Explosion Beirut - Pagina 3
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 3/4 EersteEerste ... 234 LaatsteLaatste
    Resultaten 21 tot 30 van de 34

Onderwerp: Explosion Beirut

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Standaard Re: Explosion Beirut

Beiroet krijgt na ramp twee elektriciteitscentrales van Siemens cadeau

Een lichtje in de duisternis voor de Libanese hoofdstad Beiroet, in de vorm van twee elektriciteitscentrales. Siemens ceo Joe Kaeser pakte uit tijdens het bezoek woensdag van de Duitse minister van buitenlandse zaken aan de vorige week door een enorme explosie getroffen stad.

Marije Vlaskamp 12 augustus 2020, 22:39

De Duitse minister van buitenlandse zaken Heiko Maas (L) en de Libanese president Michel Aoun in Beiroet.Beeld EPA

Niet alleen krijgt Libanon hulp in de vorm van apparatuur voor ziekenhuizen, Siemens Energy doet er gratis twee mobiele A45-GT gasturbines plus een jaar stroom ter waarde van veertig miljoen dollar bij.

De 80 megawatt die de twee turbines voortbrengen, kan zo’n tien procent van de bevolking van Beiroet, 150.000 mensen, van stroom voorzien. Een jaar gratis elektriciteit en daarna betrouwbare energievoorziening is een revolutie voor het door stroomtekorten geteisterde Libanon. Het nationale netwerk levert slechts de helft van de stroom die nodig is. In sommige gebieden is maar drie uur per dag elektriciteit.

Mensen zijn afhankelijk van privé-ondernemers die stroom van generatoren verkopen. Dat is illegaal, maar in ruil voor een deel van de winst knijpen politici en bestuurders een oogje dicht. Zo houden corruptie en belangenverstrengeling de Libanese energiecrisis in stand. Hervorming van het nationale netwerk komt al jaren niet van de grond, ondanks enorme budgetten voor het verbeteren van de elektriciteitsvoorziening: het geld wordt uitgegeven, maar meer stroom komt er niet. Zo kost de energiesector Libanon jaarlijks 4,5 procent van het BNP terwijl de modernste energiecentrale dateert uit 1999 en volslagen verouderd is.

Stroom, of beter het gebrek eraan, is het nationale gespreksthema. Alle volkswoede over corruptie, incompetentie en politieke wanorde komt erin samen. Niet voor niets eisten demonstranten bij maandenlange straatprotesten vorig jaar betere stroomvoorziening. Ondanks het feit dat de elektriciteitsrekening voor de gemiddelde Libanees torenhoog is, is de energiesector ondertussen goed voor 42 miljard dollar aan schuld. Vandaar dat de internationale gemeenschap klaar is met de onvervulde Libanese beloftes de energiesector aan te pakken. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) wilde Libanon slechts een lening verstrekken als de financiële handel en wandel van het nationale energiebedrijf eerst zou worden doorgelicht.

Zonder keiharde garanties dat de rekening ook echt betaald wordt, wil geen enkel internationaal bedrijf Libanon turbines leveren. Ook Siemens voerde vorig jaar gesprekken met Libanon, die op niets uitliepen. Nu Beiroet echter zo zwaar getroffen is, komen de turbines alsnog als geschenk. Siemens zegt dat het aantal van 150.000 uitverkorenen, die over een week of twaalf mogelijk al genieten van gratis stroom, een schatting is gebaseerd op andere landen in het Midden-Oosten, zoals Irak en Egypte. Welke wijken worden aangesloten op het netwerk, hoe de schaarse stroom eerlijk wordt verdeeld: die lastige vraagstukken worden op dit moment besproken, aldus een woordvoerder van Siemens. ‘We kennen Libanon heel goed en wat betreft politieke instabiliteit en corruptie is het vergelijkbaar met Irak. Omdat er geen functionerende uitvoerende macht in Libanon is, gaan we aan tafel met de burgemeester van Beiroet en verschillende marktpartijen, zoals privé-bedrijven.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...deau~b0d9a938/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Lekker etnisch. Kanz's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      374965

Allah y r7amhoum, veel sterkte toegewenst voor jou en je familie.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes Gepost via m.maroc.nl   

Kaaskop Nederlandertje's Avatar
      Ingeschreven
      May 2011
      Leeftijd
      41
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      846410

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Beiroet krijgt na ramp twee elektriciteitscentrales van Siemens cadeau

Een lichtje in de duisternis voor de Libanese hoofdstad Beiroet, in de vorm van twee elektriciteitscentrales. Siemens ceo Joe Kaeser pakte uit tijdens het bezoek woensdag van de Duitse minister van buitenlandse zaken aan de vorige week door een enorme explosie getroffen stad.

Marije Vlaskamp 12 augustus 2020, 22:39

De Duitse minister van buitenlandse zaken Heiko Maas (L) en de Libanese president Michel Aoun in Beiroet.Beeld EPA

Niet alleen krijgt Libanon hulp in de vorm van apparatuur voor ziekenhuizen, Siemens Energy doet er gratis twee mobiele A45-GT gasturbines plus een jaar stroom ter waarde van veertig miljoen dollar bij.

De 80 megawatt die de twee turbines voortbrengen, kan zo’n tien procent van de bevolking van Beiroet, 150.000 mensen, van stroom voorzien. Een jaar gratis elektriciteit en daarna betrouwbare energievoorziening is een revolutie voor het door stroomtekorten geteisterde Libanon. Het nationale netwerk levert slechts de helft van de stroom die nodig is. In sommige gebieden is maar drie uur per dag elektriciteit.

Mensen zijn afhankelijk van privé-ondernemers die stroom van generatoren verkopen. Dat is illegaal, maar in ruil voor een deel van de winst knijpen politici en bestuurders een oogje dicht. Zo houden corruptie en belangenverstrengeling de Libanese energiecrisis in stand. Hervorming van het nationale netwerk komt al jaren niet van de grond, ondanks enorme budgetten voor het verbeteren van de elektriciteitsvoorziening: het geld wordt uitgegeven, maar meer stroom komt er niet. Zo kost de energiesector Libanon jaarlijks 4,5 procent van het BNP terwijl de modernste energiecentrale dateert uit 1999 en volslagen verouderd is.

Stroom, of beter het gebrek eraan, is het nationale gespreksthema. Alle volkswoede over corruptie, incompetentie en politieke wanorde komt erin samen. Niet voor niets eisten demonstranten bij maandenlange straatprotesten vorig jaar betere stroomvoorziening. Ondanks het feit dat de elektriciteitsrekening voor de gemiddelde Libanees torenhoog is, is de energiesector ondertussen goed voor 42 miljard dollar aan schuld. Vandaar dat de internationale gemeenschap klaar is met de onvervulde Libanese beloftes de energiesector aan te pakken. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) wilde Libanon slechts een lening verstrekken als de financiële handel en wandel van het nationale energiebedrijf eerst zou worden doorgelicht.

Zonder keiharde garanties dat de rekening ook echt betaald wordt, wil geen enkel internationaal bedrijf Libanon turbines leveren. Ook Siemens voerde vorig jaar gesprekken met Libanon, die op niets uitliepen. Nu Beiroet echter zo zwaar getroffen is, komen de turbines alsnog als geschenk. Siemens zegt dat het aantal van 150.000 uitverkorenen, die over een week of twaalf mogelijk al genieten van gratis stroom, een schatting is gebaseerd op andere landen in het Midden-Oosten, zoals Irak en Egypte. Welke wijken worden aangesloten op het netwerk, hoe de schaarse stroom eerlijk wordt verdeeld: die lastige vraagstukken worden op dit moment besproken, aldus een woordvoerder van Siemens. ‘We kennen Libanon heel goed en wat betreft politieke instabiliteit en corruptie is het vergelijkbaar met Irak. Omdat er geen functionerende uitvoerende macht in Libanon is, gaan we aan tafel met de burgemeester van Beiroet en verschillende marktpartijen, zoals privé-bedrijven.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...deau~b0d9a938/
      Valt me mee dat je het westen nog niet de schuld geeft

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      12

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandertje Bekijk Berichten
      Eindelijk erkenning. Ik ben dus niet de enige. Hehe.

Prikker DeGlijdendeRechter's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3

Ik wil het wel zeggen: hoe je het wendt of keert, linksom of rechtsom, schijnbeweging links enof schwalbe aan de rechterkant: die kunstmestbom in Beiroet is afgegaan na een kettingreactie die is aangestoken door Balfour. Balfour was een Westerling.

Mensen denken onterecht vaak dat corruptie een probleem is van Libanon. Het probleem is nog stééds de schijnheilige kop van Macron die effe de boel komt sussen als redder in nood; ik begrijp die Ballie dus wel: fuck die paar miljoen, wij Libanezen lossen het wel op. De corruptie in zulke landen wordt in stand gehouden door mensen als Macron.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes Gepost via m.maroc.nl   

Important Prikker Ballandalus's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eke Bekijk Berichten
      Op dit moment is er een inzamelingsactie bezig voor getroffenen in Libanon (giro 555).......

Ik lees dat je geen inmenging wilt van het westen, Ballandus. Inmenging klinkt naar bemoeizucht. Dat is sowieso ongewenst.
      Een neutrale gift kan mensen helpen die echt helemaal niets meer hebben !!!
      Ik refereer uiteraard aan 'steun' van buitenlandse overheden. Je krijgt een x bedrag tegen de volgende condities. Waarna een lijst volgt met voorwaarden. Dat is bemoeienis en chantage, minstens.

https://www.consilium.europa.eu/nl/p...ort-to-beirut/

Zoals DGR ook schrijft, zie de uitspraak van Macron inzake 'hulp' onder voorwaarden.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

Ingeschreven
      Dec 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Je wilt ook geen geld van het Rode Kruis / Rode Halve Maan of enige andere NGO? Dat landen / overheden zich er niet mee moeten bemoeien begrijp ik prima, maar wat moeten mensen in de rest van de wereld dan doen? Niks?
      NGO's en particuliere giften zijn prima. Dat is daadwerkelijke noodhulp waar mensen direct wat aan hebben.
      Ik verzet me dus tegen overheden/landen die zeggenschap willen over onze politieke koers.

Daarnaast zie ik het verraad van VAE tov de Palestijnen in een breder spectrum.

Ik kan het niet helpen om een theorie hierover te hebben; Beirut ligt in puin, VAE erkent als een dief in de nacht een vodje waarin het Israel erkent. Beirut heeft financiële middelen nodig voor de wederopbouw. Het Westen komt op de proppen met 'hulp' onder voorwaarden. Eén van de voorwaarden kan zijn het erkennen van de illegale entiteit Israel. In de ogen van VAE en SA zijn wij een sjiitisch bolwerk dat vernietigd moet worden - blijft alleen Iran over als hun aartsvijand, waar ook oplossing voor verzonnen wordt. Misschien draaf ik door maar ik hou wel rekening met dit scenario.

Ingeschreven
      Dec 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeGlijdendeRechter Bekijk Berichten

Mensen denken onterecht vaak dat corruptie een probleem is van Libanon. Het probleem is nog stééds de schijnheilige kop van Macron die effe de boel komt sussen als redder in nood; ik begrijp die Ballie dus wel: fuck die paar miljoen, wij Libanezen lossen het wel op. De corruptie in zulke landen wordt in stand gehouden door mensen als Macron.

Thank you. Ik refereerde precies aan Macron en de rest van het zooitje, niet aan NGO's en gewone mensen die geld en goederen willen doneren.

Ingeschreven
      Dec 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Courtesy mededelinkje: dit was mijn laatste reactie voor de komende weken wegens drukte en zo.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandertje Bekijk Berichten

Gratis moet je altijd wantrouwen, zeker bij westerse bedrijven. Voor mezelf ga ik nog verder, beter neem je geen gratis dingen aan. Beter betaal je de waarde ervan.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten