Epistemicide of hoe de westerling alles doet om kennis te doden van anderen - Pagina 5
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 5/5 EersteEerste ... 45
    Resultaten 41 tot 42 van de 42

Onderwerp: Epistemicide of hoe de westerling alles doet om kennis te doden van anderen

Very Important Prikker Samir75017's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199465

Standaard Re: Epistemicide of hoe de westerling alles doet om kennis te doden van anderen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Waar het mij bij mijn eerste opmerking om ging was het volgende: jij gebruikt de term epistemisch rascisme en suggereerde dat die iets typisch westers zou wezen en gelinkt aan islamofobie. Je stelde dit vragenderwijs, waardoor het lastig is te achterhalen wat je nou precies wil beweren. Stel je een retorische vraag, wil je het echt weten, ben je sarcastisch.

Daarom beperkte ik mij tot de de constatering dat het ironisch is te bedenken dat een term als epistemisch racisme bij uitstek het product is van de westerse ken-systeem.
      Bij mijn weten bestaat er alleen binnen de westerse academia een dusdanige zelf-kritiek dat het eigen epistemische framework kritisch geanalyseerd wordt, en dan niet alleen m.b.t. wat voor dat kennen zelf van belang is (bijv. waarheid en coherentie), maar waarbij ook nog eens de sociale gevolgen van dat specifieke ken-systeem in ogenschouw neemt. Of zou jij een andere kentraditie weten die dusdanig kritisch reflecteert op de eigen uitgangspunten en de sociale gevolgen?

Eerlijk gezegd, ik vind die constatering van die prof. Khemilat niet erg scherp en wonderbaarlijk. Ik kan daar wel een goed antwoord op formuleren. Het verbaast mij dat ze daar zelf niet toe in staat blijkt.

P.S. oh ... ze is ook nog geen professor :-)
      (dit is een grap, speciaal bedoeld voor de anti-elite brigade)
      We live in the West, we are Western Muslims or Muslim Westerners, therefore I guess we’re more likely to know and talk about epistemicide in the West. There might be epistemicide in other parts of the World, but I wouldn’t be able to know.

In any case, based on the education I received from the French system (school), F. Khemilat is right.

Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556379

Standaard Re: Epistemicide of hoe de westerling alles doet om kennis te doden van anderen

Non western social-science.

Welke methode hanteert non western social science? Is het een modern wetenschappelijke? Dan is het automatisch moderne wetenschap en daarmee, van origine, westers. Of het instituut nou in Peking, Mumbai of Marrakesh staat.

De redenen voor het succes? Waarschijnlijk omdat na eeuwen andere methides te hebben gebruikt, het via de moderne (westerse) wetenschappelijke methode was dat mensen in staat was
      A) het malthusiaans plafond te doorbreken
      B) kindersterfte significant te reduceren
      C) een oplossing voor pokken, polio, pest en aambeien te ontwikkelen

Kortom, het track record van de moderne wetenschappen is in bepaalde richtingen (en voor veel mensen hele belangrijke richtingen, vaak die samenhangen met leven en dood) indrukwekkend.

Overigens, kun je nou eens een voorbeeld geven van zo'n verdrongen kensysteem? Welk waarheidsbegrip wordt daarin gehanteerd en welke 'techne' (als we dan toch aan de griekse termen vasthouden) zijn op grond daarvan ontwikkeld. Of is dat niet het geval en waarom dan niet.

De mevrouw die je hebt aangehaald is daarvan een sprekend voorbeeld. Heb je haar CV bestudeerd. Dit is gewoon een westerse sociologe. Die mevrouw hanteert helemaal geen alternatief kensysteem. Dat is typisch Frans, interessanter doen dan je bent.

Wat betreft de arabische en romeinse nummers. Je eerste zin begrijp ik niet.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten