Ik heb geen 10 jaar achter elkaar vastgezeten. De langste straf was 48 maanden. Bij elkaar zo'n 10 jaar. Ik houd het altijd bij: een punt maken. Ik ben erg koppig als je me onrecht aandoet, zelfs zo koppig dat het me geen fuck scheelt als ik er mezelf mee heb. Uiteindelijk, nu ongeveer, eieren voor mijn geld gekozen, want van een systeem zal je het altijd verliezen en heb nu Kanz. Ik geloof overigens wel in een systematisch racisme bij het OM.
Overigens heeft de politie meer dan eens mijn leven gered. Niet dat ik ze had gebeld ofzo, maar gelukkig deden anderen dat wel. Anders was ik waarschijnlijk doodgebloed, verdronken etc. Dus nee, ik kan niet zo goed tegen die verhalen van systematische racisme bij de politie. Je hebt er fvd'ers en pvv'ers tussen, maar ik geloof niet dat ze de meerderheid van het politieapparaat vormen. En nee, ik ben niet naief, want ik heb ook in een nekklem gezeten bij zulke lui. Maar gelukkig was er dus ook eentje bij die professioneel gedrag vertoonde en zijn collega tot de orde riep.
Waarmee ik dus absoluut niet al die verhalen uit de Schilderswijk wil bagatelliseren, maar ik denk dat het verhaal daar genuanceerder ligt. Ook ik ben meermaals door Haagse agenten aangehouden. Altijd lachen. En dan ben ik niet eens zo'n lachebek. Misschien heeft het ook te maken met mijn eigen vriendelijkheid, dat kan ook. Was altijd vriendelijk als ik in de kraag gevat werd, ook op het bureau. Gewoon op de blaren zitten en niet janken.
Bladwijzers