Heb je een idee over ADD of ADHD?
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Heb je een idee over ADD of ADHD?

Belangrijke vraag ADDenADHD's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2020
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard Heb je een idee over ADD of ADHD?

Hi, ik val maar even binnen!

Alles goed?!

Mijn naam is Karin Windt. Ik heb al een tijdje (ruim 17 jaar) een website over ADD (concentratieproblemen, motivatieproblemen, alles uitstellen naar morgen, snel verveeld raken, gevoelig voor verslaving enz.) Over dit alles heb ik inmiddels ook een paar succesvolle boeken geschreven, in 2006 een Stichting opgericht (per 01 januari mee gestopt) en veel presentaties gegeven aan kinderen, tieners, volwassenen, hulpverleners en artsen.

Sinds een paar jaar woon ik in een omgeving waar heel veel Turkse en Marokkaanse mensen wonen. Ik heb met iedereen ook een erg goed contact en zou ze allemaal vrienden willen noemen. Gesprekken over cultuurverschillen, alle verhalen over Marokko, Turkije, onderwerpen van de dag, familie, trieste dagen, mooie dagen, geloof, debat, lekkere hapjes testen en elkaar helpen waar nodig. Het is voor mij allemaal niet zo nieuw meer. Ik merk ook dat veel mensen open en geïnteresseerd zijn in wat ik allemaal doe op het gebied van ADD en ADHD. "Ik denk dat ik het ook heb", hoor ik vaak als je het er even met iemand over hebt. Maar dat is meestal toch in een 1 op 1 situatie. Ik heb nooit erg het idee gehad dat een concentratieprobleem iets onbespreekbaars is of zo.

Rond de feestdagen werd ik er op meerdere plaatsen bewust van gemaakt dat mijn website nog niet erg "multiculti" was. Opnieuw wat verbazing bij mij ...dat is toch logisch, dacht ik. Op dat moment was ik net mijn website helemaal aan het vernieuwen. Na wat piekeren over "hoe dan?" toch maar vast het begin van een mooi nieuw deel proberen te maken onder het kopje "multiculti". Ik vind het altijd leuk om een beetje "gedachten te sparren" met andere mensen als het om een nieuw idee gaat, maar toen merkte ik ineens dat iedereen om me heen over dit onderwerp toch erg stil sloeg. Is het schaamte? nee ik denk het niet. Een taboe? Ergens wel, maar niet op persoonlijk niveau. Wordt er binnen de gemeenschap met elkaar over gesproken? nee eigenlijk niet. Ook mensen die het wat jammer vinden dat ze er nooit eerder van hadden gehoord. Ik kreeg wel steeds enthousiast te horen: "dan moet je het in het Arabisch doen!" Er is dus toch nog een duidelijk behoefte aan informatie in eigen taal.

Ik begon met foto's te maken voor deze pagina en kreeg zelfs speciaal voor mij gemaakte broden van de buurman om plaatjes van te maken voor de nieuwe site. Steeds als ik iemand om een beetje hulp vroeg of van gedachte probeerde te wisselen werden mensen zo enthousiast, maar dan komt na een paar dagen toch een wat verlegen reactie: "het ligt een beetje moeilijk Karin". Nou hoopte ik aanvankelijk op stemopnames, anoniem of niet, maar toen kreeg ik pas door dat dit al een paar stappen te ver vooruit was gehoopt... Ik wil niemand in verlegenheid brengen dus vandaar dat ik het nu via maroc.nl even buiten mijn eigen omgeving zoek.

Ik ben ook iemand van bronvermelding dus ik ben op zoek gegaan naar wetenschappelijk onderzoek over ADD en ADHD in Marokko en Turkije. Eigenlijk ben ik me rotgeschrokken. Er is vrijwel niets. In Turkije wel wat meer. Ik vraag me ook af in welke mate de aanpak anders moet zijn, omdat er toch best wel grote culturele verschillen zijn. Ik denk dan aan een Marokkaanse mevrouw waar ik spontaan en onverwacht een leuk gesprek mee had in een winkel en ze vroeg me terecht als eerste “ja maar waarom specifiek voor moslims”. Het antwoord schuilt denk ik precies in die vraag, maar de eerste reactie is vanzelfsprekend argwanend en aftastend, of ik het geloof niet wil aanvallen of zo. Ik weet nog niet goed hoe ik dit kan voorkomen? Na een praatje stonden we heel lang druk te kletsen over ADD.

Verder heb ik nog wat onderzoek gedaan. Op Moroccoworldnews staat: “The Ministry of Health issued a shocking report that 50% of Moroccans suffer from mental or psychological disorders.
      Morocco, in 2017, had only 197 psychiatrists for a population of over 35.28 million.
      According to Hassan Kisra, the most common cases he treats at the mental health hospital are children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), schizophrenia, bipolar disorder, depression, anxiety, and phobias".

Er is schokkend weinig onderzoek gedaan naar ADD en ADHD in Islamitische landen. Het is letterlijk op 1 hand te tellen. Het is ook bekend dat weinig moslims in Nederland hulp zoeken wanneer het gaat om ADD of ADHD. De groep is door mij en anderen veel te lang over het hoofd gezien.

Ik zit nog te piekeren hoe ik dit onderwerp beter op de kaart kan zetten voor Nederlandse moslims, marokkaanse mensen, arabisch sprekende mensen, turkse mensen enz. Kort samengevat? Heb je een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? ADHD is schijnbaar al zo ontzettend onbekend, laat staan ADD…
      Wie, of welke organisatie raden jullie mij aan om te benaderen? De Raad van Marokkaanse Moskeeën heb ik al geschreven. Tot op heden geen reactie. Waar maak ik Marokkaanse mensen met ADD of ADHD blij mee? Wat is jullie reactie op deze tekst? Wat denk je als eerste als het om ADD of ADHD gaat? Hoe komt het dat moslims geen hulp of informatie zoeken? Is het een schaamte, of toch niet? Ik hoop deze tekst met een paar leuke reacties op mijn website te kunnen plaatsen.

Bedankt voor het lezen van dit laaaaaaaaaaaange verhaal!

Groetjes Karin,
      www.Levente.nl

Speak Your Mind plz! mrz's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      48988

Standaard Re: Heb je een idee over ADD of ADHD?

Ik ga echt niet discrimineren, maar de grens tussen borderline en adhd heeft misschien ook iets te maken met te weinig duidelijkheid geschept door anderen? Ik hoorde laatst iemand zeggen, correct me if I'm wrong, dat Marrokaanse kinderen op straat geschopt worden en daar waar in Marokko iedereen op straat leeft (?) en dus sociale controle is en op de vingers getikt hiero in Nederland houdt niemand je tegen. Sterker nog. De "witte" nederlander zou trots op zijn kind zijn als hij of zij ipv achter de ipad voetbalt op straat ofzo! Om het enigszins genuanceerd te houden dus.
      My Daily Peace of Music:
      http://www.soundcloud.com/hugo32

Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1

Beste Karin,

Je hebt wel een forum uitgekozen hoor; het is hier niet zo druk.

Wellicht dat er tzt wel wat reacties binnendruppelen, maar ondertussen raad ik je aan - als je dat al niet hebt gedaan - om eens te kijken op bijvoorbeeld de Facebook groep 'Marokkanen Bijeen'.

Overigens waardeer ik het dat je niet meteen met de deur in huis valt, maar je eerst voorstelt en uitlegt wat je doet. Op 'Marokkanen Bijeen' zou ik het vooral heel kort en bondig houden, val daar dus wél met de deur in huis. Het is een soort kippenhok, de meesten zijn van het 'eerst schreeuwen, dan denken', maar gezien de wet van de grote aantallen is de kans dat je daar wat inhoudelijke reacties krijgt veel groter dan hier.

Persoonlijk heb ik mijn reserves bij al die labeltjes, zeker als ze op kinderen worden geplakt. Het is, denk ik, wel zo dat in onze cultuur eerder in termen van bezetenheid wordt gedacht dan in psychologische termen. Dat geldt voor heel veel échte stoornissen en dat vind ik als Marokkaanse moslim een beetje jammer.

Ik roep al jaren dat er een manier moet zijn om de Westerse psychologie te combineren met het geloof, een soort imaampsycholoog zeg maar. Hoe dan ook, daar waar bij "ons" te weinig wordt gedaan met de goede kanten van psychologie en psychiatrie (dat verandert wel heel langzaam), daar worden mensen in het Westen veel te snel voorzien van een label.

Verder ben ik er van overtuigd dat er in de Nederlandse psychiatrie een grote inhaalslag te maken is wat betreft cultuurverschillen. Maar ja, wat wil je, met de Amerikaanse DSM als psychiater Bijbel.

Maar je vraag ging over ADHD. Misschien reageer ik later nog een keer. Succes verder.

En o ja, dit is mijn mening. Ik praat eigenlijk niet graag in termen van groepen.

Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1

En waar ik 'Marokkanen Bijeen' schreef, bedoelde ik de Facebook groep 'multiculturele.bijeen'. Hier vind je nóg veel meer gekakel. En serieuze mensen.

Probeer ze allebei eens zou ik zeggen.

Ingeschreven
      Jan 2020
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrz Bekijk Berichten
      Ik ga echt niet discrimineren, maar de grens tussen borderline en adhd heeft misschien ook iets te maken met te weinig duidelijkheid geschept door anderen? Ik hoorde laatst iemand zeggen, correct me if I'm wrong, dat Marrokaanse kinderen op straat geschopt worden en daar waar in Marokko iedereen op straat leeft (?) en dus sociale controle is en op de vingers getikt hiero in Nederland houdt niemand je tegen. Sterker nog. De "witte" nederlander zou trots op zijn kind zijn als hij of zij ipv achter de ipad voetbalt op straat ofzo! Om het enigszins genuanceerd te houden dus.
      Hi mrz, De ADHD/Borderline opmerking bij deze meegenomen. In het andere deel stel je best wijs de vraag hardop of ADHD met opvoeding te maken heeft. Dat is niet zo. Het is voor veel moeders (en denk maar aan de leraar op school) soms best moeilijk te beheersen. Een kind dat daadwerkelijk ADHD heeft en dus niet te gemakshalve de diagnose krijgt, heeft er zelf ook heel erg veel last van om steeds maar opnieuw straf (misschien wel slaag in de Marokkaanse cultuur nog wat meer) te moeten krijgen voor iets waar het kind niets aan kan doen, het geeft het zelfvertrouwen ook nog eens een enorme opdonder. Zeker wanneer het om het impulsieve type ADHD gaat kan het gedrag behoorlijk buitensporig zijn. Het wordt juist een probleem wanneer ouders (ook een model-ouder) zich uit schaamte, of uit angst dat het aan hun opvoedingstechnieken ligt, geen hulp of informatie opzoeken. Je noemt zeer zeker een heel belangrijk punt.

Ingeschreven
      Jan 2020
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeGlijdendeRechter Bekijk Berichten
      Beste Karin,

Je hebt wel een forum uitgekozen hoor; het is hier niet zo druk.

Wellicht dat er tzt wel wat reacties binnendruppelen, maar ondertussen raad ik je aan - als je dat al niet hebt gedaan - om eens te kijken op bijvoorbeeld de Facebook groep 'Marokkanen Bijeen'.

Overigens waardeer ik het dat je niet meteen met de deur in huis valt, maar je eerst voorstelt en uitlegt wat je doet. Op 'Marokkanen Bijeen' zou ik het vooral heel kort en bondig houden, val daar dus wél met de deur in huis. Het is een soort kippenhok, de meesten zijn van het 'eerst schreeuwen, dan denken', maar gezien de wet van de grote aantallen is de kans dat je daar wat inhoudelijke reacties krijgt veel groter dan hier.

Persoonlijk heb ik mijn reserves bij al die labeltjes, zeker als ze op kinderen worden geplakt. Het is, denk ik, wel zo dat in onze cultuur eerder in termen van bezetenheid wordt gedacht dan in psychologische termen. Dat geldt voor heel veel échte stoornissen en dat vind ik als Marokkaanse moslim een beetje jammer.

Ik roep al jaren dat er een manier moet zijn om de Westerse psychologie te combineren met het geloof, een soort imaampsycholoog zeg maar. Hoe dan ook, daar waar bij "ons" te weinig wordt gedaan met de goede kanten van psychologie en psychiatrie (dat verandert wel heel langzaam), daar worden mensen in het Westen veel te snel voorzien van een label.

Verder ben ik er van overtuigd dat er in de Nederlandse psychiatrie een grote inhaalslag te maken is wat betreft cultuurverschillen. Maar ja, wat wil je, met de Amerikaanse DSM als psychiater Bijbel.

Maar je vraag ging over ADHD. Misschien reageer ik later nog een keer. Succes verder.

En o ja, dit is mijn mening. Ik praat eigenlijk niet graag in termen van groepen.
      Beste mijnheer de schaatsende rechter,
      Noted! kort en bondig.. gaat me nooooooooit lukken.... Bedankt ook voor de tips waarheen te gaan. Ik moet dus moed gaan verzamelen begrijp ik haha. Ik vind je reactie verder goud waard. Zeker als je er even over nadenkt dat er nu nog helemaal niets is, echt niets! Ik had niet verwacht dat het woord bezetenheid al zo snel zou vallen. Is dat nou gewoon een slechte vertaling bij gebrek aan betere Nederlandse bewoording? vraag ik me wel af. Misschien anno 2020 ook wat meer een spreekwoordelijke manier geworden om een probleem, dmv een lach met kiespijn, snel af te doen? Nou ja, ik zal zeker verder trekken in mijn zoektocht en mensen via mijn site ook naar deze plek verwijzen. Ik begrijp ook dat je de psychologie automatisch wegstopt onder het kopje wetenschap (terecht) en je brengt dus ook al gelijk naar voren dat de combinatie religie en wetenschap een probleem vormt. Ik denk dat dit in alle religies met uitzondering van boeddhisme nog wel wat het geval is. Bij "jullie" misschien nog wat meer. Zelf had ik er al niet aan gedacht dat iemand die draai zou maken wanneer het om ADD gaat. Ook erg behulpzame opmerking dus. Ik probeerde juist van het onderwerp religie weg te blijven. Ik hoop dat dit nog wel gaat lukken in de praktijk Maar als het echt moet, dan zal ik vast wel met een paar goede koranteksten op de proppen kunnen komen.

Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1

Hoi Karin, allereerst: anders dan de psychiatrie, schaar ik de psychologie niet onder wetenschap. Sterker nog, ik noem pyschologen vaak gekscherend de debiele neefjes van de psychiater. De meeste pyschologen die ik heb meegemaakt zouden verboden moeten worden om in de DSM te kijken; raken ze te opgewonden van. Een goede psycholoog kan goed luisteren, zonder meteen in zijn/haar hoofd de DSM-classificaties af te gaan om je in een hokje te stoppen. Ik had het over de goede kanten van de psychologie. Ten tweede: wetenschap vs religie hoeft m.i. niet het probleem te zijn. Je zou het niet zeggen, maar in de Islaam wordt wetenschap juist aangemoedigd. Helaas is het, vooral door onwetendheid, dat veel mensen de makkelijkste theorie (bezetenheid) volgen. Dat mag en kan dus wel veranderen. Overigens heb ik het dan over veel andere psychiatrische kwalen als depressie, bipolaire stoornis, schizofrenie etc. en niet over ADHD. Ik zal je een voorbeeld geven. Jaren geleden was een verre nicht van me onderwerp van gesprek in de familie. Ze was rond de dertig, niet getrouwd (een echt carrierevrouwtje), en ze was de laatste tijd opens heel erg stil en trok zich erg terug. Ze had geen zin in mensen. Vrijwel iedereen was het erover eens: iemand had s7or (een soort van voodoo) bij haar gedaan. Vrijwel niemand nam het woord depressie - want daar was ze in beland, was ik overtuigd - in de mond. Ze bleek, zo kwam ik via eerste hand te weten, inderdaad in een heftige depressieve episode te verkeren. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iemand die link, bezetenheid, mbt ADHD heb horen leggen in mijn (islamitische) omgeving. Wel merk ik veel scepsis als een druk kind thuiskomt met de label ADHD. Maar goed, of dat met "ons" geloof te maken heeft? Diezelfde scepsis merk ik ook bij een hoop niet-mosilms. Sowieso ben ik geinteresseerd in alles over de pychologie/psychiatrie en "onze" cultuur, dus mocht je ergens iets tegenkomen of tot nieuwe inzichten bent gekomen, dan lees ik dat graag. Hier of op je website. Mijn naam is De Glijdende Rechter trouwens.

Could B Prikker NLmoslima's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2001
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

Jaren geleden was een verre nicht van me onderwerp van gesprek in de familie. Ze was rond de dertig, niet getrouwd (een echt carrierevrouwtje), en ze was de laatste tijd opens heel erg stil en trok zich erg terug. Ze had geen zin in mensen. Vrijwel iedereen was het erover eens: iemand had s7or (een soort van voodoo) bij haar gedaan. Vrijwel niemand nam het woord depressie - want daar was ze in beland, was ik overtuigd - in de mond. Ze bleek, zo kwam ik via eerste hand te weten, inderdaad in een heftige depressieve episode te verkeren.
      Depressie kan een gevolg zijn van sihr, dus als ze in een depressie is beland, sluit dat niet automatisch s7hor uit.
      Ik kom net kijken

Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1

Kreeg net een PM van Karin. Ze had moeilijkheden met inloggen, ofzo. En ze had nog een aantal vragen.
      ----------------------------

Het lukt me met geen mogelijkheid meer om in te loggen, ik moet steeds een nieuw wachtwoord aanmaken. Beheer een bericht gestuurd, maar ik geef het voor vandaag maar even op. Ik had dit gesprek op het forum nog graag even willen voortzetten, zeker gezien de laatste reactie van die mevrouw. Ik had graag nog even willen vragen wat doorgaans dan de meeste gebruikelijke personen of organisaties zijn waar mensen in Marokko dan hulp zoeken bij medische dingetjes en wat dan de behandelmethoden zijn. En of het in de grote steden anders is. En hoe dit alles zich vertaald naar mensen in Nederland. Maar je weet mijn website te vinden en ik heb ontzettend veel gehad aan je berichten. Dit soort vragen kan ik hopelijk wel met wat meer succes op Facebook stellen. Het uitblijven van response op plekken waar zo ontzettend veel mensen tegelijk online zijn is op zich zelf ook al een belangrijk gegeven denk ik. Jammer maar ik ga er zeker hoe dan ook verder mee. Al moet ik alle Marokkaanse deuren in mijn wijk aflopen :-) Met je berichten heb ik een belangrijke basis om op verder te bouwen!

Karin

Antwoord met CitaatReageer op privéberichtStuur bericht doorDoorsturen
      Snelle Reactie

Could B Prikker NLmoslima's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2001
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

Kreeg net een PM van Karin. Ze had moeilijkheden met inloggen, ofzo. En ze had nog een aantal vragen.
      ----------------------------

Het lukt me met geen mogelijkheid meer om in te loggen, ik moet steeds een nieuw wachtwoord aanmaken. Beheer een bericht gestuurd, maar ik geef het voor vandaag maar even op.
      Ik heb datzelfde probleem. Ga even op de meldknop drukken. Ik zit er nu zelf na meerdere hopeloze pogingen via een VPN in. Ik dacht eigenlijk dat mijn IP is geblokkeerd, maar nu jij/Karin hetzelfde hebt, is er wellicht wat anders aan de hand.
      Ik kom net kijken

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten