Joden in Marokko kregen van de koning het monopolie op de verkoop van tabak en marijuana
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Joden in Marokko kregen van de koning het monopolie op de verkoop van tabak en marijuana

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Standaard Joden in Marokko kregen van de koning het monopolie op de verkoop van tabak en marijuana

...
      “The Jews in general did not grew cannabis,” explains Danino. “But they received a monopoly from the king for the sale of tobacco in Morocco, and that included sales of the cannabis plant and the hashish produced from it.”

...

Written in the 18th century and printed in Jerusalem in the 1930s, the book “Avnei Shayish” by the chief rabbi of Sefrou, Rabbi Shaul Abitbul, details the annual licensing fee Jewish hashish merchants were forced to pay the king each year — 24,000 Spanish rials.

...

https://www.timesofisrael.com/in-mor...ys-hash-trade/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Standaard Re: Joden in Marokko kregen van de koning het monopolie op de verkoop van tabak en marijuana

In Tanger en Tetouan heb je veel tax free sigaretten. Veel jongens die sigaretten los verkopen in Marokko waren altijd op hun hoede voor de ''tabaks politie''. Ik begreep dat nooit, waarom ze er zo streng boven op zaten terwijl er zat andere dingen waren waarmee de politie zich bezig kon houden. Het was minder erg als je sigaretten verkocht met een Marokkaanse zegel, dus waar al belasting over betaald is.

Misschien heeft het monopolie van vroeger er mee te maken bedenk ik door het lezen van het artikel.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Standaard Re: Joden in Marokko kregen van de koning het monopolie op de verkoop van tabak en marijuana

Marlboro die in Marokko verkocht wordt, wordt in Turkije gefabriceerd.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      9

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      In Tanger en Tetouan heb je veel tax free sigaretten. Veel jongens die sigaretten los verkopen in Marokko waren altijd op hun hoede voor de ''tabaks politie''. Ik begreep dat nooit, waarom ze er zo streng boven op zaten terwijl er zat andere dingen waren waarmee de politie zich bezig kon houden. Het was minder erg als je sigaretten verkocht met een Marokkaanse zegel, dus waar al belasting over betaald is.Misschien heeft het monopolie van vroeger er mee te maken bedenk ik door het lezen van het artikel.
      Ik ben het helemaal niet eens met jou...in Tetouan kon je gerust een sigaret verkopen zonder dat iemand je tegen hield ...ieder schoenenpoetser in Tetouan deed de schoenen en had ook losse sigartten bij zich om die te verkopen en ook bij jongens die in de hoek stonden kon je gerust een sigaret kopen..zelfs rechters kochten losse sigaretten bij hen ..ik had in Marokko genoeg vrienden die een karretje hadden en verkochten hun waren zonder dat je bang hoeft te zijn voor de politie Wel traden ze op als je verdovende middelen had ..dat deden ze elke dag tot je niet meer op straat verscheen om je dingen te verkopen

cactus cripticus HaasHaas's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2349538

iemand met een kar koopt zijn goederen bij de groothandel. daar is belasting over betaald. dus die losse sigaretjes komen van een verpakking met een belastingzegel erop. een los sigaret kan je niet controleren want de verpakking is er niet meer of die krijg je niet mee tenzij je die hele verpakking koopt. rechters of dat soort kantoorsnobs gaan er van uit dat diegene met een kar of schoenenpoetser een gelegitimeerd waar verkoopt van de groothandel. en meestal kennen ze ze ook. ze weten waar het vandaan komt.

hasj is een ander verhaal. dat vind ik wel interessant als ze die monopolie aan "joden" hebben gegeven.

cactus cripticus HaasHaas's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2349538

yegg dit gaat over dagiliya en dat soort streken. de streken waar veel joden zaten/zitten. niet te vergelijken met de rif. een of andere snobverhaal.

Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      9

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lijpe-Riffi Bekijk Berichten
      Alcohol ook. Je loopt achter revisor. Ik heb dit onderwerp 4 jaar terug ter sprake gebracht en ik ben toen door ingrijpen van Hassan2 lover Sportfreak gebanned door een zwak en slap beheer.
      geband ?door wie ?iedereen kan geband worden behalve SportFreak

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      9

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaasHaas Bekijk Berichten
      iemand met een kar koopt zijn goederen bij de groothandel. daar is belasting over betaald. dus die losse sigaretjes komen van een verpakking met een belastingzegel erop. een los sigaret kan je niet controleren want de verpakking is er niet meer of die krijg je niet mee tenzij je die hele verpakking koopt. rechters of dat soort kantoorsnobs gaan er van uit dat diegene met een kar of schoenenpoetser een gelegitimeerd waar verkoopt van de groothandel. en meestal kennen ze ze ook. ze weten waar het vandaan komt. hasj is een ander verhaal. dat vind ik wel interessant als ze die monopolie aan "joden" hebben gegeven.
      in Tetouan wat ik weet kopen ze hun handelswaar van iemand die zwart handel heeft en dus geen zegel sigaretten ..ze doen allemaal aan tabaksfraude

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

By the way: Al die gebieden waar ze marijuana en tabak verbouwden was het Jbala gebied en dus niet het gebied van de Riffijnen. Alle overheden (Marokkaanse, Spaanse en Franse) stonden het toe en kochten het in bij de Jbala.

Eén overheid verbood het, dat was tijdens de Rif republiek onder leiding van Abdelkrim El Khattabi.

Waarom heb ik het hierover? In de artikelen die ik er over gelezen heb hebben ze het over de dat de Riffijnen de marijuana verbouwden. Dat klopt niet. Deze auteurs maken de standaardfout om iedereen die in de Rifgebergte woont als Riffijn te bestempelen. De Rifgebergte wordt aan de oostelijke kant door Riffijnen bewoont en aan de westelijke kant door de Jbala. De Rifrepubliek omvatte toendertijd ook de Jbala gebied.

Jbala stammen af van Sous en Sleuh imazighen. Een ander verschil tussen Jbala en Riffijnen is dat Jbala vrijwel geen tamazight spreken.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IQVanEenGarnaal Bekijk Berichten
      in Tetouan wat ik weet kopen ze hun handelswaar van iemand die zwart handel heeft en dus geen zegel sigaretten ..ze doen allemaal aan tabaksfraude
      De Regie heeft niet meer de monopolie. Is nu verkocht aan buitenlandse bedrijven. Waarschijnlijk dat ze er daarom niet meer achteraan zitten.

De Regie (Régie marocaine des kifs et tabac) was trouwens een multinational in Tanger die grotendeels gecontroleerd werd door Franse kapitaal. in 1906 kregen zij de monopolie om te handelen in marijuana en tabak en mochten alleen de Jbala marijuana en tabak verbouwen.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten