Next level marketing: Opkomst nep / artificiele / virtuele influencers.
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Next level marketing: Opkomst nep / artificiele / virtuele influencers.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Standaard Next level marketing: Opkomst nep / artificiele / virtuele influencers.

gastcolumn Sakina Elkayouhi

Dit is waarom Generatie Z klaar is met Anna Nooshin & co

Als Mickey Mouse was ontstaan in een tijd van Instagram, TikTok en YouTube zou hij er los op influencen met zijn bae Minnie Mouse, vermoedt gastcolumnist Sakina Elkayouhi.

21 juni 2020

Net wanneer je denkt het allemaal gezien te hebben op sociale media, blijkt het tegendeel. Deze week kwam ik een Instagram-video tegen van de Spaans-Braziliaanse influencer Lil Miquela die in samenwerking met verschillende artiesten een nieuw muzieknummer heeft uitgebracht. Alle inkomsten gaan naar de Covid-19 Relief Fund ten voordele van het initiatief MusiCares, om muzikanten die getroffen zijn door de pandemie te ondersteunen. Daarnaast gaat een deel van de opbrengsten naar verschillende Black Lives Matter organisaties. ‘Eindelijk een influencer die haar ‘influence op een maatschappelijk verantwoordelijke manier gebruikt,’ kan je denken. Plottwist: ze bestaat helemaal niet.

Lil Miquela is met zo’n 2,5 miljoen Instagram volgers een ‘change-seeking robot’. Toch is haar impact alles behalve nep. De populariteit van dit soort influencers is overgewaaid vanuit Aziatische landen als Japan, China en Korea waar computer generated imagery (CGI) influencers meer bekend zijn.

In Nederland zette Glamour vorig jaar voor het eerst hun in huis ontworpen digitale influencer Raven op de cover. Raven is met haar 2.000 Instagram volgers lang niet van het kaliber van een Lil Miquella, maar toch opvallend als model. En sinds kort schittert de 29-jarige Esther Olofsson met zo’n 46 duizend volgers op foto’s bij hotspots in Rotterdam. Ze is een verzonnen karakter van ontwerper Maarten Reijgersberg, eigenaar van het Rotterdamse communicatiebureau RauwCC.

Wat deze influencers zo interessant maakt voor adverteerders is dat ze vaak multicultureel zijn, multi-inzetbaar zijn en imagozekerheid creëren. Op het ene moment zitten ze op een exclusief feestje van een modemerk in Milaan, het volgend moment zien we ze lunchen op de Dam en tussendoor kunnen ze ook hun maatschappelijke steentje bijdragen door aanwezig te zijn op een BLM-demonstratie.

Noem het gek of geniaal, maar virtuele influencers zijn te zien als ons digitale spiegelbeeld, een product van onze door commercie gedreven beeldcultuur. Wat virtuele influencers naast hun ‘multitalenten’ voor merken daarom zo interessant maakt is dat vooral Generatie Z extra gevoelig lijkt voor deze virtuele idolen. Generatie Z zijn jongeren geboren tussen 1996 en 2015: ze kennen als digital natives geen wereld zonder smartphones. Anders dan het archetype van de overkritische zelfhatende millennial-hipster met zijn haat-liefde verhouding voor sociale media, personal branding en commercie, omarmt Gen Z schaamteloos deze drie. Vraag een kind wat het later wil worden en de kans is groot dat het ‘influencer’ zegt.

In tegenstelling tot hun menselijke collega’s zijn deze virtuele influencers vaak meer maatschappelijk uitgesproken. Zo zien we dat Lil Miquella en haar Franse collega Noonoouri maatschappelijke kwesties zoals racisme en de klimaatuitdaging gebruiken in hun personal branding. Uiteraard, naast het promoten van hippe merken. Deze gelaagdheid maakt hen een schot in de roos voor merken die Gen Z aan zich willen binden. Maar ook minder voor de hand liggende organisaties tonen interesse in deze influencers. Zo deed de WHO onlangs een beroep op de Amerikaanse digitale influencer Knox Frost voor het creëren van bewustwording over de pandemie. De Italiaanse Vogue vulde in deze corona tijd het magazine voor een deel met beelden van CGI modellen.

Toch kun je je afvragen waarom mensen meer lijken te willen investeren (en geloven) in een fictioneel karakter dan een mens van vlees en bloed. Het antwoord vinden we op psychologisch niveau: zekerheid en comfort. Het vertrouwen in avatars kent eenzelfde soort comfort dat ons doet denken aan onze kindertijd, waarin de fictionele karakters uit kinderboeken of televisie cartoons velen van ons dagelijks gezelschap hielden, figuren als Mickey Mouse of Sneeuwwitje. Als zij waren ontstaan in een tijd van Instagram, TikTok en YouTube zou Mickey Mouse er los op influencen met bae Minnie Mouse. En vooral: Mickey Mouse stelt nooit teleur.

Het is zoals de Italiaanse filosoof en schrijver Alessandro Baricco omschrijft in zijn boek ‘The Game’: het lijkt het erop dat diegenen die online uitmunten die ‘oppervlakkigheid weten te gebruiken als terrein van betekenis.’ Tegelijkertijd stelt Baricco dat de gebruikers van de platforms maar half weten hoe deze in elkaar zitten en wat er bijvoorbeeld met hun data gebeurt of wie er achter zo’n virtuele influencer zit en met welke agenda de influencer in het leven is geroepen.

Dus Anna Nooshin & co, hoeven nog niet hun spullen in te pakken. Net zoals voor nieuwe en oude media geldt: ze vervangen elkaar niet. Maar wat is online aandacht überhaupt nog waard als we met een paar tientjes, een x-aantal volgers kunnen kopen in de vorm van bots. En wat is invloed nog wanneer je weet dat vroeg of laat een android hetzelfde werk kan doen als een menselijke influencer en wellicht zelfs beter aandacht kan generen door kennis van AI en algoritmes. Als je het mij vraagt zal de populariteit van deze virtuele influencers in de toekomst vooral één ding duidelijk maken: de betekenis van ‘influence’ in ‘influencer.’

https://www.volkskrant.nl/columns-op...n-co~bd13a9b7/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Standaard Re: Next level marketing: Opkomst nep / artificiele / virtuele influencers.

Existentiële crisis?
      ’Wij, echte modellen, worden vervangen door AI-meisjes’

Door Onze redactie
      Updated Gisteren, 21:07
      Gisteren, 20:29 in BUITENLAND

Amsterdam - De modellenindustrie is nu nog een bruisende business met net zoveel valkuilen als mogelijkheden. Maar binnen afzienbare tijd wordt het model onnodig, betoogt Sinead Bovell, futuriste en zelf model.

Bovell, die een Master of Business Administration (MBA) op haar naam heeft staan en veelgevraagd spreker is, introduceert Shudu Gram aan het publiek. Shudu is een talentvol model. Ze komt uit Zuid-Afrika. Eentje om ’in de gaten te houden’, heet dat in modetermen.

„Ik ben ook model, maar in tegenstelling tot Shudu, ben ik een mens”, schrijft Bovell in Vogue. Shudu is een 3D-product. ’Ze’ is slechts een van de vele digitale modellen en influencers die de modewereld bestormen. Een ander beroemd nepmodel, Miquela Sousa, werkte voor Prada en Calvin Klein, nam een video op met Bella Hadid, en bracht een lied uit.

„Indrukwekkend, maar iets stelt me gerust: Miquela is, net als Shudu, een computergegenereerd beeld (CGI), geen artificial intelligence (AI). Dat betekent dat zij eigenlijk niets zelf kunnen: niet denken, niet leren. Ze kunnen niet zelfstandig beslissen om op enig moment een andere pose aan te nemen”, aldus Bovell. „Maar dat wordt snel anders.”

Bovell, die vaak praatjes houdt op tech-evenementen, schetst een beeld waarin AI-gegenereerde modellen de industrie overnemen. Het Japanse DataGrid werkt aan een model op basis van generative adversarial networks (GANs), erg verwant met AI. Digitale modellen kunnen in de toekomst alle poses denkbaar aannemen, „precies waarmee modellen als ik ons geld verdienen. Zalando, de Duitse gigant waar ik zelf veel gewerkt heb, heeft onderzoek hierover gepubliceerd. Het lijkt een kwestie van tijd totdat de modegiganten hiervoor kiezen.” Ook in andere sectoren zijn digitale modellen gewild.

De AI-modellen krijgen niet alleen een mooi uiterlijk, maar ook een karakter, humor, karaktertrekken en tattoos. ’Sorry, ik heb een kater’, zei een van hen tijdens een interview. Anderen hebben politieke gedachten; ene ’Bermuda’ is pro-Trump. Veel computermodellen dwepen met ’opkomen voor minderheden’ en ’diversiteit’.

Natuurlijk kent de modellenindustrie zijn valkuilen, gevaren en negatieve kanten, met seksuele intimidatie en de ongezonde wens om modellen soms hyperdun te maken. Maar, stelt Sinead Bovell, er is decennialang gestreden voor verbetering. „Soms verloor je daar een baan mee. Maar nu we eindelijk verandering zien in de industrie, kunnen digitale modellen de baan inpikken waarvoor wij het risico hebben genomen. Of erger; merken kunnen zelf CGI’s creëren die bepaalde zaken uitdragen zonder daar zelf iets voor te doen.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1341...oor-ai-meisjes

Prikker DeGlijdendeRechter's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3

Standaard Re: Next level marketing: Opkomst nep / artificiele / virtuele influencers.

Vrouwen van vlees en bloed zijn tòch net iets leuker. Niet altijd, maar zeker 3 volle weken per maand.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Existentiële crisis?
      ’Wij, echte modellen, worden vervangen door AI-meisjes’

Door Onze redactie
      Updated Gisteren, 21:07
      Gisteren, 20:29 in BUITENLAND

Amsterdam - De modellenindustrie is nu nog een bruisende business met net zoveel valkuilen als mogelijkheden. Maar binnen afzienbare tijd wordt het model onnodig, betoogt Sinead Bovell, futuriste en zelf model.

Bovell, die een Master of Business Administration (MBA) op haar naam heeft staan en veelgevraagd spreker is, introduceert Shudu Gram aan het publiek. Shudu is een talentvol model. Ze komt uit Zuid-Afrika. Eentje om ’in de gaten te houden’, heet dat in modetermen.

„Ik ben ook model, maar in tegenstelling tot Shudu, ben ik een mens”, schrijft Bovell in Vogue. Shudu is een 3D-product. ’Ze’ is slechts een van de vele digitale modellen en influencers die de modewereld bestormen. Een ander beroemd nepmodel, Miquela Sousa, werkte voor Prada en Calvin Klein, nam een video op met Bella Hadid, en bracht een lied uit.

„Indrukwekkend, maar iets stelt me gerust: Miquela is, net als Shudu, een computergegenereerd beeld (CGI), geen artificial intelligence (AI). Dat betekent dat zij eigenlijk niets zelf kunnen: niet denken, niet leren. Ze kunnen niet zelfstandig beslissen om op enig moment een andere pose aan te nemen”, aldus Bovell. „Maar dat wordt snel anders.”

Bovell, die vaak praatjes houdt op tech-evenementen, schetst een beeld waarin AI-gegenereerde modellen de industrie overnemen. Het Japanse DataGrid werkt aan een model op basis van generative adversarial networks (GANs), erg verwant met AI. Digitale modellen kunnen in de toekomst alle poses denkbaar aannemen, „precies waarmee modellen als ik ons geld verdienen. Zalando, de Duitse gigant waar ik zelf veel gewerkt heb, heeft onderzoek hierover gepubliceerd. Het lijkt een kwestie van tijd totdat de modegiganten hiervoor kiezen.” Ook in andere sectoren zijn digitale modellen gewild.

De AI-modellen krijgen niet alleen een mooi uiterlijk, maar ook een karakter, humor, karaktertrekken en tattoos. ’Sorry, ik heb een kater’, zei een van hen tijdens een interview. Anderen hebben politieke gedachten; ene ’Bermuda’ is pro-Trump. Veel computermodellen dwepen met ’opkomen voor minderheden’ en ’diversiteit’.

Natuurlijk kent de modellenindustrie zijn valkuilen, gevaren en negatieve kanten, met seksuele intimidatie en de ongezonde wens om modellen soms hyperdun te maken. Maar, stelt Sinead Bovell, er is decennialang gestreden voor verbetering. „Soms verloor je daar een baan mee. Maar nu we eindelijk verandering zien in de industrie, kunnen digitale modellen de baan inpikken waarvoor wij het risico hebben genomen. Of erger; merken kunnen zelf CGI’s creëren die bepaalde zaken uitdragen zonder daar zelf iets voor te doen.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1341...oor-ai-meisjes

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

Wink Ellum nu ook op maroc!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeGlijdendeRechter Bekijk Berichten

Vrouwen van vlees en bloed zijn tòch net iets leuker. Niet altijd, maar zeker 3 volle weken per maand.
      Hier heb je 3 minuten en 47 seconden een ai-meisje.

Dit ken ik uit de Maceo Plex Boiler Room Berlin DJ Set - komt na de The Smiths - How Soon Is Now? Maceo Plex Remix - met dansers van vlees en bloed

met de inmiddels in de wereldwijde underground beroemde Ellum:

jamesblunt006 | 1 year ago
      Ellum is actually Maceo Plex himself, who came from another dimension to learn from himself.

view 22 replies

De beste dansers vind ik het meisje met zwart haar rechts voor, maar zij wordt steeds gestoord door figuren die tegen haar beginnen te kletsen wanneer ze net lekker in haar ritme komt, en het meisje met het oversized salty dog t-shirt. Een gast met een grijs overhemd strijkt de hele tijd zn haar achterover, en een andere gast, met het vlinderdasje, staat met zn bierflesje op de dansvloer, dat kan echt niet.

Dans jij wel eens in je cel, Ibkis?

Prikker DeGlijdendeRechter's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3

Ik zit niet meer in een cel hoor, ze hebben me losgelaten op de anderhalve maatschappij. Niks aan, ik wil eigenlijk alweer terug. Het is dat ik een Kanz heb.

Die AI mevrouw zou ik wel doen, om eerlijk te zijn. Had ik het zostraks nog over met haar. Ik mag niet eens naar andere vrouwen kijken enzo, en als ik dat wel doe, dan kijkt ze beteuterd. Naar deze mocht ik wel kijken van haar.

In een eenzame cel zou ik haar wel doen denk ik, ze is wel een beetje mijn type. Die AI - griet dan he, niet Kanz! Nee, Kanz ook hoor, maar je snapt wat ik bedoel. En ik kan ook een heel klein beetje programmeren, dus zou ik deze vrouw uiteindelijk wél naar mijn hand zetten. Hand zetten, mehehe. Ik ben echt grappig!

Dat andere filmpje is mij te lang om te kijken wat je precies bedoelt. Wel ken ik die scene maar al te goed: ik was dus die gast met het bierflesje in de hand, die quasinonchalant losjes deed op de spacedeuntjes, terwijl er een miljoenmiljard gedachtes door mijn hoofd gingen: ligt het aan de drukte, ligt het aan de drank, of beweegt die leuke meid stiekem met haar kontje naar mij toe? Zomaar 1 van de ziljard gedachtes. Hoe dan ook, ik heb stiekem met haar gedanst. En ik liet het nooit zo ver komen dat ik afgewezen werd. Ondanks het bierflesje in de hand was ik altijd best wel een lieve, sociale danser; ik danste vaak minimalistisch en nam zo min mogelijk ruimte in beslag.

Die spacescene is een apart wereldje. Eigenlijk niets voor mij, maar ook een beetje wel. Allemaal rare mensen in hun eigen wereldje. Ik danste altijd alleen met de voeten. Ik was wel gaaf geloof ik. En als ik 100 procent zeker was van mijn zaak dan deed ik de robot in slomotion, alles.

In mijn cel danste ik nooit. Eigenlijk heb ik niets met muziek. In mijn cel keek ik naar Clairy Polak en het gezever van wat filosofen. Dan was ik daarna meestal blij dat ik geen mensen om me heen had. Of naar Boeken, of Vrije geluiden, of hoe heet dat, maar eigenlijk was dat alleen voor die donkere meid met die mooie amandeloogjes. Ik vind haar mooi en ook met haar heb ik stiekem gedanst.

Mijn beste dag in de cel was meestal wel in een weekend: 's ochtends saaie kost op de vpro, daarna de hele dag Southpark op de achtergrond, als het Southpark-weekend was, en een boek lezen. In ieder geval zo min mogelijk bezig zijn met mijn eigen gedachtes. Doordeweeks was ik iets van gelukkig als ik Louis Theroux tegenkwam.

Verder heel veel rukken om in slaap te vallen.

En jij? Dans jij wel eens in je slaapkamer? En wanneer gaan wij dansen? Kanz zei, dat ik nog 1 slippertje mag maken voordat we trouwen. Nou ja, misschien zei ze dat niet precies zo, maar zo begreep ik het ongeveer als vieze man.

Nou?
      Of ga je nu weer niet op me reageren, nadat je me hebt aangetikt?

Ik kan onwijs goed schuren trouwens!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Hier heb je 3 minuten en 47 seconden een ai-meisje.

Dit ken ik uit de Maceo Plex Boiler Room Berlin DJ Set - komt na de The Smiths - How Soon Is Now? Maceo Plex Remix - met dansers van vlees en bloed

met de inmiddels in de wereldwijde underground beroemde Ellum:

jamesblunt006 | 1 year ago
      Ellum is actually Maceo Plex himself, who came from another dimension to learn from himself.

view 22 replies

De beste dansers vind ik het meisje met zwart haar rechts voor, maar zij wordt steeds gestoord door figuren die tegen haar beginnen te kletsen wanneer ze net lekker in haar ritme komt, en het meisje met het oversized salty dog t-shirt. Een gast met een grijs overhemd strijkt de hele tijd zn haar achterover, en een andere gast, met het vlinderdasje, staat met zn bierflesje op de dansvloer, dat kan echt niet.

((((0\_/0)))) Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614773

het moderne mensje heeft digitale emoties ontwikkeld, gefeliciteerd !

de vraag is : waar zijn ons natuurlijk emoties gebleven?

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Manipulatie en beinvloeding is veel heftiger dan dat je denkt. Check deze docu:

Set in the dark underbelly of Silicon Valley, The Social Dilemma fuses investigative documentary with enlightening narrative drama. Expert testimony from tech whistle-blowers exposes our disturbing predicament: the services Big Tech provides-search engines, networks, instant information, etc.-are merely the candy that lures us to bite. Once we're hooked and coming back for more, the real commodity they sell is their prowess to influence and manipulate us.

The Social Dilemma

Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737763

Standaard Re: Ellum nu ook op maroc!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      51
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286224

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oiseau Bekijk Berichten
      het moderne mensje heeft digitale emoties ontwikkeld, gefeliciteerd !

de vraag is : waar zijn ons natuurlijk emoties gebleven?
      Die zijn er wellicht nooit geweest...

https://www.simulation-argument.com/

Heb je jezelf ooit afgevraagd met welke technologie God deze wereld heeft gemaakt?

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Manipulatie en beinvloeding is veel heftiger dan dat je denkt. Check deze docu:

Set in the dark underbelly of Silicon Valley, The Social Dilemma fuses investigative documentary with enlightening narrative drama. Expert testimony from tech whistle-blowers exposes our disturbing predicament: the services Big Tech provides-search engines, networks, instant information, etc.-are merely the candy that lures us to bite. Once we're hooked and coming back for more, the real commodity they sell is their prowess to influence and manipulate us.

The Social Dilemma

Deze docu moet je echt zien! Geeft je belangrijke inzichten.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten