Geert (43) verwijdert nazi-tattoos: ‘Vriendelijke Marokkaan heeft mijn ogen geopend
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Geert (43) verwijdert nazi-tattoos: ‘Vriendelijke Marokkaan heeft mijn ogen geopend

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011793

Standaard Geert (43) verwijdert nazi-tattoos: ‘Vriendelijke Marokkaan heeft mijn ogen geopend

Geert Schroyen. © Mine Dalemans

Geert (43) verwijdert nazi-tattoos: ‘Vriendelijke Marokkaan heeft mijn ogen geopend’

Breed gebouwd, dito spieren. En tattoos - veel tattoos. Vooral dat laatste doet je even slikken wanneer je Geert Schroyen (43) ontmoet. Geen ankertje of hartje-met-pijltje, wel swastika’s en nazi’s. Fouten die de Belg nu letterlijk wil uitwissen. ,,In de gevangenis bracht ik veel tijd door met buitenlanders, die me ondanks mijn ‘versieringen’ vriendelijk en respectvol behandelden. Dan ga je onvermijdelijk nadenken.”

Buitenlandredactie 04-12-19, 11:06

Een jaar geleden viel de politie in het kader van een drugsonderzoek binnen bij Geert, in het Belgische Heers. Hij werd opgepakt, bracht enkele maanden in de Leuvense hulpgevangenis door, en zit nu thuis met een enkelband.

,,Ik was fout bezig”, knikt Geert. ,,En dan eindig je in de gevangenis. Maar het heeft me - hoe cliché dat ook mag klinken - veranderd. Je moet weten: tachtig procent van de gedetineerden is van buitenlandse afkomst. En toch heb ik daar nooit boze gezichten gezien.”

Fascinatie

,,Er was één andere gedetineerde”, vervolgt Geert. ,,Een gast van Marokkaanse origine. Hij kwam het eten rondbrengen en was erg vriendelijk tegen mij. Toen ik er pas zat, heeft hij me zelfs enkele spullen geleend. Een gebaar dat mijn ogen voor de eerste keer geopend heeft.” Het verbaasde Geert, want de tattoos op zijn lichaam nodigen iemand van Marokkaanse origine niet meteen uit tot een vriendelijke babbel.

,,Waar mijn fascinatie voor nazi’s vandaan kwam? Ik vond hun uniformen ‘cool’, en had een zekere bewondering voor de technologische ontwikkelingen waar ze een hand in hadden. Ik verzamelde al oorlogsspullen toen ik nog op school zat, met uiteindelijk een verzameling die wel 18.000 euro waard was. Delen daarvan heeft de politie in beslag genomen toen ze hier binnenvielen. Ik weet ook niet of dat deel van mijn fascinatie zo fout was. Je hoeft geen overtuigd nazi te zijn om die bunkercomplexen uit de Tweede Wereldoorlog boeiend te vinden, of geïntrigeerd te zijn door de mysteries uit die tijd die nog altijd niet opgelost zijn.”

Geert wil niet enkel van zijn tattoos af, maar ook van al zijn spullen die hij van kindsbeen verzamelde. © Mine Dalemans

Gecamoufleerde Hitler

Maar het bleef lang niet bij gezonde interesse in de Tweede Wereldoorlog, moet ook Geert toegeven. ,,Die tattoos, hé. (zucht) Tja, jong en onbezonnen, zeker? Ik ben van nature ook nogal impulsief. Maar dat ze weg moeten, dat is geen impulsieve beslissing. Die van Adolf Hitler op mijn onderarm heb ik al uit laten vlakken, en laten camoufleren door andere tattoos. De rest volgt, maar goedkoop is dat niet. En ik moet eerst financieel wat op kracht komen.”

De moed om ook op andere vlakken weer op kracht te komen, heeft Geert intussen gevonden. ,,Dankzij mijn vriendin”, knikt hij. ,,En dankzij Rachid, mijn voormalige ploegbaas in de fruitsector - als mijn enkelband op 8 januari af mag, ga ik weer werk zoeken. Rachid is me onlangs thuis komen bezoeken. Daar zat ik dan, met mijn enkelband en tatoeages. En dan komt uitgerekend mijn Marokkaanse oud-ploegbaas me bezoeken. Zoiets zet een mens aan het denken, hé. Ik weet dat ik over de schreef ben gegaan, maar ik wil nu een nieuw leven opbouwen. En daar mag in 2020 graag een kindje bij komen.”

‘Verpakking is slechts verpakking’

Geert een bezoek brengen, was voor Rachid Bouyachfar opvallend genoeg vanzelfsprekend. ,,Geert is een fijn mens”, klinkt het onomwonden. ,,Ik weet natuurlijk dat hij vol nazi-tattoos zit. Maar ik kijk niet naar de verpakking, ik kijk naar de mens. Verkeerde vrienden en een moeilijk verleden leiden vaak tot domme beslissingen. Maar Geert is een nieuwe weg ingeslagen, en daar ben ik blij om.”

© Mine Dalemans

© Mine Dalemans

© Mine Dalemans

© Mine Dalemans

https://www.ad.nl/buitenland/geert-4...pend~a14cfa18/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

ⴰⴽⵟⴻⵟعصفورOiseau Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614772

Standaard Re: Geert (43) verwijdert nazi-tattoos: ‘Vriendelijke Marokkaan heeft mijn ogen geopend

Er zit meer menselijkheid in de Marokkaan dan velen lief is.

Voor de Marokkaan staat de mens centraal ( gastvrijheid om wat te noemen is niet bij de Marokkanen in hun opvoeding niet geforceerd of gekoppeld aan "voor wat hoort wat".

De Marokkaan heeft altijd open gestaan voor anderen omdat hij de menselijk maat blijft zien ondanks alle ruis.

Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      6

Standaard Re: Geert (43) verwijdert nazi-tattoos: ‘Vriendelijke Marokkaan heeft mijn ogen geopend

Er moeten meer volgen

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011793

In dit geval zou ik het willen koppelen aan je topic over wat je een mens maakt:

https://www.maroc.nl/forums/wie-schr...aakt-mens.html

Daarin antwoordde ik:

Inlevingsvermogen. (Empathisch vermogen). Je kunnen verplaatsen in een andere mens.

Dit vind ik voorbeeld van de kracht van empathisch vermogen van de mens. De Marokkaan ziet een gevangen binnenkomen die tot een minderheid in die gevangenis behoort. Door het empathisch vermogen van de Marokkaan, die al ervaring heeft met minderheid zijn, kan hij zich in de nazi aanhanger inleven hoe het is om als afwijkende minderheid binnen een meerderheid te komen.

Daar de ervaring van de nazi figuur van meerderheid naar minderheid en de behandeling van de Marokkaan als meerderheid, word het empathisch vermogen van de nazi figuur geactiveerd. Die kan zich nu beter in het leven van de Marokkaan als minderheid inleven.

Dat verandert zijn kijk op de samenleving en daardoor ook zijn leven.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011793

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IQVanEenGarnaal Bekijk Berichten
      Er moeten meer volgen

Neonazi verwijdert swastika-tatoeage na vriendschap met donkere vrouw

Hij was een neonazi in hart en nieren. Op zijn rug prijkte de tekst ‘White Pride’, op zijn borstkas een grote swastika. Maar onlangs liet Michael Kent (45) uit Colorado zijn tatoeages bedekken. Een zwarte vrouw, zijn reclasseringsambtenaar, slaagde erin zijn visie op de wereld compleet te veranderen.

HLN/Barbara de Jong 27 sep. 2017 Laatste update: 21:36

Michael Kent stapt wat onwennig de tattooshop in Colorado Springs binnen. Als hij gaat liggen in de stoel, weet hij dat het serieus pijn gaat doen. ,,Maar dit is het waard.” Michael laat de grote swastika op zijn borst bedekken die hij meer dan 20 jaar lang met trots droeg.

De voormalige neonazi maakte deel uit van een skinheadgroep, een heel gewelddadig gezelschap. Maar zijn blik op de wereld veranderde toen zijn strafrechtelijke dossiers werden overgedragen aan reclasseringsambtenaar Tiffany Whittier. Zij moest Michael helpen op het rechte pad te blijven.

Tiffany bewondert Michaels getatoeëerde torso waarop geen swastika meer te zien is. © ABC

In plaats van hem te veroordelen probeerde zij in hem te geloven. ,,Ik wilde een positief persoon zijn in Michaels leven.'' Tiffany liet hem voorbij huidskleur kijken en raadde hem aan de Duitse oorlogsvlag uit zijn huis te halen ,,Ze zei: 'je moet die shit weghalen en meer positieve dingen ophangen''', blikt Michael geëmotioneerd terug bij ABC News. ,,Ze vond dat ik ook lachende gezichtjes kon ophangen. Dan zou ik wakker worden met iets positiefs.'' Michael raakte steeds meer onder de indruk van Tiffany en hun band verstevigde steeds meer.

Momenteel werkt de veertiger op een kippenboerderij. Al zijn collega’s zijn Hispanics. ,,Vroeger zou ik nooit voor of met iemand werken die niet blank is”, zegt Kent. ,,Nu hebben we bedrijfsfeestjes of we doen quinceañeras (groot feest als een meisje 15 jaar oud wordt) en barbecuefeestjes, en dan ben ik de enige witte kerel daar!”

Michael brengt de Hitlergroet. Hij maakte deel uit van een gewelddadige skinheadgroep. © abc

De swastika op zijn borst heeft hij inmiddels laten verwijderen. Zo trots als een pauw toont hij het resultaat aan Tiffany. ,,Zij gaf mij de kracht en moed om te doen wat ik nu doe en mijn leven te veranderen. Want ik weet, als zij kan geloven in het goede van mensen... Dan kan ik dat ook.”

Reclasseringsambtenaar Tiffany krijgt een dikke knuffel van Michael. Dankzij haar is Michael uit de extreemrechtse kringen gestapt. © ABC

https://www.ad.nl/buitenland/neonazi...rouw~a589b581/

Banned
      Ingeschreven
      Nov 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Belgian X History.

cactus cripticus HaasHaas's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2349534

nazisme is ook een soort van sociale isolatie. als ze eenmaal uit hun vertrouwde wereldje stappen gaat er een wereld open. maar dat hebben de leiders niet zo graag. zij moeten bepalen wie wel en wie niet anders raakt de haat verwaterd. pvv'ers zijn eigenlijk precies zo. als je met die gasten in gesprek raakt merk je vrij direct dat ze zwaar onder de hersenspoeling leiden. greetje wilders wil dat ze zo min mogelijk contact krijgen met andersdenkenden. anders is ie zijn verdienmodel en ook zijn zachte zetel gauw kwijt in drek haag.

Very Important Prikker Samir75017's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199463

So when is he converting to Islam ? :-)

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten