Marechaussee aangeklaagd om etnisch profileren
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Marechaussee aangeklaagd om etnisch profileren

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      9

Standaard Marechaussee aangeklaagd om etnisch profileren

De marechaussee discrimineert niet-witte mensen bij controles op vliegvelden en aan de grens, stellen vier organisaties en twee burgers. Daarom stappen zij gezamenlijk naar de rechter. Onder de klagers zijn Amnesty International, Controle Alt Delete, antidiscriminatiebureau Radar en het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten.

De aanklagers zeggen dat de Koninklijke Marechaussee etnisch profileert door mensen met een niet-witte huidskleur structureel uit de rijen te halen en ze te onderwerpen aan extra controles. De aanklacht, een bodemprocedure, is ingediend om erkenning af te dwingen en aan discriminatie een einde te maken.

Een van de klagende burgers is Mpanzu Bamenga, oud-gemeenteraadslid in Eindhoven. In 2018 werd hij uit de menigte gehaald in de aankomsthal van Eindhoven Airport. Hij was net in Italië geweest voor een congres over vrijheid. Omdat zijn vlucht arriveerde vanuit een Schengenland, hoefden passagiers hun paspoort niet te laten zien. ‘Ik dacht eerst: misschien is er iets gebeurd toen ik in de lucht was, je weet maar nooit, misschien lijk ik op iemand die ze zoeken, dus ik werk mee. Ze vroegen ontspannen om mijn paspoort, dat gaf ik. Maar als er echt wat aan de hand was, zouden ze niet zo relaxed zijn geweest. Ik draaide me om, zag de andere passagiers, en iedereen kon doorlopen. Alleen een andere donkere man werd staande gehouden, en een donkere vrouw met kinderen. Heel opmerkelijk.’

Bamenga mocht uiteindelijk doorlopen, maar ging wel in discussie met de marechaussee. ‘Ik kreeg het antwoord dat ze op zoek waren naar asielzoekers en criminelen. Ze bleven erbij: dit is onze bevoegdheid, we voeren de wet uit.’

Het oud-raadslid deelde zijn ervaring op sociale media en kreeg honderden reacties. D66 stelde Kamervragen en Bamenga diende een klacht in, die gegrond werd verklaard. ‘Wat ik me nog goed herinner, was de uitspraak van de marechaussee: we moeten onderscheid maken wie Nederlander is en wie niet. Kun je me uitleggen hoe een Nederlander eruitziet? Dit zijn instructies van niets. Als ze iedereen controleren, is het een ander verhaal. Nu mag iedereen doorlopen, behalve niet-witte mensen.’

Het is vernederend, zegt Bamenga. ‘Ik word staande gehouden. Medepassagiers zien dat. Die denken: goh, er zal wel iets aan de hand zijn, waar rook is, is vuur. Het kan het beeld bevestigen dat mensen misschien hebben, puur vanwege huidskleur. De overheid moet het stigma tegen niet-witte mensen bestrijden, ze zou er niet de mede-aanstichter van moeten zijn.’

Risicoprofielen
      Volgens Jair Schalkwijk van Controle Alt Delete maakt de marechaussee gebruik van algemene risicoprofielen waarin etniciteit een rol speelt. Onder risicofactoren vallen mannen die snel lopen, goed gekleed zijn en die er ‘niet Nederlands’ uitzien. ‘Je vraagt je dan toch af hoe een Nederlander er volgens de marechaussee uitziet', aldus Schalkwijk tegen Trouw.

De organisaties menen dat de marechaussee door het gebruik van risicoprofielen het vertrouwen in de overheid aantast. Door afkomst mee te nemen wordt bovendien bijgedragen aan de stigmatisering van etnische minderheden.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Standaard Re: Marechaussee aangeklaagd om etnisch profileren

De laatste 3 keer viel het mij op dat ik elke keer een extra controle kreeg op Rotterdam Airport. Dan gaan ze mijn handen op restanten van explosieven controleren.

Ik maakte er een opmerkingen over dat het heel opvallend is dat ik elke keer die controle kreeg. Volgens de marechausse was de controle random. De computer zou ze3ma willekeurig mensen uitkiezen. Ik zei als dat zo met de loterij was, ik nu wel de hoofdprijs zou moeten winnen.

Mijn broer die meteen na mij kwam werd er ook uitgepikt.

Nu ik dit lees vertrouw ik niet meer op de computer van de marechaussee.

Over twee weken ga ik naar Marokko. Kijken of ze me weer eruit pikken. Dan dien ik ook meteen een klacht in.

Banned
      Ingeschreven
      Jan 2020
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      De laatste 3 keer viel het mij op dat ik elke keer een extra controle kreeg op Rotterdam Airport. Dan gaan ze mijn handen op restanten van explosieven controleren.

Ik maakte er een opmerkingen over dat het heel opvallend is dat ik elke keer die controle kreeg. Volgens de marechausse was de controle random. De computer zou ze3ma willekeurig mensen uitkiezen. Ik zei als dat zo met de loterij was, ik nu wel de hoofdprijs zou moeten winnen.

Mijn broer die meteen na mij kwam werd er ook uitgepikt.

Nu ik dit lees vertrouw ik niet meer op de computer van de marechaussee.

Over twee weken ga ik naar Marokko. Kijken of ze me weer eruit pikken. Dan dien ik ook meteen een klacht in.
      Echt ziek dat. De grootste terroristen zijn de Nederlanders zelf met bombardementen op onschuldige burgers.

Wat een kutland is dit zeg.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Etnisch Profileren

Burgers willen dat etnisch profileren aan de grens stopt: ‘Oneerlijk en vernederend’

Al enkele jaren woedt er een maatschappelijk debat over etnisch profileren. De personen op deze foto komen niet in het verhaal voor. Beeld Trouw, Robin Utrecht

De marechaussee mag niet meer op basis van etniciteit mensen selecteren voor extra grenscontrole, vindt een aantal stichtingen. Ze stapten dinsdag naar de rechter.

Robin Goudsmit 15 juni 2021, 19:05

‘Oneerlijk en vernederend’: Mpanzu Bamenga heeft geen goed woord over voor de manier waarop hij na een reis in Italië staande is gehouden door de marechaussee. “Alle witte mensen mochten doorlopen. Vanuit mijn ooghoek zag ik dat alle mensen die hun paspoort moesten laten zien ook zwart waren.”

Dat de marechaussee op basis van zijn donkere huidskleur besloot om Bamenga uit de rij te halen, is voor hem overduidelijk. En hij is niet de enige die op basis van een niet-wit uiterlijk nog een keer extra het paspoort moet opendoen bij het oversteken van de grens, stelt een drietal stichtingen, Amnesty International, RADAR en Controle Alt Delete. Zij spanden dinsdag samen met Bamenga en een andere individuele burger een rechtszaak aan om de marechaussee te dwingen om te stoppen met etnisch profileren bij grenscontroles.

Dat de marechaussee bij het opstellen van ‘risicoprofielen’ let op etniciteit en huidskleur, is discriminerend en in strijd met de grondwet en internationale verdragen, stelt de coalitie van burgers voor de rechtbank. Bovendien is etniciteit volgens de coalitie geen doorslaggevende reden om iemand aan een extra controle te onderwerpen.

‘Snellopende, goedgeklede mensen’

In het geval van Mpanzu Bamenga bleek volgens de antidiscriminatie-organisaties dat de marechaussee specifiek op ‘snellopende, goedgeklede mensen van niet-Nederlandse afkomst’ lette. Die eerste twee criteria gaan op voor ‘praktisch alle zakelijke reizigers op een dergelijke vlucht’, stelt de coalitie, en daarom moet Bamenga’s etnische afkomst wel de aanleiding zijn geweest om hem extra te ondervragen.

De staat en de marechaussee houden vol dat ras of huidskleur alleen worden gebruikt naast andere, objectieve factoren. Kenmerken als hoe iemand zich gedraagt bij de grens, of iemand een enkeltje heeft in plaats van een retourticket bepalen óók of iemand in aanmerking komt voor controle. “Het gaat om het complete plaatje”, aldus de marechaussee. Al die factoren, en dus ook iemands etniciteit, zijn essentieel voor het uitvoeren van de taak van de legerafdeling.

De werkwijze van de marechaussee is ook veranderd, draagt de staat aan. Zo wordt er tijdens de opleiding van de militairen aandacht aan de selectie van mensen die worden gecontroleerd. Er is ook een themadag over het onderwerp geweest. Bij de marechaussee is het “een stukje cultuur” om juist niet etnisch te profileren, aldus de landsadvocaat.

De rechtbank doet op 22 september uitspraak.

https://www.trouw.nl/binnenland/burg...rend~ba37697a/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten