Epistemicide of hoe de westerling alles doet om kennis te doden van anderen - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/5 EersteEerste 123 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 11 tot 20 van de 42

Onderwerp: Epistemicide of hoe de westerling alles doet om kennis te doden van anderen

Marokkanen المغاربة ⵎⵓⵔⴰⴽ Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614773

Standaard Re: Epistemicide of hoe de westerling alles doet om kennis te doden van anderen

Abstract:

This article is inspired by Enrique Dussel’s historical and philosophical work on
      Cartesian philosophy and the conquest of the Americas. It discusses the epistemic racism/sexism
      that is foundational to the knowledge structures of the Westernized University. The article
      proposes that the epistemic privilege of Western Man in Westenized Universities’ structures of
      knowledge, is the result of four genocides/epistemicides in the long 16th century (against Jewish
      and Muslim origin population in the conquest of Al-Andalus, against indigenous people in the
      conquest of the Americas, against Africans kidnapped and enslaved in the Americas and against
      women burned alive, accused of being witches in Europe). The article proposes that Dussel’s
      argument in the sense that the condition of possibility for the mid-17th century Cartesian “I think,
      therefore I am” (ego cogito) is the 150 years of “I conquer, therefor I am” (ego conquiro) is
      historically mediated by the genocide/epistemicide of the “I exterminate, therefore I am” (ego
      extermino). The ‘I exterminate’ is the socio-historical structural mediation between the idolatric ‘I
      think’ and the ‘I conquer

https://scholarworks.umb.edu/cgi/vie...anarchitecture
      Boil the water and the scum will rise to the top
      ⴰⵎⴰⵣⵉⵖ wise saying.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Standaard Re: Epistemicide of hoe de westerling alles doet om kennis te doden van anderen

Ik heb ooit eens college gevolgd van het vak Rechtsgeschiedenis. Een belangrijk aspect daarbij is het ontstaan van de eerste universiteiten in Europa en de wetenschappelijke methodes die toegepast werden.

Tijdens de colleges en boeken die je daarvoor moest lezen werd er vrijwel met geen woord gerept over de invloed van de islamitische universiteiten en wetenschappelijke methodes. We leerden alsof de Europese universiteiten en de toegepaste wetenschappelijke methodes spontaan in Europa waren ontstaan.

Pas jaren later ontdekte ik dat het anders in elkaar zit.

https://www.maroc.nl/forums/wie-schr...ml#post5574011
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Het was voor mij een shock toen ik besefte dat de westerse universiteiten vrijwel een kopie zijn van de Islamitische madrassa's. Dan zeg je wat zeur je nou Revisor? Voor het vak rechtsgesgeschiedenis, was het belangrijk om de draad te zien hoe rechtsonderwijs zich ontwikkelde. En dan laat je één van de belangrijkste aspecten, het overnemen van organisatie en inrichting van islamitische onderwijsinstituten en wetenschappelijke methodes achterwege.

Ik ben er echt boos van geworden, dat uit één of andere ideologische overweging de feiten achter worden gehouden om een andere verhaallijn te construeren.

Ik ben er nog steeds flabbergasted van.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011796

Vergeten erfenis

Oosterse wortels van de westerse cultuur

Auteur: Jona Lendering | Uitgever: Athenaeum - Polak & van Gennep

Hoe is de Europese cultuur ontstaan? Tijdens de onderhandelingen over de totstandkoming van de Europese Grondwet werd voorgesteld in de preambule te verwijzen naar de gedeelde Grieks-Romeinse en christelijke erfenis van de lidstaten. Het voorstel haalde het niet, maar was voor historicus Jona Lendering aanleiding te onderzoeken of het Grieks-Romeinse erfgoed werkelijk zo belangrijk is geweest als werd aangenomen.

In Vergeten erfenis beschrijft hij hoe al in de Oudheid de Griekse en Romeinse cultuur werd beschouwd als iets heel bijzonders dat iedereen moest beheersen die respectabiliteit wilde verwerven. Maar dat men destijds meende dat alle beschaving uit Athene en Rome kwam, wil nog niet zeggen dat ook wij daar zo over moeten denken.

Lendering vertelt hoe de westerse cultuur in de elfde eeuw ontstond toen Europa in de leer ging in de wereld van de islam. De invloed van de experimentele wetenschap van geleerden als al-Haytham, van de geneeskundige inzichten van de Iraanse arts Ibn Sina en van de discussievrijheid van de islamitische rechtscolleges komen aan de orde, net als de sporen van het islamitische gelijkheidsdenken in het westerse recht en de wortels van de scheiding van kerk en staat.

De Arabische bijdrage aan de totstandkoming van de Europese cultuur is inderdaad een vergeten erfenis. Ze werd al niet meer herinnerd in de tijd van de Renaissance, en werd nog verder op de achtergrond geplaatst toen in de negentiende eeuw het idee opnieuw postvatte dat alle beschaving uit Griekenland kwam. Al heel snel maakte de ontcijfering van het spijkerschrift duidelijk hoe onjuist deze opvatting was – veel culturele primeurs worden ten onrechte aan Griekenland toegeschreven – maar na anderhalve eeuw is nog altijd niet vanzelfsprekend dat onze cultuur ook wortels heeft in het oude Babylon. Daarom pleit Lendering ervoor in het onderwijs meer aandacht te geven aan de invloed van de Babylonische en islamitische culturen op het ontstaan van onze eigen beschaving.

https://geschiedenis-winkel.nl/p/vergeten-erfenis/

Would B Prikker
      Ingeschreven
      Jun 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Haha: "Ik heb het niet specifiek over de moslims".(...)
      "En inderdaad moslims moeten een blok vormen"

Ah een blok van moslims/niet-westerlingen. Waarom niet "wij westerlingen". Dat ben je immers nu toch? Of ben je dat alleen als je voor het loket je rechten opeist?

Goed: Wij niet-westerlingen. Wij Arabieren. Wij (...) een soort segregatie dus promoten. Een wij en zij. En dan schaamteloos klagen over discriminatie en racisme.
      Ik heb sinds ik heel jong en bewust ben er altijd willen bij horen. Ik denk van mezelf dat ik na 10tallen jaren zeer goed geïntegreerd ben. Maar je krijgt altijd het gevoel dat het toch niet zo is. Tenzij je alles overboord gooit wat je identiteit maakt en je naam verandert. En als het even kan ook je kleurtje (bij mij nu niet het geval).
      Ik klaag niet en ben de laatste die het woord racisme gaat gebruiken (nooit gebruikt trouwens). Altijd de situatie objectief benaderen en daarnaar handelen. Dat wij en zij verhaal dat je aanhaalt is door de bange blanke man uitgevonden. Hij ziet in de spiegel en denkt dat de anderen zo zijn. Die segregatie komt er door de bange blanke man. Als je als bruine/anders uitziende persoon wil huren weet ik van heel lang geleden al dat er meestal werd geweigerd. zo ontstonden de ghetto's in de grote steden. met als sociologisch resultaat achterstelling.
      Dus kom niet aandraven dat wij de segregatie promoten.
      Jij kunt niet meespreken over een situatie waarin je jezelf nooit kunt inleven. welke moeilijk woorden en terminologie je ook gebruikt.

Deze topic ben ik gestart, niet om te klagen of in de slachtofferrol te kruipen, maar net om een bewustzijn te creëren, zodat wij (om dit woord dan maar te gebruiken) - Niet alleen moslims - net uit deze vicieuze cirkel kunnen kruipen. door zelf onderzoekers voort brengen op alle vlak. En vanuit onze invalshoek (andere volkeren en culturen)te bekijken. Wie weet wat de mensheid dan kan bereiken. Een situatie vanuit verschillende oogpunten bekijken is altijd beter dan halsstarrig vanuit een hoek te benaderen (filosofisch gezien de westerse hoek bedoel ik hier mee). Want het probleem is dat op dit moment de benadering van studie/onderzoek, etc... in de hele wereld steunt op slechts boeken van 7 landen. Dit kan niet gunstig zijn voor de mensheid.
      Zolang het westen de hegemonie heeft op het denken van deze planeet zitten we vast. En zeker nu dat het allemaal draait om kapitalisme. Het westen bepaalt de economie, het onderwijs,... Dus het knechten van de rest.

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      12

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ASHELHIE Bekijk Berichten
      Ik heb sinds ik heel jong en bewust ben er altijd willen bij horen. Ik denk van mezelf dat ik na 10tallen jaren zeer goed geïntegreerd ben. Maar je krijgt altijd het gevoel dat het toch niet zo is. Tenzij je alles overboord gooit wat je identiteit maakt en je naam verandert. En als het even kan ook je kleurtje (bij mij nu niet het geval).
      Nou dat vind ik zeer spijtig en verdrietig dat je dit zo hebt meegemaakt. Ik begrijp niet zo goed hoe dat in zijn werk gaat. Buitengesloten worden. Heel naar ja. Had je het gevoel dat dit was vanwege je afkomst? Hebben ze je dit gevoel gegeven?

Ik klaag niet en ben de laatste die het woord racisme gaat gebruiken (nooit gebruikt trouwens). Altijd de situatie objectief benaderen en daarnaar handelen.
      Maar je bent wel buitengesloten begrijp ik. Waarom denk je dat dit gebeurd?

Dat wij en zij verhaal dat je aanhaalt is door de bange blanke man uitgevonden. Hij ziet in de spiegel en denkt dat de anderen zo zijn. Die segregatie komt er door de bange blanke man. Als je als bruine/anders uitziende persoon wil huren weet ik van heel lang geleden al dat er meestal werd geweigerd. zo ontstonden de ghetto's in de grote steden. met als sociologisch resultaat achterstelling.
      Dus kom niet aandraven dat wij de segregatie promoten.
      Jij kunt niet meespreken over een situatie waarin je jezelf nooit kunt inleven. welke moeilijk woorden en terminologie je ook gebruikt.
      Ik weet niet of dat wij en zij verhaal nu exclusief voor blanken is. Nou ja, ik heb het nooit zo ervaren. Alhoewel heb ik als kind in de straat de komst van Turken meegemaakt. Die gingen met mij voetballen op het schoolplein, terwijl ik totaal niet van voetbal hield. Maar het was goed bedoeld, dus deed ik alsof ik voetballen leuk vond. Het waren heel aardige mensen die wij ook even vriendelijk behandelden. Ze kwamen wel eens aan de deur water vragen, wat ze natuurlijk altijd kregen. Ze waren heel beleefd. Als ik even voor mijzelf mag spreken, heb ik juist een belangrijk deel van mijn leven een aantal allochtone, ambonese vrienden gehad, naast een paar autochtonen. Dat was geen bewuste keus, maar het ging vanzelf. Die ambonese mensen waren gewoon erg vriendelijk. Maar ik heb in elk geval, als ik voor mijzelf mag spreken, niet bewust mensen uit een andere cultuur met de nek aangekeken of buitengesloten. Ik was eerder zelf iemand die min of meer is buitengesloten in de groep. En ik lag daar ook helemaal niet wakker van.

Deze topic ben ik gestart, niet om te klagen of in de slachtofferrol te kruipen, maar net om een bewustzijn te creëren, zodat wij (om dit woord dan maar te gebruiken) - Niet alleen moslims - net uit deze vicieuze cirkel kunnen kruipen. door zelf onderzoekers voort brengen op alle vlak. En vanuit onze invalshoek (andere volkeren en culturen)te bekijken. Wie weet wat de mensheid dan kan bereiken.
      Heeft dat voor jou meerwaarde, om als groep iets te presteren? Ik bedoel, zou je niet liever als individu iets leuks willen doen wat voldoening schept?

Een situatie vanuit verschillende oogpunten bekijken is altijd beter dan halsstarrig vanuit een hoek te benaderen (filosofisch gezien de westerse hoek bedoel ik hier mee). Want het probleem is dat op dit moment de benadering van studie/onderzoek, etc... in de hele wereld steunt op slechts boeken van 7 landen. Dit kan niet gunstig zijn voor de mensheid.
      Zolang het westen de hegemonie heeft op het denken van deze planeet zitten we vast. En zeker nu dat het allemaal draait om kapitalisme. Het westen bepaalt de economie, het onderwijs,... Dus het knechten van de rest.
      Kennis is neutraal en niet gelieerd aan ras of cultuur. De behoefte aan welvaart is universeel. Iedereen wil lekker kunnen eten, een veilig onderkomen etc. Dat heeft denk ik niks met knechten te maken. Als iemand een goed idee heeft kan ik daar iets mee doen. Dat die iemand niet mijn etnische achtergrond heeft vind ik totaal irrelevant.

Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556378

Tja, ik heb wel over de invloed van de arabische wereld geleerd op school, maar mijn hoofdmeester had iets met Averroes.

Of dat voldoende stof was? Tja, wat is van belang om bij geschiedenis te leren? Er zijn heel veel onderwerpen, wat breng je voor het voetlicht? Meestal dat wat voor de leerling dicht bij huis is. Eigen land in verhouding met de omringende landen.

Je noemt een aantal kwesties (ik vermoed dat je in de Guardian van dit weekend het stuk over de these van de zwarte Beethoven heb gelezen).

Je noemt de wetenschappelijke ontwikkeling in Arabie, waarom noem je bijv. China niet? Wat al voor de christelijke jaartelling een kennisstand had waar zowel arabieren als europeanen in de Middeleeuwen een voorbeeld aan onden nemen.

Epistemicide zou er plaats hebben indien dit op academisch niveau allemaal verzwegen zou worden. Maar dat gebeurt niet. Wel is problematisch dat je, blijvende bij het onderwerp van Arabie, een historicus moet hebben die bronteksten kan lezen en historisch wat kan. De lat ligt wat hoger. . En ook zullen je onderzoeksvoorstellen minder snel gehonoreerd worden, want meer interesse in de eigen regio etc.

Kortom, ik ben het niet met je eens. Dit is geen moedwillig verzwijgen. En als de Code Napoleon echt de basis voor de Code Civil zou zijn geweest, dan zou ik daar maar snel een PhD voorstel voor schrijven. Voor mij is het volkomen nieuw. (de term de sharia lijkt me ook iets te onzorgvuldig hier, dat is wel een hele brede kreet waaronder verschillende rechtsregels uit verschillende landen vallen.)

Geschiedenis is bovendien geen natuurwetenschap, die een 'gegeven' werkelijkheid bestudeerd. De geschiedswetenschap 'creeert' deels zijn eigen onderzoeksobject. Ook interessant is dat geschiedenis al academisce wetenschap a) een 'Europese' uitvinding is, b) door overheden in begin 18e eeuw is gestimuleerd om de moderne staat te creeren. De oorsprong van de geschiedswetenscha is tegelijkertijd de oorsprong van natie-mythes, bijv. dat er zoeits als Bonefatiers zouden zijn geweest, dat die via de RIjn de Lage Landen zouden zijn binnengetrokken en dat dat de wortels van ons Neerlans bloed zouse wezen dat door onze lelie blanke aderen zoude stromen, dat is dus gewoon gelul. Maar zo is de geschiedswetenschap wel begonnen, als een soort kweekschool voor kannonenvlees.

En tenslotte, de inzichten van de geschiedswetenschap zelf veranderen door de tijd. Zo heb ik op de lagere school nog over oorlog van de nietige Lage Landen tegen het grote en oppermachtige Spanje geleerd. Tegenwoordig hebben ze het op de lagere scholen vooral over de Opstand (n.b. een opstand komen mensen in opstand en kun je je vragen stellen over de rechtmatigheid ervan, bij een oorlog heb je twee gelijkwaardige entiteiten). Academisch wordt er al meer dan 30 jaar op gehamerd dat het bovendien niet zo zeer een opstand maar een burgeroorlog was. Dat is een hele andere invalshoek. Nog 30 jaar en dan is dat pas de schoolboekjes ingesijpeld. Als ooit.

Die geschiedsvervalsing vind bij mijn weten binnen de universiteiten niet meer plaats. Er wordt wel eens ontzettende onzin verkondigd, dat dan weer wel.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110978

Ik kan mezelf als voorbeeld nemen die dit heeft moeten meemaken en ondergaan in de geschiedenisles op school.

Neen! Men sprong van de donkere middeleeuwen naar de verlichting en vergeet men gemakshalve "DE beschaving" tijdens deze Europese donkere Middeleeuwen. Namelijk de islamitische.

Zelfs de code Napoleon was tot voor kort de basis voor de Nederlands wetboek. En de sharia was dan weer de basis voor de code napoleon.
      Tja, geschiedenisboeken voor het onderwijs werden en worden niet geschreven door historici., helaas. En dat is wereldwijd het geval, volgens mij.
      Maar gelukkig zijn werken van historici hier voor iedereen die dat wil te lezen.

Dat tijdens het Arabische kalifaat er een zeer grote mate van vrijheid voor wetenschappers bestond, is juist. Maar dat alle wetenschap uit die periode door moslims werd uitgevonden is een grote overschatting. Maar gelukkig hebben de moslims uit die tijd wel heel veel gedaan aan de verspreiding van wetenschap - in schril contrast met wat de kerk hier lange tijd heeft teweeg gebracht. De moslimgeleerden waren juist bij uitstek kenners van de Grieken en produceren daarover vele werken.
      Zonder die moslimgeleerden uit die tijd, had het ongetwijfeld veel langer geduurd voor wij hier ook maar iets van de Grieken hadden gehoord.
      Veel van de aan de islamitische geleerden toegeschreven wetenschap kwam van de Grieken en Chinezen en uit India en Mesopotamië. De eerste drie landen waarmee de Arabieren handel dreven, het derde dat ze veroverd hebben - en als bijproduct die kennis mee naar huis brachten.
      Het is dan ook zonder meer juist dat Europa heel veel aan de moslimgeleerden heeft te danken.

Maar die periode heeft niet heel lang geduurd voor het Arabische kalifaat. In 753 scheurde Spanje zich al los daarvan en riep Abd ar Rahman de eerste zich uit tot onafhankelijk emir van Cordoba, en daarna ging dat snel in andere regio's net zo. Toen Abd ar Rahman de derde zich in Cordoba tot calif uitriep, heerste hij al over een veel groter gebied dan de kalif in Damascus. Al Hakam de tweede, opvolger van Abd ar Rahman de derde had volgens historici de grootste bibliotheek binnen heel Europa. Hij werd dan ook de Pius genoemd

In het kalifaat van Cordoba bleef die vrijheid voor de wetenschappers nog tot in de dertiende eeuw onaangetast - net zoals de vrijheid van godsdienst. Maar in andere gebieden binnen het Arabische kalifaat kwamen er na opstand veelal plaatselijke conservatieve heersers. De uiterst puriteinse Marokkaanse Almohaden verbanden zelfs een van de grootste moslimgeleerde, Averroes, en wierpen zijn werken op de brandstapel. Zij waren ook verantwoordelijk om na hun inval in Spanje, waar zij de Almoraviden vervingen de klok een stuk terug te draaien.

Maar een voorbeeldje waarin ze niet zo slim waren - net als wij - is het volgende. Op een keer liet een kalief een sterrenkundige uit Mesopotamië bij zich roepen om hem de sterrenkunde uit te leggen. Nu hadden die Mesopotamiërs al heel lang het cijfer nul, wat voor hun sterren berekeningen heel handig was.
      Vervolgens gingen de Arabieren dat ook doen voor hun sterrenkunde doen, maar net zoals die Mesopotamiërs nergens anders voor.

In de dertiende eeuw schreef een Spaanse moslim geleerde een hele verhandeling in het Latijn over dat cijfer nul, en publiceerde dat werk. Vervolgen kwam dat ergens eeuwenlang in een la en deden wij er niets mee. Eeuwen zijn wij nog doorgegaan met dat gehannes met die Romeinse cijfers. Wij waren net zo dom - of nog dommer.

Maar, nu al zo ongeveer tweeduizend jaar geleden, werd ergens duizenden kilometer ver weg ook het cijfer nul uitgevonden. En daar gebruikten men dat cijfer voor elke berekening waarbij ze dat konden gebruiken. Ook voor sterrenkunde en ze maakten er zeer nauwkeurige kalenders mee over duizende jaren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mayacijfers
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

.
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Samir75017 Bekijk Berichten
      You don’t get taught that at school. Anyone learned that at school ? No.
      (...)
      Dat neem ik dan aan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Samir75017 Bekijk Berichten
      @DGR : the topic starter summarized pretty well the vid already.
      Dat neem ik ook aan. En ik merkte al op dat zn post gaat over het verleden en over geschiedsvervalsing.

Maar uit een premisse als: "Het wordt miskent dat de arabische wereld in het verleden veel aan kennis heeft bijgedragen"

volgt niet de conclusie: "De westerling doet alles om kennis te doden van anderen" en ook niet "epistemicide".
      Zo'n conclusie is veel te algemeen.

Het westen heeft andere culturen vernietigd en doet dat nog steeds. Daarmee gaat ook kennis verloren. Waaronder inzicht in wat goede manieren van leven (kunnen) zijn. Dat scheef ik al.

Maar welke actuele kennis van andere volken doodt de westerling verder? Welke 'epistemicide' is er nu gaande?
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745198

.
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oiseau Bekijk Berichten
      Abstract:

This article is inspired by Enrique Dussel’s historical and philosophical work on Cartesian philosophy and the conquest of the Americas. It discusses the epistemic racism/sexism that is foundational to the knowledge structures of the Westernized University. The article proposes that the epistemic privilege of Western Man in Westenized Universities’ structures of knowledge, is the result of four genocides/epistemicides in the long 16th century (against Jewish and Muslim origin population in the conquest of Al-Andalus, against indigenous people in the conquest of the Americas, against Africans kidnapped and enslaved in the Americas and against
      women burned alive, accused of being witches in Europe). The article proposes that Dussel’s argument in the sense that the condition of possibility for the mid-17th century Cartesian “I think, therefore I am” (ego cogito) is the 150 years of “I conquer, therefor I am” (ego conquiro) is historically mediated by the genocide/epistemicide of the “I exterminate, therefore I am” (ego extermino). The ‘I exterminate’ is the socio-historical structural mediation between the idolatric ‘I think’ and the ‘I conquer'.

https://scholarworks.umb.edu/cgi/vie...anarchitecture
      In mn eigen woorden gezegd:
      Het westen domineerde de wereld, de rest van de wereld werd een periferie. Daarmee verwierf het westen ook veel groter vermogen om kennis te ontwikkelen. En door andere culturen te vernietigen is er kennis verloren gegaan, en raakten andere volken verder op achterstand.
      Daarbij noemt deze auteur terecht ook dat in het westen vrouwen buiten de wereld van kennis werden gesloten. Geneeskunde bijvoorbeeld werd in sommige gemeenschappen vooral door vrouwen beoefend en dat werd hen ontnomen.

De topictitel volgt daar niet uit, tenminste ik zie niet hoe.
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten