Anne Frank berichten in de media vind ik te verdacht
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Anne Frank berichten in de media vind ik te verdacht

Very Important Prikker SportFreak's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Leeftijd
      92
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2757436

Standaard Anne Frank berichten in de media vind ik te verdacht

Elke jaar rond April en Mei brengen ze iets over haar in de media..tijdens maanden van de herdenking ..is het geen dagboek dan is het haar schoen..is het geen schoen dan haar haar...nu hebben zogenaamd dit gevonden -----> brieven

Unieke brieven Anne Frank duiken op in Amerikaans gehucht
      Een museum in een piepklein Amerikaans dorpje exposeert vanaf deze week een briefwisseling tussen twee Amsterdamse en twee Amerikaanse meisjes, daterend uit 1940. Bijzonder, maar wat de brieven echt speciaal maakt is dat de brieven uit Nederland afkomstig waren van Anne Frank en haar zus Margot. Betty en Juanita Wagner hebben ze altijd bewaard

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745203

Standaard Re: Anne Frank berichten in de media vind ik te verdacht

Je hebt een punt. De geschiedenis van Anne Frank kan voor de holocaust-industrie gebruikt worden. Ken je dat, SportFreak, de holocaust-industrie?
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

Very Important Prikker SportFreak's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Leeftijd
      92
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2757436

In mijn dromen had ik ook holocaust pyjama...ik was een gevangen in hun geschiedenis

Nog geen adequate titel! Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614780

voor haar mooie zwarte haar gebruikte ze ''ghassoul". Deze schoonheidsklei kreeg ze van een bevriende Joodse familie met banden met Marokko. Een zakje ghassoul poeder wordt al jaren bewaard en nu pas wist men wat het is.
      Sometimes God’s blessings are not in what He gives, but in what He takes away.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011804

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Je hebt een punt. De geschiedenis van Anne Frank kan voor de holocaust-industrie gebruikt worden. Ken je dat, SportFreak, de holocaust-industrie?
      Dat idee kreeg ik toen ik dit berichtje las:

Onderzoek: bijna kwart van de jongere Nederlanders gelooft feiten over Holocaust niet

Jodenvervolging Van de Nederlanders geboren na 1980 denkt 23 procent dat de Holocaust een „mythe” is of dat het aantal slachtoffers zwaar overdreven is, blijkt uit onderzoek van Claims Conference.

Arjan Meesterburrie 25 januari 2023

De meeste Nederlanders kennen Anne Frank wel, blijkt uit het onderzoek. Maar 27 procent weet niet dat ze in een concentratiekamp is gestorven. Foto AP

Bijna een kwart van de Nederlanders die na 1980 geboren zijn, denkt dat de Holocaust niet heeft plaatsgevonden of dat het aantal slachtoffers zwaar overdreven is. Dat blijkt uit onderzoek van de internationale organisatie Claims Conference, die opkomt voor de rechten van Holocaustoverlevenden. Maar liefst 59 procent van de jongere Nederlanders weet niet dat er in de Tweede Wereldoorlog zes miljoen Joden zijn omgebracht.

Claims Conference deed eerder in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Oostenrijk en Canada onderzoek naar de kennis en het bewustzijn over de Holocaust en zegt dat de resultaten nergens zo „schokkend” zijn als in Nederland.

De meeste Nederlanders kennen Anne Frank wel, maar 27 procent weet niet dat ze in een concentratiekamp is gestorven. Een kleine groep denkt dat haar dagboek een vervalsing is. Een meerderheid van 53 procent van de Nederlanders noemt Nederland ook niet als land waar de Holocaust heeft plaatsgevonden.

NIOD: resultaten schrikbarend

Senior onderzoeker Kees Ribbens van het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies noemt de uitkomsten van het onderzoek tegenover persbureau ANP „ronduit schrikbarend”. Hij vraagt zich af of er sprake is van „onwetendheid, desinteresse of moedwillig ontkennen en verdraaien van historische feiten”. Ondanks de fikse informatieachterstand bij jonge Nederlanders, was een meerderheid van de ondervraagden wel voorstander van meer onderwijs over het onderwerp.

De Anne Frank Stichting laat in een reactie op het onderzoek aan ANP weten dat schoolonderwijs over de Holocaust „ontzettend belangrijk” is: „Over hoe democratie en rechtsstaat buiten werking werden gezet, mensen uit de maatschappij werden uitgesloten, gedeporteerd en vermoord.”

Voor het onderzoek heeft Claims Conference zo’n duizend jongere Nederlanders die zijn geboren tussen 1980 en 2012 telefonisch ondervraagd, naast een ongeveer even grote groep oudere Nederlanders.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/25...-niet-a4155225
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011804

Dennis Wiersma, Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, in gesprek met leerlingen van OBS De Klimroos. © MarliesWessels

Minister en Tweede Kamer willen meer aandacht voor Holocaust op school

Scholen moeten meer aandacht geven aan de Holocaust. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat na onderzoek waaruit blijkt dat bijna een kwart van de Nederlandse jongeren twijfelt aan de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Minister Wiersma (Onderwijs) wil ‘steviger inzet'.

Hans van Soest 25-01-23, 10:47 Laatste update: 25-01-23, 16:35

Volgens Wiersma is het ‘schokkend’ dat veel jongeren de Holocaust in twijfel trekken. ,,Des te belangrijker dat je op school de feiten leert over de verschrikkingen in de Tweede Wereldoorlog. Én dat kinderen die feiten van desinformatie op sociale media leren onderscheiden’’ reageert hij. Hij wil dat er meer aandacht voor komt in het onderwijs.

Het onderzoek onder tweeduizend Nederlanders werd vorig jaar gehouden door de internationale organisatie Claims Conference, die opkomt voor slachtoffers van de Holocaust. Eerder werd diezelfde peiling gehouden in andere westerse landen, maar nergens waren de resultaten zo ernstig als in Nederland.

Wiersma benadrukt dat les over de Tweede Wereldoorlog al verplicht is op middelbare scholen. ,,Omdat de oorlog voor veel kinderen ver weg is, moeten we echt ons best doen’’, zegt hij. ,,Het is daarom heel triest als je deze cijfers ziet. Dus moeten we een extra stap zetten om die verschrikkingen over de oorlog te blijven vertellen.’’

Overdreven

Volgens het onderzoek zegt 12 procent van de bevolking dat het aantal van 6 miljoen vermoorde joden fors wordt overdreven of zelfs dat de Holocaust een mythe is. Onder mensen tussen de 18 en veertig jaar is dat volgens de onderzoekers zelfs 23 procent. Volgens minister Dilan Yeşilgöz (Justitie) ‘hebben we als samenleving veel werk te doen’. ,,En snel ook’’, reageert ze.

Premier Mark Rutte zegt geschrokken te zijn. ,,We mogen over alles debatteren, maar het is van belang dat we het in ieder geval over de feiten met elkaar eens zijn.’’ Hij wijst ook op de rol van ouders. Thuis aan de eettafel begint volgens hem ‘elk fundamenteel debat’.

Overigens zet hoogleraar statistiek Casper Albers van de Rijksuniversiteit Groningen vraagtekens bij de uitkomsten van het onderzoek. Zo vindt hij het niet zuiver dat jongeren onder de 18 niet zijn ondervraagd, maar er wel conclusies worden getrokken over hoe jongeren over de Holocaust denken.

Wiersma benadrukt dat los van dit onderzoek al langer uit allerlei onderzoeken blijkt dat antisemitisme een probleem blijft in de samenleving. Reden waarom hij dit jaar de leerdoelen wil aanscherpen op scholen. Hij wil dat scholen vanaf 2024 meer aandacht gaan besteden aan ‘digitale geletterdheid’. ,,Nepnieuws halen jongeren van allerlei platforms om internet. Ze moeten op school leren welke informatie klopt en welke niet.’’

Antisemitisme tegengaan met geschiedenisles

Lang heb ik gedacht dat antisemitisme iets van het verleden was
      Job Cohen, oud-burgemeester van Amsterdam

Ook partijen in de Tweede Kamer willen dat er in het geschiedenisonderwijs meer aandacht komt voor de Holocaust. Volgens VVD-Kamerlid Ulysse Ellian mag de betekenis daarvan nooit vergeten worden. Hij noemt educatie ‘een belangrijke pijler’ om antisemitisme tegen te gaan. PvdA-leider Attje Kuiken vindt het tegengaan van onwetendheid over de Jodenvervolging een rol voor ‘ouders, onderwijs, media en politiek.’

CDA-Kamerlid Anne Kuik noemt het onderzoek ‘pijnlijk en zeer verontrustend’. De cijfers onderstrepen volgens haar het belang van geschiedenisles, van herdenken, het doorvertellen van verhalen en van opstaan tegen extremisme, antisemitisme en nepnieuws. ,,Dit mogen we als samenleving niet negeren.”

Volgens D66'er Alexander Hammelburg is het klaslokaal de plek om over historie te leren, maar zou het ook goed zijn als jongeren bijvoorbeeld het Namenmonument in Amsterdam bezoeken. ,,De namen van vermoordde joden zijn daar ontelbaar’’, zegt hij. ,,Als 1 op 4 jongeren niet echt gelooft dat de Holocaust is gebeurd of denkt dat het niet zo erg was, dan kan ik alleen maar zeggen: ga mee naar het Namenmonument. Daar vertel ik, en anderen, hoe mijn hele familie is vermoord.’’

PVV’er Harm Beertema wijt de slechte kennis bij jongeren over het oorlogsverleden aan de slechte staat van het onderwijs. ,,24 procent functioneel analfabeet en ongeveer hetzelfde percentage twijfelt aan de Holocaust. Wat een afgang. Dit land is stuk.”

Herinnering

Je merkt dat anti-Israël gevoelens al snel antisemitische gevoelens worden
      Job Cohen

Oud-burgemeester van Amsterdam, Job Cohen, was een aantal jaar geleden voorzitter van een commissie die aanbevelingen deed over hoe de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levend kan worden gehouden. Hij zegt verbaasd te zijn over het onderzoek. ,,Lang heb ik gedacht dat antisemitisme iets van het verleden was’’, vertelt hij. ,,Maar ik realiseer me steeds vaker dat het een fictie is te denken dat dat ooit over gaat.’’

Cohens ouders overleefden de Holocaust door onder te duiken. Hij is een van de vele nabestaanden die op scholen komt vertellen over de verschrikkingen van de oorlog en de Jodenvervolging. Volgens hem zou het helpen als in het onderwijs vaker wordt geprobeerd om de Holocaust persoonlijker te maken. ,,De Holocaust is een abstract begrip. Op een gegeven moment wordt 6 miljoen alleen een getal, individuele verhalen blijven beter hangen. Na afloop van elke les komen er altijd kinderen naar me toe die onder de indruk zijn.’’

Wat Cohen het meest schokt, is dat leraren aangeven soms de Holocaust niet te durven behandelen in de les uit angst voor heftige discussies met leerlingen. ,,Je merkt dat anti-Israël gevoelens al snel antisemitische gevoelens worden. Alles wordt op één hoop gegooid. Ik snap dat dat moeilijk is, maar scholen moeten die discussie wel durven aangaan.’’

Ook in Nederland

Toen Duitsland in mei 1940 Nederland binnenviel, woonden hier ongeveer 140.000 joden. Van hen werden er 107.000 opgepakt en gedeporteerd naar concentratie- en vernietigingskampen: driekwart van het totaal. Slechts 5000 van hen overleefden de oorlog. Uit het onderzoek blijkt dat 53 procent van de ondervraagden niet wist dat de Holocaust ook in Nederland heeft plaatsgevonden

Het onderduikverhaal van Anne Frank is wel bekend bij 89 procent van de Nederlandse ondervraagden. Ook erkent 65 procent van hen dat er antisemitisme is in Nederland. 53 procent van de respondenten gelooft dat de Holocaust opnieuw zou kunnen gebeuren.

https://www.ad.nl/politiek/minister-...hool~aac505e9/

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011804

Schrik zit er goed na onderzoek, al is er ook kritiek

Moet onderwijs over Holocaust beter? ’Leraren durven niet vrijuit te spreken’

Door Emile Kossen en Marcel Vink
      25 jan. 2023 in BINNENLAND

De kennis over de Holocaust neemt af en een klein deel noemt het zelfs ’een mythe’, tot schrik van geschiedenisleraren en belangenorganisaties. Wordt de Tweede Wereldoorlog nog wel goed onderwezen op school? En willen moslimjongeren er überhaupt over horen? „Leraren in de Randstad voelen zich niet altijd comfortabel om vrijuit te spreken.”

...

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1427...uit-te-spreken

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011804

Holocaustonderzoek rammelt aan alle kanten: steekproef niet representatief, percentages lukraak opgeteld

Dát er Nederlandse jongeren zijn die de Holocaust ontkennen, staat vast en is een misstand op zich. Maar betreft dat een op de vier, zoals de Amerikaanse organisatie Claims Conference beweert? Waarschijnlijk niet, blijkt bij nadere inspectie van de cijfers die de organisatie woensdag met veel tamtam naar buiten bracht.

Maarten Keulemans 25 januari 2023, 20:52

Het Holocaust Namenmonument aan de Weesperstraat in Amsterdam, de voormalige Jodenbuurt. Het ontwerp is gemaakt door Daniel Libeskind.Beeld Arie Kievit

‘Ik kan slecht tegen de suggestie dat je een Holocaustontkenner zou zijn als je de historische cijfers niet zo goed kent. Toch is dat wat hier gebeurt’, zegt hoogleraar statistiek Casper Albers (Rijksuniversiteit Groningen), na inzage in het onderzoek. Ook Albers benadrukt dat hij absoluut de Jodenvervolging niet wil relativeren. ‘Juist zo’n belangrijk onderwerp verdient goed onderzoek. En dit rapport rammelt aan alle kanten.’

De politiek schoot woensdag niettemin in de hoogste alarmfase. ‘Zeer schokkend en zeer zorgwekkend dat in een land als Nederland een kwart van de jongeren zegt: ik weet niet of het zo is’, reageerde minister Dilan Yesilgöz van Justitie. En premier Rutte: ‘Je mag over alles debatteren, maar de feiten liggen vast.’

Claims Conference, een organisatie die zich inzet voor herstelbetalingen, schakelde een marketingbureau in om tweeduizend Nederlanders telefonisch te bevragen over de oorlog. Die werden niet vooraf geselecteerd, maar bijeengeharkt door willekeurig telefoonnummers te bellen.

Overtegenwoordiging studenten

Om de cijfers toch nog een beetje representatief te krijgen, verdeelde men de deelnemers in leeftijdsgroepen. Daarbij gaat echter van alles mis: zo is iedereen onder de 40 bestempeld tot ‘jongere’. Ook blijkt een op de drie mensen die de telefoon opnam student, een zware oververtegenwoordiging.

Van de bevraagde 40-minners onderschrijft niet een kwart, maar 6 procent de stelling dat de Holocaust een ‘mythe’ is. Nog eens 17 procent was het eens met de stelling dat het aantal Holocaustslachtoffers sterk overdreven is. Vandaar 23 procent: voor de presentatie aan de buitenwereld telde men beide percentages op. Maar niet weten hoeveel Joden er omkwamen, is nog wat anders dan de Holocaust een mythe noemen, zegt Albers. ‘De andere kant op zit men er ook flink naast: 11 procent denkt dat er 20 miljoen Joden omkwamen. De meeste deelnemers hebben wel een algemeen beeld: de Holocaust, dat is iets met nazi’s en de oorlog, en er gingen heel veel Joden dood.’

Toevalsmarges

Ook de andere hoofdboodschap van Claims Conference, dat Nederland verhoudingsgewijs de meeste Holocaustontkenners heeft, houdt bij nadere inspectie geen stand. De onderzoekers lieten de toevalsmarges weg, de natuurlijke ‘vaagheid’ rond percentages bij steekproeven. Reken die mee, en de verschillen tussen de zes landen die men heeft gepeild, verdampen.

Ondanks de kritiek op het rapport, ‘onderschrijf ik de zorg’, zegt directeur Emile Schrijver van het Joods Cultureel Kwartier. ‘Ik weet van overlevenden die de scholen bezoeken, dat leerkrachten en leerlingen vaak echt de feiten niet meer kennen. De boodschap is: we moeten ervoor zorgen dat we deze zwarte bladzijde van de geschiedenis zichtbaar houden in het onderwijs.’

Albers ziet dat genuanceerder. ‘Dit onderzoek zegt sowieso niks over hoe de Holocaust nu wordt onderwezen. Scholieren zijn doorgaans niet ouder dan 18. En het waren alleen 18-plussers die werden bevraagd.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...teld~b5fa22ba/

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011804

Hoe erg rammelt het ‘schokkende’ onderzoek naar Holocaust-bewustzijn nu echt?

Onderzoek Na kritiek dat het rapport met schokkende conclusies over Holocaust-ontkenning in Nederland zou rammelen, reageert de Amerikaanse onderzoeker. „De steekproef is voldoende representatief.” Maar twijfels over de methode blijven bestaan.

Bart Hinke & Süeda Isik 27 januari 2023 om 11:29

Het Holocaustmonument in Berlijn. Foto AP/Markus Schreiber

Het Amerikaanse onderzoek naar Holocaustbewustzijn in Nederland leverde woensdagochtend schokkende nieuwsberichten over het groeiende gebrek aan kennis in Nederland over de donkerste periode uit de twintigste eeuw. Bijna een kwart van de mensen onder de veertig noemt de massamoord op joden in de Tweede Wereldoorlog volgens het onderzoek een „mythe” (6 procent) of vindt dat het aantal slachtoffers „overdreven” wordt (17 procent). Nergens in de zes eerder onderzochte landen was deze antisemitische verdwazing zo hoog.De zorg over groeiend antisemitisme, dat zich geregeld manifesteert door het bagatelliseren van de Holocaust, kreeg zo een nieuwe dimensie. Maar de aanvankelijke schok maakte in de loop van woensdag plaats voor serieuze kanttekeningen bij het onderzoek. Met name op aansporing van adjunct-hoogleraar statistiek Casper Albers (Rijksuniversiteit Groningen) hielden veel media al snel een slag om de arm. Hij deelde op Twitter enkele „rode vlaggen” die tot scepsis rond dit onderzoek zouden moeten leiden. Het rapport werd vervolgens een „rammelrapport” genoemd (Nieuwsuur-journalist Eelco Bosch van Rosenthal op Twitter) en ook de Volkskrant kopte dat het Holocaustonderzoek „aan alle kanten” rammelde.

Oppassen

De opdrachtgever voor het onderzoek is de Joodse belangenorganisatie Claims Conference, die zich sinds 1951 inzet voor (de nazaten van) onteigende Holocaust-slachtoffers en inmiddels ook tot doel heeft het kennispeil over de genocide voor toekomstige generaties te bewaken. Volgens Albers „weten we niet wat ze precies hebben gedaan” en in zijn vakgebied betekent dit: oppassen. Albers: „Ze maken onvoldoende duidelijk hoe het onderzoek is uitgevoerd, waardoor je niet goed kunt duiden of de bereikte doelgroep wel representatief is. Wat als gevolg kan hebben dat de conclusies uit het rapport misschien wel en misschien ook niet geldig zijn.” Het zóú dus best kunnen dat de situatie in Nederland zo ernstig is als wordt voorgesteld, zegt hij. „Maar het zou ook kunnen dat dat niet zo is. En het probleem is dat we nu niet weten hoe het zit.”

Steekproef

Het betrokken onderzoeksbureau is Schoen Cooperman Research in New York, dat onder meer de Democratische partij strategisch adviseert en research doet voor campagnes. De peiling is uitgevoerd onder mensen die na rekrutering via „duizenden websites” uiteindelijk tot het panel zijn doorgedrongen, stelt Schoen Cooperman. Daarna is in december een steekproef uitgevoerd door het willekeurig bellen en online benaderen van mensen in het panel, op basis van regionale spreiding en leeftijd. De interviews en polls zijn volgens directeur Carly Cooperman in het Nederlands uitgevoerd, wat eventuele problemen in taalbarrière en begripsverwarring zou moeten wegnemen. Ze stelt dat de steekproef „voldoende is in omvang en representativiteit” en ook „overeenkomend op het gebied van geslacht, leeftijd en opleidingsniveau” met een Deloitte-enquête uit 2019 naar driehonderd Nederlandse millennials (grofweg 25-40 jaar oud).

Toch blijft er veel onduidelijk, zegt Sjoerd van Heck van onderzoeksbureau Ipsos. „Als wij een dergelijk onderzoek doen, vermelden we er altijd bij: we hebben een aantal variabelen in acht genomen en we hebben ervoor gezorgd dat de steekproef precies dezelfde verdeling heeft op die variabelen, als de onderzoekspopulatie.” Ook nadat hij via NRC een methodologische uitleg van Schoen Cooperman heeft ontvangen, is hem nog niet duidelijk hoe sommige standaardproblemen bij een steekproef, bijvoorbeeld hoe je compenseert voor moeilijk te bereiken doelgroepen, in dit geval zijn opgelost.

Niet representatief

Zou het in Nederland dan helemaal mis zijn gegaan? Professor Casper Albers maakte onder meer een punt van het disproportioneel hoge aantal respondenten van onder de veertig jaar dat zegt ingeschreven te staan aan een universiteit: 34 procent. In werkelijkheid zijn er rond de 320.000 wo-studenten in Nederland, wat minder dan 7 procent is van het aantal 18-39 jarigen in Nederland (5 miljoen). Dat kan dus al niet representatief zijn.

Er blijkt inderdaad iets vreemds aan de hand. ‘University’ staat volgens Cooperman voor alle vormen van vervolgonderwijs waar deelnemers momenteel ingeschreven zijn. Dus MBO, HBO en WO, wat optelt tot ongeveer 1,3 miljoen jonge Nederlanders en ongeveer een kwart van de leeftijdsgroep 18-39. Nog steeds geen 34 procent, maar het komt in de buurt. Cooperman beaamt overigens dat wanneer het aantal respondenten met een hoger opleidingsniveau aan de hoge kant zou zijn, de resultaten des te opvallender zijn.

Toch stelt Albers dat het disproportioneel hoge aantal studenten in de poll maar één punt is. „Bottom line is dat je eigenlijk nog steeds te veel onzekerheid hebt om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.”

Onzekerheid

Een onderzoek over de Holocaust-kennis bij jonge mensen in vijftig Amerikaanse staten gaf in 2020 aan dat 3 procent de Holocaust een mythe noemde en 12 procent sprak van overdrijving. De onzekerheidsmarge in de VS was 3 procent. Cooperman laat weten dat voor het Nederlandse onderzoek bij mensen tussen 18-39 (804 respondenten) óók een onzekerheidsmarge van 3 procent moet worden aangehouden. In de studie werd alleen de marge van 2 procent over de hele studie gegeven (2.000 Nederlanders).

Gegeven de onzekerheidsmarges is het betwistbaar om, zoals Claims Conference deed in het persbericht, vast te stellen dat die 3 procent ontkenning en 9 procent bagatellisering in de hele Nederlandse bevolking het „hoogste” is in de zeven onderzochte landen. In de VS was dat in 2018 bijvoorbeeld respectievelijk 1 procent en 9 procent, mogelijk is dat met de jaren toegenomen.

De onderzoeksmethode is door het online magazine Slate in 2020 beschreven en bekritiseerd, al betrof dit vooral de vraagstelling en begripsverwarring rond thema’s als de Holocaust. Niet vergeten moet worden dat Claims Conference, schreef Slate, „zijn werk doet” en dat is het „genereren van data en krantenkoppen, waarvan het hoopt dat deze haar gerechtvaardigde doel ondersteunen.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/27...-echt-a4155507

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011804

Column bert wagendorp

Een slecht onderzoek en de haast van politici om er iets van te vinden

26 januari 2023

De Amerikaanse organisatie Claims Conference, die opkomt voor de rechten van de Holocaust-overlevenden, maakte woensdag bekend dat bijna een kwart van de na 1980 geboren Nederlanders, de millennials en Generatie Z, gelooft dat de moord op Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog een ‘mythe’ is, of het aantal van zes miljoen slachtoffers ‘sterk overdreven’. Na vergelijking met soortgelijk onderzoek in de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Oostenrijk en Canada bleken jonge Nederlanders er het meest naast te zitten.

De Tweede Kamer, de ministers Yesilgöz en millennial Dennis Wiersma, premier Rutte, het Niod en Joodse organisaties reageerden onmiddellijk gealarmeerd. ‘We mogen over alles debatteren, maar het is van belang dat we het in ieder geval over de feiten met elkaar eens zijn’, zei Rutte, die in zijn jonge jaren het recht op vrije meningsuiting van Holocaust-ontkenners nog krachtig verdedigde, zij het dat hij die groep wel omschreef als ‘idioten’.

Over de remedie waren alle betrokkenen het eens: educatie, educatie, educatie. Kennelijk schiet de voorlichting over de Holocaust op middelbare scholen ernstig tekort, is de kennis over de Shoah weggezakt, en is er zodoende ruimte gekomen voor onzin, onwetendheid en ontkenning. ‘Ronduit schrikbarend’, vond het Niod.

Alleen: het onderzoek van het Amerikaanse marketingbureau Schoen Cooperman Research (SCR), dat in opdracht van Claims Conference tweeduizend mensen had gebeld, deugde van geen kant. Maarten Keulemans ging donderdag namens de Volkskrant te rade bij Casper Albers, hoogleraar statistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen en tevens de huisstatisticus van deze krant. Die liet weinig heel van de SCR-methoden.

Dat Nederlandse jongeren qua kennis van de Holocaust in een soort niemandsland verkeren, bleek een conclusie die niet op onderzoek was gebaseerd: de echte jongeren was niets gevraagd, er waren alleen 18+’ers gebeld. Van de respondenten was 60 procent 40 jaar of ouder, studenten waren sterk oververtegenwoordigd en van de zogenoemde Generatie Z was de helft genegeerd.

Slecht onderbouwd onderzoek bereikt het tegendeel van wat het beoogt: bewustwording. Het is onduidelijk of het adagium ‘leugens, smerige leugens, statistieken’ hier opgaat – dat is juist het punt. Het onderzoek bracht ons geen stap dichter bij de werkelijke stand van zaken, en liet daardoor alle ruimte voor paniekzaaierij en heet-van-de-naaldreacties waarover slecht was nagedacht. Dat is niet zo raar. Politici en organisaties krijgen onderzoeksresultaten voorgelegd met het verzoek onmiddellijk te reageren. Veel meer keuze dan ‘geschokt’ is er op dat moment niet: niemand wil ervan worden beschuldigd dat hij de aangetroffen feiten bagatelliseert. Dat leidt tot de ziekte van deze tijd: er is haast bij, er valt voor een oordeel geen tijd te verliezen, de talkshows wachten ongeduldig en eisen heldere taal, er moet in drie regels iets krachtigs worden getwitterd.

De enige, voorzichtige conclusie die uit het onderzoek valt te trekken, is dat onder een minderheid van de Generatie X, de tussen 1980 en 1997 geboren millennials, en Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012) historische kennis over de Holocaust te wensen overlaat. Daaronder zitten ongetwijfeld ‘jongeren’ die ten prooi zijn gevallen aan notoire Holocaust-ontkenners, antisemieten, complotdenkers en fakenieuwsverspreiders. Maar in de meeste gevallen betreft het mensen voor wie de oorlog iets is uit een steeds verder verleden, voor wie de noodzaak van kennis over wat er is gebeurd minder evident is dan bij hun ouders en grootouders.

Gelukkig, zo valt uit de onderzoeksresultaten óók te leren, vindt 77 procent van de ondervraagden dat, om herhaling te voorkomen, het onderwijs aandacht moet blijven besteden aan de Holocaust. Er is nog hoop.

https://www.volkskrant.nl/columns-op...nden~b354c1c2/

Op 25 januari was al bekend dat de cijfers niet klopten, maar toch werd dit door politici genegeerd en werd er op 26 januari in het parlement vragen over gesteld.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten