Westelijke Sahara conflict - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/21 EersteEerste 12312 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 11 tot 20 van de 201

Onderwerp: Westelijke Sahara conflict

Important Prikker Ballandalus's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Standaard Re: Westelijke Sahara conflict

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SportFreak Bekijk Berichten
      Sahara is van Marokko...Marokko grens was vroeger tot aan Senegal ..en jij mag helemaal daar niet in ..helemaal als vrouwzijnde..jij mag tot aan Dakhla komen en niet verder

Je bedoelt dat de vrije zone sowieso gevaarlijk is vanwege de landmijnen en gebrek aan bestuur
      en dus toezicht.Geldt toch niet exclusief voor vrouwen? Er leven daar genoeg Sahraoui vrouwen.

Ik ga naar naar Dakhla en misschien twee dagen naar Cape Bojador رأس بوجادور.
      Volgens mij is er landinwaarts geen moer te beleven, behalve landmijnen ontwijken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oiseau Bekijk Berichten
      Je kan je beter afvragen wat deden de Spanjaarden op Marokkaanse grondgebied.

Separatisten zitten (potentieel) overal en zelfs in Nl.. Ze hebben maar wat valse steun en wapens om Fitna te zaaien.
      Westelijke Sahara is een natuurlijke deel van Marokko in alle opzichten.. En dat ligt niet in Tibet. Je kan je beter afvragen wat Algerije wil?
      Ik ben per definitie tegen bezetting en dus uitbuiting en onderdrukking,
      dus wat de Spanjaarden en ander volk daar deden keur ik sowieso af.
      Op dit moment ben ik (nog) neutraal tov het Westelijke Sahara conflict totdat ik meer info heb verzameld.

Ik weet nagenoeg niets over Algerije. Wat wil Algerije?.

Ingeschreven
      Dec 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oiseau Bekijk Berichten
      Ik neem aan dat je daar muziek gaat maken en geen politiek bedrijven?
      Ik ben door Sahrouis uitgenodigd op een bruiloft. Leerde hen kennen toen ik op Lanzarote was.
      So nope, geen politiek bedrijven. Doe ik alleen als het om Palestina gaat.

Ingeschreven
      Dec 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Kan "inlijven" van land überhaupt "terecht" zijn?

Grenzen zijn het product van geweld. Grenzen zijn mensenwerk met een hoog "wij" en "zij" gehalte. Dus wat bedoel je met "terecht"?

'Inlijven' omdat een deel van de wereld spreekt van bezetting en 'terecht' omdat Marokko claimt dat het gebied
      vóór de Spaanse bezetting van haar was. Durf jij zonder twijfel het standpunt van Marokko te betwisten?

Dat grenzen mensenwerk zijn en in mijn optiek absurd zijn, vind ik ook. Maar voorlopig hebben we dus grenzen.
      En binnen dat kader stel ik (dus) vragen.

Ingeschreven
      Dec 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door [email protected] Bekijk Berichten
      "De informatie die ik heb gevonden in zowel Arabischtalige als Engelstalige bronnen is biased"Je verwacht dat de info die jij hier krijgt dat niet zal zijn?
      Deels een terechte vraag, omdat ik niet expliciet erbij heb vermeld dat ik verwacht dat de info die ik hier zal krijgen voor 90% propagandistisch zal zijn. Maar ik heb vertrouwen in Revisor en RoyalFlush als het gaat om eerlijke kijk op (dit soort) zaken

Heb jij nog iets te melden over het conflict?

fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072960

Ik zou dit even lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfbeschikkingsrecht of dit, als je dat liever leest https://es.wikipedia.org/wiki/Derech...rminaci%C3%B3n en dan je eigen mening bepalen.

Behalve dat volgens dit principe de geschiedenis van een gebied of volk niet relevant is, zijn er nog diverse problemen bij de toepassing van het principe.
      viejo pendejo se extravia
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Ingeschreven
      Dec 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandertje Bekijk Berichten
      bla!
      Lul niet.
      Ik zoek geen mainstream voorgekauwde shit.
      Probeer jij maar eens Gaza in en uit te komen.

Nederlandertje, please blijf weg uit deze topic. Als ik naar Bazilië wil komen, zal ik jou om info vragen.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ballandalus Bekijk Berichten
      morrocoworldnews.com kun je niet als objectief beschouwen. Das hetzelfde als het AD/Telegraaf/Volkskrant die verslag deden van het bezoek van Fatma Kaya aan het Turkse consulaat en de shit die daaruit voortvloeide, om maar iets te noemen.

Wel geeft het een chronologisch overzicht van het ontstaan van de situatie toen en nu. But thanks anyway.

Ik ga muziek maken met de Sahraouis in Westelijke Sahara
      De feiten en chronologie kun je zelf controleren of het klopt.

Maar in het kort

Marokkaans-Sahara is Marokkaans grondgebied maar is ten prooi gevallen aan de spaanse kolonisator. De oprichters van Polisario zijn vrijwel allemaal opgeleid in Marokko. Het zijn ontevreden saharaanse Marokkanen die lid waren van de Marokkaanse bevrijdingsbeweging. Toen Marokko de onafhankelijkheidovereenkomst met Spanje tekende moest Marokko beloven dat ze Marokkaans Sahara nog niet mochten opeisen. De Marokkaanse saharanen waren ongeduldig en boos daarover en hebben toen Polisario opgericht. Toen Spanje Marokkaans sahara verliet heeft Marokko zijn claims op dat gebied verstevigd en het bestuur overgenomen.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

Ingeschreven
      Dec 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Ik zou dit even lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfbeschikkingsrecht of dit, als je dat liever leest https://es.wikipedia.org/wiki/Derech...rminaci%C3%B3n en dan je eigen mening bepalen.

Behalve dat volgens dit principe de geschiedenis van een gebied of volk niet relevant is, zijn er nog diverse problemen bij de toepassing van het principe.
      In de staatkunde betekent zelfbeschikkingsrecht dat volkeren van de hele wereld zelf mogen bepalen onder welke soevereiniteit ze willen vallen.

Ik wil de discussie beperken tot bovenstaande betekenis.

Is bovenstaande betekenis ook van toepassing op een gebied/volk dat al eerder onder een bepaalde soeveriniteit viel en door bezetting tijdelijk een andere macht moest dulden?
      Concreet: Marokko zegt dat Westelijke Sahara altijd al van haar was maar door Spaanse bezetting tijdelijk de controle over het gebied kwijt is geraakt.

Resolutie resolutie 2625 wordt sowieso geschonden door Marokko.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten

Edit: bovenstaande heb je later toegevoegd. Oké we zitten vwb artikel 6 op dezelfde lijn.

Marokkanen المغاربة ⵎⵓⵔⴰⴽ Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614773

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ballandalus Bekijk Berichten
      Je bedoelt dat de vrije zone sowieso gevaarlijk is vanwege de landmijnen en gebrek aan bestuur
      en dus toezicht.Geldt toch niet exclusief voor vrouwen? Er leven daar genoeg Sahraoui vrouwen.

Ik ga naar naar Dakhla en misschien twee dagen naar Cape Bojador رأس بوجادور.
      Volgens mij is er landinwaarts geen moer te beleven, behalve landmijnen ontwijken.

Ik ben per definitie tegen bezetting en dus uitbuiting en onderdrukking,
      dus wat de Spanjaarden en ander volk daar deden keur ik sowieso af.
      Op dit moment ben ik (nog) neutraal tov het Westelijke Sahara conflict totdat ik meer info heb verzameld.

Ik weet nagenoeg niets over Algerije. Wat wil Algerije?.
      Polisario is een Algerijnse creatie bij uitstek en dat zegt genoeg voor hen die kunnen denken.
      Marokko is Marokko en we weten niet Beter dat Sahara Marokkaans is . We gaan als Marokkanen geen afstand doen van onze grond voor wie dan ook. ) Septa en Melilia hebben we ook niet vergeten maar onder omstandigheden heeft het wat tijd en we hebben geen nucleiare wapens om Spanje onder druk te zetten ..haha maar de huidige situatie is economisch beter voor de Marokkanen en zeker in het Noorden.

Boil the water and the scum will rise to the top
      ⴰⵎⴰⵣⵉⵖ wise saying.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Om dit goed te kunnen begrijpen is het van belang om wat te weten over het ontstaan van de natiestaat in Europa en de daarbij behorende nationalisme. Daarna is het van belang om na te gaan hoe het er aan toe ging in de islamitische wereld. Daar bestond de natiestaat met duidelijke grenzen niet. Je was onderdeel van de umma en werd in stedelijke gebieden geregeerd door allerlei sultans, emirs etc...

Marokko, Algerije Tunesie etc... geldt dat dus ook voor. Je had in de loop der geschiedenis verschillende dynastien. Deze dynastien hadden allemaal een verschillende territoria waar hun macht gold.

Ummayyieden

Almoravidin dynastie

Meriniden Dynastie

Almohaden dynastie

Wattasieden dynastie

Saadi dynastie

Hierna komt nog de Alaoui dynastie die te maken had met de westerse kolinialisme. Het westen op zoek naar de rijkdommen van de islamitische rijken hadden hun oog gezet op de handelslijnen van Marokko tot aan zwart-Afrika. Ze noemden deze handelslijnen de slang. De slang moest in stukken gehakt worden. Dat deden Portugal en Spanje ook. Ze probeerden overal langs die handelslijn het gebied te bezetten. Zo raakte Marokko zijn gebeid en handelslijnen kwijt totdat ze uiteindelijk helemaal zijn gekoloniseerd.

De europeanen hebben toen de uiteindelijke grenzen getrokken en er natiestaten van gemaakt. En dan blijft de laatste kolonie over de sahara.

Marokko heeft het gebied van de sahara nooit opgegeven maar was niet sterk genoeg om de kolonisator weg te jagen en moet nu strijden tegen westerse ideeen en theorien van de natiestaat en zelfbeschikkingsrecht.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten