0-100
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: 0-100

fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072959

Standaard 0-100

Confrontatie met je sterfelijkheid: van 0 tot 100 jaar op YouTube

Mensen van 0 tot 100 noemen hun leeftijd in de video’s van Jeroen Wolf. De Amsterdammer trekt zo miljoenen kijkers uit de hele wereld. „Opeens begrijp je écht wat de virale kracht van internet is.”

Het idee is simpel. Vraag honderd mensen van één tot honderd jaar voor de camera naar hun leeftijd, en monteer de antwoorden sec achter elkaar. „Toch krijg ik emotionele reacties uit de hele wereld”, zegt documentairefilmer Jeroen Wolf over zijn YouTubekanaal. „In twee minuten ga je van pasgeboren tot hoogbejaard. Alsof een heel mensenleven zich voor je ogen voltrekt. Dat is een heel directe confrontatie met je eigen sterfelijkheid. Mensen zijn tot tranen geroerd, en vertellen dat de video ze heeft aangezet echt iets van hun leven te maken.”

Wolf kreeg het idee tijdens zijn lange wandelingen door Amsterdam. Hij haalde daarbij al regelmatig zijn camera tevoorschijn om spontaan mensen te filmen. „Elk gezicht vertelt een persoonlijk verhaal. En alle gezichten bij elkaar vertellen een verhaal over onze samenleving, en de verschillende culturen die hier samenkomen. Dat verhaal wilde ik kort en krachtig vertellen.”

De eerste dag krijgt zijn video driehonderd views op YouTube. „Twee weken later had ik er 300.000. Opeens begrijp je dan écht wat mensen bedoelen als ze praten over de virale kracht van internet.”
      Miljoenen views

In totaal behaalt de eerste video enkele miljoenen views. Opmerkelijk genoeg komt een groot deel van de kijkers van buiten Nederland: het concept overstijgt kennelijk land- en taalgrenzen. Dat blijkt ook als Wolf eind 2016 de eerste copycat online vindt: een Russische vlogger die met zijn mobiele telefoon een al veel bekeken ‘1 tot 100’-versie heeft gemaakt. „Dat steekt uiteraard, zeker ook omdat het er heel amateuristisch uitzag. Ik heb toen besloten dat ik dit idee zelf verder moest uitwerken, in ieder geval voor alle grote wereldtalen. Een maand later zat ik in het vliegtuig naar New York.”

De afgelopen twee jaar volgden bezoeken aan Barcelona, Marrakesh, Berlijn, de Senegalese hoofdstad Dakar en het Chinese Chengdu. „Zeker in die laatste steden was ik normaal gesproken niet snel beland”, zegt Wolf. „Maar ook die andere steden zie je door de zoektocht naar geschikte kandidaten op een heel andere manier. In New York organiseren kerken bijvoorbeeld charity dinners in hun kelder. Daar komen vooral oudere mensen die geen geld meer hebben om zelf dagelijks boodschappen te doen. Heel ontroerend, en bovendien kreeg ik daar een heel warme ontvangst. Mensen die zich onzichtbaar voelen reageren heel dankbaar als iemand ze opeens weer even ziet.”

Politieverhoor

Dat geldt niet voor alle reizen. Ondanks de uitleg van een lokale fixer weigerden veel mensen in Dakar hun medewerking. „De internetcultuur is daar nog niet zo breed verspreid, en mensen begrepen het concept simpelweg niet”, vertelt Wolf.

Die ervaring was nog onschuldig in vergelijking met de ontvangst in Marrakesh. „Na een paar dagen filmen werden we daar klemgereden door de politie. Het repressieve beleid tegen critici van het koningshuis maakt Marokko tot een echte politiestaat. Ik heb twee dagen op het bureau gezeten, en politie heeft alle mensen die ik filmde opgespoord en verhoord. Daarna zijn we heel omzichtig verder gegaan.”

Die moeite betaalt zich echter wel uit. Elke video ging kort na publicatie viral: op YouTube zijn hoge bezoekersaantallen al snel goed voor 250 dollar per dag aan reclame-inkomsten. Dat bleef ook bij YouTube zelf niet onopgemerkt. Wolf: „Nadat ik de video uit Marrakesh online zette, schoot het aantal kijkers naar 300.000 per dag.” Dat wekte het wantrouwen van de kunstmatig intelligente robots die YouTube gebruikt om fraude op te sporen.

„Het is kennelijk heel ongebruikelijk dat een kanaal met betrekkelijk weinig filmpjes zulke hoge aantallen kijkers trekt. Helaas was dat voor YouTube reden mijn advertentie-inkomsten te blokkeren. Dan realiseer je je weer dat je maar een heel klein onderdeel van de machine bent: ik heb weken moeten bedelen voor iemand bij YouTube er even naar wilde kijken.”

Racisme en copy cats

Gelukkig speelde dat voordat Wolf zijn nieuwe video uit Chengdu online zette en zijn kanaal piekte naar een half miljoen kijkers per dag. In totaal haalde Wolf’s YouTube-kanaal tot op heden ruim 70 miljoen views, en heeft hij meer dan 100.000 abonnees. Aantallen die de komende maanden, na geplande bezoeken aan Parijs en Mumbai, waarschijnlijk snel verder zullen stijgen. Ondertussen heeft hij een dagtaak aan het beheer en de bescherming van zijn populaire concept en videokanaal. „Ik begin elke dag met het modereren van al snel vijftienhonderd nieuwe reacties. Naast alle leuke reacties zijn daar vaak ook racistische teksten en andere beledigingen bij. Die moet je als kanaalbeheerder allemaal zelf verwijderen. Daar ben ik zeker een uur per dag mee kwijt.”

Daarna stort Wolf zich op het groeiende probleem van diefstal. „Ik heb de afgelopen jaren honderden illegale onlinekopieën laten verwijderen”, zegt hij. „Mensen kopiëren mijn video’s simpelweg, en plaatsen ze op hun eigen kanaal. Daar staan ook veel video’s van andere makers bij. YouTube zet gelukkig robots in om dit soort plagiaat op te sporen. Ik krijg dan een bericht en kan direct een verzoek indienen om het gestolen materiaal offline te halen.” Helaas gaat dat niet zo makkelijk met andere videoplatformen. Een kanaal op de Chinese YouTube-kloon Bili Bili zette onlangs bijvoorbeeld Wolf’s video uit Chendu online. Een Chinese student probeert nu namens mij om die content online te krijgen, maar dat gaat allemaal erg omslachtig.”

Dat geldt ook voor de aanpak van het Chileense reisbureau dat Wolf’s Spaanse ‘1 tot 100’-video schaamteloos verwerkte in een reclame op Whatsapp, Facebook en Instagram. Of de ongeautoriseerde Mongoolse versie die hij onlangs aantrof. Gezien het toenemende aantal copycats lijkt procederen in de toekomst onvermijdelijk. „Dan wordt het heel spannend om te zien wat de juristen daar over zeggen: is mijn concept onderscheidend genoeg om het auteursrecht te kunnen claimen? Voorlopig lukt het telkens om dat op een andere manier te regelen. Vorige week kreeg ik nog een verzoek van een Indiase meneer die ook een ‘1 tot 100’-video wilde maken. Met hem ga ik volgende maand op pad in Mumbai om samen een nieuwe video te schieten.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/18...utube-a3980708

(Marokko oh Marokko. Maar daar ging het me niet om, leuk idee van die man.)
      viejo pendejo se extravia
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 2 Likes, 0 Dislikes

Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      6

Standaard Re: 0-100

Dat is lang geeden dat je een topc geopend hebt

cactus cripticus HaasHaas's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2349534

zet er een journalist op en je krijgt dit soort gemurmel. niets gaat van een leien dakje. zeker niet als je net komt kijken bij een platform als youtube. in de tien jaar dat ik op youtube zit heb ik de nodige vage zooi langs zien komen. van simpelweg jatwerk tot aan vage personen die roepen dat ze kind zijn van een artiest die ze helemaal niet zijn.

het is een leuk idee, mensen spontaan vragen hun leeftijd op te roepen en daar een compilatie van te maken. alhoewel vraag ik mij af wat er nou echt zo leuk aan is. als ie nou van noord naar zuid en alle tussenliggende streken was gegaan, was het misschien nog wel leuk. hier heeft ie voornamelijk een bepaalde streek bezocht. dat verklaart waarom de politie maar 2 dagen nodig had om iedereen op te sporen die hij klaarblijkelijk heeft opgenomen. ik weet niet of het waar is dat die man 2 dagen op een politiebureau heeft gezeten of gewoon om dramatiek toe te voegen aan het verhaal. uiteindelijk draait het in de journalistiek ook wel een beetje om dat het verhaal iets sappig moet hebben.

mohim, hij zeurt een beetje veel. het zou moeten gaan om de mensen die hij 'verfilmd' heeft niet om zijn gehannes met youtube en zijn kijkers. een westerling die iets opneemt in afrika of elders is ineens heel speciaal blijkbaar. moet op poten gedragen worden. en oh wee als de politie om de hoek komt kijken. want hoe durft die politiestaat. beetje logisch dat je je meldt bij de autoriteiten als je spontaan mensen gaat opnemen. zeker als mensen niet snappen waar het nou om gaat.

Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110976

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaasHaas Bekijk Berichten
      want hoe durft die politiestaat. beetje logisch dat je je meldt bij de autoriteiten als je spontaan mensen gaat opnemen. zeker als mensen niet snappen waar het nou om gaat.
      Aldus de vijfde colonne. Lachu!

De laatste keer dat ik in Marokko was, was in mei van vorig jaar.
      Na uren zwerven door Marrakesh wilde ik in een laantje op een bankje verder gaan met het lezen van een boek op mijn e-reader. Rechts van me lag het Djemaa el Fna en links de Koutoubia.
      Al heel snel kwam een meneer in een heel net pak naast me zitten - en hij vroeg me of we niet wat met elkaar konden praten. Dat kon ook in het Engels of het Duits, zei hij, immers hij had voor zijn pensioen jaren in onder ander Duitsland gewerkt.
      Blij als ik was dat ik mijn Frans weer kon uitproberen, was ik daarvoor onmiddelijk te vinden en dus borg ik meteen die e-reader op.

Na enige tijd gezellig over van alles en nog wat gezellig gekeuveld te hebben - vroeg ik hem of je in Marokko in het openbaar over alles kon praten,
      Jazeker, zei hij. Ook over de koning, vroeg ik? Jazeker , waarom niet, wij doen dat nu toch ook, was zijn wedervraag. Waarop ik vervolgens: En ook over hoe rijk hij is en hoe hij aan al die rijkdom is gekomen?
      O, maar dat geeft helemaal niet dat de koning zo rijk is, zei de man - want de koning zorgt voor heel veel banen. Dat dat wel eens zwaar onderbetaalde banen zouden kunnen zijn, heb ik toen maar in het midden gelaten.
      In plaats daarvan zei ik: Vorig jaar was ik in Algerije - en nergens zag ik daar bedelaars, niemand hoeft daar honger te leiden is mij er van diverse kanten verzekerd, maar hier zie je er wel nog steeds heel veel.
      Algerijnen zijn heel nare mensen die altijd willen vechten - en bovendien, zei hij, hebben die Algerijnen makkelijk praten, zij hebben volop olie en gas.
      Oké, zei ik, van dat gas weet ik want daarvan kopen wij er veel, maar olie dat weet ik niet. Maar - Marokko heeft een gigantisch grote export van agroproducten - en Algerije niet. Daarnaast heeft Marokko veel inkomsten uit het toerisme en Algerije niet, wan die willen geen gevaar voor aanslagen die het toerisme in andere landen uitlokt. Daarnaast heeft Marokko heel veel inkomsten door wat Marokkanen in het buitenland naar huis sturen, je vind dan ook op zowat elke straathoek een kantoortje van Western Union, in Algerije heb ik dat nergens gezien. Wel overal heel vriendelijke mensen.
      Morgen ga ik naar Rabat en ga ik met de koning praten, blufte ik. O, u is journalist, zei hij. In die waan heb ik hem maar gelaten.

Na een uurtje babbelen wilde ik weer verder gaan. Nadat ik de man een hand had gegeven en hem verder een aangename dag had gewenst, vroeg hij me of ik hem misschien 6 dirham voor de bus kon geven.
      Nu is 6 dirham niks, maar net iets meer dan een halve euro. Maar nu wilde het dat ik naast de flappen die ik net uit een flappentap had getrokken, slechts drie muntjes van 1 dirham op zak had. Toen ik hem die met een brede glimlach in een heel gul gebaar overhandigde, keek hij me heel verbouwereerd aan.

Een tijdje later vroeg ik me af of ik dat niet met wat minder satanisch genoegen had kunnen doen. Voor even, want ook een Marokkaan, die toch wat van de wereld heeft gezien, en die toch vol overtuiging een van de grootste kleptomanen- klieken van Afrika verdedigt, die zou toch echt beter moeten weten.

De volgende dag ben ik toch naar Rabat gegaan en heb ik even over de koninklijke compound rondgelopen. De koning heb ik uiteraard niet gesproken. Wel heb ik een praatje gemaakt met een heel vriendelijke meneer van de beveiliging die wilde weten waar ik vandaan kwam. En ja, ik kon dat hele stulpje van M6 fotograferen als ik dat wilde, aan de buitenkant dan wel, want binnen kom je er natuurlijk niet. En die banier hangt er altijd - of zijne koninklijke hoogheid thuis was of niet. Bij ons is dat anders, vertelde ik hem.

Die meneer was vriendelijker dan de meneer van de moskee daar die meteen meende te zien dat ik geen moslim was en me dus sommeerde om naar buiten te gaan.
      Je moet eens naar Casa Blanca gaan, daar laten ze iedereen grof betalen die er naar binnen wilt. Maakt niet uit of je moslim bent of niet. Hele busladingen aan toeristen worden er zo dagelijks ontvangen. Een ware goudmijn. Ik weet niet of Mohammed het daarmee eens zou zijn geweest.
      Laatst gewijzigd door knuppeltje; 01-12-19 om 12:15.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

Ingeschreven
      Dec 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2349534

leuk verhaal Knuppeltje, ik weet alleen verder niet wat ik ervan moet vinden of wil vinden. in ieder geval is het goed dat jij ook je ervaringen deelt.

ik denk alleen dat er een verschil is tussen een toerist en iemand die echt iets wil vastleggen over mensen. hun persoonlijke dingetje zoals een leeftijd en daar een compilatie van gaat maken. verder is het goed dat je bij de autoriteiten meldt en je bedoelingen kenbaar laat maken. het is ook goed voor de eigen bescherming. je weet nooit hoe iemand zal reageren achteraf. veel marokkanen zijn sowieso niet echt blij met fotograferen en filmen.

het verhaal over algerije herken ik niet zo. ik ben er ook geweest en wat me juist opviel is het aantal werklozen onder jongeren. daar zijn die hele opstanden van de afgelopen tijd juist op gebaseerd. geen bedelaars ben ik het ook niet mee eens.
      wat me wel is opgevallen in jouw verhaal is dat je een soort van politieke contradictie opstelt. het lijkt wel of le maroc in jouw ogen niets goed doet. uiteraard is le maroc niet perfect, net zoals elk land, en zeker zal ik de laatste zijn die marokko op een voetstuk zal plaatsen. daar ben ik veel te kritisch voor. net dat ik ook kritisch ben op het beleid van nederland.

Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110976

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaasHaas Bekijk Berichten
      leuk verhaal Knuppeltje, ik weet alleen verder niet wat ik ervan moet vinden of wil vinden. in ieder geval is het goed dat jij ook je ervaringen deelt.

ik denk alleen dat er een verschil is tussen een toerist en iemand die echt iets wil vastleggen over mensen. hun persoonlijke dingetje zoals een leeftijd en daar een compilatie van gaat maken. verder is het goed dat je bij de autoriteiten meldt en je bedoelingen kenbaar laat maken. het is ook goed voor de eigen bescherming. je weet nooit hoe iemand zal reageren achteraf. veel marokkanen zijn sowieso niet echt blij met fotograferen en filmen.

het verhaal over algerije herken ik niet zo. ik ben er ook geweest en wat me juist opviel is het aantal werklozen onder jongeren. daar zijn die hele opstanden van de afgelopen tijd juist op gebaseerd. geen bedelaars ben ik het ook niet mee eens.
      wat me wel is opgevallen in jouw verhaal is dat je een soort van politieke contradictie opstelt. het lijkt wel of le maroc in jouw ogen niets goed doet. uiteraard is le maroc niet perfect, net zoals elk land, en zeker zal ik de laatste zijn die marokko op een voetstuk zal plaatsen. daar ben ik veel te kritisch voor. net dat ik ook kritisch ben op het beleid van nederland.
      Daar ben ik altijd toe bereid.

Wel, de enige reden dat ik op reis ga is juist om iets op te steken van de plaatselijke cultuur, zeden en gewoontes. Voor mij geen strandvakanties - ik zou me er kapot vervelen, maar met het openbaar vervoer rondtrekken, weken lang.
      In Noord-Afrika heb ik dan ook altijd in de medina een hotel genomen, veel gezelliger dan in zo'n mega-toeristenhotel. Ik heb dat altijd verkozen om alleen te doen, juist om me meer met de mensen van daar bezig te kunnen houden, dan dat verkerend in een reisgezelschap te doen. Het heeft me al heel wat mooie en leerzame ervaringen opgeleverd, en heel wat fantastische ontmoetingen. Trouwens - gewekt worden door de muezzin heb ik altijd heel mystiek gevonden. Alleen in Marrakesh hadden ze vorig jaar wel heel krachtige geluidsinstallaties. Daarmee was het met het mystieke wel gedaan.
      Maar dat het nodig is om eerst langs de politie te gaan om te vragen of je mensen mag interviewen - wijst er al op dat er met de vrijheid van meningsuiting heel wat mis is. En ook in Marokko is daarmee dan ook heel wat mis. Vooral voor de Marokkanen zelf. En dat kan ik maar weinig normaal vinden, laat staan appreciëren.

Anderen laten zich daar maar al te graag voor betalen. Vaak gaan ze ook verschrikkelijk tekeer als je dat niet doet, zoals straatartiesten, bijvoorbeeld. Maar van wie is de straat? Maar met al dat terechte gedoe over het verspreiden van ongewenste foto's op het net, is straatfotografie ook hier steeds meer in de verdachtenbank gekomen. Helaas.
      Maar wie wil zien wat een schoonheid aan beeldmateriaal dat kan opleveren moet eens naar het 'Maison de la Fotografië' in Marrakesh gaan. Een heuse riad volgehangen met straatbeeldfoto's van een ongekende fotokwaliteit van Marrakesh tussen eind 1800 en ongeveer 1956. Een van de mooiste juwelen van Marrakesh.

Ja, ook de werkloosheid onder jongeren is daar groot, net als in heel Afrika. Maar dat neemt niet weg dat men mij daar van verschillende kanten verzekerde dat er niemand honger hoefde te leiden. Alle basisbehoeften zijn er zwaar gesubsidieerd. En ja, ik zag er nergens bedelaars. Doordat de laatste jaren de gasprijzen zijn gedaald, zijn ook de inkomsten voor Algerije daardoor gedaald, maar toch. En ja, ook in Algerije gaat het niet echt goed. Veel problemen.
      Nu was ik nooit in Algerije geweest als ik niet een nichtje had die al 3 jaar op de Nederlandse ambassade in Algiers werkte. Zoals eerder opgemerkt: ze willen daar om veiligheidsredenen geen westers toerisme - en zonder goede referentie kom er als westerse toerist niet in. Er was zelfs een door de ambassadeur ondertekende uitnodiging voor nodig. Ook via haar kwam ik wel op informatie over dat land.

Troost je. Ook in 'Le Maroc' heb ik heel wat mooie dingen gezien en meegemaakt. Maar het zou allemaal nog veel mooier voor de Marokkanen kunnen zijn zonder dat verschrikkelijke kleptomane regime. Maar dat geldt ook in bepaalde maten voor Algerije. Helaas, ook daar is lang niet alles koek en ei.

En dat brengt me bij het volgende punt. Overigens ga je voorbij aan het feit dat ik je voor vijfde colonne uitmaakte.
      Daarmee stelde ik je op een lijn met die brave man uit mijn verhaal, waarvan ik een feitelijke en onopgesmukte weerslag gaf. Wat mij betreft geldt voor jullie beiden: Beter moeten weten - maar blijkbaar ziende blind.

Een van de vele andere leuke en leerzame ervaringen van vele jaren geleden - en de feitelijk weergegeven ervan is het volgende:

Ik was een dag in Sous.

Ik was een dag in Sous, en dwalend door de medina
      liep ik de trappen op, richting de kashba.
      Halverwege hield een imam me aan.
      Het was vrijdag, dus moest hij naar zijn moskee
      en na enig praten ging ik met hem mee.

Dat was beter zei hij zonder ginnegappen.
      want alleen naar het bordeel leiden die trappen;
      ik moest zelf maar weten of ik daarheen zou gaan.
      Ik dacht: Een imam weet alles van het leven,
      God weet op welke paden die zich begeven.

De moskee dichtbij, stonden we snel voor de deur.
      Van binnen leek hij klein, en het interieur
      was armoedig en kaal voor het grootste deel.
      Er hingen een paar oude foto's flets en grijs.
      Mijn dinars stelde de imam later zeer op prijs.

Verlicht ging ik verder en genoot van het weer.
      Eenmaal boven keek ik over de medina neer
      en wierp ook even een blik op het bordeel.
      De deur ervan stond wagenwijd open.
      Erbinnen zag ik wat jonge mannen lopen.

Een heel dikke madam nam er de centen aan,
      van ieder die er zijn gang wilde gaan
      op een reusachtig groot stenen bed.
      Omdat er toch iets van privacy moest schijnen,
      hingen er rondom de matrassen gordijnen.

Buiten stonden er, verzonken in gedachten,
      nog enige anderen te wachten:
      op hun beurt, of op hen nog bezig met de pret.
      Een tijdje keek ik verwonderd het schouwspel aan
      en dacht: Die imam...Zou die ook wel eens hier hebben gestaan?

Noot: Tegen de gevel van het pand zat ook nog een jonge travestiet klanten te vangen. Toen ik hem aankeek, vielen we beiden in een deuk van het lachen vanwege het hele tableau vivant. Ook in een islamitisch land kan het verkeren.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

Ingeschreven
      Dec 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2349534

die bitcherigheid heb ik expres niet op gereageerd. omdat ik dat sowieso niet ben en dus niet relevant is. ik had er natuurlijk wel op kunnen reageren, zeker nu gezien jouw vervolgreactie. want dan kan ik eigenlijk ook best wel concluderen dat jij een vijfde colonne bent van algerije. het is ook best wel algemeen bekend dat algerije een vrij geniepig politiek op na houdt. zeker gezien naar marokko toe. marokko is een vrij open land en de marokkanen zijn zeer gastvrij en aardig. en dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele aspecten van hoe mensen in het leven staan daaro. je zegt het zelf, je kwam zelfs een travestiet tegen. die je waarschijnlijk vooral gebruikt om je bitcherigheid in je contest te benadrukken om mij en andere marokkanen te beledigen. want oh, alle marokkanen zijn tegen travestieten en nog meer van dat bullshitness. als ik je verhaal zo bekijk en begrijp denk ik dat marokko gewoon eigenlijk in alle facetten lijkt op een modern westers land. en ik denk zelfs dat ik daar wel meer recht op heb om iets dergelijks te stellen omdat ik veel meer kennis heb van het land, de cultuur en vooral de mensen. jij kan daar wel een muur van tekst tegen opwerpen, maar dat zegt eigenlijk niet zo veel. ik heb je in een andere topic al verteld, je hebt een duidelijk politieke agenda voor ogen. en zeker wat betreft het gebeuren rondom algerije; je komt daar binnen via een diplomatiek kanaal en zo werd je daar uiteindelijk ook opgevangen.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten