Donorregister gaat per Januari in.. Dit is mijn keuze (foto) - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/4 EersteEerste 123 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 11 tot 20 van de 34

Onderwerp: Donorregister gaat per Januari in.. Dit is mijn keuze (foto)

Banned
      Ingeschreven
      May 2011
      Leeftijd
      41
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard Re: Donorregister gaat per Januari in.. Dit is mijn keuze (foto)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Artikel1 Bekijk Berichten
      Ik ben overtuigd.

Als ik een leven kan redden ga ik tekenen voor JA.
      Welke organen? Lever niet bruikbaar vanwege je drank gebruik. Longen en hart niet bruikbaar roken.
      Blijft weinig over.

Banned
      Ingeschreven
      Nov 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandertje Bekijk Berichten
      Welke organen? Lever niet bruikbaar vanwege je drank gebruik. Longen en hart niet bruikbaar roken.
      Blijft weinig over.
      God jij reageert met de dag dommer.

Laat ik maar weer eens de verstandige zijn en jou weer wat bijspijkeren.

Het menselijke lichaam bestaat uit 11 organenstelsels en jij komt niet verder dan het hart,longen en lever.

Ik drink geen sterke drank. Ik drink ook niet elke dag. Ik sport 4 keer per week.

Ik durf te wedden dat je het geen ronde uithangt met mij in de ring. Ondanks je lengte. En ik denk ook niet dat je geen 6 km in 13 minuten rent. Dat doe ik namelijk om de 2 dagen naast het sporten.

En last but not least,ik stel mijn organen beschikbaar en als ik daarmee een leven kan redden waarom niet? Ze mogen kijken wat ze nodig hebben en als ik maar één leven kan redden met één van mijn gezonde organen ben ik al blij.

Maar nu je toch reageert kan je ook gelijk reageren in topic nummer 48 49 en 50 waarin jij jezelf klem lult?

Je staat al op 50 topics dit jaar wat betekent dat jij iedere maand in 4 topics wordt klem gelult.

Ik zou in ieder geval niet je hersenen gaan doneren als ik jou was.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Very Important Prikker Samir75017's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199463

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Artikel1 Bekijk Berichten
      Thank you,Samir.
      My father needed a transplant in 2017. He was going to die because he needed an «*organ*» (bone marrow) that only people from the same ethnicity can donate to each other. There wasn’t any available. Ex : no match between a North African patient and a European donor. Or vice versa.

When things like that happen to your family, you look at organ donation from a different angle.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Very Important Prikker Samir75017's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199463

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandertje Bekijk Berichten
      Blijft weinig over.
      Arrogant asshole.

F O R U M T R O L L
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Samir75017 Bekijk Berichten
      only people from the same ethnicity can donate to each other. There wasnt any available.
      Zie je wel.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes Gepost via m.maroc.nl   

F O R U M T R O L L
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ballandalus Bekijk Berichten
      Waarom weer dat belerende toontje.

Je had ook kunnen vrágen of hij dan ook geen organen wil ontvangen. Always jumping to a conclusion.
      Jaja. Vooroordelen zijn een dingetje he. always jumping to a conclusion
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes Gepost via m.maroc.nl   

F O R U M T R O L L
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SportFreak Bekijk Berichten
      Alles wat je geeft aan de overheid of goede doelen daar gaan ze er niks mee doen..ze gaan alleen fraude er mee plegen
      Dat wantrouwen van jou is niets anders dan vijandig denken. Jij kunt je niet voorstellen dat goedheid bestaat. Alles wantrouwen en dan klagen over vooroordelen...

losbandige extremist Joesoef's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2001
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      173255

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Alles wantrouwen en dan klagen over vooroordelen...
      Jij hebt ook last van vooroordelen. Dubbelop zelfs.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 2 Likes, 0 Dislikes

F O R U M T R O L L
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joesoef Bekijk Berichten
      Jij hebt ook last van vooroordelen. Dubbelop zelfs.
      Dat heb ik zeker. Ik heb vooroordelen.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011793

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Dat wantrouwen van jou is niets anders dan vijandig denken. Jij kunt je niet voorstellen dat goedheid bestaat. Alles wantrouwen en dan klagen over vooroordelen...
      Zie:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten

Foto: ANP

do 08 mei 2014, 12:18

Organen zonder toestemming achtergehouden

Zo'n 36 procent van de ziekenhuizen informeert nabestaanden van overleden patiënten niet of onvoldoende schriftelijk over het uitnemen en bewaren van organen van hun naaste.

Foto: Zembla

Dat meldt Zembla op basis van eigen onderzoek. Families begraven of cremeren daardoor hun nabestaanden zonder hart of hersenen zonder dat ze dat weten.

Volgens Zembla worden in Nederland jaarlijks 4000 medische obducties uitgevoerd, dat is onderzoek in het lichaam om de doodsoorzaak vast te stellen.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft in 2001 geconcludeerd dat het in Nederland 'staande praktijk' blijkt om na een obductie organen en delen van organen te bewaren en niet tegelijk met het stoffelijk overschot te bewaren.

De behandelend artsen zijn zelf verantwoordelijk voor het informeren van patiënten over obductie, aldus het televisieprogramma.

Organen zonder toestemming achtergehouden | Gezondheid | Telegraaf.nl

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Ongewild donorschap ligt voor kwetsbare groepen op de loer

23 november 2019

Ik kan geen mandarijn meer eten zonder aan Pia Dijkstra te denken. Op onze fruitschaal ligt sinds eind oktober de folder over het nieuwe donorregister – ongelezen. Nu sta ik al twintig jaar geregistreerd als *donor, dus echt schuldig voel ik me niet, maar ik vermoed dat Dijkstra toch graag zou willen dat ik de folder opensla.

Of in ieder geval dat ze aan dit soort fruitschaallaksheid dacht toen ze de nieuwe donorwet opstelde. Die wet moet zorgen voor meer *donororganen. Extra organen redden levens: vorig jaar overleden er 114 mensen terwijl ze wachtten op een donororgaan. Voortaan moet je zelf laten weten dat je geen donor wilt zijn. Dat kan in een paar minuten online, en wie die moeite niet neemt, heeft blijkbaar geen grote problemen met orgaandonatie en krijgt vanaf juli 2020 ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’ achter haar naam.

De medische wetenschap *gebruikt lichamen van overleden mensen. Voor behandelingen als orgaantransplantatie, maar ook voor onderwijs en onderzoek. Dat *gebeurt al eeuwen, en al net zo lang zijn er tekorten.

Grafrovers en armoedzaaiers

Begin negentiende eeuw hadden Britse anatomiedocenten meer *lichamen nodig dan ze legaal konden krijgen. Studenten zelf laten snijden was de nieuwe norm, maar dat *vereiste veel lijken. Mannen met een niet al te strikte moraal roken handel, en trokken ‘s nachts langs de kerkhoven, waar ze de lichamen zo vers mogelijk uit de grond *haalden om ze aan anatomen te *verkopen.

Een nieuwe wet, de Anatomy Act (1832), moest de grafroof stoppen. Net als onze donorwet bevatte de Anatomy Act een geen-bezwaarprincipe. Voortaan mochten mensen die stierven in instellingen als ziekenhuizen of armenhuizen worden *ontleed door anatomen, tenzij de *nabestaanden daar bezwaar tegen maakten.

Op papier leek het alsof alleen niet-opgeëiste lichamen, dus mensen zonder nabestaanden, werden gebruikt als onderwijsmateriaal. Maar historica Ruth Richardson heeft laten zien dat er in praktijk op grote schaal lichamen werden ontleed van mensen wier familie dat niet wilde.

Nabestaanden moesten het *lichaam binnen 48 uur opeisen om ontleding te voorkomen. Dat klinkt redelijk, maar het was voor veel *arme mensen een onmogelijke opgave. Zij konden niet bij elke dierbare aan het ziekbed waken – zorgverlof was nog ver weg – en waren afhankelijk van een tijdig overlijdensbericht. Dat kwam per post, want telefoons waren er niet, en ziekenhuizen *deden die brieven niet altijd even snel op de bus. Na ontvangst moesten de familieleden nog op tijd in het ziekenhuis zien te komen – waarbij het niet veel uitmaakte dat er nog geen taxi’s of treinen waren, want die hadden ze toch niet kunnen *betalen.

Ook onze samenleving heeft kwetsbare groepen

De Anatomy Act ontnam de *allerarmste Britten de zeggenschap over hun lichaam. Sommige parlementsleden en artsen vonden dat niet meer dan rechtvaardig: zo *konden armen hun schuld aan de *samenleving terugbetalen.

Zo’n houding is voor ons ondenkbaar. Dijkstra’s wet bevat dan ook de *nodige waarborgen tegen ongewild donorschap. De nabestaanden kunnen bijvoorbeeld alsnog bezwaar *maken.

Maar toch. Ook onze samen*leving heeft kwetsbare groepen: de bijna veertigduizend daklozen, de bijna twee miljoen laaggeletterden, de bijna anderhalf miljoen huishoudens met problematische schulden. Zij krijgen de folders en brieven over de donorwet niet, kunnen ze niet *lezen, of komen daar niet toe, omdat ze al hun energie nodig hebben voor het halen van het einde van de maand.

Ook hun organen zijn beschikbaar voor transplantatie. In theorie alleen als ze dat willen, want als ze dat niet willen, kunnen ze bij leven bezwaar maken. Net zoals de *negentiende-eeuwse arme Britten in *theorie binnen 48 uur het *lichaam van een dierbare konden *opeisen.

Ik hoop dat theorie en praktijk in het Nederland van nu dichter bij *elkaar liggen dan in het Groot-*Brittannië van tweehonderd jaar *geleden. Maar gerust ben ik er niet op.

https://www.trouw.nl/wetenschap/onge...loer~b1283fb1/

https://www.maroc.nl/forums/wie-schr...patienten.html
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten