Wat is niets? Bestaat er wel een niets? Wat weet de wetenschap? - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/4 EersteEerste 123 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 11 tot 20 van de 37

Onderwerp: Wat is niets? Bestaat er wel een niets? Wat weet de wetenschap?

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Standaard Re: Wat is niets? Bestaat er wel een niets? Wat weet de wetenschap?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7eloua Bekijk Berichten
      Wacht even hoor..vacuüm is niet niets hoor.
      Quantumfysics gaat niet echt over het ontstaan van dingen, maar meer over de mogelijkheden van alles wat bestaat. Dat je ergens naartoe zou kunnen lopen en er in verschillende quantumfysische mogelijkheden waar er 1tje werkelijkheid uit wordt bepaald wordt of de lijn waarin jij loopt recht was en of je onderweg struikelt etc. Zo ook met het schijnen van een straal licht op een bepaald punt. Al die mogelijke werkelijkheden zouden tegelijk aan de hand kunnen zijn in verschillende dimensies of hoe je het ook wil noemen, maar er is maar 1 uitkomst in onze ovservatie. Zulke zaken.
      3d is voor ons 3d. Ze geven altijd het voorbeeld van pacman die 2d leeft en ook niet kan weten dat wij alles 3d zien.
      Vraagje, waarom geloof jij dat er voor de so called big bang geen ruimte was? Ik heb een vermoeden van wat de reden zou kunnen zijn.
      Daarom vraag ik me af of de vacuum voor de big bang hetzelfde is als het vacuum binnen de ruimte van de kosmos. In dat filmpje beweert ie echt dat de big bang uit een vacuum is onstaan.

Dat er geen ruimte was voor de big bang is het uitgangspunt van de big bangtheorie zoals ik die ken.

Het zou heel goed kunnen dat die energieverschijningen in het vacuum, wel de energie cq bouwsteen dat die ruimte creeert. De dimensie materie hebben ze eruit gehaald, maar de dimensie tijd en ruimte zit er misschien nog in.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Stille wateren 7eloua's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      491764

Oh zei hij dat...lang geleden dat ik zijn video heb gezien.
      De singularity in vacuüm? Ik heb daar nooit zo over nagedacht. Maar goed dat hebben anderen al voor me gedaan hihi. Maddefakkus zij strijken de eer op, wat blijft er voor mij nog over om uit te vinden dan. Het idee van multiverses of voorgaande 'big bangs' is ook leuk om over na te denken.
      Ennywees, energie komt voort uit energie, dus moet er altijd energie zijn geweest. Ik moet je laatste zinnen nog een paar keer lezen hoor.
      “And sometimes I have kept my feelings to myself, because I could find no language to describe them in.”
      — Jane Austen, Sense and Sensibility

Highly Special Person

19-06-2004

Prikker Eddie's Avatar
      Ingeschreven
      May 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      39792

Uitgelegd op een manier die zelfs ik kan vatten:

Ben ik te min voor jou, omdat jouw moeder een mooiere verzilverde taartschep heeft dan de mijne?

-Eddepet

Prikker DeGlijdendeRechter's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3

Interessante topic. In de nacht had ik eigenlijk al gereageerd. Maar ik vond het niets. Althans, en uiteraard, was het natuurlijk weer geniaal, maar het voegde niets toe. Ik zei zoiets als Revi en Snoepje moeten samen uit het niets iets maken. Maar ik dacht, straks gaan ze denken 'kijk hem dan stoer doen, hij heeft een vrouw gescoord op het internet en gaat nu het liefdesspel uitleggen'.

Dus deed ik m'n browser sluiten, dat is mij snelste manier van iets dat niets is weer niets maken. Maar ik ben ervan overtuigd dat er iets wordt gemist bij het verklaren van het grote niets. Volgens mij is iets gewoon niets, maar dan omgekleed in felle clownskleren om zichtbaar te zijn. Nee, ongeveer zo maar dan intelligenter verwoord. Kom daar hopelijk nog op terug, want als kind was ik heel erg bezig met dit soort vage shit.

Nog even over de opmerking van Snoepje over het gedrag van sommige deeltjes en de invloed van het observeren van die deeltjes. Heeft zelfs een naam meen ik me te herinneren. Doet me altijd denken aan de grootste overwinning van mij ooit. Ik gebruikte deze theorie namelijk bij de rechter ten overstaan van de deskundigen van het Pieter Baan Centrum. Zij vonden dat ik TBS waardig was. Ik was het zelfs met ze eens. Maar ik had er even geen zin in. Ik wilde toen eigenlijk mijn lul op tafel leggen, want wat kon je beginnen tegen de zogenaamde deskundigen van het PBC. Maar gelukkig herinnerde ik mij precies op dat moment die observatie theorie. Dus deed ik de rechter overtuigen met precies deze bijzondere theorie: het observeren van iemand doet iets met iemand. Dus men kan nooit weten wie je echt bent als je onder een vergrootglas wordt geplaatst. Pluk willekeurig iemand van de straat, of nee, pluk de hoogste rechter van de straat, zet hem of haar in een glazen huis en vraag 10 willekeurige mensen om hem 6 weken te observeren en op te schrijven welke persoonlijkheidsstoornis hij of zij heeft. Alle 10 de proefpersonen zullen op zoek gaan naar voor hen vreemde gedragingen. En alle tien zullen tot de conclusie komen dat de rechter knettergek is. Zo is het met veel dingen in het leven trouwens. Niets is wat het lijkt.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Het begrip dat je zoekt is denk ik kwantumverstrengeling. Dat fenomeen biedt een veelbelovende toepassing voor o.a. encryptie.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556379

In een definitie formuleer je de wezenlijke eigenschappen van iets. Definieer 'niets'.

Niets is dan iets wat eigenschappen zou hebben, die je bovendiien positief kunt duiden.

Mij komt dit voor als een paradoxale discussie.

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten

In een definitie formuleer je de wezenlijke eigenschappen van iets. Definieer 'niets'.

Niets is dan iets wat eigenschappen zou hebben, die je bovendiien positief kunt duiden.

Mij komt dit voor als een paradoxale discussie.
      Een paradox, dus een schijnbare tegenspraak, niet een werkelijke?

Niets, wezenlijke eigenschap: de afwezigheid van eigenschappen. Paradox?

Niets, wezenlijke eigenschap: de afwezigheid van andere eigenschappen?
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

((((0\_/0)))) Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614773

In the Qur'an, Allah commands the universe to "be" ("kun!" كن!), so that it is (fa-yakūnu فيكون).

https://en.wikipedia.org/wiki/Kun_(Islamic_term)

wetenschap houdt zich met de zichtbare kant van de wereld en kosmos maar er is een onzichtbare kant.

Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556379

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Een paradox, dus een schijnbare tegenspraak, niet een werkelijke?

Niets, wezenlijke eigenschap: de afwezigheid van eigenschappen. Paradox?

Niets, wezenlijke eigenschap: de afwezigheid van andere eigenschappen?
      Is de afwezigheid van eigenschappen een kenmerk van niets? Dan dus is het niets toch gekenmerk door een eigenschap.

Als de wezenlijke eigenschap eruit bestaat geen kemerken te hebben, da heeft het niets ook geen merktekens aan de hand waarvan het gekend kan worden.

Ik weet niet wat dat 'niets' is, waarover in de quantummechanica wordt gesproken. (De paradox zit 'm er alvast in dat als je over niets spreekt, heb je het dan ergens over?) Het is voor zo ver ik het een beetje kan volgen een mathematische constructie. Hoe die eruit ziet weet ik niet en begrijp ik ook niet. (Mijn vermoeden is dat niemand op dit board ook maar bij benadering het wiskundig inzicht heeft hier iets zinnigs over te zeggen).
      Ik hang hier naar Kant: een mens kan niet buiten tijd en ruimte denken. Dat maakt dat tijd en ruimte geen eigenschappen van de dingen zijn, maar van het denken.

PS
      Ed heeft Neil al opgevoerd met een dergelijk verhaal, zie ik nu.
      Overigens klopt dat beeld van de lege ruimte niet helemaal, voorzover de ruimte begrenst is en door die begrenzing bepaald. deGrasse Tyson, op zijn beurt, maakt zich. m.i. althans, schuldig aan het toekennen van werkelijkheidswaarde aan wiskundige constructen (dat geeft hij zelf ronduit toe en noemt dit de opvallende correctheid van de wiskunde); een werkelijkheidswaarde die niet noodzakelijk voortvloeit uit de paradigma's van de verschillende wiskundige stelsels die altijd en per definitie niet gebonden zijn aan de werkelijkheid en de ervaring daarvan.
      Laatst gewijzigd door The_Grand_Wazoo; 07-09-20 om 12:57.

Prikker DeGlijdendeRechter's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2019
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3

Ik ben de grootste nietsnut, dus ik waarschuw alvast iedereen: als niets écht iets blijkt te zijn dan eis ik daarvan het grootste deel. Ik wil minimaal 90% van dat niets, de Jef Bezos van het niets worden dus.

Nee, ik vervuil weer een leuke topic. Niets heeft nut.
      8-8-2020; world, watch out: little newtonfreudeinsteinshakespearehitlers coming to a theater near you. You fuck with me, you fuckin' with the best.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten