Oorspronkelijk geplaatst door
DeGlijdendeRechter
In Engeland zijn ze kennelijk verder met de educatie van het gepeupel omtrent Sikhs, hun bedoelingen en hun neutraliteit. Ik als moslim heb niet de naieve gedachte opgevat dat, zeker sinds het aanhoudende wantrouwen richting moslims sinds 9-11, dat het in Nederland ook zo zal gaan met geuniformde moslims, die neutraal staan in bijvoorbeeld een conflict tussen mensen. Dat wantrouwen is er nu eenmaal, ik zie het als een akelig feit waaraan wij als totale gemeenschap eerst moeten werken, voordat ik serieus met een tegenstander mijn voet stijf houd omtrent een onschuldig bezoek aan de moskee door een agent in uniform. Zeker als ze een wet achter zich hebben, die zeer goed in hun voordeel te interpreteren is.
Ik kan, net als jij en Revisor, aan het ene uiteinde van het spectrum gaan staan schreeuwen dat wij moslims lieve mensen zijn en dat we best goed neutraal kunnen zijn in een geschil (politiewerk), maar nu die neutraliteit min of meer verankerd is in de grondwet, lijkt het mij niet oppurtuun om op zoek te gaan naar voorbeelden van politieagenten in een kerk, maar juist als moslim te zeggen, dat de criticasters in deze een punt hebben. In een samenleving waarin groepen tegenover elkaar staan danwel door populisten tegenover elkaar worden opgehitst met desinformatie en fake news lijkt het mij beter om -alweer als moslim- het juiste voorbeeld te geven; ik hoor jullie, en jullie maken je kennelijk zorgen om de neutraliteit van de politie? Jullie zeggen dat kerk en staat gescheiden moeten blijven? Jullie hebben een punt, want dat staat inderdaad zo in de wet en wij moslims houden ons graag aan de wet.
Willen jullie dan ook minder zeuren over hoofddoekjes achter de kassa? Want wij moslims houden ons gewoon aan de wet. Etc. Etc. Ik ben een groot voorstander van het creeren van het beeld van de redelijke moslim en een stuk minder van de schreeuwende, eisende moslim.
Daar waar mijn toegeeflijkheid en redelijkheid op de proef wordt gesteld door rechtse drammers die me mijn identiteit als moslim geheel willen afpakken zal ik de eerste zijn om middels duidelijke taal, geweld, mijn grenzen te bewaken. Dit keer niet de joden? Dit keer ook niet de moslims, als het aan mij ligt. Van mij mogen mijn tegenstanders hun overwinninkje hebben. Wordt die futirle overwinning gezien als aanmoediging om mijn vrijheden als moslim nog meer te beknotten, dan treffen ze bij deze gematigde, redelijke moslim een muur van weerstand. Maar voor nu: niet groter maken dan het is, en het niet zien in een groter geheel van moslimpje pesten.
Bladwijzers