Wat is niets? Bestaat er wel een niets? Wat weet de wetenschap? - Pagina 3
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 3/4 EersteEerste ... 234 LaatsteLaatste
    Resultaten 21 tot 30 van de 37

Onderwerp: Wat is niets? Bestaat er wel een niets? Wat weet de wetenschap?

Kindness Appreciated... mrz's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      48990

Standaard Re: Wat is niets? Bestaat er wel een niets? Wat weet de wetenschap?

Een QI Gong meester waar ik cursussen bij volgde zegt het heel mooi. Dat je "transparant" bent en in contact staat met het hele wijde universum (your mind).

En welbeschouwd zijn we atomen met electronen waarbij meeste empty space is tussen electron en protonen/neutronen.

in die zin zijn we zelf niets vooral. Hoorde ook dat we zout based lifeforms zijn. Maar dat is een ander verhaal.
      My Daily Peace of Music:
      http://www.soundcloud.com/hugo32
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

.
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Is de afwezigheid van eigenschappen een kenmerk van niets? Dan dus is het niets toch gekenmerk door een eigenschap.

Als de wezenlijke eigenschap eruit bestaat geen kemerken te hebben, dan heeft het niets ook geen merktekens aan de hand waarvan het gekend kan worden.
      Ja, klopt denk ik; er is verder ook niets te kennen. Het enige dat 'te kennen valt' is dat er (verder) niets te kennen valt.

Ik hang hier naar Kant: een mens kan niet buiten tijd en ruimte denken. Dat maakt dat tijd en ruimte geen eigenschappen van de dingen zijn, maar van het denken.
      Maar hoe zit dan met het idee van natuurkundigen dat ruimte en tijd beginnen met de oerknal?

Ik weet niet wat dat 'niets' is, waarover in de quantummechanica wordt gesproken. (De paradox zit 'm er alvast in dat als je over niets spreekt, heb je het dan ergens over?) Het is voor zo ver ik het een beetje kan volgen een mathematische constructie.
      Ik ook niet. Dit 'niets' moet wel een eigenschap of eigenschappen hebben, zijnde dat er in dat 'niets' kan gebeuren wat-quantumfysici-denken-dat-er-gebeurt. Bijvoorbeeld de eigenschap dat er een 'willekeurige fluctuatie' kan plaatsvinden.
      Dat is dus niet strikt niets.

Tegelijk zeggen 'oerknal-fysici' geloof ik dat ruimte begon met de oerknal, klopt dat? Dan was er voor de oerknal geen ruimte.
      Maar er was ook niet letterlijk niets - er moet immers iets geweest zijn met de eigenschap dat er een willekeurige fluctuatie kan plaatsvinden.
      Dan is er dus een toestand tussen 'niets' en 'ruimte'. (Dit verzin ik nu; weet hier echt niets van).

Misschien dient daartoe die wiskundige constructie?

Overigens klopt dat beeld van de lege ruimte niet helemaal, voorzover de ruimte begrenst is en door die begrenzing bepaald.
      Ruimte is ruimte, niet niets. Hoe verklaren fysici de begrenzing van de ruimte?
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

.

Ik weet niet wat dat 'niets' is, waarover in de quantummechanica wordt gesproken. (...) Het is voor zo ver ik het een beetje kan volgen een mathematische constructie. Hoe die eruit ziet weet ik niet en begrijp ik ook niet. (Mijn vermoeden is dat niemand op dit board ook maar bij benadering het wiskundig inzicht heeft hier iets zinnigs over te zeggen).

PS
      (...) deGrasse Tyson, op zijn beurt, maakt zich. m.i. althans, schuldig aan het toekennen van werkelijkheidswaarde aan wiskundige constructen (dat geeft hij zelf ronduit toe en noemt dit de opvallende correctheid van de wiskunde); een werkelijkheidswaarde die niet noodzakelijk voortvloeit uit de paradigma's van de verschillende wiskundige stelsels die altijd en per definitie niet gebonden zijn aan de werkelijkheid en de ervaring daarvan.
      Wat is die wiskundige constructie?
      Verklaart die iets? Namelijk hoe zich een willekeurige fluctuatie voor kan doen in een soort niet-helemaal-niets?
      Of suggereert die deGrasse Tyson dat de wiskundige constructie zelf een soort entiteit is? (Dat lijkt me helemaal vreemd).

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrz Bekijk Berichten
      Een QI Gong meester waar ik cursussen bij volgde zegt het heel mooi. Dat je "transparant" bent en in contact staat met het hele wijde universum (your mind).

En welbeschouwd zijn we atomen met electronen waarbij meeste empty space is tussen electron en protonen/neutronen.

in die zin zijn we zelf niets vooral. Hoorde ook dat we zout based lifeforms zijn. Maar dat is een ander verhaal.
      Is your mind het universum, of is your mind een universum ?

Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      48990

Je kunt "het" universum ervaren met your mind..... Maar dat is alleen jouw universum wat "het" universum waarneemt!

Als je begrijpt wat ik bedoel.
      My Daily Peace of Music:
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556379

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      .

Wat is die wiskundige constructie?
      Verklaart die iets? Namelijk hoe zich een willekeurige fluctuatie voor kan doen in een soort niet-helemaal-niets?
      Of suggereert die deGrasse Tyson dat de wiskundige constructie zelf een soort entiteit is? (Dat lijkt me helemaal vreemd).
      Nee, de kwestie is als volgt: wiskunde is een a priori wetenschap. De wiskunde heeft geen in de ervaring gegeven object. Dat bedoel ik met een construct. Zo is er bijv. geen 'euclidische ruimte'. In de wereld om ons heen is de ruimte eigenlijk een ruimte/tijd eenheid die 'ongelijkvormig' is.
      Wiskunde als wetenschap bestaat uit het afleiden van complexe formules uit eenvoudige stellingen.

Vanaf Galileii geld 'het boek van de natuur is in de taal van de wiskunde geschreven'. Dus wiskundige grootheden worden gevuld met parameters en daar komen oplossingen uit die te projecteren zijn op de werkelijkheid. Dat is niet zo raar, want de a priori wiskunde wordt d.m.v. de parameters 'gebonden' aan de werkelijkheid.

Maar in de quantummechanica is het schijnbaar al een paar keer voorgekomen dat op zuivere wiskundige stellingen bereikte conclusies ook aantrefbaar bleken (nou ja, op z'n quantummechnicaans 'aantrefbaar') in de werkelijkheid.
      Dat doet deGrasse Tyson roepen dat de werkelijkheid wezelijk (in de letterlijke zin) mathematisch is.
      Ik heb bij het college Fenomenologie geleerd dat dit een cirkelredenering is en als Psychologisme wordt geduid. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden, behalve dan een interessante hersenbreker.

Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556379

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      .

Ja, klopt denk ik; er is verder ook niets te kennen. Het enige dat 'te kennen valt' is dat er (verder) niets te kennen valt.

Maar hoe zit dan met het idee van natuurkundigen dat ruimte en tijd beginnen met de oerknal?

Ik ook niet. Dit 'niets' moet wel een eigenschap of eigenschappen hebben, zijnde dat er in dat 'niets' kan gebeuren wat-quantumfysici-denken-dat-er-gebeurt. Bijvoorbeeld de eigenschap dat er een 'willekeurige fluctuatie' kan plaatsvinden.
      Dat is dus niet strikt niets.

Tegelijk zeggen 'oerknal-fysici' geloof ik dat ruimte begon met de oerknal, klopt dat? Dan was er voor de oerknal geen ruimte.
      Maar er was ook niet letterlijk niets - er moet immers iets geweest zijn met de eigenschap dat er een willekeurige fluctuatie kan plaatsvinden.
      Dan is er dus een toestand tussen 'niets' en 'ruimte'. (Dit verzin ik nu; weet hier echt niets van).

Misschien dient daartoe die wiskundige constructie?

Ruimte is ruimte, niet niets. Hoe verklaren fysici de begrenzing van de ruimte?
      Nou ja, ik geloof dat je al mijn voor- en tegen- en overwerpingen hier wel zo'n beetje samenvat. Ik weet het echt niet. Ik verbaas me ietwat over het enorme enthousisame waarmee hier over het niets gesproken wordt.

Gaat dit nog wel ergens over?

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

over het niets gesproken wordt.

Gaat dit nog wel ergens over?
      Ja, de posts gaan ergens over, ze gaan over niets.

Kapitalismus macht frei

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

.
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrz Bekijk Berichten
      Je kunt "het" universum ervaren met your mind..... Maar dat is alleen jouw universum wat "het" universum waarneemt!

Als je begrijpt wat ik bedoel.

thx. later in space & time

Kapitalismus macht frei

Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      48990

Heb ooit hele verste Jus D'orange gedronken na een ervaring dat de tijd stil begon the staan, glimpje van de eeuwigheid. Was hele spirituele ervaring!!! Wel beetje damage, maar healing angels hebben dat geheeld destijds.
      My Daily Peace of Music:

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten