Ik consumeer in het geheel geen dood vlees meer.
Hart- en vaatziektes dieet gerelateerd
Melk an sich is een hormonaal drankje. Miljoenen jaren evolutie heeft ervoor gezorgd dat middels moedermelk een kalf in korte tijd groeit zodat het voor roofdieren op de loop kan gaan. Onze kankercellen vinden deze hormooninjectie geweldig.
Het gaat m.i. niet zozeer om toediening van hormonen aan koeien maar het feit dat melk van nature deze in ruime mate bevat. Melk is vloeibaar vlees.
Wij mensen zijn de enige levende wezens die na onze zoogtijd ons hele verdere leven zogen aan de moedermelk van andere levende wezens. Erg natuurlijk is het niet omdat melkkoeien steeds weer kunstmatig zwanger gemaakt worden om melk te kunnen blijven produceren.
Ik weet niet meer of ik deze gezien heb. Wel documentaires over suiker. Ga ik opzoeken.
Naar mijn mening is 6 keer per week vlees of vis inderdaad best veel. Ik heb zelf een aantal streng vegetarische familieleden en door hen heb ik ideeën op kunnen doen om zonder vlees te eten, ook al is hun ideologie totaal anders. Ik geloof namelijk niet dat een moslim helemaal geen vlees meer moet eten. Ga maar eens googelen op de Vedische keuken. Het principe is vrij eenvoudig. Om smaak te krijgen (als in een soort vervanging van vlees) bak je eerst allerlei kruiden in olie, meestal verse gember en garam masala. De vedische keuken maakt wel weer veel gebruik van melk, vooral de zoetigheden zijn van melk gemaakt. Wat mij brengt op het volgende:Ik eet meestal 6 dagen per week zo rond de 200 gram vlees/vis per dag. Dat wil ik terugbrengen naar 3 dagen per week.
Ik weet nog niet of ik het hier mee eens ben. Ik zou dit eerst moeten onderzoeken, wat zijn je bronnen? Zodra ik tijd heb zal ik wel de docu van VedMed bekijken.
Volgens mij is het vermijden van het eten van vlees, ook iets dat de profeet (saws) deed. Vlees at hij alleen als hij op bezoek was of bij feesten. Islamitische geleerden hebben het teveel en regelmatig eten van vlees ook afgeraden. De motivatie lag dan vooral in disciplinering van het karakter. Zij relateren het eten van teveel vlees aan oncontroleerbare woede en boosheid. Het bloed kookt sneller en de aderen verwijderen zich.
Ik eet graag broccoli en boerenkool met een beetje van die bruine rijst. Goede bron van eiwitten. Maar inderdaad enkel le3des en tamarakt op bepaalde dagen doe ik ook regelmatig. Honing als tussendoortje helpt tegen dat hongergevoel en maagzuur.
Probeer producten van de Vegetarische Slager![]()
Dat is wel makkelijk, maar....
Te zout !!!. Volgens hen hebben ze zoveel zout nodig omdat er anders minder klanten zouden komen.
Zout kun je wel toevoegen, maar er niet uithalen als consument.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Spitsboef, je kunt zelf van 150 gram tofu burgers maken.
Het blok tofu moet je wel even (onder een zware plank) uit laten lekken. Ik wikkel die tofu in een schone theedoek, om het vocht op te vangen.
Na het uitlekken de tofu verkruimelen.
Met fijn gesneden sjalotje, rauw eitje, piepkleine stukjes rode peper,uitgeperste knoflook, geraspte sinaasappelschil en gemalen,geroosterd volkoren brood ( 2 sneetjes) in schaal doen.
Mengen, ballen draaien/plat drukken en zachtjes bakken in de olijfolie.
Gisteren heb ik er zelf 2 eieren en wat droge havermout ingegooid,in plaats van geroosterd brood, maar dat werd te sponzig, door teveel ei.
Uit "Vandaag vegetarisch", van het Voedingscentrum. Eenvoudige en lekkere gerechten.
Laatst gewijzigd door Eke; 12-10-17 om 19:36.
Als het op Islam aankomt, lees ik geen externe bronnen behalve de koran.
Maar deze uitleg vertoont gelijkenissen met een swami-salami die ik als vriend heb.
Volgens de Vedische Schriften bevat dierlijk vlees energieën die slecht voor mensen zouden zijn.
Het zou je weerhouden om spiritueel verlicht te raken.
Zelf eet ik vis en hooguit eens per maand kalfsvlees of lamsvlees.
Groenten en legumes vind ik veel lekkerder dan vlees.
Lasagne met pompoen
Pompoenen zijn een typische herfstgroente en nu volop verkrijgbaar. De pompoen is erg gezond door zijn vezels, maar bevat bijvoorbeeld ook calcium, ijzer, vitamine C en D. Als je groente uit het seizoen gebruikt zijn ze ook nog eens goedkoper. Deze verrukkelijke lasagne met pompoen voor 6 personen komt op totaal ca € 8,00. Van de overgebleven pompoen kun je een heerlijke pompoensoep maken.
Serveer de lasagne met pompoen met een heerlijke frisse salade en je hebt een overheerlijke vegetarische maaltijd.
En zo maak je de lasagne met pompoen:
Bechamelsaus
Smelt de roomboter op zeer laag vuur (boter mag niet bruin worden).
Als de boter gesmolten is in één keer de bloem bij de boter doen.
Blijven roeren totdat de roux gaar is (roux is boter en bloem samen).
De roux is gaar als deze wit uitslaat en ietwat zanderig aanvoelt.
Giet beetje bij beetje de koude welk erbij en blijf roeren.
De melk met de roux vormt eerst een bal, maar naarmate je langzaam meer melk toevoegt krijg je een saus.
Voeg 2 handjes oude geraspte kaas bij de saus.
Breng op smaak met fijngeraspte nootmuskaat en peper en zout.
De tomatensaus
Snipper de uien.
Hak de knofloof fijn.
Hak de rode peper fijn, naar wens met of zonder zaadjes.
Verwarm een koekepan en doe daar een beetje olijfolie in.
Doe de uien, rode peper en knoflook in de pan.
Laat dit zachtjes garen (mag niet bruin worden).
Voeg de 2 kleine blikjes (of 1 groot blikje) tomatenpuree toe.
Door het uienmengsel roeren en gedurende een minuut of 2 blijven roeren.
Dan de 2 tomatenblikjes toevoegen.
De kruiden en de suiker toevoegen.
Ca 15 minuutjes zachtjes laten pruttelen.
Op smaak brengen met peper en zout.
Oven
De oven voorverwarmen op 200°.
De flespompoen
We gebruiken alleen de steel van de flespompoen.
Schil de steel.
Snijd met een mes of op een mandoline dunne plakjes.
De lasagne met pompoen opbouwen
Begin met een laag tomatensaus.
Daarop leg je de plakjes pompoen.
Hierop leg je wat stukjes mozzarella.
Daarover heen komt de bechamelsaus.
Afdekken met de lasagnebladen.
Vervolgens weer de tomatensaus.
Dan de pompoenplakjes.
Vervolgens de mozzarella.
Dan de bechamelsaus.
Lasagnebladen.
Afhankelijk van de grootte van de ovenschaal kun je nog een derde laag maken.
Bij de laatste laag is de volgorde tomatensaus, pompoen, bechamelsaus en dan de mozzarella.
Eindigen met een laag jong belegen geraspte kaas (geeft een krokant korstje).
Schuif de lasagne voor 35 minuutjes in de voorverwarmde oven.
De lasagne is klaar wanneer de kaaslaag een goudbruin korstje heeft.
boodschappenlijstje
1 flespompoen
Lasagne bladen
500 ml melk
50 gram roomboter
50 gram bloem
2 blikjes tomatenpuree
2 blikken tomatenblokjes
2 bollen mozzarella
2 handjes geraspte oude kaas
Jong belegen kaas geraspt om te gratineren
Theelepel gedroogde oregano