Vijfhonderd jaar hel - Pagina 6
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 6/6 EersteEerste ... 56
    Resultaten 51 tot 59 van de 59

Onderwerp: Vijfhonderd jaar hel

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

Standaard Re: Vijfhonderd jaar hel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Uit het werk van Aristoteles leren we, dat mensen al millennia geleden de misdadigheid van slavernij begrepen (...)
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Dat zullen wel de slaven zelf geweest zijn. (...)
      Nee knuppeltje! Niet "dat zullen wel geweest zijn", maar dat waren, en nee, niet de slaven zelf.
      Ja zeker wel.
      Nee zeker niet, en dat weet jij niet beter. Dit is absurd. Aristoteles beschrijft het debat in zijn tijd, waar hij zelf aan deelnam, en jij doet alsof je dat debat beter kent dan Aristoteles.

Want al de vrije Grieken in de tijd van die knakker - en erna - hielden dat systeem gewoon in stand.
      En weer geef je er blijk van niet te lezen.

Opdracht
      Lees wat ik schrijf enige malen aandachtig door, en beantwoord de volgende vraag:
      waarom is wat je schrijft niet toepasselijk op wat ik schrijf en verandert het daar niets aan?

Je kunt dit zien als examenvraag. Uit je antwoord zal blijken of je slaagt of zakt.
      Laatst gewijzigd door Olive Yao; 07-07-20 om 01:15.
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten

Sorry, maar nee, want ik begrijp niet wat je vraagt en van wie of wat.
      Ik zie dit niet in termen van falen of niet-falen.

Jij eist iets van mensen Maar niet van individuen. Hoe werkt dat? Wie/wat moet antwoorden?
      En die mensen moeten ophouden 'ja maar' te zeggen. Want anders zijn het goed-praters. Ik betwijfel dat. Bovendien vind persoonlijk dat een terminologie die een zeer betekenisvolle factor vormt in het vormen van structuren van exclusiviteit. En dat bovendien via kromme lijnen, het maakt de Zwitser medeschuldig aan kolonialisme ... dat gaat niet helpen de Zwitsrer te overtuigen, vooral als t'ie dan ook geen 'ja maar' mag zeggen.

Vervolgens moet er iets oprecht en diep doorleven. ik vind dat een hoog 'wees spontaan gehalte hebben'.
      Want anders ... Tja, wat anders? Dan deugen ze niet omdat ze niet onderkennen wat hun voorvaderen hebben gedaan?

Ik denk dat Duitsland een ambivalent voorbeeld biedt. Een Vergangenheitsverwaeltigung zou een goed proces zijn; permanente aandacht in onderwijs en cultuuruitingen. Dit proces begon in Duitslan 20 jaar na afloop van de oorlog terwijl een groot deel van de schuldigen er nog was om een discussie mee aan te gaan.
      Ik zet het nog eens opnieuw op een rijtje.

Uitgaande van mn openingspost.

Ik pleit voor - en voor bewijs dat black lives matter eis ik:

1. dat het in mn openingspost beschrevene ophoudt;
      2. dat dit erkend wordt;
      3. dat het herdacht wordt;
      4. dat het gerectificeerd wordt.

Zo niet, dan black lives don't matter.

Bij 1: het houdt niet op. De noodtoestand van het klimaat is massamoord.

Bij 2: het wordt onvoldoende erkend. Minister Van Engelshoven zei:

(...) een tijd waarin Nederland ontdekt, en bekent, dat we nog lang niet uitgeleerd zijn over onszelf. Als er één periode in de geschiedenis is waar we bar weinig van willen weten, of pijnlijker nog, die we de rug toekeren, dan is het wel de Nederlandse rol in de slavenhandel.
      (...)
      En hoewel de mens [gelukkig] niet immuun is voor vooruitgang, vinden we tegenwoordig nog altijd redenen om niet over discriminatie te hoeven praten. En wordt de stille, witte meerderheid nerveus als het woord ‘racisme’ valt.
      (...)
      Ik hoop dat het de ogen van vele Nederlanders, jong en oud, zal openen.

Vorig jaar om deze tijd stond er een wijs, 11-jarig meisje in de krant. Ze zei:

“Dat zo veel mensen niks over de slavernij weten komt doordat volwassenen de informatie niet laten zien”.

Het is confronterend om te zeggen, maar ze heeft een punt.

Bij 3: Voor herdenking oppert minister Van Engelshoven:

Het bewijst hoe belangrijk onderwijs over het slavernijverleden is. Het vertelt mij ook hoe belangrijk tentoonstellingen over het slavernijverleden zijn.

We hebben plekken nodig waar je ontdekt dat er een tijd was waarin mensen werden weggeroofd van hun geliefden, verkocht, tewerkgesteld en de dood ingejaagd. Door Engelsen. Door Fransen. En door onze Nederlandse voorouders.

Met een nationale museale voorziening voor het slavernijverleden komt die geschiedenis nog scherper in beeld.

Jij schrijft daarover:

Ik denk dat Duitsland een ambivalent voorbeeld biedt. Een Vergangenheitsverwaeltigung zou een goed proces zijn; permanente aandacht in onderwijs en cultuuruitingen. Dit proces begon in Duitsland 20 jaar na afloop van de oorlog terwijl een groot deel van de schuldigen er nog was om een discussie mee aan te gaan.
      Is voor herdenking een voorwaarde voor je, dat schuldigen er nog zijn? Hebben herdenkingen alleen betekenis, als we gebeurtenissen in onze eigen levens herdenken? Dan hoeven we het verleden na zo'n 100 jaar niet meer te herdenken.

Hollanders eren nog steeds hun zeehelden van eeuwen geleden. Ze zijn er trots op. Ze vragen dan niet: "Hoe lang was dat geleden?" Maar als het gaat om misdaden vragen ze dat wel. Dat is tegenstrijdig.

Bij 4: zie R. Nozick, Anarchy, state and utopia, het beginsel van rectificatie. Zie ook Boris Bittker, The case for black reparations.

Vooralsnog kom ik tot de slotsom dat black lives don't matter. Tenminste, voor een massa witten dan.

p. s. Grond in steden is erg duur. Zullen we in Rome al die overtollige oude romeinse ruïnes even opruimen?

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556378

Tja Olijf, je wilt iets, nee, je eist iets, wat precies is niet welomlijnd, waarvoor is niet vast omlijnd, van een onduidelijke groep.

Je schrijft Hollanders eren nog altijd hun zeehelden. Ik persoonlijk vind dat een vage kreet. Het is een niet verifieerbare uitspraak. Alle Hollanders? Sommige Hollanders?Zuid Hollanders? Katholieke Hollanders, Staatse Hollanders? Orangistische Hollanders? En zij 'eren' die. Wat bedoel je met 'eren', zoals een profeet, of bedoel je dat er ooit ergens in de tijd iemand een beeld heeft neergezet en het merendeel van de mensen daar gedachteloos aan voorbij loopt en ook niet zoveel zin heeft om daar nou heel erg diep over na te denken? Ik denk dat wat jij hier als 'eren' wilt voorstellen meer in de buurt van het laatste komt.

Dat is in het geval van het eren van zeehelden niet zo erg, dat is n gewone tijden waarin niet van alles een veldslag binnen een cultuuroorlog wordt gemaakt, niet echt iets waarover je je druk hoeft te maken.

Volgens jou moet je, als je zeehelden vereert, ook de ogen open hebben voor andere zaken en als je dat niet doet, dan ben je schijnheilig. Dat is een samenhang die jij stelt, maar die naar mijn idee niet voortvloeit uit de zaak zelf.

Persoonlijk denk ik dat het eisen van herstelbetalingen en excuses (door wie/wat, voor wie/wat? aan wie/wat) alleen maar escalerend en provocerend werkt. Want wie of wat gaat die betalingen en excuses eisen en van wie of wat. En wat gaat daar mee gebeuren? Ik zie de volgende beerput alweer vollopen

Tot zover is dit is een 'negatief' verhaal. Er staat niet in wat ik denk wat er wel zou moeten gebeuren.
      Volgens mij zijn 'excuses' of erstelbetalingen volstrekt zinloos en leveren die hooguit het zaad voor een volgend conflict. Daarin namelijk zal het altijd om een wij vs. zij gaan. Het continueert de scheiding.
      Ik zie meer in waarheidscommissies', onderwijsprogramma's ed: het komen tot een gemeenschappelijk vertelde geschiedenis.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110978

2300 jaar geleden waren mensen ertoe in staat om de misdadigheid van slavernij te begrijpen. Dat is mijn punt.

Dat een meerderheid zich daar niet aan houdt wegens eigenbelang en macht ... is nogal wiedes. Maar dat betekent niet dat we er niet toe in staat zijn om de misdadigheid van slavernij te begrijpen.

Het betekent dat eigenbelang en macht voorop staan en dat mensen slecht zijn.

Tuurlijk knuppeltje, dat weet ik heel goed van Aristoteles.

De black lives matter-beweging verkondigt dat Churchill en Ghandi racisten waren. Van Aristoteles kun je zeggen dat hij slavernij goedpraatte en vrouwen voor ondergeschikt hield. Maar zo benader ik het niet, ik focus niet op die manier op individuen.
      En daarvoor vast ook wel. En?

Zal wel, maar het gaat erom wat ermee gedaan werd en wordt.

Ja natuurlijk is dat uit eigenbelang. Heb jij me iets anders zien beweren dan? Mag ik u er even op wijzen dat u ook tot de mensen behoort.

Juist, maar ja, ook hij was een mens, en volgens jou stelling over mensen, was hij dus slecht.

Wie ga je er dadelijk heel pedant nog meer bijslepen in je verdediging van die maffe Griek? Ook Aristoteles was een kind van zijn tijd. En als vrije burger verkondigde hij dat slavernij een natuurlijke orde was.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

Thumbs down "sie haben es nicht gewusst"

.
      “Die andere barbaren haben es auch nicht gewusst”

De uitvlucht van de duitsers is bekend en niet aanvaard.

Maar deze uitvlucht in andere vorm wordt gehanteerd voor slavernij. Dan luidt het:

De slavendrijvers, slavenhandelaren en slavenhouders wisten natuurlijk wel dat er slavernij was, maar ze wisten niet dat het slecht was en dat konden ze ook niet weten en niet behoorden ze het te beseffen.

Dat konden ze wel.

Zal wel, maar het gaat erom wat ermee gedaan werd en wordt.
      Wat ik ermee doe is de uitvlucht sie haben es nicht gewusst bestrijden. Dat doe ik al in enkele posts.

Waarbij ik meteen erken dat Bart.NL enkele belangrijke argumenten heeft aangevoerd die mijn zaak niet tot een eitje maken. Je ziet me dat erkennen in post #42. Maar ook al is het geen eitje, ik denk dat ik de uitvlucht sie haben es nicht gewusst sterk kan bestrijden.

Kapitalismus macht frei

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

Tja Olijf, je wilt iets, nee, je eist iets, wat precies is niet welomlijnd, waarvoor is niet vast omlijnd, van een onduidelijke groep.

Je schrijft Hollanders eren nog altijd hun zeehelden. Ik persoonlijk vind dat een vage kreet. Het is een niet verifieerbare uitspraak. Alle Hollanders? Sommige Hollanders?Zuid Hollanders? Katholieke Hollanders, Staatse Hollanders? Orangistische Hollanders? En zij 'eren' die. Wat bedoel je met 'eren', zoals een profeet, of bedoel je dat er ooit ergens in de tijd iemand een beeld heeft neergezet en het merendeel van de mensen daar gedachteloos aan voorbij loopt en ook niet zoveel zin heeft om daar nou heel erg diep over na te denken? Ik denk dat wat jij hier als 'eren' wilt voorstellen meer in de buurt van het laatste komt.

Dat is in het geval van het eren van zeehelden niet zo erg, dat is n gewone tijden waarin niet van alles een veldslag binnen een cultuuroorlog wordt gemaakt, niet echt iets waarover je je druk hoeft te maken.

Volgens jou moet je, als je zeehelden vereert, ook de ogen open hebben voor andere zaken en als je dat niet doet, dan ben je schijnheilig. Dat is een samenhang die jij stelt, maar die naar mijn idee niet voortvloeit uit de zaak zelf.

Persoonlijk denk ik dat het eisen van herstelbetalingen en excuses (door wie/wat, voor wie/wat? aan wie/wat) alleen maar escalerend en provocerend werkt. Want wie of wat gaat die betalingen en excuses eisen en van wie of wat. En wat gaat daar mee gebeuren? Ik zie de volgende beerput alweer vollopen

Tot zover is dit is een 'negatief' verhaal. Er staat niet in wat ik denk wat er wel zou moeten gebeuren.
      Volgens mij zijn 'excuses' of erstelbetalingen volstrekt zinloos en leveren die hooguit het zaad voor een volgend conflict. Daarin namelijk zal het altijd om een wij vs. zij gaan. Het continueert de scheiding.
      Ik zie meer in waarheidscommissies', onderwijsprogramma's ed: het komen tot een gemeenschappelijk vertelde geschiedenis.
      Alleen al door je laatste zin kan ik me een eind met je verenigen, hoor.

Verder lees ik ook geen ontkenning in je post. Dat vind ik heel erg belangrijk. Elders, met name in reacties op internetfora en enkele media, kom ik een aanhoudende stroom van ontkenning tegen.

Het doet me goed dat ik in je post geen ontkenning lees.

Kapitalismus macht frei

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110978

Standaard Re: "sie haben es nicht gewusst"

.
      “Die andere barbaren haben es auch nicht gewusst”

De slavendrijvers, slavenhandelaren en slavenhouders wisten natuurlijk wel dat er slavernij was, maar ze wisten niet dat het slecht was en dat konden ze ook niet weten en niet behoorden ze het te beseffen.
      Dat konden ze wel.

Wat ik ermee doe is de uitvlucht sie haben es nicht gewusst bestrijden. Dat doe ik al in enkele posts.
      Van Socrates in een stap over naar de nazies. Je gaat wel snel.

Mwa, natuurlijk zouden ze dat kunnen weten. Maar ze waren het niet mee eens, of het interesseerde hen niet.
      Daarbij komt nog, dat op het concilie Van Valladolid, dat op verzoek van de slavenhandelaren en plantage eigenaren werd gehouden in de 16e eeuw, met de vraag of indianen wel of niet tot de mensen behoorden - en of die wel of niet tot slaven konden worden gemaakt, de bisschoppen beslisten, dat de indianen daarvoor gerust konden worden gebruikt, en kregen die handelaren en plantage eigenaren van die gemijterden gelijk en permissie. Indianen waren geen mensen. En dat ondanks al het hartstochtelijk gepleit van de Dominicaner monnik, Bartolomeo de las Casas.
      Hierop stak er hevig gemor op bij diverse Europese hoven, en de paus die daar toch van schrok, verklaarde dat oordeel van die bisschoppen als ongeldig. Maar zei de plaatsvervanger van god op aarde, dat geldt niet voor de negers. EN zei hij er olijk bij: "Die zijn veel beter geschikt voor dat zware werk".
      Als zelfs gods plaatsvervanger op aarde slavernij goedkeurt. Dan kun je moeilijk van anderen verwachten dat zij veel gewetensbezwaren ertegen hebben. En die uitspraak zorgde ervoor dat wij Europeanen weer opnieuw helemaal los gingen.
      Voor moslims geldt: dat er nergens in de koran een algemeen verbod op slavernij staat - ook niet in de soenna. En ook bij hen werd slavernij een heel normaal gevonden.

Tja, zeg het maar tegen sommige prikkers hier die nog steeds alles ontkennen.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556378

Alleen al door je laatste zin kan ik me een eind met je verenigen, hoor.

Verder lees ik ook geen ontkenning in je post. Dat vind ik heel erg belangrijk. Elders, met name in reacties op internetfora en enkele media, kom ik een aanhoudende stroom van ontkenning tegen.

Het doet me goed dat ik in je post geen ontkenning lees.
      Ik denk dat veel van die stroom van ontkenningen en uitvluchten zich mede laat verklaren door de vaagheid van de aanklacht en de onduidelijkheid rond de aangeklaagden.

Je kan dat negatief benaderen, iedereen die 'iets' ontkend is principieel op het verkeerde spoor. Ik denk niet dat die weg ergens toe leidt. Het maakt het voor veel mensen die je aan boord wenst te krijgen onveilig om jouw kant van het verhaal te kiezen. Het wordt een keuze tussen 'voor dit en tegen dat', mensen moeten schepen verbranden, medeschuld op zich nemen voor iets waarvoor zij zich tot in het diepst van hun wezen niet medeschuldig voelen. Dat kun je eisen en vervolgens nog bozer en verongelijkter worden als die eisen niet worden ingewilligd, of alleen 'voor de vorm', maar het is de weg van de confrontatie, het ingraven enz.

De Duisters hebben het niet goed gedaan? Als dat je oordeel over de Vergangenheitsvergewaeltigung is, als het enige wat jouw van Duitse zijde bij is gebleven het 'Wir haben es nicht gewusst' is,dan zie ik weinig aanleiding tot optimisme. Persoonlijk vind ik dat geen recht doen aan de enorme veranderingen die de afgelopen decennia in Duitsland hebben plaatsgevonden.

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

Standaard Vijfhonderd jaar hel

Ik denk dat veel van die stroom van ontkenningen en uitvluchten zich mede laat verklaren door de vaagheid van de aanklacht en de onduidelijkheid rond de aangeklaagden.

Je kan dat negatief benaderen, iedereen die 'iets' ontkend is principieel op het verkeerde spoor. Ik denk niet dat die weg ergens toe leidt. Het maakt het voor veel mensen die je aan boord wenst te krijgen onveilig om jouw kant van het verhaal te kiezen. Het wordt een keuze tussen 'voor dit en tegen dat', mensen moeten schepen verbranden, medeschuld op zich nemen voor iets waarvoor zij zich tot in het diepst van hun wezen niet medeschuldig voelen. Dat kun je eisen en vervolgens nog bozer en verongelijkter worden als die eisen niet worden ingewilligd, of alleen 'voor de vorm', maar het is de weg van de confrontatie, het ingraven enz.

De Duisters hebben het niet goed gedaan? Als dat je oordeel over de Vergangenheitsvergewaeltigung is, als het enige wat jouw van Duitse zijde bij is gebleven het 'Wir haben es nicht gewusst' is,dan zie ik weinig aanleiding tot optimisme. Persoonlijk vind ik dat geen recht doen aan de enorme veranderingen die de afgelopen decennia in Duitsland hebben plaatsgevonden.
      Bedankt voor je reactie.

vaagheid
      "Vaag"? Nee. Je praat het niet weg door het 'vaag' te noemen.
      Witten willen het niet weten, dat is het.
      Een 11-jarig meisje zei:

“Dat zo veel mensen niks over de slavernij weten komt doordat volwassenen de informatie niet laten zien”

- dat is het.

Door het 'vaag' te noemen verplaats je de oorzaak van dit punt naar zwarten, en draai je witten eruit.

De 500-jarige hel is complex ( ≠ gecompliceerd). Om hem te beschrijven en evalueren is veel geschiedenis en ethische filosofie, economie, sociale psychologie en antropologie nodig.

Witten kunnen zich niet met succes verschuilen achter hun onwetendheid, domheid, onwil en gehandicapt ethisch besef.

onduidelijkheid rond de aangeklaagden
      Wat bedoel je hiermee?

het is de weg van de confrontatie
      Dienen zwarten niet (te) confronterend te zijn? Dan leg je het dus weer aan hun kant neer en niet bij witten.

Maar zwarten liggen al 500 jaar onder. "Geen confrontatie" is dan ontkenning en handhaving van de 500-jarige status quo.
      Hoe zie je dit?

iedereen die 'iets' ontkend is principieel op het verkeerde spoor
      Dat niet. Wie ontkent dat engelse, franse en hollandse koloniale terroristen na WOII kenianen, indochinezen, indonesiërs en algerijnen terroriseerden, zit op een kwaadaardig spoor.

(In Nederland wordt gezegd dat dit 'gevoelig ligt' voor de witte nederlanders ... ja ja).

iets waarvoor zij zich tot in het diepst van hun wezen niet medeschuldig voelen
      Speelt rede ook een rol?

Aan het verleden zijn mensen in het heden niet medeschuldig, ten aanzien van het verleden gaat het niet om schuld.
      In het heden draagt iedereen een - beperkte - verantwoordelijkheid.

Het maakt het voor veel mensen die je aan boord wenst te krijgen onveilig om jouw kant van het verhaal te kiezen.
      Daar heb je een punt. Sterkste observatie in je post, denk ik. Maar op wiens weg ligt dit?
      Natuurlijk moeten verandering van de status quo in de wereld en daartoe onvermijdelijke confrontaties tactvol en pragmatisch verlopen. Dat betreft de uitvoering.

'Wir haben es nicht gewusst'
      Daarmee schreef ik alleen dat nazaten van andere barbaren net zo'n uitvlucht aanvoeren als nazi-duitsers.

Kapitalismus macht frei
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten