Aboutaleb en Politie vertelden niet de waarheid over racistische agenten - Pagina 3
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 3/4 EersteEerste ... 234 LaatsteLaatste
    Resultaten 21 tot 30 van de 40

Onderwerp: Aboutaleb en Politie vertelden niet de waarheid over racistische agenten

Important Prikker DeGlijdendeRechter's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4

Standaard Re: Aboutaleb en Politie vertelden niet de waarheid over racistische agenten

Ik heb geen 10 jaar achter elkaar vastgezeten. De langste straf was 48 maanden. Bij elkaar zo'n 10 jaar. Ik houd het altijd bij: een punt maken. Ik ben erg koppig als je me onrecht aandoet, zelfs zo koppig dat het me geen fuck scheelt als ik er mezelf mee heb. Uiteindelijk, nu ongeveer, eieren voor mijn geld gekozen, want van een systeem zal je het altijd verliezen en heb nu Kanz. Ik geloof overigens wel in een systematisch racisme bij het OM.

Overigens heeft de politie meer dan eens mijn leven gered. Niet dat ik ze had gebeld ofzo, maar gelukkig deden anderen dat wel. Anders was ik waarschijnlijk doodgebloed, verdronken etc. Dus nee, ik kan niet zo goed tegen die verhalen van systematische racisme bij de politie. Je hebt er fvd'ers en pvv'ers tussen, maar ik geloof niet dat ze de meerderheid van het politieapparaat vormen. En nee, ik ben niet naief, want ik heb ook in een nekklem gezeten bij zulke lui. Maar gelukkig was er dus ook eentje bij die professioneel gedrag vertoonde en zijn collega tot de orde riep.

Waarmee ik dus absoluut niet al die verhalen uit de Schilderswijk wil bagatelliseren, maar ik denk dat het verhaal daar genuanceerder ligt. Ook ik ben meermaals door Haagse agenten aangehouden. Altijd lachen. En dan ben ik niet eens zo'n lachebek. Misschien heeft het ook te maken met mijn eigen vriendelijkheid, dat kan ook. Was altijd vriendelijk als ik in de kraag gevat werd, ook op het bureau. Gewoon op de blaren zitten en niet janken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Voltooid verleden tijd van spend = spent.

Ik geloof Rechterlijke uitglijder niet dat ie 10 jaar heeft gezeten. Dan moet je echt iets ernstigs gedaan hebben.
      8-8-2020; world, watch out: little newtonfreudeinsteinshakespearehitlers coming to a theater near you. You fuck with me, you fuckin' with the best.

Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4

Standaard Re: Aboutaleb en Politie vertelden niet de waarheid over racistische agenten

INGEZONDEN! Psychiater reageert op 'politie rukte veertig keer uit voor verwarde man'

341 reacties

Knip & plak ingezonden mail van een psychiater, naar aanleiding van het artikel 'Politie rukte VEERTIG keer uit voor verwarde man'

Aan de redactie van GeenStijl,
      Hierbij een stukje nuance, ben ik normaal niet zo van, jullie ook niet, moeten we beiden aan wennen dus in ieder geval een gelijkwaardige start. Ik ben werkzaam als psychiater en ben uitgebreid bekend binnen de forensische psychiatrie, verslavingspsychiatrie en de bemoeizorg. Net zoals jullie stoor ik mij aan verwarde mensen. Die zijn namelijk niet altijd makkelijk te helpen. Jullie storen je er dan vooral weer aan dat er in Nederland regels zijn die moeten worden gevolgd voordat we over kunnen gaan tot vrijheidsberoving. Net als jullie ben ik groot voorstander van de VVMU. Ter illustratie; ook ik kan beter zwijgen over mijn politieke voorkeur omdat dat negatieve gevolgen voor mij carrière zal hebben. Ik begrijp alleen niet dat jullie zo gemakkelijk dat andere recht op vrijheid opzij willen schuiven. Het lijk mij zeer onprettig als er geen regels meer zijn die bepalen wanneer we over kunnen gaan tot vrijheidsberoving, dat betekent dat ook jullie, leden van de redactie, wanneer aangemerkt als gevaarlijke personen (door een linkse andere redactie wellicht?) zonder meer opgepakt zouden kunnen worden voor 'behandeling'. Volgens mij zijn ze in Noord-Korea al wel erg ver met zulke ontwikkelingen.
      Nu even over verwarde mensen. Ik heb de voetnoot even niet paraat maar uit statistieken is vrij duidelijk gebleken dat mensen die door de politie als verward worden aangemerkt, bij lange na niet altijd een psychiatrische ziekte hebben. Politiemensen zijn immers geen psychiaters. Ter illustratie, die man met die bloedsuikerspiegel op dat plein in die grote stad van een paar jaar geleden, was ook 'verward'. Psychiatrie is geen makkelijk vak maar helaas bestaat er een sterke neiging van mensen om zich snel deskundig op dit gebied te verklaren. Dat zal ermee te maken hebben dat we allemaal over het orgaan beschikken waar het over gaat (de mate waarin we er ook gebruik van maken, laat ik even in het midden).
      Verward staat dus niet gelijk aan 'hebbende een psychiatrische ziekte' en dus is er niet altijd een reden voor psychiatrische zorg. We moeten niet willen dat onze psychiatrische afdelingen worden bezet door bloedsuikerspiegelaars of ander gespuis toch? Ik trek altijd maar de vergelijking: 'Op wat voor afdeling zou jij jouw moeder willen laten plaatsen als ze onverhoopt psychotisch zou worden?'
      Er zullen altijd verwarde mensen zijn die geen hulp krijgen van de GGZ. De meeste psychiatrische ziekten zijn in een vroeg stadium redelijk behandelbaar, de ene beter dan de ander. Patiënten met een goed steunsysteem, hogere opleiding, betere financiële situatie, zijn duidelijk in het voordeel. Bij chronische stoornissen, en in combinatie met verslaving en sociaal maatschappelijke problematiek is er echter niet veel meer aan te doen. Pappen en nathouden daargelaten, wat we ook veelvuldig doen. In de stad waar ik werk heb ik een caseload van honderden van zulke patiënten waar ik 'verantwoordelijk' voor ben. Allemaal mensen die één of meerdere chronische psychiatrische aandoeningen hebben, waarbij de meerderheid ook een verslaving heeft. Allemaal mensen die een aanzienlijk verhoogd risico lopen op overlijden door zelfmoord, overdosering of door slachtoffer te worden van geweld. Maar ook vrijwel allemaal mensen die een verhoogd risico hebben op het veroorzaken van geweld, ellende en onveiligheid voor de mensen om zich heen. We ondersteunen met medicatie, psychotherapie, maatschappelijk werk, vinden van woonruimte en ga zo maar door. Veel patiënten willen niet geholpen worden maar zijn niet acuut gevaarlijk. We overleggen met de wijkagent (daarmee schuren we tegen het beroepsgeheim aan) en houden de boel in de gaten. We nemen dus een risico. Dat kan niet anders. Binnen de huidige regelgeving en in het huidige maatschappelijke klimaat. Deal with it.
      Tegelijkertijd is de tijd wel rijp voor een discussie of er andere manieren zijn om met deze groep om te gaan. De vinger naar de deskundigen of behandelaren wijzen ligt voor de hand, er zijn altijd wel gevallen te vinden waarin dat terecht is, maar dat is lang niet altijd het geval. Ik zie wel een aantal problemen. Waarom wordt er geen accommodatie opgericht voor deze doelgroep? Deze patiënten hebben geen leven in de stad, ze vallen vrijwel direct ten prooi aan de drugsdealers om de hoek. Zolang ze in de stad blijven, is het wachten op het volgende incident. Het is de GGZ zelf geweest die 'herstel nabij' wilde, en dat is gewoon verkeerd geweest. Waarom grijpen we niet in en waarom dwingen we niet-westerse allochtonen niet tot integratie? Het is al decennia bekend dat psychotische stoornissen meer voorkomen in grote steden en bij niet-westerse allochtonen. Waarom staan we het dan toe dat deze mensen zich in een parallelle samenleving begeven? Het voelt misschien als empathie en begrip, maar het is niks anders dan verwaarlozing over de hoofden van een kwetsbare groep. Waarom is er 1 psychiater voor honderden patiënten? Waarom zijn er GGZ instellingen die alleen 'lichte problematiek' behandelen maar die er financieel stukken beter voorstaan dan de instellingen die echte psychiatrische aandoeningen moeten behandelen?
      Het systeem deugt niet. De GGZ is verziekt. Het land heeft geen antwoord op dit soort problematiek. De politiek is verziekt. De psychiatrische patiënt is compleet verwaarloosd en slecht vertegenwoordigd. We trappen in een PR-stunt van de staatssecretaris en de minister. Ik zie uit naar het volgende artikel op GeenStijl over een verward persoon…
      Met vriendelijke groet,
      [NAW bekend bij redactie]
      8-8-2020; world, watch out: little newtonfreudeinsteinshakespearehitlers coming to a theater near you. You fuck with me, you fuckin' with the best.

Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4

Bovenstaand stukje, hoewel ik niet geloof dat het in elkaar geflanst is door een échte psychiater, want God wat een domheid, vind ik, mocht het wél een echte psychiater zijn, toch een tikkeltje verontrustender.

Een psychiater, iemand die dus medicijnen heeft gestudeerd, en die gaat over mensenlevens. Zulke mensen op zulke posities, dat vind ik pas gevaarlijk.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Rotterdamse agenten appten ook discriminerend over gedode Hümeyra

Politie-apps Al berispte agenten stuurden elkaar vaker kwetsende berichten, over burgers, collega's en leidinggevenden.

Marcel Haenen 24 maart 2021 om 16:55

Politie bij het Designcollege in Rotterdam, een dag nadat Hümeyra daar werd Foto Robin Utrecht/ANP

De vijf agenten van de Rotterdamse politie die vorige maand schriftelijk zijn berispt voor het herhaaldelijk verzenden van racistische appjes hebben zich in hun conversaties ook zeer discriminerend en kwetsend uitgelaten naar aanleiding van de moord op de 16-jarige Hümeyra Ergincanli. Dat zeggen politiebronnen tegen NRC.

Na maandenlang bedreigd en gestalkt te zijn werd Hümeyra in december 2018 door haar 32-jarige ex-vriend Bekir E. doodgeschoten in de fietsenstalling van het Rotterdamse Designcollege. In de zogeheten Jan Smit appgroep zouden agenten van het politiebureau Marconiplein – de school staat in het gebied van dit bureau – over deze moord hebben geappt. „Weer een Turk minder”, was een van de berichten.

De Rotterdamse politiebaas Fred Westerbeke noemt desgevraagd de uitlating van een agent, gedaan op 15 januari 2019, „verwerpelijk en aanstootgevend”. Het gaat volgens hem om „een cynisch commentaar aan het adres van de rechterlijke macht”. Volgens Westerbeke heeft deze agent willen zeggen te verwachten dat de hoofdverdachte in deze zaak, „die de agenten kenden vanuit hun werkgebied”, wegens zijn „spijtbetuiging” een lage straf zou krijgen. „De teksten die ze daarbij gebruikten zijn ongepast en kwetsend en zij beseffen nu ook dat dit anders gelezen en uitgelegd kan worden”, zegt Westerbeke.

Interne blog van Westerbeke

De opmerkingen over deze zaak liggen extra gevoelig omdat de Inspectie Justitie en Veiligheid in oktober 2019 concludeerde dat politie en Openbaar Ministerie in Rotterdam „ernstig tekortschoten” toen het slachtoffer om hulp vroeg. „Betrokken organisaties hadden onvoldoende aandacht voor haar bescherming ook al had zij herhaaldelijk aangegeven zich onveilig te voelen”, aldus de inspectie over Hümeyra. Zij en haar zus hadden zo'n dertig keer gebeld met de politie over de bedreigingen. Er werd drie keer aangifte gedaan en de verdachte kon een contactverbod straffeloos schenden. Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam bood Hümeyra’s familie, vrienden en school excuses aan voor de gang van zaken.

In een blog op het intranet van de politie geeft Westerbeke woensdagmiddag nadere uitleg over de conversaties in de appgroep van een tiental agenten. Ze hebben in een periode van tien maanden ook „denigrerende en seksistische opmerkingen gemaakt over collega’s en leidinggevenden”. Een agent „suggereerde in een gesprek dat homo’s en moslims zich steeds beroepen op een achtergestelde maatschappelijke positie”. Een andere agent zei naar aanleiding van de aanslag in een Utrechtse tram in maart 2019 dat mensen die met de tram door hun Rotterdamse buurt rijden „over het algemeen uitgeroeid mogen worden”.

Lichtste sanctie

Vorige maand maakte Westerbeke bekend dat vijf agenten worden bestraft met de lichtste disciplinaire sanctie: een schriftelijke berisping. Tot nu toe was alleen bekend dat ze in 2019 burgers „kankervolk, kutafrikanen en pauperallochtonen” hadden genoemd. Volgens de politiebaas zijn het „goede dienders” die „oprecht spijt hebben”. Aboutaleb laat woensdag weten dat hij wist dat de agenten appten over de zaak Hümeyra. Hij blijft ook van mening dat de agenten een tweede kans verdienen.

Politiebaas Westerbeke heeft zijn omstreden sancties de afgelopen weken binnen de politie verdedigd door te zeggen dat de „onafhankelijke commissie AGFA (adviescommissie grondrechten en functie-uitoefening), onder voorzitterschap van Job Cohen, zich met de opgelegde strafmaatregel kon verenigen”. Het advies van de AGFA waarin de vijf incidenten rond de appgroep worden beschreven, wordt binnenkort, zoals altijd geanonimiseerd, openbaar gemaakt. De Rotterdamse politie heeft de commissie gevraagd bij wijze van uitzondering „geen herleidbaar slachtofferschap” te vermelden in het advies. De Rotterdamse politie wil niet dat de moord op Hümeyra wordt genoemd om onrust te voorkomen. Cohen laat woensdag weten dat dit verzoek niet zal worden ingewilligd.

Een delegatie van de Rotterdamse politie is woensdagmiddag op bezoek geweest bij de familie van Hümeyra om deze te informeren over de kwestie.

Gemoederen lopen hoog op

De kwestie rond de appjes en het optreden van Westerbeke doet de gemoederen binnen de politie hoog oplopen. Veel agenten met een migratieachtergrond klagen over een lankmoedige aanpak van racisme en discriminatie binnen de eigen organisatie. Vorige week is Westerbeke in een overleg met andere topfunctionarissen van de politie stevig bekritiseerd. „De emmer zit bij velen vol door de jaren waarin zij racistische of discriminerende opmerkingen moesten incasseren, zelf te vaak aan de kant zijn gezet door een collega of bij binnenkomst op een ander politiebureau gevraagd werden zich te legitimeren terwijl zijn of haar witte maatje die vraag niet kreeg”, aldus Westerbeke. „Ik vond het erg om te horen dat collega’s moedeloos worden en de hoop opgeven dat we er als organisatie echt voor iedereen zijn”.

Vorige maand stelde Westerbeke de Rotterdamse leidinggevende Tarik Topcu aan als programmamanager ‘politie voor iedereen’. Topcu moest zorgen voor een meer divers politiekorps. Afgelopen weekeinde heeft Topcu zijn functie alweer neergelegd. Volgens Westerbeke om „persoonlijke redenen” die hij tegenover hem niet nader heeft willen toelichten. Volgens collega’s heeft Topcu, van Turkse komaf, laten weten geen verantwoordelijkheid te willen dragen voor discriminatie gepleegd door de politieorganisatie zelf. Hij voelt naar verluidt onvoldoende draagvlak voor zijn werk.

Topcu zegt „in een prettig gesprek tekst en uitleg te hebben gegeven in de richting van de politiechef”. Hij wil zijn besluit niet verder toelichten. Donderdag vergadert de Rotterdamse gemeenteraad over deze zaak.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/24...meyra-a4037136
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Humeyra. © Eigen Foto

‘Racistisch appje ‘weer een Turk minder’ ging over Humeyra’, politie geeft andere uitleg

De familie van de eind 2018 doodgeschoten scholiere Humeyra is ‘totaal van de kaart’ vanwege de racistische appjes van agenten over Humeyra. In die appjes wordt onder meer gezegd ‘weer een Turk minder’. ,,En daarmee doelen ze dan op Humeyra’’, zegt Nelleke Stolk, advocaat van de familie. Volgens de politie ging het om cynisch bedoelde appjes gericht aan de rechtspraak, na de spijtbetuiging van de later veroordeelde dader.

Victor Schildkamp & Sander Sonnemans 25-03-21, 09:49 Laatste update: 1:11

NRC bracht gisteren naar buiten dat agenten van de Rotterdamse politie die zijn berispt voor het versturen van racistische appjes, zich in 2018 ook kwetsend uitlieten over Humeyra. NRC laat in het midden of het appje ‘Weer een Turk minder’ over Humeyra gaat, maar volgens Stolk is dat zo. ,,Dat gaat 100 procent over Humeyra,” zegt Stolk. ,,En er wordt in die appgroep ook gesproken over Bekir (de veroordeelde moordenaar, red.) trouwens. Maar dat over Humeyra is het dieptepunt in die appconversatie. De familie is gisteren bijgepraat en is totaal van de kaart.”

Dat gaat 100 procent over Humeyra. Het is het dieptepunt in die hele conversatie
      Nelleke Stolk, advocaat van de familie
      Frustratie

Volgens de Rotterdamse politie reageerden de agenten in de appgroep cynisch op een spijtbetuiging van Bekir die in januari 2019 in de krant verscheen. De agenten zouden de cynische opmerkingen hebben geplaatst uit frustratie, bedoeld ‘aan het adres van de rechterlijke macht, die de spijtbetuiging mogelijk mee zou wegen in het bepalen van de volgens hen te lage strafmaat’, aldus de politie per mail. ‘De teksten die ze daarbij gebruikten zijn ongepast en kwetsend en zij beseffen nu ook dat dit anders gelezen en uitgelegd kan worden’.

De agenten zijn berispt vanwege de kwetsende appjes over Humeyra en andere zaken. Een maand geleden kwam al het nodige naar buiten over kwetsende en racistische appjes van diezelfde agenten. Toen ging het erom dat ze burgers met een migratieachtergrond in een onderlinge WhatsApp-groep uitmaakten voor ‘kankervolk, kutafrikanen en pauperallochtonen’ op wie ze willen ‘schieten’. De agenten stuurden die berichten na het zien van een filmpje over een 15-jarige die door zwarte leeftijdsgenoten in elkaar werd geslagen in Spijkenisse.

Veel mis gegaan

In de zaak rond Humeyra is al veel misgegaan. De 16 jaar geworden scholiere had al vaak aangifte gedaan van stalking, voordat ze eind 2018 op school werd doodgeschoten door Bekir E., met wie zij een korte relatie had gehad. De familie is een procedure begonnen tegen de Staat. Bekir E. werd eind 2019 veroordeeld tot 14 jaar cel voor doodslag en niet voor moord. Daarop is justitie in hoger beroep gegaan. Het Openbaar Ministerie had twintig jaar geëist voor moord. De zaak moet in hoger beroep nog behandeld worden.

https://www.ad.nl/binnenland/racisti...tleg~a49147a6/

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Raad Rotterdam hard over aanpak racisme bij agenten

Raadsdebat Bijna de hele gemeenteraad vindt dat politiechef en burgemeester te zacht optreden na discriminerende apps van agenten.

Marcel Haenen 25 maart 2021 om 21:07

Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam zegt een „aanpak van zacht tegen hard” te kiezen. Foto Jeroen Jumelet/ANP

In de Rotterdamse gemeenteraad is met grote verontwaardiging gereageerd op het nieuws dat agenten uit het eigen korps in 2019 met regelmaat racistisch hebben geconverseerd in een eigen appgroep.

Politiechef Fred Westerbeke vertelde donderdag in de raad dat een groep agenten van Marconiplein in 2019 zes keer foute appgesprekken hadden in tien maanden. Eerder had hij gezegd dat er vier incidenten waren geweest. Het gaat om racisme, antisemitisme, seksisme en homofobe uitlatingen. Ook hebben ze zich zeer discriminerend uitgelaten over de moord op de 16-jarige Hümeyra Ergincanli. „Weer een Turk minder”, appte een agent een maand na die moord.

Stephan van Baarle (Denk) sprak van „walgelijke, schokkende en misselijkmakende discriminatie en racisme door de politie van stadsgenoten”. Hij vindt dat burgemeester Aboutaleb excuses moet aanbieden aan de familie van Hümeyra „over de racistische drek”. Aboutaleb zou ook het vertrouwen moeten opzeggen in Westerbeke wegens diens te lankmoedige aanpak van deze affaire.

Tweede kans

De meeste partijen zeiden niet te begrijpen dat agenten de lichtste disciplinaire sanctie – een schriftelijke berisping – hebben gekregen. Raadsleden wilden weten waarom agenten die appten dat burgers „kutafrikanen” zijn op „wie ze willen schieten” een tweede kans verdienen. „Ze lopen op straat met een dienstwapen en zeggen dat op bepaalde mensen mag worden geschoten. Dan past geen gele kaart maar donkerrood, einde wedstrijd”, aldus Van Baarle.

De raad is ook ontstemd dat ze vrijwel alle informatie over de racistische agenten via NRCmoesten vernemen. De politie heeft de familie van Hümeyra pas geïnformeerd toen ze hoorde dat NRC ging publiceren over deze zaak. Ruud van der Velden (Partij voor de Dieren) noemde de apps „schandalig en goor” en zei niet te begrijpen dat Westerbeke spreekt over „goede dienders”.

„Dan voel je je als agent met een migratieachtergrond niet meer veilig in je eigen organisatie”.

‘Ontsla agenten’

D66 en CDA vinden dat de politieleiding ook het eigen handelen moet onderzoeken in deze zaak. De leiding zou vooral bezig zijn geweest zaken die misgaan weg te moffelen.

Alleen de VVD steunt de aanpak van politiechef en burgemeester. „We moeten oppassen voor een politieke rechtszaak met de politie in het verdachtenbankje en politieke partijen als aanklager”, aldus fractievoorzitter Vincent Karremans.

Aboutaleb waarschuwde voor „polarisatie in de stad” door te hard op te treden. Hij zei „een potentiële brand te willen voorkomen”. De burgemeester kiest naar eigen zeggen voor een aanpak van „zacht tegen hard”.

De familie van Hümeyra vraagt bij monde van advocaat Richard Korver de politie om racistische agenten te ontslaan. „Mensen die deze taal bezigen, horen niet thuis bij de politie.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/25...enten-a4037336

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Klokkenluider uit racistische appgroep werd ernstig gepest

Politie-apps Een politieman in Rotterdam die rapporteerde over discriminerende app-berichten, werd door collega’s dwarsgezeten.

Marcel Haenen 26 maart 2021 om 21:05

Een politieagent tijdens een verkeerscontrole in Rotterdam. Foto Remko de Waal / ANP

Een politieagent van Marokkaanse komaf die de leiding van de Rotterdamse politie informatie gaf over zeer racistische appjes van agenten, is slachtoffer geworden van pesterijen door collega’s. Agenten die samen met hem deel uitmaakten van de zogeheten Jan Smit-appgroep met daarin discriminerende conversaties, zaten hem dwars omdat ze hem als verrader zagen.

Dit blijkt uit informatie die politieagenten aan NRC hebben verstrekt. De krant beschikt ook over een email waarin een politieagent drie maanden geleden over het pesten rapporteerde aan de Rotterdamse politiebaas Fred Westerbeke. De gedupeerde klokkenluider, die wijkagent was bij het politiebureau Marconiplein, is inmiddels vertrokken uit Rotterdam en werkt nu bij de politie Midden-Nederland.

Westerbeke is vorig jaar op 6 december door de langst dienende wijkagent van bureau Marconiplein geïnformeerd over agressie tegen de klokkenluider van „mannen die deel uitmaakten van de fameuze app-groep”. De wijkagent, sinds 1992 werkzaam op het politiebureau, schrijft alarmerend: „We worden geregeerd door extremistische minderheden”.

De klokkenluider maakte aanvankelijk deel uit van de appgroep , maar ging zich storen aan de discriminerende inhoud van de conversaties. De groep werd mede na zijn meldingen in 2019 door de teamchef ontbonden. Vorige maand verklaarde Westerbeke tegenover NRC dat hij de appende agenten – die in tien maanden tijd acht racistische, discriminerende en seksistische appgesprekken hielden – de lichtste disciplinaire sanctie heeft opgelegd. Ze zijn schriftelijk berispt omdat het „goede dienders” zouden zijn en spijt zouden hebben. In de gemeenteraad zei Westerbeke donderdag dat uit onderzoek was gebleken „dat op het werk van deze collega’s niets aan te merken is”. Er waren „geen klachten”.

In de zomer van 2020 werd door de Rotterdamse politie een „diepgaand onderzoek” afgekondigd naar de appgroep. Dat gebeurde nadat NRC had gepubliceerd over appjes van agenten waarin burgers met een migratieachtergrond onder meer werden aangeduid als „kankervolk, kutafrikanen en pauperallochtonen” op wie ze willen „schieten”. Deze week onthulde NRC dat de agenten zich ook zeer discriminerend hebben uitgelaten naar aanleiding van de moord op de 16-jarige Hümeyra Ergincanli.In de e-mail beschrijft de wijkagent daarentegen dat de klokkenluider in december vorig jaar door collega’s „op ijzingwekkende manier wordt genegeerd”. De Operationeel Commandant laat de klokkenluider weten dat „er wat ploegleden zijn die er moeite mee hebben dat hij er is”. Hij moet „apart eten in de kantine” en mag „niet te veel aan het bureau komen”. In de e-mail aan Westerbeke schrijft de politieman „diepe plaatsvervangende schaamte te hebben” voor het wegpesten van een collega.

In het debat in de gemeenteraad werd door Nida-raadslid Ercan Büyükçifçi donderdag geïnformeerd of het klopte dat „een van de agenten uit de appgroep zou zijn weggepest” Aboutaleb wilde niet op die vraag antwoorden. „Ik vind het wel erg ver gaan om over de personele ontwikkelingen van een enkele medewerker van de politie hier verantwoording af te leggen”.

Ook Westerbeke zei „niet te diep” te willen ingaan op deze kwestie. Hij zei alleen dat de wijkagent „nog een flinke periode nadat dit (het appen) zich heeft afgespeeld in dat team heeft doorgewerkt”.

Westerbeke zegt desgevraagd dat de alarmerende mail van 6 december is geschreven „door iemand in emotie”. Die doet volgens hem „geen recht aan wat er precies is gebeurd”.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/26...epest-a4037479

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Afdekcultuur bestaat nog altijd bij politie en bestuur Rotterdam

Racisme

Hebben de Rotterdamse politiechef en burgemeester vorige maand met schriftelijke berispingen voldoende opgetreden tegen vijf agenten die zich racistisch uitten in een besloten app-groep? Het is een van de vragen die bleven liggen nadat NRC ruchtbaarheid gaf aan de ‘Jan Smit-appgroep’ van agenten die in 2019 bestond.

Dit is het dagelijkse commentaar van NRC. Het bevat meningen, interpretaties en keuzes. Ze worden geschreven door een groep redacteuren, geselecteerd door de hoofdredacteur. In de commentaren laat NRC zien waar het voor staat. Commentaren bieden de lezer een handvat, een invalshoek, het is ‘eerste hulp’ bij het nieuws van de dag.

Wat daar aan hatelijke teksten via de diensttelefoon werd gewisseld over burgers met een Turkse of Marokkaanse achtergrond valt met geen pen te beschrijven. Boosaardig, venijnig, malicieus – de Beroepscode Politie die voorschrijft dat de agent „respect heeft voor de rechten, standpunten en identiteit van de ander” was totaal uit het zicht. Net als de instructie zich te onthouden van „elke vorm van pesten, intimidatie, seksueel getinte opmerkingen en discriminatie”.

De korpsleiding vond dat het bij de lichtste sanctie kon blijven gezien het tijdsverloop, het algemeen ‘goede functioneren’, de gevolgen van de publiciteit en de interne afdoening in 2019. Die kwam neer op aanspreken door de chef en het verplicht opheffen van de appgroep. Voor de berispingen kwam steun van de Adviescommissie Grondrechten en Functie-uitoefening Ambtenaren. Vaste adviseur wanneer voor een ambtenaar ontslag of disciplinaire straf dreigt. Deze AGFA beoordeelde de berispingen als juist, omdat de agenten immers niet konden voorzien dat hun wangedrag bekend zou worden. En dat juist door de publiciteit de aandacht van de politiek op hen werd gevestigd – en dát zou voor ernstige schade voor de politie hebben gezorgd. Anders gezegd: het was niet het hemeltergende racisme dat de reputatie bedierf, maar de publiciteit.

Een klassieke denkfout. De openbaarheid mocht hier als ontlastende omstandigheid dienen. Was dit allemaal onder de pet gebleven, dan had die berisping ook niet gehoeven, lijkt de boodschap. Eigenlijk is de politie hier zelf óók slachtoffer, van reputatieschade. Oorzaak en gevolg worden hier, vrij stuitend, door elkaar gehaald. Het waren uiteraard de racistische agenten die voor de schade zorgden. Niemand anders.

Dit toont nog maar eens aan dat de politie een stevig discriminatie- en racismeprobleem heeft. De incidenten stapelen zich op. Meer dan zes jaar geleden stelde toenmalig korpschef Gerard Bouman vast dat er ‘een gif onze organisatie binnensluipt’. Dat van ‘uitsluiting’ van gekleurde of moslimcollega’s. Vertrouwenspersonen hadden in 2015 „een dagtaak om uitwassen op te vangen”. Zijn doembeeld was toen een ‘witte politie’ die net als in de Amerikaanse stad Ferguson tegenover een zwarte bevolking zou komen te staan. Twee jaar later boden agenten het Zwartboek Discriminatie aan. Het publiek werd in 2018 bewust door de tv-documentaire Verdacht. Boumans opvolger Akerboom kreeg in 2019 een brandbrief van een topadviseur die constateerde dat de leiding niets deed tegen homo- en moslimhaat, discriminatie, intimidatie en ander wangedrag. Dat in de top een ‘afdekcultuur’ heerst en de werksfeer onveilig is. Zijn advies: zet per direct het gehele personeelsbeleid op z’n kop. Benoem zo snel mogelijk een nieuwe generatie ‘verbonden’ slimme mensen.

Voorlopig laat het Rotterdamse gezag zien dat het afdekinstinct nog bestaat. Er lijkt weinig ambitie om bij het Rotterdamse korps de basisfatsoensnormen aan te scherpen. Het roept ook de vraag op of burgemeester en korpschef racisme bij de politie wel een echt probleem vinden. En of ze zien welke kolossale vertrouwenscrisis tussen de (gekleurde) burger en agent zich hier aandient. Rotterdam mag geen Ferguson aan de Maas worden. Maar die kant gaat het zo wel op.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/01...erdam-a4038049

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Politie: in vijf jaar moet 35 procent agenten migratieachtergrond hebben

Actieplan Nationale Politie Een actieplan moet de politie inclusiever maken. „Ook witte agenten schamen zich over incidenten.”

Marcel Haenen 1 april 2021 om 20:05

Politie op de boulevard in Scheveningen na 21:00 uur. Foto Robin van Lonkhuijsen

In de komende vijf jaar moet minimaal 35 procent van de nieuwe politieagenten in de Randstad een niet-westerse migratieachtergrond hebben. Dat is een onderdeel van een actieplan van de Nationale Politie (65.000 mensen). Dit heeft tot doel om de eigen organisatie „meer divers en inclusiever te maken”, zeggen twee eenheidschefs, Martin Sitalsing (Midden-Nederland) en Gery Veldhuis (Noord-Nederland) in gesprek met NRC.

Sitalsing en Veldhuis moeten gaan toezien op uitvoering van het plan ‘Politie voor Iedereen’ dat met „striktere afspraken en minder vrijblijvendheid” moet leiden tot een drastische verandering van het personeelsbestand van de politie. Recente incidenten waarbij de politie in opspraak kwam wegens racisme in eigen kring hebben volgens Sitalsing „geholpen om de politie in beweging te krijgen”.

De korpsen in de Randstad moeten gelet op de samenstelling van de bevolking in een aantal wijken „soms fors veranderen”, zegt Sitalsing. „In sommige buurten heeft zestig procent van de bevolking een migratieachtergrond. In Kanaleneiland (Utrecht) ligt dat percentage op tachtig. In de politieorganisatie halen we bij lange na niet die aantallen”. Een meer diverse politie is volgens hem nodig om te kunnen doorgaan „met dat waarin we goed zijn als Nederlandse politie, namelijk het leggen van verbinding en fijnmazigheid. De wijkagent is zo’n beetje cultureel erfgoed en kan overal alleen de straat in. Dat komt in sommige wijken onder druk te staan”.Sitalsing (Paramaribo, 1962) wijst erop dat er de komende vijf jaar 17.000 nieuwe agenten worden aangenomen omdat veel politiemensen met pensioen gaan. „Dit is dus dé kans om te investeren in diversiteit en in een nieuwe cultuur om echte veranderingen te bewerkstelligen.” Het oude streefcijfer was dat 25 procent van de nieuwe agenten een migratieachtergrond zou hebben, maar dat percentage wordt nergens in Nederland gehaald. Door „meer te investeren in werving” moet de samenstelling van het korps veranderen.

Beide commissarissen merken dat het debat binnen de politieorganisatie verandert omdat agenten met een migratieachtergrond zich meer dan vroeger laten horen. „Ze voelen zich sneller serieus genomen, ook door witte collega’s. Ook die schamen zich over de incidenten”, zegt Sitalsing. „Onze huidige korpschef Henk van Essen zegt nu: ‘racisme komt wel degelijk voor bij de politie en het doet me zeer. En ik zal er alles aan doen het aan te pakken.’ Dus we hebben wel stappen gezet”.

‘Stappen gezet’

Gery Veldhuis (Almelo, 1959) vertelt over een collega met Caribische achtergrond die hij een week geleden sprak. „Hij zei: ‘22 jaar heb ik me de zogenaamde grapjes laten welgevallen. Ze zijn één voor één in een emmer gevallen en die is nu vol: ik accepteer het niet meer’”. Het nieuwe zelfbewustzijn is volgens Veldhuis het gevolg van de Black Lives Matter-demonstraties en de discussie over racisme bij de politie in Rotterdam.

De politie zegt ook te willen investeren in ‘veilige’ teams. „Nieuwe mensen moeten zich bij ons prettig voelen, ook al stroken ze niet met de heersende cultuur”, zegt Sitalsing. Veldhuis zegt dat het probleem met inclusie breder is dan alleen de werving van mensen met een migratieachtergrond. „Ook nieuwe collega’s die zich richten op de aanpak van financiële misdaad en cybercrime en een andere achtergrond hebben, zeggen zich niet altijd thuis te voelen in onze cultuur”.

Dit is dé kans om te investeren in diversiteit
      Martin Sitalsing politiechef

De politie wil ook meer doen om etnisch profileren tegen te gaan. „De bejegening bij controles moet beter. Er moet meer uitleg worden gegeven. We trainen agenten ook hoe ze veel objectiever kunnen waarnemen”, aldus Sitalsing. Elke agent kan een speciale app downloaden waarmee te zien is of iemand al vaker is gecontroleerd en zo ja: waar en wanneer. Ook is te zien wat dit heeft opgeleverd.

De politie gaat ook bekijken of de bestraffing van discriminatie en racisme door agenten nog „past binnen de tijdgeest”. In Rotterdam kregen racistisch appende agenten de lichtste disciplinaire sanctie. „We moeten kijken of we in de regelgeving of in het uitlokken van jurisprudentie stappen moeten zetten. Je zou een keer kunnen zeggen na racisme: je gaat eruit. En dan zien we wel wat de rechter doet”. Onderdeel van het actieplan is tevens het versterken van het zogeheten Netwerk Divers Vakmanschap (NDV). Binnen de politie bestaan netwerken van mensen met hun eigen achtergrond en expertise, van agenten met een Turkse achtergrond tot lhbtq. „We gaan die organisaties professionaliseren door mensen op te leiden voor een rol in die netwerken. Tegelijkertijd brengen we beter in kaart welke bondgenoten er in onze omgeving zijn die ons kunnen helpen. Van Marokkaanse buurtvaders tot dominees in Urk”, zegt Sitalsing.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/01...ebben-a4038218

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten