gezonde mensen minder zorgpremie betalen?? - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/2 EersteEerste 12
    Resultaten 11 tot 15 van de 15

Onderwerp: gezonde mensen minder zorgpremie betalen??

Marokkanen المغاربة ⵎⵓⵔⴰⴽ Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614773

Standaard Re: gezonde mensen minder zorgpremie betalen??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Komt er een man bij de Psychiater, die zegt: Dokter, ik voel me de laatste tijd zo minderwaardig.
      De shrink luistert terwijl hij de man aankijkt, en zegt: Meneer, u voelt zich niet minderwaardig - u bent minderwaardig.
      je snapt niet het punt dat ik wou maken en loop maar niet graapig te willen te doen want jij bent niet leuk..
      Het blijft wrang dat slechte gedrag wordt beloond. Solidair zijn is geen excuse om maar niets tegen misbruikers te mogen hebben. Waarom iet goede gedrag niet belonen in de vorm van een korting?

Gezond blijven komt niet uit de lucht vallen.
      Boil the water and the scum will rise to the top
      ⴰⵎⴰⵣⵉⵖ wise saying.

Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556378

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oiseau Bekijk Berichten
      je snapt niet het punt dat ik wou maken en loop maar niet graapig te willen te doen want jij bent niet leuk..
      Het blijft wrang dat slechte gedrag wordt beloond. Solidair zijn is geen excuse om maar niets tegen misbruikers te mogen hebben. Waarom iet goede gedrag niet belonen in de vorm van een korting?

Gezond blijven komt niet uit de lucht vallen.

Gezond blijven komt niet uit de lucht vallen, ongezond zijn in heel wat gevallen wel. En dat impliceert: er is vaak geen regelrecht verband tussen 'gezond gedrag' en gezondheid.

Het lijkt mij heel erg moeilijk grenzen te trekken en het kan, als je het doordenkt, allerhande beperkende maatregelen opleveren. Moeten bepaalde huwelijken worden verboden omdat er genetisch kans op Dow is?
      Vertonen vrouwen met een sterk verhoogde (genetische) kans op borstkanker ongezond gedrag wanneer zij zich voortplanten? En vallen die vrouwen dan buiten de goed-gedrag regeling?

Sporten is gezond, maar je kunt blessures oplopen. Neemt iemand van vijftig die aan rugby doet onverantwoorde risico's?

Rokers kun je extra premie laten betalen, maar stel ze roken stiekem toch en worden dan ziek. Ga je dan een naheffing doen? En hoe ga je die dan berekenen? Alles terugbetalen vanaf het moment van het beginnen met roken?

In theorie begrijp ik je onvrede wel. Jij betaald mede voor mensen die zich aan gort zuipen en dat voelt krom. Maar aan straffen en belonen zitten naar mijn idee zoveel haken en ogen en oeverloze discussies dat het mij geen begaanbare weg lijkt.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110978

je snapt niet het punt dat ik wou maken......
      Dat doe ik wel, maar ik ben het er niet mee eens. Jonge mensen, bijvoorbeeld, zijn meestal gezonder dan oudere mensen. Hoe ouder - hoe meer de daarbij optredende kwalen. Geriatrie is niet voor niets een aparte tak in de gezondheidszorg. De ernst van ouderdomskwalen kunnen een gevolg zijn van een eerdere ongezonde levenswijze, maar hoeft niet.
      Daarnaast kunnen mensen in elke leeftijdscategorie, ook al hebben die hun hele leven 'gezond' geleefd, ernstige tot levensbedreigende kwalen opdoen. Dat gebeurt al in de wieg - en ze kunnen heel veel kosten met zich meebrengen. Het zou dus heel onrechtvaardig zijn om iedereen die wat mankeert meer premie te laten betalen, dan anderen.

EN wat is gezond? Sporten is ook gezond, maar je kan er zware en zeer kostbare blessures van krijgen - zo niet er aan doodgaan.
      Kortom, je insteek is gewoon kortzichtig, kapitalistisch, en onfatsoenlijk naar de mensen die zonder dat zij er iets aan kunnen doen, toch minder gezond zijn. Wat is er mis met solidariteit?

Je zou kunnen stellen dat je mensen met een ongezonde leefwijze meer belasting moeten betalen. Dat doen we al voor een deel, zoals met de accijns op sigaretten en alcohol, bijvoorbeeld. Zo zou er ook een flinke accijns op suiker kunnen komen, dat zou veel obesitas, dus ook veel hart en vaatziekten kunnen voorkomen, en zo zullen er vast nog meer dingen zijn die we op die manier kunnen behandelen.

Maar de kwestie daarbij is, dat je dat voor alle ongezonde zaken niet zo eenvoudig kunt regelen, zodanig dat het ook echt werkt.
      Toch is volgens mij, in tegenstelling tot jouw ondoordacht idee, het fiscaliseren van leefstijlen veel beter. Dan hoeven de goeden minder te lijden voor de kwaden. Maar of je daarmee iedereen aan een gezonde lijfstijl krijgt is maar de vraag. Daarbij hebben veel mensen een hekel aan fiscaliseren, verdere uitbreiding daarvan kan dus op flinke weerstand rekenen. Maar je zou er veel geld mee kunnen genereren voor de gezondheidszorg. En misschien betekent dat dan toch winst.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat IsraŽl Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook IsraŽl, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het IsraŽlische parlement.)

Marokkanen المغاربة ⵎⵓⵔⴰⴽ Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614773

Je moet mij niet de schuld willen aanpraten bij dit of dat en het ingewikkeld laten lijken dan het is.

Mijn punt is : minder premie of een bonus voor mensen die hun best doen om gezond te blijven.

We hebben nu eenmaal een hoop mensen die hardleers zijn en aantoonbaar hun eigen gezondheid schaden.

Ik heb geen autoverzekering want anders had ik het normaal gevonden dat je premie wordt verhoogd bij het begaan van ongelukken ..

Een basis pakket verzekering voor iedereen rijk en arm en mocht je ziek worden door je gedrag dan verplichten er wat aan te doen anders meer betalen.

Zoiets als wanneer je calculerende bent van een uitkering genieten en profiteren van allerlei subsidies en kwijtscheldingen ..terwijl iemand die voor ietsje boven het minimum werkt in armoede mag vallen want ....

het system beloont niet zo hen die trots hun verantwoordelijkheid nemen en niet willen bedelen voor meer beloning.

Blijkbaar hebben we onbedoeld "arme rijken" die aan het niksen zijn en arme hard werkers..

waar is het systematisch mis gegaan ?

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110978

Je moet mij niet de schuld willen aanpraten bij dit of dat en het ingewikkeld laten lijken dan het is.

Mijn punt is : minder premie of een bonus voor mensen die hun best doen om gezond te blijven.
      Je bent een warhoofd. Ik probeer je helemaal niet een schuld aan te praten. Maar een kreet als: gezondere mensen minder premie laten betalen, is om meerdere redenen een loze kreet.

Naast het feit dat er veel mensen zijn die, zonder dat ze daaraan iets kunnen doen veel minder gezond zijn dan andere mensen, is een van die redenen.
      Een andere reden is dat het te controleren is wie er zich wel of niet - en in welke mate - er een gezonde leefstijl op na houdt. Kortom, het valt niet uit te voeren.

Wat je wel kunt doen is, zoals ik je al heb uitgelegd, het gebruik van gezondheids schadelijke voeding- en genotsmiddelen hoger belasten. Niet dat dat automatisch betekent dat die voedingswaren dan ook minder gebruikt zullen worden, maar het genereert wel extra inkomsten die voor de gezondheidszorg kunnen worden gebruikt.

Hetzelfde geld voor alcohol, tabak en drugs, bijvoorbeeld. Maar met die laatste is dat niet mogelijk zonder het legaliseren ervan, en dat dat is nog lang niet geregeld.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat IsraŽl Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook IsraŽl, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het IsraŽlische parlement.)

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten