Hoe kun je als zwart trots op Amerika zijn? - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/2 EersteEerste 12
    Resultaten 11 tot 12 van de 12

Onderwerp: Hoe kun je als zwart trots op Amerika zijn?

Prikker Eddie's Avatar
      Ingeschreven
      May 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      39792

Standaard Re: Hoe kun je als zwart trots op Amerika zijn?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Trots op een land zijn op grond van wat? Niemand kan dat zijn, want dat betekent trots zijn op dát wat anderen hebben gedaan voor een land. Je kunt bijvoorbeeld trots zijn op je tuin, op het werk wat je doet, op behaalde diploma's, datgene wat je zelf gecreëerd hebt etc. Maar trots op een land? Dat is toch een beetje raar. Immers daar heb je als individu hooguit een bescheiden bijdrage aan geleverd. Het meeste van wat een land tot iets moois heeft gemaakt is niet te danken aan dat ene trotse chauvinistische individu. Chauvinisme is een vorm van extreem patriotisme. Persoonlijk ben ik ook helemaal geen liefhebber van vlagvertoon, van volksliederen, etc. Zo voel ik ook helemaal geen trots als een sportteam een internationaal toernooi wint. Dat soort trots heeft echt nul waarde. Je mag wel vinden dat Nederland het op bepaalde terreinen beter doet dan bepaalde andere landen. Want objectief is dat ook te meten. Maar je mag daar vervolgens niet trots op zijn, omdat de eigen bijdrage daarvoor te gering is.

Trots hoef je niet snel te zijn op Amerika. Ze hebben vreselijk huisgehouden in de wereld als het gaat om oorlog. Al die proeven met atoombommen is eerder iets om je zwaar voor te schamen. Hoe zich die trots/schaamte voor Amerika specifiek zou moeten vertalen naar zwarten is mij niet duidelijk. Kan de neger trots zijn op het gooien van fosforbommen in Vietnam? Of voor de maanlanding?

Ik zou dus ook kunnen vragen moet je je als zwarte, als consequentie voor nationale trots, ook schamen voor de foute oorlogen en schendingen van mensenrechten door Amerika? Of zeggen de mensen hier dan dat dit slechts de schuld van de blanken is?

Bikini 1946
      Je nationaliteit kies je niet. Net als je "ras" Maar toch ben jij een racist. Ik vind dat een beetje vreemd.
      Ben ik te min voor jou, omdat jouw moeder een mooiere verzilverde taartschep heeft dan de mijne?

-Eddepet

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      11

Standaard Re: Hoe kun je als zwart trots op Amerika zijn?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eddie Bekijk Berichten
      Je nationaliteit kies je niet. Net als je "ras" Maar toch ben jij een racist. Ik vind dat een beetje vreemd.
      Wacht even... Je haalt een quote aan van mij en gaat daar vervolgens totaal niet op in. Waarom dan jouw "reactie" die totaal niets te maken heeft met mijn post die jij quote?

Het gaat in deze topic over trots zijn op het land waar je woont en/of geboren bent. En dan is daarbij de vraag van de topicstarter of de neger cq zwarte ook trots mag/kan zijn op Amerika. Daar gaat de topic over. En dan kom jij met: "dat je ras en nationaliteit niet kiest". Wie zou dat nou bestrijden. Niemand toch?
      Ik vind dat mensen überhaupt niet trots zouden moeten zijn op een land. Immers de bijdrage van een individu aan wat een land mooi maakt, is doorgaans maar heel erg beperkt. Je kunt volgens mij alleen maar trots zijn op eigen prestaties. Het chauvinisme is naar mijn idee een erg misplaatst gevoel, een gevoel van trots zijn op andermans prestaties en die prestaties op grond van je nationaliteit aanmeten als ware het ook jouw prestaties.

Ik vind het gewoon een totaal oninteressante vraag die de topicstarter stelt. Trots zijn heeft niets met ras te maken. Toch?

Van mij mag een zwarte of neger (en witte of blanke) trots zijn op Amerika. Persoonlijk vind ik die trots nergens op slaan, als je bedenkt dat alles wat iemand trots maakt op wat het land kenmerkt, doorgaans prestaties van anderen zijn. Snap je mijn punt?

Verder vind ik dat wanneer mensen trots zijn op "hun" land, er als compensatie bij die trotse mensen ook een gevoel van schaamte zou moeten zijn voor zaken waar het land in de fout is gegaan.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes Gepost via m.maroc.nl   

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten