Epistemicide of hoe de westerling alles doet om kennis te doden van anderen - Pagina 4
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 4/5 EersteEerste ... 345 LaatsteLaatste
    Resultaten 31 tot 40 van de 42

Onderwerp: Epistemicide of hoe de westerling alles doet om kennis te doden van anderen

Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556379

Standaard Re: Epistemicide of hoe de westerling alles doet om kennis te doden van anderen

No offense taken.The academic disciplines the theories of epistemic racism are devoped and discussed are those of colonial studies, gender studies and the critical strands of anthropology and sociology.

All these disciplines are firmly rooted in the post modern academic tradition.

Post modernism is, to my knowledge, only possible in a western self critical academic culture.

I know of no scientific culture outside the western academic culture where a critical stance toward the own epistemic presuppositions are taken into account.

Would you know a scientific tradition outside the western academic one where someone studies the context of knowledge aqcuisition? Eg. whether a researcher is male or not, is from a minority or not.

Could you name one?

Very Important Prikker Samir75017's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199465

Standaard Re: Epistemicide of hoe de westerling alles doet om kennis te doden van anderen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      No offense taken.The academic disciplines the theories of epistemic racism are devoped and discussed are those of colonial studies, gender studies and the critical strands of anthropology and sociology.

All these disciplines are firmly rooted in the post modern academic tradition.

Post modernism is, to my knowledge, only possible in a western self critical academic culture.

I know of no scientific culture outside the western academic culture where a critical stance toward the own epistemic presuppositions are taken into account.

Would you know a scientific tradition outside the western academic one where someone studies the context of knowledge aqcuisition? Eg. whether a researcher is male or not, is from a minority or not.

Could you name one?
      Not sure we’re talking about the same thing but if we’re talking about epistemicide, I’d say that because epistemicide is a Western issue. And as Fatima Khemilat states, the main question here is :

- how is it possible that in the Western universities, the sources of thoughts and teaching in all disciplines in Social Sciences are based on the knowledge originating from five Western countries (France, Germany, Italy, England and the US) ? How come that they acquired the monopoly of knowledge, which they pretend to be «*universal*» (read superior to the rest of World) when they only make up ~ 10% of the World ?

Basically, in Western universities, you are reduced to learn the social theories born from the social/historical experience of men originating from these 5 countries and these theories are sold as «*universal*» (you apply your theories to other geographical locations because you think they are superior).
      That’s epistemic racism.

The same applies to knowledge produced by women, seen as «*inferior*». Epistemic sexism.

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      51
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286224

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Samir75017 Bekijk Berichten
      Not sure we’re talking about the same thing but if we’re talking about epistemicide, I’d say that because epistemicide is a Western issue. And as Fatima Khemilat states, the main question here is :

- how is it possible that in the Western universities, the sources of thoughts and teaching in all disciplines in Social Sciences are based on the knowledge originating from five Western countries (France, Germany, Italy, England and the US) ? How come that they acquired the monopoly of knowledge, which they pretend to be «*universal*» (read superior to the rest of World) when they only make up ~ 10% of the World ?

Basically, in Western universities, you are reduced to learn the social theories born from the social/historical experience of men originating from these 5 countries and these theories are sold as «*universal*» (you apply your theories to other geographical locations because you think they are superior).
      That’s epistemic racism.

The same applies to knowledge produced by women, seen as «*inferior*». Epistemic sexism.
      Hoe kunnen Arabische cijfers nu universeel zijn als een paar Arabieren ze hebben bedacht? Misschien is dit is nog een voorbeeld van een epistemische misstand.

Volgens jouw redenering zijn die cijfers ook racistisch want waarom zouden Arabische cijfers superieur zijn aan Afrikaanse, Europese of Chinese cijfers?

En die cijfers zijn weer gebruikt om al de racistische Europese kennis te onderbouwen. Dus eigenlijk hebben de Arabieren overal de schuld aan. Wij als westerlingen hebben alleen maar jullie cijfers gebruikt .

Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199465

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart.NL Bekijk Berichten
      Hoe kunnen Arabische cijfers nu universeel zijn als een paar Arabieren ze hebben bedacht? Misschien is dit is nog een voorbeeld van een epistemische misstand.

Volgens jouw redenering zijn die cijfers ook racistisch want waarom zouden Arabische cijfers superieur zijn aan Afrikaanse, Europese of Chinese cijfers?

En die cijfers zijn weer gebruikt om al de racistische Europese kennis te onderbouwen. Dus eigenlijk hebben de Arabieren overal de schuld aan. Wij als westerlingen hebben alleen maar jullie cijfers gebruikt .
      Man, you’re comparing an exact science to social sciences. Your comparison doesn’t make sense ...

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      51
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286224

Man, you’re comparing an exact science to social sciences. Your comparison doesn’t make sense ...
      Ook sociale wetenschappen proberen, als het goed is, zo objectief mogelijk te zijn. Dat is natuurlijk niet altijd zo, maar zo zou het wel moeten zijn.

De oorspronkelijke stelling is: Er wordt aan geschiedsvervalsing gedaan en kennis die van elders komt wordt afgedaan als niet accuraat of verzwegen.

Of het verzwegen wordt of dat het in het grotere geheel minder relevant is, is misschien een interessantere vraag.

Je zou terug kunnen gaan met een tijdmachine naar het jaar 1500 AD en dan kun je de situatie op dat moment met met de huidige situatie vergelijken.

Hoe je het dan ook wendt of keert, in die laatste 500 jaar is meer veranderd dan in de 5000 jaar ervoor. En het meeste wat daarvoor relevant is, heeft plaatsgevonden in Europa en de VS.

Dus iedere weergave van de geschiedenis over de laatste 500 jaar zou heel erg eurocentrisch zijn, zeker als we de VS tot de Europese culturele invloedssfeer zouden rekenen.

Pas in recente jaren is dat veranderd. Japan heeft het westen als eerste ingehaald. China is ons inmiddels ook wel voorbijgestreefd denk ik.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556379

Ik komt terug op je andere reactie.

Maar deze regel, die verbaasde mij te zeer.

Het suggereert dat er twee soorten wetenschap zijn die wezenlijk onvergelijkaar zouden zijn Als dat zo is, dan zal één er afstand moeten doen van de bepaling wetenschappelijk. Ik besef dat een aantal wetenschappers binnen de 'kritische wetenschappen', de gender en colonial studies, het hier niet mee eens zullen wezen. Hun marginale positie binnen het geheel van het wetenschapsbedrijf (ja, het is idd een bedrijf) moge een indicatie van het gewicht wat aan die mening gehangen kan worden, wezen.

Ik zou toch denken dat, voorzover beide activiteiten aanspraak maken op de nadere bepaling 'wetenschap' ze toch iets gemeenschappelijks zouden moeten hebben. Bijv. transprantie van methode en analyse. Navoltrekbaarheid door derden door het vrijgeven van data/bronmateriaal (indien vertrouwelijkheid/GDPR dat toestaat).

Niet zo belangrijk Soldim's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      371835

Het suggereert dat er twee soorten wetenschap zijn die wezenlijk onvergelijkaar zouden zijn
      Ik moet, als beta wetenschapper, toegeven dat ik soms de neiging heb het met die stelling eens te zijn

Ik besef dat een aantal wetenschappers binnen de 'kritische wetenschappen', de gender en colonial studies, het hier niet mee eens zullen wezen. Hun marginale positie binnen het geheel van het wetenschapsbedrijf (ja, het is idd een bedrijf) moge een indicatie van het gewicht wat aan die mening gehangen kan worden, wezen.
      I can't quite parse that sentence (en weet niet hoe ik dat in het Nederlands kan zeggen).

Ik zou toch denken dat, voorzover beide activiteiten aanspraak maken op de nadere bepaling 'wetenschap' ze toch iets gemeenschappelijks zouden moeten hebben. Bijv. transprantie van methode en analyse. Navoltrekbaarheid door derden door het vrijgeven van data/bronmateriaal
      Transparantie van methode en analyse etc. is een ding. Reproduceerbaarheid is volgens mij echter veel belangrijker, en dat is nou net zo ingewikkeld met sociale studies.

(indien vertrouwelijkheid/GDPR dat toestaat).
      Een van de academische superclusters die aan het begin van de zomer zijn gehackt, was het cluster waarop de 'confidential data' van de locale universiteit waar ik wekr wordt bewaart.

Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556379

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soldim Bekijk Berichten
      Ik moet, als beta wetenschapper, toegeven dat ik soms de neiging heb het met die stelling eens te zijn
      Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Tegelijkertijd is het aantal beta wetenschappers wat kan beargumenteren waarom een kwantitatieve methode legitiem kan worden toegepast, beangstigend klein.
      En hoeveel zullen Descartes'Discours de la methode gelezen hebben?

Mijn constatering is dat beta wetenschappers wel vaker die vraagtekens zetten, maar eigenlijk ook maar zelden de 'wetenschappelijkheid' van hun eigen methodiek kunnen beschrijven.

I can't quite parse that sentence (en weet niet hoe ik dat in het Nederlands kan zeggen).
      Waar ik op doel is dat als er gekozen zou worden tussen disciplines over wie er met de bepaling 'wetenschappelijk' door mag en wie niet, het naar alle waarschijnlijkheid de vakbroeders uit de hoek van de kritische wetenschappen die dit gaan verliezen en dus dan geen 'wetenschap' meer zijn. Daar zal dan wat protest tegen komen, maar dat zal niet erg serieus worden genomen gezien de marginale positie van deze groepen binnen het gehele wetenschapsbedrijf. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar op mijn wordt er buiten deze vakgroepen nogal laatsdunkend over deze wetenschapstakken gedaan.

Transparantie van methode en analyse etc. is een ding. Reproduceerbaarheid is volgens mij echter veel belangrijker, en dat is nou net zo ingewikkeld met sociale studies.
      Ja, dat is zo. En met geesteswetenschappelijke studies is het nog iets ingewikkelder, de soag bij Waterloo of 'de Atlantische slavenhandel' zijn fenomen die zich wel laten bestuderen, maar niet reproduceren.

Maar, dat laat onverlet dat je het hele proces van het bedrijven van wetenschap wel kunt documenteren en reproduceren. Neem dezelfde bronnen, neem hetzelfde interpretatieve model (de invalshoek), kom ik dan tot dezelfde analytische stappen en conclusies.

Een van de academische superclusters die aan het begin van de zomer zijn gehackt, was het cluster waarop de 'confidential data' van de locale universiteit waar ik wekr wordt bewaart.

Ja, dat is niet onopgemerkt gebleven. Dat was vervelend omdat ik ca. 50% van de tijd bezig ben onderzoekers ertoe te bewegen hun data van hun laptops en stickies op beveiligde servers te zetten. Nu slaan sommige onderzoekers mij met de tekortkoming van jullie IT om de oren. .
      Ik vraag ze dan maar direct op de man af hoe vaak zij al laptops in treinen vergeten zijn, of stickies in een openbare PC hebben laten zitten.

Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556379

That’s epistemic racism.

Waar het mij bij mijn eerste opmerking om ging was het volgende: jij gebruikt de term epistemisch rascisme en suggereerde dat die iets typisch westers zou wezen en gelinkt aan islamofobie. Je stelde dit vragenderwijs, waardoor het lastig is te achterhalen wat je nou precies wil beweren. Stel je een retorische vraag, wil je het echt weten, ben je sarcastisch.

Daarom beperkte ik mij tot de de constatering dat het ironisch is te bedenken dat een term als epistemisch racisme bij uitstek het product is van de westerse ken-systeem.
      Bij mijn weten bestaat er alleen binnen de westerse academia een dusdanige zelf-kritiek dat het eigen epistemische framework kritisch geanalyseerd wordt, en dan niet alleen m.b.t. wat voor dat kennen zelf van belang is (bijv. waarheid en coherentie), maar waarbij ook nog eens de sociale gevolgen van dat specifieke ken-systeem in ogenschouw neemt. Of zou jij een andere kentraditie weten die dusdanig kritisch reflecteert op de eigen uitgangspunten en de sociale gevolgen?

Eerlijk gezegd, ik vind die constatering van die prof. Khemilat niet erg scherp en wonderbaarlijk. Ik kan daar wel een goed antwoord op formuleren. Het verbaast mij dat ze daar zelf niet toe in staat blijkt.

P.S. oh ... ze is ook nog geen professor :-)
      (dit is een grap, speciaal bedoeld voor de anti-elite brigade)

Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199465

Ik komt terug op je andere reactie.

Maar deze regel, die verbaasde mij te zeer.

Het suggereert dat er twee soorten wetenschap zijn die wezenlijk onvergelijkaar zouden zijn
      To make it simple :

An exact science in the sense that there is NO alternative to Arabic numerals. Nothing «*racist*» or «*epistemic*» about using them. Roman numerals aren’t an alternative as there is no «*zero*» in Roman numerals.

As opposed to that, social sciences are global. All around the globe, there are social scientists. Eurocentrism implies that Western social sciences are universal and that non-Western social sciences (concepts/therories/ways of thinking etc) are illegitimate. More, Eurocentrism implies that since Western values are universal, they should be exported. It racializes science. That’s (epistemic) racism. «*My value is better/superior than yours, you should adopt it*». A bit like*«*my civilization is superior than yours, you should assimilate*». After territorial decolonization, we have to deal with decoloinzation of knowledge.

So, yes, the comparison he made about Arabic numerals is irrelevant here.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten