Plan voor sporthoofddoek in Frankrijk geschrapt na bedreigingen - Pagina 7
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 7/7 EersteEerste ... 67
    Resultaten 61 tot 62 van de 62

Onderwerp: Plan voor sporthoofddoek in Frankrijk geschrapt na bedreigingen

cactus cripticus HaasHaas's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2349537

Standaard Re: Plan voor sporthoofddoek in Frankrijk geschrapt na bedreigingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eke Bekijk Berichten
      Ik begin even met jou, Haashaas. Omdat ik je even een link wil tonen over de scheiding van kerk en staat die in Nederland ingevoerd is. https://www.historischnieuwsblad.nl/...kerk-en-staat/

Uit deze bron : "Deze scheiding ontstond in Nederland in de tweede helft van de negentiende eeuw. Daarvóór bemoeide de staat zich intensief met het religieuze leven, zo blijkt uit het proefschrift van Emo Bos, Souvereiniteit en religie. Godsdienstvrijheid onder de eerste Oranjevorsten. Koning Willem I streefde naar één nationale, protestantse kerk. Een minister van Eredienst hield toezicht. Katholieke manifestaties op straat waren verboden en dominees die zich afscheidden van de Nederlandse hervormde kerk riskeerden gevangenisstraffen." !!! einde quote

Deze scheiding gebeurde om de godsdienstvrijheid te waarborgen. Belangrijk dus.

En als jij zegt dat de christelijke partijen wel degelijk invloed willen uitoefenen in het politieke landschap klopt dat. Maar ze zullen in principe nooit de baas worden en zichzelf als de one and only presenteren. Dat is wat ik bedoel.
      We hebben onze lessen wel geleerd de afgelopen honderden jaren... Een godsdienstig of ander utopia lukt niet vanwege de inborst van de mens. (m ma mac mach macht..meeeer macht )
      misschien heb ik me teveel laten inlaten door de islamistische politieke ingevingen. en deze te laten linken met het christelijke. ik vind het christelijk politiek geluid veel te agressief. iets dat ze helemaal niet nodig hebben. het is te scherp. al snap ik natuurlijk dat het islamitisch politiek geluid vaak ook compleet uit diens verband is geraakt. we hebben het hier ook over een politiek aspect. dat is ook waarom het vaak misgaat. religie speelt geen rol meer, eerder politiek. en dat is nou juist waar het het fout gaat.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776492

Standaard Re: Plan voor sporthoofddoek in Frankrijk geschrapt na bedreigingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaasHaas Bekijk Berichten
      misschien heb ik me teveel laten inlaten door de islamistische politieke ingevingen. en deze te laten linken met het christelijke. ik vind het christelijk politiek geluid veel te agressief. iets dat ze helemaal niet nodig hebben. het is te scherp. al snap ik natuurlijk dat het islamitisch politiek geluid vaak ook compleet uit diens verband is geraakt. we hebben het hier ook over een politiek aspect. dat is ook waarom het vaak misgaat. religie speelt geen rol meer, eerder politiek. en dat is nou juist waar het het fout gaat.
      Ik heb je priksel op me in laten werken.Ik vind het een hele zinnige bijdrage, HaasHaas. Die politiek gebruikt overreding/macht om denkbeelden te realiseren. Religie op zich kent in principe (!) geen dwang.

Behalve dan als het ego van de beoefenaar het stuur overneemt. "Ken Uzelve" is een voorwaarde om dat in de gaten te hebben. Daarvoor moet je kunnen stilstaan in de hectiek van het leven..

TOEGEVOEGD. Ik wil nog iets meer weten over jouw opmerkingen, HaasHaas. Zou je mij wat voorbeelden uit de praktijk willen geven waar het politieke geluid van christenen 'veel te agressief' is, te scherp ? Alle christelijke politieke partijen trouwens ? Wat heeft jou gestoken ?
      Laatst gewijzigd door Eke; 27-09-20 om 11:10.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten