Vijfhonderd jaar hel
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/6 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 59

Onderwerp: Vijfhonderd jaar hel

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

Angry Vijfhonderd jaar hel

.
      Vijfhonderd jaar hel

Black Lives Matter richt zich tegen racisme. Het is echter veel erger dan alleen racisme.

Vijfhonderd jaar lang zijn witte mensen de rest van de wereld aan het terroriseren, uitmoorden, plunderen en verwoesten.

Dat doen zij niet eerstens gemotiveerd door racisme. De eerste reden is economisch van aard.

(Er is wat relativering nodig, bijvoorbeeld in de eerste helft van de vorige eeuw hield Japan huis in Azië, maar dat betekent niet dat het gestelde niet zo is).

Dit is nu nog gaande.

Niet alleen het plunderen en roven, met name van Afrika (en daarbij weer een relativering: daar doet China nu zo hard mogelijk aan mee).

Maar ook het verwoesten en zelfs vermoorden gaat door.

Het is de massa van de witte mensen en hun bedrijven en legers die de noodtoestanden van klimaat en milieu veroorzaakt hebben en steeds verder verergeren (weer relativering: ja, Japan ook al een eeuw, en de laatste decennia ook Zuid-Korea en China).

Maar het zijn andere delen van de wereld – vooral het zuidelijk halfrond – die er de grootste schade van dragen. Delen van de wereld waar het zo heet wordt dat ze onleefbaar worden.

De kapitalisten en de consumentenmassa in rijke – merendeels westerse en witte – landen vernietigen de wereld van mensen in andere landen.

De hel duurt al vijfhonderd jaar en is gaande.

Dat doet wat met mensen in de niet-witte delen van de wereld. Al 500 jaar liggen ze onder. Al 500 jaar worden ze als ondermensen behandeld.

Er wordt veel tamtam gemaakt over 6 miljoen vernietigde joden; dit wordt op veel manieren herdacht.

Maar er wordt geen tamtam gemaakt over minstens 10 miljoen vernietigde kongolezen en 100 miljoen vernietigde oorspronkelijke volken van de Amerika’s. Ook niet (behalve door activisten) over de misschien wel een miljard mensen wiens deel van de wereld onleefbaar wordt en waardoor mensen dood zullen gaan en al gaan.

Hun levens doen er niet toe. Daar kom ik dus wel weer op uit.

“Spijt”? “Excuses”? Wat een slap gelul. Alsof dat afdoende is.

Minister Van Engelshoven zei: “Laten we een voorbeeld nemen aan die wereldwijde familie, waar de tante van George Floyd het over had. Dat is er eentje van verzoening. En daar móeten wij toch onderdeel van willen zijn.”

Maar bij vijf eeuwen voortgaande hel is gepraat over familie en verzoening voortijdig en ongepast.

Ik denk hier mede in lijn met

The Jewish Holocaust was precedented and superseded by Leopold’s 30M Holocaust of Africa’s Congo

‘Het is de rijke minderheid die voor de grootste milieuproblemen zorgt’
      Laatst gewijzigd door Olive Yao; 03-07-20 om 23:25.
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      12

Standaard Re: Vijfhonderd jaar hel

Had Wouter Buikhuisen toch een punt?

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten

Die kant wil ik niet op gaan. Ik denk niet aan aangeboren factoren en oorzaken, laat staan aan één aangeboren oorzaak (nl. “wit zijn”; dit zou onzinnig en racistisch zijn).

Als het over oorzaken gaat, begin ik met de stelling: de grootste misdadiger is degene die de macht heeft om de grootste misdadiger te zijn. Beheersing van macht is daarom conditio sine qua non.
      Vervolgens kun je bij die stelling verdere factoren en oorzaken betrekken.
      Dit is een heel andere benadering.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      12

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Die kant wil ik niet op gaan.
      Dat blijkt niet uit je stukje boven. Daarin lijkt Buikhuisen het grootste gelijk van de wereld te hebben. Het gaat hier uitsluitend over erfelijk gedrag van (witte) mensen. Niet leuk voor partijen en politici die - tegen beter weten in - blijven verkondigen dat alleen omgevingsfactoren het gedrag bepalen... En dat je als gevolg van die overtuiging met miljoenen pompen in een wijk de gedragsproblemen van een groep kunt oplossen. Asociaal en crimineel gedrag heeft m.i. niets met de omgeving te maken...

Kijk jij doet precies wat ik ook doe: verbanden leggen tussen een bepaalde situatie en menselijk gedrag aan de ene kant en de daarbij aanwezige dominante groep aan de andere kant. Het is een kwestie van koele feiten. Feiten zijn soms niet consistent met politieke wensen of opvattingen.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Dat blijkt niet uit je stukje boven. Daarin lijkt Buikhuisen het grootste gelijk van de wereld te hebben. Het gaat hier uitsluitend over erfelijk gedrag van (witte) mensen. Niet leuk voor partijen en politici die - tegen beter weten in - blijven verkondigen dat alleen omgevingsfactoren het gedrag bepalen... En dat je als gevolg van die overtuiging met miljoenen pompen in een wijk de gedragsproblemen van een groep kunt oplossen. Asociaal en crimineel gedrag heeft m.i. niets met de omgeving te maken...

Kijk jij doet precies wat ik ook doe: verbanden leggen tussen een bepaalde situatie en menselijk gedrag aan de ene kant en de daarbij aanwezige dominante groep aan de andere kant. Het is een kwestie van koele feiten. Feiten zijn soms niet consistent met politieke wensen of opvattingen.

Je schiet weer eens veelste ver door.

1. Ze heeft nergens het oorzakelijk verband gelegd tussen de misdaden etc van ''witte mensen'' en hun DNA (erfelijk gedrag).

2. Je weergave van het onderzoek van Buikhuisen is verkeerd en onvolledig

3. Koele feiten zeggen niets.

4. Ik vind dat je aan doelredenering doet en daarvoor de koele feiten onjuist gebruikt en/of verkeerde verbanden legt en daarmee de plank misslaat in deze topic.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

Dat blijkt niet uit je stukje boven. (...) Het gaat hier uitsluitend over erfelijk gedrag van (witte) mensen.

(...)

Kijk jij doet precies wat ik ook doe: verbanden leggen tussen een bepaalde situatie en menselijk gedrag aan de ene kant en de daarbij aanwezige dominante groep aan de andere kant. (...)
      Klopt, het blijkt niet uit mn stukje, want dat gaat niet over oorzaken. Ook niet over erfelijkheid als oorzaak; daar heeft het niets mee te maken.

De eerste oorzaak die ik noem (in mn tweede post) is "mechanisch": macht. Dat kan aanleiding zijn om na te gaan: hoe gedroegen andere volken, dynastieën en heersende groepen, in andere werelddelen, zich in de loop van de geschiedenis? Ik zou dan beginnen met het Oosten, van wat nu Turkije is tot en met wat nu Japan is.

In de jaren 1990 woedde er in Sierra Leone een burgeroorlog. Krijgsheren (of wat ze ook waren) lieten kindsoldaten cocaïne snuiven zodat ze gek werden – en buiken van zwangere vrouwen opensneden.

Je kunt speculeren over de vraag hoe de geschiedenis verlopen zou zijn als Afrika of de Amerika's (voor de europeanen kwamen) in de afgelopen vijf eeuwen de grootste macht in de wereld hadden gehad. Dat ga ik niet doen, maar ik stel niet dat we dan het paradijs op aarde gehad zouden hebben.

Kapitalismus macht frei

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten

Je schiet weer eens veelste ver door.

1. Ze heeft nergens het oorzakelijk verband gelegd tussen de misdaden etc van ''witte mensen'' en hun DNA (erfelijk gedrag).

2. Je weergave van het onderzoek van Buikhuisen is verkeerd en onvolledig

3. Koele feiten zeggen niets.

4. Ik vind dat je aan doelredenering doet en daarvoor de koele feiten onjuist gebruikt en/of verkeerde verbanden legt en daarmee de plank misslaat in deze topic.
      Heb geen probleem met Robs reactie, hoor. Van mij mag iedereen invalshoeken kiezen – ook de Buikhuisen-invalshoek – en dan kan ik mn standpunt verder verduidelijken. Zolang het maar geen getrol wordt, maar dat is dit niet. We zijn nu met zn drieën eindelijk weer eens normaal van gedachtes aan het wisselen.

Over mn term "witte mensen": in Nederland is het de gewoonte om "blanken" te zeggen, maar in het engels is "white people" een normale term. Daarom, én omdat ik vermoed dat men in Nederland liever “blanken” hoort omdat men dat mooier en aangenamer vindt klinken maar ik daar niet aan mee wil doen, schrijf ik “wit”.

Kapitalismus macht frei

cactus cripticus HaasHaas's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2349537

dan moet je gaan nadenken waarom de mens op deze planeet is neergezet. of het leven meer.
      elk mens wil het goed hebben. een soort paradijs voor zichzelf maken op aarde. als je al die landen de kans geeft, zullen ze allemaal uiteindelijk net als de witte landen worden. mensen doen mekaar na, leven in kringlopen. heel het leven is een kringloop. en ik geloof niet echt dat de mens dat patroon kan veranderen of zelfs het leven op aarde kan beschadigen. ja op menselijk vlak worden er vele mensen beschadigd. politiek beleid, lui met macht en dat soort wantoestanden. de natuur zal altijd een oplossing hebben voor een levensbron die de natuur beschadigd. de mens is geen goddelijk wezen. al denkt ze dat ze dat wel is. vooral tegenwoordig.

Marokkanen المغاربة ⵎⵓⵔⴰⴽ Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614773

Een beschaving tot nu toe gebaseerd op uitbuiting en uitputten van onze planeet.

"De killers hebben namen en adressen" zei iemand.

En maar denken dat beschaving verfijning van individuen betekent...

De barbaren aan de macht met zieke plannen maar goed we hebben genoeg spulletjes om ons af te leiden.. een wreed egocentrisch mensensoort zijn we geworden.

Ik vind dat in de Taliban in zijn natuurlijk omgeving een beter mens schuilt met een beter visie dan bij de killers in nette pakken en uniformen..

500 jaar volkeren uitspelen is een groot vloek.

"de witte mens" mag naar een kille planeet gestuurd worden , bij wijze van spreken.
      Boil the water and the scum will rise to the top
      ⴰⵎⴰⵣⵉⵖ wise saying.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3

Ja. Dag. Dit ga ik echt niet lezen allemaal. Ik clickte hier alleen op omdat ik dat goddeloze poppetje van Olijfje op de voorvagina zag. Gaat zeker weer over de serieuze dinges van deze wereld.

*kleren en string uittrekt, 456 keer opdrukt, shaggie draait en daarna Olijfmevrouw van achteren metoo-aanrandt alsof het niets is*

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten