijk Berichten

Guy Standing.
      Guy Standing schrijft over arbeid en economische zekerheid. Onderwerpen van fundamenteel belang en dergelijke gemeenplaatsen, die wel waar zijn. Hoort daarom in het rijtje thuis. Maar nee, niet enz.
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Niet zo belangrijk Soldim's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      371834

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      .
      Weer wat levendiger op het forum, gelegenheid om hiermee verder te gaan. Vertel niet wie het is voor ik op al jullie voorstellen van goede economen gereageerd heb.

Guy Standing schrijft over arbeid en economische zekerheid. Onderwerpen van fundamenteel belang en dergelijke gemeenplaatsen, die wel waar zijn. Hoort daarom in het rijtje thuis. Maar nee, niet enz.
      Moest zeker even na denken welk boek ik alweer van hem gelezen had. "The Corruption of Capitalism: Why rentiers thrive and work does not pay" -- hij legt heel precies uit waarom je moet investeren om een goed rendement te halen.

Zijn boeken over wat hij het precariat noemt heb ik niet gelezen, volgens mij staat een ervan op m'n ereader

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      7

Ik ben ook heel goed in economie..economie was mijn werk in mijn jongere jaren
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes Gepost via m.maroc.nl   

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten