Frankrijk gaat georganiseerde moslims nog harder aanpakken - Pagina 19
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 19/19 EersteEerste ... 91819
    Resultaten 181 tot 189 van de 189

    Onderwerp: Frankrijk gaat georganiseerde moslims nog harder aanpakken

    1. #181
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.552
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360621

      Standaard Re: Frankrijk gaat georganiseerde moslims nog harder aanpakken

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Welke linksmensch zwijgt?

      Aboutaleb, een PvdA burgemeester, zwijgt niet. Een heleboel 'linksmenschen' zwijgen niet.

      Bovendien, wat wil je dan? Dat ze een meningetje uitkraaien. Roepen dat 'de moslims' meer verantwoordelijkheid moeten nemen? Dat 'de islam wezenlijk fout is omdat ze niet door een verlichting is heen gegaan', of meer van dit soort kolder. En dan? Lekker in het morele gelijk wentelen. Lekker triomfantelijk machteloos gelijk hebben en tegelijkertijd de tegenpartij klem zetten ... is dat de oplossingsrichting?

      Tenslotte, D66 hoort overigens al geruime tijd niet meer bij de linkse club.


      Maar goed, linksmenschen, vreselijk volk dus ... want ze pruttelen wat. Nee, rechtsmenschen dan ... inmiddels al vijftien jaar aan het bewind in dit land en ... huh ...

      Linksmenschen .... tss en dan nog over pavlov reacties beginnen ook.
      Diezelfde die destijds compromisloos inhakken op het christelijke geloof. Die er als de kippen bij zijn om het morele gelijk te claimen maar in deze zaken altijd wegdraaien.

      Inderdaad lekker in het morele gelijk draaien, precies wat ze altijd doen maar nu laten. Ik heb er maar 1 woord voor: hypocrisie.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    2. #182
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.435
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556379

      Standaard Re: Frankrijk gaat georganiseerde moslims nog harder aanpakken

      Wat een kansloss geklaag.

      Je bent je onderbuik aan het ontgassen en vage onmeetbare verwijten aan het uitbraken. Of je gelijk hebt, geen flauw idee. Gaan we ook nooit achterkomen met van die vage termen. Veel gesuggereerd onrecht, maar als je dichterbij komt blijkt het toch vooral amorfe onvrede.

    3. #183
      Very Important Prikker Samir75017's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2011
      Locatie
      LILLE
      Berichten
      3.878
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199466

      Standaard Re: Frankrijk gaat georganiseerde moslims nog harder aanpakken

      On March 31, 2021, France furthered its mission to subjugate Muslims.

      After banning the wearing of the hijab in public schools in 2004, the Senate has voted to ban the hijab for anyone under 18 years-old in public.

      French senator, Christian Bilhac, said on the subject:

      To what extent can a secular republic tolerate that children display religious signs in full view of everyone? It is not up to parents to impose dogma on children. It is essential that there are protective spaces for them and a pathway to emancipation.

      This political decision is part of a strategy that consists of denying any rationality to Islam. The explicit basis for the ban is the following assertion: there is no rational purpose for the veil and Muslim women are forced to wear it against their best interests.

      [...]

      Liberté. Égalité. Fraternité.

      Lack of integration or lack of acceptation ?

    4. #184
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      22.263
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

      Standaard Re: Frankrijk gaat georganiseerde moslims nog harder aanpakken

      Franse Senaat verscherpt wet tegen separatisme

      Politieke islam De wet over separatisme, waarmee Frankrijk zich wil wapenen tegen de politieke islam, is nu ook door de Senaat goedgekeurd. Die verbood en passant de boerkini en de hoofddoek voor minderjarigen.

      Gert Van Langendonck 13 april 2021 om 11:16

      Een Franse wet tegen ‘separatisme’ legt onder meer het dragen van hoofddoeken aan banden. Foto Sabine Joosten/Hollandse Hoogte

      Na de Assemblée Nationale in februari heeft maandagavond ook de Franse Senaat de wet tegen het separatisme goedgekeurd. Maar de Senaat, waar de conservatieven in de meerderheid zijn, heeft het wetsontwerp van de regering wel flink aangescherpt.

      De senatoren stemden voor amendementen om moeders met hoofddoek te verbieden aan buitenschoolse activiteiten deel te nemen, om de boerkini te verbieden in zwembaden, en de hoofddoek bij sportieve evenementen. De hoofddoek wordt helemaal verboden voor vrouwen jonger dan achttien in de publieke ruimte.

      De wet tegen het separatisme (officieel: ter versterking van het respect voor de principes van de Republiek) komt er op initiatief van president Emmanuel Macron, die er de aanzet toe gaf in een speech in Les Mureaux in oktober vorig jaar. Volgens Macron is het ‘islamistische separatisme’ (ook wel: de radicale of politieke islam) een bedreiging voor de Republiek.

      Versnelde behandeling

      De moord op onderwijzer Samuel Paty door een extremistische moslim op 16 oktober vorig jaar gaf een extra impuls aan het wetsontwerp, en de regering vroeg om een versnelde procedure. Dat wil zeggen dat elke kamer slechts één lezing krijgt in plaats van dat de tekst als een pingpongballetje heen en weer gaat tussen Assemblée en Senaat.

      Het wetsontwerp zoals het eerder in de Assemblée is goedgekeurd maakt onder meer een strengere controle mogelijk van islamitische verenigingen, van de buitenlandse financiering van moskeeën, en van het thuisonderwijs. Het verscherpt ook de strijd tegen maagdelijkheidscertificaten en polygamie. Het wetsontwerp wordt gedragen door Macrons minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin, die onlangs nog voor ophef zorgde door de radicaal-rechtse politica Marine Le Pen tijdens een tv-debat te verwijten dat zij te ‘soft’ is over de islam.

      Maar de conservatieven vinden precies hetzelfde van de regering. „Deze tekst regelt helemaal niets,” zei Bruno Retailleau, de fractieleider van Les Républicains, in december over het oorspronkelijke wetsontwerp. „Had hij de laatste drie aanslagen voorkomen? Nee, want die zijn gepleegd door migranten, en deze tekst zegt niets over de migratiechaos.”

      Retailleau betreurde het ook dat het wetsontwerp het ‘islamisme’ niet met naam noemt. Hoewel iedereen weet dat het wetsontwerp over de islam gaat, mag dat er niet letterlijk instaan. Zo staat er niet ‘hoofddoek’ maar wel ‘religieuze symbolen’, niet ‘moskeeën’ maar wel ‘gebedshuizen’.

      Thuisonderwijs


      Dat heeft tot gevolg dat de tekst in principe ook op andere religies van toepassing is, waaronder het christendom. Het enige artikel dat in de Senaat werd afgezwakt is dat over het thuisonderwijs. De regering ziet het als een vorm van separatisme als moslimouders hun kinderen van school halen, en wil dat zij daar voortaan toestemming voor moeten vragen.

      De eigen katholieke achterban indachtig vonden de conservatieven dat een stap te ver te gaan. De Franse bisschoppen hebben het hele wetsontwerp eerder scherp veroordeeld. Zij vinden dat het alle gelovigen bestempelt als onbetrouwbare sujetten.

      Franse bisschoppen vinden dat het wetsontwerp alle gelovigen bestempelt als onbetrouwbare sujetten.

      De amendementen waarmee de Senaat heeft ingestemd worden niet automatisch wet. Een gemengde commissie van de twee kamers moet nu tot een compromistekst zien te komen. De regering heeft aangedrongen op spoed, en volgens een woordvoerder van de Senaat is begin mei het streefdoel.

      De linkse partijen in het Franse parlement betreuren vooral het ontbreken van een sociaal luik in de wet, zoals president Macron in Les Mureaux had beloofd. Want Macron had in zijn speech over het separatisme ook toegegeven dat er wijken zijn in Frankrijk waar de Republiek zijn beloftes niet is nagekomen.

      De bond wordt verweten interne vergaderingen te hebben georganiseerd over discriminatie waarbij bepaalde groepen niet waren uitgenodigd. Op het laatste moment heeft de Senaat nog een amendement gestemd waardoor verenigingen kunnen worden verboden als zij mensen weren op basis van kleur of afkomst.Links Frankrijk zit sowieso al enige tijd in de verdediging. In de periode dat het parlement over de wet debatteerde hebben regeringsleden polemieken gecreëerd over het ‘islamogauchisme’ (islamo-linksisme), een vermeend samenwerkingsverband tussen islamisten en linkse activisten op thema’s als kolonisatie en racisme, en over de studentenvakbond Unef.

      Zelfs sommige centristische senatoren vonden het debat in de Senaat soms een beetje doorschieten. „Het heeft niet veel gescheeld,” zei Nathalie Goudet van de centrumrechtse partij UDI, „of mijn collega’s hadden een amendement ingediend om de babouches te verbieden”, een verwijzing naar de traditionele Marokkaanse sloffen.



      https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/13...tisme-a4039537
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    5. #185
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      22.263
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

      Standaard Re: Frankrijk gaat georganiseerde moslims nog harder aanpakken

      Franse ex-generaals waarschuwen in controversiële brief voor burgeroorlog, tot onvrede van Defensie

      Als de Franse regering niet snel ingrijpt tegen gevaren als islamisme en antiracisme dreigt een burgeroorlog, schrijven oud-militairen in een open brief. De minister van Defensie veroordeelt de brief en roept op tot sancties.

      Eline Huisman
      28 april 2021, 11:40

      Anti-fascisten tijdens een demonstratie van ‘gele hesjes’ in Parijs, september 2020.Beeld Anadolu Agency via Getty Images

      Ze kunnen niet langer zwijgen of onverschillig blijven over het lot van hun prachtige land. Want laat het duidelijk zijn: ‘Frankrijk is in gevaar.’ Met die onheilspellende woorden openen twintig gepensioneerde generaals hun brief aan president Macron, diens kabinet en het Franse parlement.

      In de brief, vorige week gepubliceerd in het ultraconservatieve weekblad Valeurs Actuelles, waarschuwen de militairen dat Frankrijk in verval raakt. Door welke ‘dodelijke gevaren’ het land wordt bedreigd? Door antiracisten - die ‘onrust, zelfs haat zaaien tussen bevolkingsgroepen’. Door mensen ‘die ons land, haar tradities en cultuur minachten’. En door ‘het islamisme en de hordes uit de banlieue’ die delen van Frankrijk willen loszingen van de Republiek. De brief is, behalve door de generaals, ondertekend door bijna honderd hoge officieren en ruim duizend militairen.

      Als de bestuurders van het land, president Macron voorop, deze gevaren niet snel uitbannen, dreigt volgens de ondertekenaars het ergste. Dan zal het door hun laksheid tot een uitbarsting komen, wordt het leger tot ingrijpen gedwongen, zal ‘een burgeroorlog een einde maken aan de groeiende chaos en zullen er, onder uw verantwoordelijkheid, duizenden doden vallen’.

      Dreigen deze briefschrijvers nou met een staatsgreep? En wie zijn deze militairen eigenlijk, vragen Franse media zich af. Niet alleen de inhoud was explosief. De brief verscheen precies zestig jaar na de militaire couppoging tegen generaal De Gaulle, uit protest tegen de onafhankelijkheid van Algerije. En juist op die dag roepen hooggeplaatste militairen op tot een opstand - wat betekent dat?

      Kort na de publicatie gooide Marine Le Pen olie op het vuur door zich solidair te verklaren met de ondertekenaars. ‘Als burger en politica onderschrijf ik uw analyses en deel ik in uw verdriet’, schreef de leider van Rassemblement National, eveneens in Valeurs Actuelles. Ze nodigde de militairen deel te nemen aan de strijd van haar partij. Linkse politici reageerden op hun beurt woedend en verbijsterd. Een oproep tot een heksenjacht, in naam van de Republiek, die eindigt met de dreiging van een burgeroorlog, vatte een partijlid van La France Insoumise (Opstandig Frankrijk) samen - ‘worden we wakker?’

      Uiteindelijk kwam de minister van Defensie Florence Parly zondag met een reactie, nadat de krant Libération vertwijfeld had uitgeroepen waar de regering bleef: ‘Hebben zij, die zo druk zijn met de strijd tegen onveiligheid, hier dan niets over te zeggen?’

      Laten we helder zijn, zei Parly, die de publicatie veroordeelde als onverantwoord: ‘De ondertekenaars hebben geen enkele functie meer in onze strijdkrachten en vertegenwoordigen niemand dan zichzelf.’ Later voegde ze eraan toe onderzoek uit te voeren naar wie de briefschrijvers zijn en riep ze op tot sancties tegen actieve militairen.

      Een van de prominente ondertekenaars bleek ex-generaal Christian Piquemal, die in 2016 werd gearresteerd vanwege zijn rol in een anti-migrantendemonstratie in Calais. Andere generaals buiten dienst zijn volgens nieuwsmedium FranceInfo actief in kringen van complotdenkers, extreem-rechts, en in de cirkel rond Renaud Camus - de Franse denker die vooral bekend is vanwege zijn samenzweringstheorie over omvolking (‘Grand Remplacement’).

      Een paar weken geleden nog publiceerde Mediapart een onderzoeksdossier naar neonazistisch gedachtengoed binnen de strijdkrachten. De onderzoekswebsite identificeerde zo’n vijftig militairen die op sociale media poseren met hakenkruisvlaggen, swastika-tatoeages en Hitlergroeten.


      https://www.volkskrant.nl/columns-op...nsie~bb973bb1/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    6. #186
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      22.263
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

      Standaard Re: Frankrijk gaat georganiseerde moslims nog harder aanpakken


      Frankrijk institutionaliseert islamofobie

      Foto: Wikimedia Commons"

      Een meerderheid in de Franse Senaat heeft gestemd voor een hijabverbod voor minderjarigen. Dit verbod is onderdeel van een bredere ‘anti-separatismewet’, die in naam tegen jihadisme is gericht, maar in de praktijk vooral rechten van moslims in Frankrijk inperkt.


      Jens Appelo 11 mei 2021

      De Franse Senaat heeft vorige maand een reeks amendementen van de rechtse partij Les Républicains (LR) aangenomen, waaronder het voorstel om religieuze uitingen bij schooluitstapjes te verbieden. In de praktijk betekent dit ook, dat moeders die een hijab dragen hun kinderen niet langer kunnen begeleiden bij schooluitjes.

      Ook stelde LR voor om de boerkini en ‘buitenlandse vlaggen’ bij bruiloften te verbieden. Tot overmaat van racisme werd er nog voorgesteld om hijabs bij minderjarigen in z’n geheel te verbieden. Al deze amendementen zijn aangenomen door de Franse Senaat, die gedomineerd wordt door rechts.

      Anti-separatismewet


      De amendementen zijn toegevoegd aan een bundeling van beleidsvoorstellen die samen de ‘anti-separatismewet’ vormen. Volgens de Franse president Emmanuel Macron is het doel van de wet om ‘respect voor Republikeinse waarden te versterken’: een onomwonden nationalistisch offensief dus.

      Welke voorstellen aangenomen zullen worden is nog niet zeker, maar de delen van de wet die al wél zijn aangenomen zijn minstens even draconisch. De Franse staat geeft zichzelf bijvoorbeeld het recht om de vrijheid van vergadering stevig in te perken. Wanneer een vereniging om subsidie vraagt, wordt de vereniging geacht een contract te tekenen waarin staat dat zij de ‘Franse Republikeinse waarden’ onderschrijven. Wanneer hier volgens de staat niet aan wordt voldaan, moet de vereniging ontbonden worden.

      Islamofobie


      Met initiatieven als de anti-separatismewet probeert Macron zijn extreemrechtse opponent Marine Le Pen van het Rassemblement National het gras voor de voeten weg te maaien.

      In een tv-debat nam één van Macrons ministers het Le Pen zelfs kwalijk dat zij zich onvoldoende achter de racistische wet had geschaard. Macron zelf waarschuwde dat moslims in Frankrijk een ‘parallelle samenleving’ aan het opbouwen zijn en dat er ‘wijken zijn waar de Republikeinse waarden niet meer gelden’.

      De racistische taal van Macron en Le Pen heeft ook weerklank gevonden onder zo’n duizend (ex-)militairen, waaronder twintig generaals. Zij publiceerden eind april in een rechts weekblad een open brief, waarin zij de hysterische complottheorie verkondigden dat delen van het land overgenomen zou zijn door moslims. De brief werd gepubliceerd precies 60 jaar na een mislukte extreemrechtse couppoging. Destijds was het doel van de coupplegers (eveneens generaals en andere militairen) om Algerije als kolonie te behouden.

      Frankrijk kent een grote moslimgemeenschap, die precies uit die voormalige koloniën afkomstig is. Sinds de dekolonisering heeft de Franse staat het nog altijd op dat deel van de bevolking gemunt. Dit is terug te zien in cijfers over politiegeweld, openlijk racistische taal over het hele politieke spectrum en – zoals nu het geval is – ook steeds meer in officieel beleid.


      https://socialisme.nu/frankrijk-inst...t-islamofobie/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    7. #187
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.078
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110980

      Standaard Re: Frankrijk gaat georganiseerde moslims nog harder aanpakken

      Tja, dat hiab verbod is net zo totaal onzinnig als het idee dat het dragen van die popenlap noodzakelijk is om in een god te kunnen geloven. Alleen godsdienst verdwaasden kunnen in die noodzaak van dat dragen geloven.

      Het dragen ervan is volgens de koran en soenna niet eens een islamitisch voorschrift. Hetzelfde geld voor de hoofddoek.
      Nergens staat er in de koran of soenna vrouwen een hoofddoek moeten dragen. Maar een verbod op dat dragen is net zo onzinnig.
      Wat er staat is dat vrouwen in het openbaar met hun kimar hun borsten moeten bedekken. Een beetje vrij vertaald staat er: En zeg tegen uw vrouwen dat zij in het openbaar met die lap hun tieten bedekken, want zo is het geen gezicht, en de kamelen slaan ervan op hol.

      Dat neemt niet weg dat het dragen van religieuze attributen in bepaalde culturen als een dwingende noodzaak wordt beschouwd. Vooral door mannen. Vrouwen hebben binnen die culturen daarover - net als over andere zaken - zelfs niet eens iets over in te brengen.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

    8. #188
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      22.263
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

      Standaard Re: Frankrijk gaat georganiseerde moslims nog harder aanpakken

      Gaat het om het verdedigen van culturele eigenheid of de staatsonderdrukking van een kwetsbare minderheid?


      ‘Het hoofddoekenverbod is een spiegel van onze hypocrisie’

      Jep Stockmans 1 juni 2021



      Een wetsvoorstel dat in april werd goedgekeurd in de Franse Senaat lokte globale actie uit onder de slogan “#handsoffmyhijab”. Die nieuwe wet zou het dragen van de hoofddoek voor minderjarigen in het openbaar verbieden. Volgens onderzoeker Jep Stockmans legt dit de tegenstellingen tussen de westerse seculiere staat en de rechten van moslima's nog maar eens bloot. ‘Het verbieden van de hoofddoek is net zo onderdrukkend als de verplichting ervan.’


      In 2010 werd een hoofddoekenverbod opgelegd door de Franse staat. Deze wet verbood het dragen van de hoofddoek in publieke ruimtes en instituties zoals scholen. Deze controversiële beslissing zorgde voor een sterke reactie van moslima's en hun bondgenoten omdat moslimmeisjes niet meer met een hoofddoek naar school kunnen gaan.

      De breuklijn tussen het islamitisch geloof en het Franse onderwijs werd dit voorjaar nog prominenter. De Franse Senaat keurde een addendum goed, dat minderjarige meisjes verbiedt om de hoofddoek in het openbaar te dragen. Ook moeders die de school van hun kinderen bezoeken, mogen dat niet meer met een hoofddoek. Ook een verbod op de boerkini werd toegevoegd.

      Het addendum is een toevoeging aan de wet 'ter versterking van de republikeinse principes', ook wel de 'wet tegen separatisme' genoemd. Maar of die toevoeging aan de wet er ook effectief komt, is twijfelachtig. Het Franse Parlement gaf al aan tegen het voorstel te zijn. Daarnaast zou de Grondwettelijke Raad - dat toeziet op het verloop van verkiezingen, maar ook wet- en regelgeving controleert - het voorstel afkeuren.

      Desondanks lokte de stemming van dat addendum een globale reactie uit onder de hashtag #handsoffmyhijab. Zo’n politieke beslissingen raken deze vrouwen disproportioneel. Bovendien wordt zelden naar hun stemmen geluisterd binnen deze politieke debatten.

      Moslima-activisten stellen daarom dat de Franse staat hen viseert en hun rechten schendt. In essentie wil het recente voorstel zeggen dat moslimmeisjes pas controle krijgen over hun eigen lichaam vanaf hun 18de verjaardag.

      De hoofddoek zorgde al voor veel controverse binnen Europa. Frankrijk is niet het enige westerse land dat de hoofddoek verbiedt. Maar de Franse context brengt belangrijke tegenstellingen aan het licht waar de rest van Europa van kan leren.

      Het hoofddoeken verbod van 2010 en het recente addendum worden onderbouwd door deze drie voornaamste argumenten:

      1. ‘Een religieus symbool heeft geen plaats in de publieke ruimte van één van ‘s werelds meest geseculariseerde landen (laïcité).’
      2. ‘Het is een aanslag op vrouwenrechten.’
      3. ‘Het is een aanslag op de Franse identiteit die gelijk staat aan een maatschappij zonder religie.’


      Maar ik wil graag wijzen op de tegenstellingen die deze argumenten met zich meebrengen.

      1. De dubbelzinnige tolerantie van het secularisme


      In de eerste plaats is “laïcité” (secularisme) een containerbegrip en bestaat er geen officiële definitie. Het verwijst naar een wet uit 1905 waarin kerk en staat van elkaar werden gescheiden. Maar de term zelf komt in die wet zelfs niet voor.

      Daarnaast gebruikten verschillende publieke figuren en instellingen het begrip doorheen de jaren op verschillende manieren. Oud-premier François Fillon noemde het ‘de vrucht van een lange geschiedenis, gebaseerd op respect voor de vrijheid van geweten. Het is een bevestiging van gemeenschappelijke waarden die een nationale gemeenschap creëren boven bepaalde loyaliteiten’.

      Frans politicus Jean-Marc Ayrault beschouwt het als een onderdeel van ‘een emancipatorisch proces dat 100 jaar geleden begon. Het schijnt licht op vrouwen die gevangen zitten in het obscure. Het is hoop voor onderdrukte minderheden.’

      Volgens oud-president Jacques Chirac drukte het begrip de wens uit ‘om samen te leven met respect, dialoog en tolerantie’.

      De verschillende verklaringen geven goed aan hoe er op verschillende manieren over secularisme gepraat wordt doorheen de tijd. En ook dat er veel ruimte voor interpretatie bestaat.

      Het benoemt de Franse identiteit in vage termen en verzet zich tegen alles wat niet Frans is, zoals de islam. De term wordt daardoor aangewend om te reageren tegen alles wat buiten de aanvaarde norm valt.

      Het resultaat is dat het gebruik van die terminologie zorgt voor weinig begrip ten opzichte van Franse moslims met het hoofddoekenverbod als veelzeggend voorbeeld.

      2. De sluier van gender(on)gelijkheid?


      Daarnaast wordt de hoofddoek bestempeld als aanslag op gendergelijkheid. Het zou een teken zijn van de onderdrukking van de vrouw en wordt geassocieerd met landen als Saoedi-Arabië en Iran waar vrouwenrechten systematisch geschonden worden en de hoofddoek verplicht is.

      Dat is problematisch omdat gelijkheid een essentieel onderdeel is van de Franse revolutionaire identiteit. De Franse schrijver Michel Vianes noemde de hoofddoek een ‘symbool van degradatie, een teken van discriminatie of genderapartheid’. Maar de hoofddoek onbezonnen linken aan onderdrukking en ongelijkheid van vrouwen gebeurt te gemakkelijk in Europa.

      Waarom wordt er zo fel gereageerd tegen de hoofddoek, terwijl andere systematische discriminatie niet wordt aangepakt?

      Tegen controle over het vrouwenlichaam moeten we ons absoluut verzetten. Maar waarom wordt er zo fel gereageerd tegen de hoofddoek, terwijl andere systematische discriminatie niet wordt aangepakt? Waarom is er bijvoorbeeld nog geen sprake van inkomensgelijkheid? Waarom worden vrouwen nog steeds bekritiseerd om wat ze dragen (of het nu een boerkini of korte short is)? Waarom wordt bij verkrachting nog zo vaak aan victimblaming gedaan?

      Verschillende aspecten van genderongelijkheid worden al decennialang genegeerd waardoor een hoofddoekenverbod niet te rechtvaardigen valt onder het mom van gendergelijkheid. In de aanloop van de implementatie ervan werden bovendien de stemmen van moslimvrouwen volledig genegeerd.

      Want als je wel naar hen luistert, hoor je dat ze zich aangevallen voelen. Het verbieden van de hoofddoek is net zo onderdrukkend als de verplichting ervan. Het verbieden om je geloof te uiten, is net zo traumatiserend als de verplichting om religie te volgen.

      « my hijab, my choice » #handsoffmyhijabpic.twitter.com/9GWf9aep8d
      — sel1 ‼️ sarah’s ♡ (@seokjinie_kook) April 15, 2021

      Zo’n verbod binnen het onderwijs dwingt vrouwen te kiezen tussen hun religie en onderwijs. Maar beiden maken volgens de Franse grondwet wel deel uit van ieders basisrechten. Het zijn beslissingen die gemaakt worden door blanke mannen en vrouwen die helemaal geen voeling hebben met de realiteit waarin moslima's in de westerse wereld leven.

      Als Frankrijk een land wil zijn dat voor vrijheid en gelijkheid van de vrouw staat, zou de hoofddoek net gevierd moeten worden omdat het net een ode van die vrijheid is.

      Als Frankrijk een land wil zijn dat voor vrijheid en gelijkheid van de vrouw staat, zou de hoofddoek net gevierd moeten worden omdat het net een ode van die vrijheid is. Dat moslimvrouwen kiezen om een hoofddoek te dragen (of niet), zou een overwinning voor vrouwenrechten zijn. Dat vrouwen zich kleden hoe ze dat willen, zou een viering van de mensenrechten zijn.

      Maar met het verbod dat sinds 2010 bestaat, voert Frankrijk een gelijkaardige systematische controle uit over lichamen van moslimvrouwen, zoals Saoedi-Arabië dat ook doet.

      3. De dubbele standaard ten opzichte van het christelijke/katholieke geloof

      Waarom wordt de hoofddoek verboden voor moslimmeisjes maar niet voor katholieke zusters wanneer ze zich in de publieke ruimte begeven? Waarom mag een kerstboom op kantoor of op het dorpsplein staan? Is dat dan ook geen religie in de publieke ruimte?

      Als de hoofddoekenkwestie echt een debat over religie binnen de openbare ruimte zou zijn, zouden dergelijke publieke religieuze expressies ook ter discussie moeten staan. Maar het resultaat is dat een hoofddoekenverbod Franse moslims vertelt dat zij, met hun religie, niet welkom zijn.

      Een hoofddoekenverbod vertelt Franse moslims dat zij, met hun religie, niet welkom zijn.

      Hoe zo’n verbod gerechtvaardigd wordt maakt dus niet uit. Wanneer slechts één groep in de bevolking de onderdrukking van hun religieuze en culturele identiteit in de praktijk ondervindt, gaat het om discriminatie.

      Dat alleen het hier over moslimvrouwen gaat, een groep die over het algemeen al kwetsbaarder is, maakt het extra problematisch. Het kan ertoe leiden dat ze volledig uit de publieke sfeer verdwijnen, als ze daar hun hoofddoek niet mogen dragen. Zo kunnen ze waardevolle kansen als onderwijs en de toegang tot medische hulp missen.

      Waar gaat dit wel over?


      Het hoofddoekenverbod kan direct teruggebracht worden naar oude koloniale ideeën van superioriteit. Het moderne Westen ging onderontwikkelde landen en culturen naar de Verlichting leiden.

      Dat is eenzelfde houden die zichtbaar is ten opzichte van de hoofddoek. Het wordt gezien als een 'onderontwikkelde natuur' van religie, waar geen plek meer voor is in Europa. De veronderstelling dat de Europese cultuur het streefdoel moet zijn, is in de realiteit een problematische verwachting.

      Wat niet binnen die verwachting voor de Europese maatschappij valt, moet dan dwangmatig verwijderd worden. De hoofddoek wordt dan gezien als een schending van de moderne Europese waarden, zoals gendergelijkheid en secularisme.

      Het hoofddoekenverbod impliceert een aanpassing aan een Europese maatschappij, zonder dat daar iets tegenover staat.

      Het hoofddoekenverbod impliceert een vereiste aanpassing aan een meer 'moderne' en 'progressieve' Europese maatschappij, hoewel daar niets - noch inclusie, noch aanvaarding - tegenover staat.

      Dat verbod is een spiegel van onze hypocrisie. Onze waarden gaan over religieuze vrijheid, maar dan alleen onder zeer beperkte en privatiserende voorwaarden. Onze waarden gaan over gendergelijkheid, maar dan alleen als vrouwen zich kleden en gedragen, precies zoals wij dat willen. En onze waarden gaan over gelijkheid voor iedereen, maar dan alleen als iedereen streeft naar onze waarden.

      Daarom is het hoofddoekenverbod een vorm van discriminatie tegen kwetsbare moslimminderheden. Want het heeft de bedoeling om de zichtbaarheid van een ongewenste religie uit de Europese publieke ruimte te verwijderen.

      ........................................
      Jep Stockmans behaalde een doctoraat aan de universiteit van Florida met een onderzoek over christen-moslimverhoudingen en de invloed van de stad op religieuze ervaring. Hij is expert religie en sociale problemen, en interreligieuze relaties, in het Westen, Afrika, en centraal Azië.
      ........................................


      https://www.mo.be/opinie/hoofddoek-hypocrisie-Europa
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    9. #189
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2003
      Berichten
      5.000
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      248327

      Standaard Re: Frankrijk gaat georganiseerde moslims nog harder aanpakken

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Gaat het om het verdedigen van culturele eigenheid of de staatsonderdrukking van een kwetsbare minderheid?


      ‘Het hoofddoekenverbod is een spiegel van onze hypocrisie’

      Jep Stockmans 1 juni 2021



      Een wetsvoorstel dat in april werd goedgekeurd in de Franse Senaat lokte globale actie uit onder de slogan “#handsoffmyhijab”. Die nieuwe wet zou het dragen van de hoofddoek voor minderjarigen in het openbaar verbieden. Volgens onderzoeker Jep Stockmans legt dit de tegenstellingen tussen de westerse seculiere staat en de rechten van moslima's nog maar eens bloot. ‘Het verbieden van de hoofddoek is net zo onderdrukkend als de verplichting ervan.’


      In 2010 werd een hoofddoekenverbod opgelegd door de Franse staat. Deze wet verbood het dragen van de hoofddoek in publieke ruimtes en instituties zoals scholen. Deze controversiële beslissing zorgde voor een sterke reactie van moslima's en hun bondgenoten omdat moslimmeisjes niet meer met een hoofddoek naar school kunnen gaan.

      De breuklijn tussen het islamitisch geloof en het Franse onderwijs werd dit voorjaar nog prominenter. De Franse Senaat keurde een addendum goed, dat minderjarige meisjes verbiedt om de hoofddoek in het openbaar te dragen. Ook moeders die de school van hun kinderen bezoeken, mogen dat niet meer met een hoofddoek. Ook een verbod op de boerkini werd toegevoegd.

      Het addendum is een toevoeging aan de wet 'ter versterking van de republikeinse principes', ook wel de 'wet tegen separatisme' genoemd. Maar of die toevoeging aan de wet er ook effectief komt, is twijfelachtig. Het Franse Parlement gaf al aan tegen het voorstel te zijn. Daarnaast zou de Grondwettelijke Raad - dat toeziet op het verloop van verkiezingen, maar ook wet- en regelgeving controleert - het voorstel afkeuren.

      Desondanks lokte de stemming van dat addendum een globale reactie uit onder de hashtag #handsoffmyhijab. Zo’n politieke beslissingen raken deze vrouwen disproportioneel. Bovendien wordt zelden naar hun stemmen geluisterd binnen deze politieke debatten.

      Moslima-activisten stellen daarom dat de Franse staat hen viseert en hun rechten schendt. In essentie wil het recente voorstel zeggen dat moslimmeisjes pas controle krijgen over hun eigen lichaam vanaf hun 18de verjaardag.

      De hoofddoek zorgde al voor veel controverse binnen Europa. Frankrijk is niet het enige westerse land dat de hoofddoek verbiedt. Maar de Franse context brengt belangrijke tegenstellingen aan het licht waar de rest van Europa van kan leren.

      Het hoofddoeken verbod van 2010 en het recente addendum worden onderbouwd door deze drie voornaamste argumenten:

      1. ‘Een religieus symbool heeft geen plaats in de publieke ruimte van één van ‘s werelds meest geseculariseerde landen (laïcité).’
      2. ‘Het is een aanslag op vrouwenrechten.’
      3. ‘Het is een aanslag op de Franse identiteit die gelijk staat aan een maatschappij zonder religie.’


      Maar ik wil graag wijzen op de tegenstellingen die deze argumenten met zich meebrengen.

      1. De dubbelzinnige tolerantie van het secularisme


      In de eerste plaats is “laïcité” (secularisme) een containerbegrip en bestaat er geen officiële definitie. Het verwijst naar een wet uit 1905 waarin kerk en staat van elkaar werden gescheiden. Maar de term zelf komt in die wet zelfs niet voor.

      Daarnaast gebruikten verschillende publieke figuren en instellingen het begrip doorheen de jaren op verschillende manieren. Oud-premier François Fillon noemde het ‘de vrucht van een lange geschiedenis, gebaseerd op respect voor de vrijheid van geweten. Het is een bevestiging van gemeenschappelijke waarden die een nationale gemeenschap creëren boven bepaalde loyaliteiten’.

      Frans politicus Jean-Marc Ayrault beschouwt het als een onderdeel van ‘een emancipatorisch proces dat 100 jaar geleden begon. Het schijnt licht op vrouwen die gevangen zitten in het obscure. Het is hoop voor onderdrukte minderheden.’

      Volgens oud-president Jacques Chirac drukte het begrip de wens uit ‘om samen te leven met respect, dialoog en tolerantie’.

      De verschillende verklaringen geven goed aan hoe er op verschillende manieren over secularisme gepraat wordt doorheen de tijd. En ook dat er veel ruimte voor interpretatie bestaat.

      Het benoemt de Franse identiteit in vage termen en verzet zich tegen alles wat niet Frans is, zoals de islam. De term wordt daardoor aangewend om te reageren tegen alles wat buiten de aanvaarde norm valt.

      Het resultaat is dat het gebruik van die terminologie zorgt voor weinig begrip ten opzichte van Franse moslims met het hoofddoekenverbod als veelzeggend voorbeeld.

      2. De sluier van gender(on)gelijkheid?


      Daarnaast wordt de hoofddoek bestempeld als aanslag op gendergelijkheid. Het zou een teken zijn van de onderdrukking van de vrouw en wordt geassocieerd met landen als Saoedi-Arabië en Iran waar vrouwenrechten systematisch geschonden worden en de hoofddoek verplicht is.

      Dat is problematisch omdat gelijkheid een essentieel onderdeel is van de Franse revolutionaire identiteit. De Franse schrijver Michel Vianes noemde de hoofddoek een ‘symbool van degradatie, een teken van discriminatie of genderapartheid’. Maar de hoofddoek onbezonnen linken aan onderdrukking en ongelijkheid van vrouwen gebeurt te gemakkelijk in Europa.

      Waarom wordt er zo fel gereageerd tegen de hoofddoek, terwijl andere systematische discriminatie niet wordt aangepakt?

      Tegen controle over het vrouwenlichaam moeten we ons absoluut verzetten. Maar waarom wordt er zo fel gereageerd tegen de hoofddoek, terwijl andere systematische discriminatie niet wordt aangepakt? Waarom is er bijvoorbeeld nog geen sprake van inkomensgelijkheid? Waarom worden vrouwen nog steeds bekritiseerd om wat ze dragen (of het nu een boerkini of korte short is)? Waarom wordt bij verkrachting nog zo vaak aan victimblaming gedaan?

      Verschillende aspecten van genderongelijkheid worden al decennialang genegeerd waardoor een hoofddoekenverbod niet te rechtvaardigen valt onder het mom van gendergelijkheid. In de aanloop van de implementatie ervan werden bovendien de stemmen van moslimvrouwen volledig genegeerd.

      Want als je wel naar hen luistert, hoor je dat ze zich aangevallen voelen. Het verbieden van de hoofddoek is net zo onderdrukkend als de verplichting ervan. Het verbieden om je geloof te uiten, is net zo traumatiserend als de verplichting om religie te volgen.

      « my hijab, my choice » #handsoffmyhijabpic.twitter.com/9GWf9aep8d
      — sel1 ‼️ sarah’s ♡ (@seokjinie_kook) April 15, 2021

      Zo’n verbod binnen het onderwijs dwingt vrouwen te kiezen tussen hun religie en onderwijs. Maar beiden maken volgens de Franse grondwet wel deel uit van ieders basisrechten. Het zijn beslissingen die gemaakt worden door blanke mannen en vrouwen die helemaal geen voeling hebben met de realiteit waarin moslima's in de westerse wereld leven.

      Als Frankrijk een land wil zijn dat voor vrijheid en gelijkheid van de vrouw staat, zou de hoofddoek net gevierd moeten worden omdat het net een ode van die vrijheid is.

      Als Frankrijk een land wil zijn dat voor vrijheid en gelijkheid van de vrouw staat, zou de hoofddoek net gevierd moeten worden omdat het net een ode van die vrijheid is. Dat moslimvrouwen kiezen om een hoofddoek te dragen (of niet), zou een overwinning voor vrouwenrechten zijn. Dat vrouwen zich kleden hoe ze dat willen, zou een viering van de mensenrechten zijn.

      Maar met het verbod dat sinds 2010 bestaat, voert Frankrijk een gelijkaardige systematische controle uit over lichamen van moslimvrouwen, zoals Saoedi-Arabië dat ook doet.

      3. De dubbele standaard ten opzichte van het christelijke/katholieke geloof

      Waarom wordt de hoofddoek verboden voor moslimmeisjes maar niet voor katholieke zusters wanneer ze zich in de publieke ruimte begeven? Waarom mag een kerstboom op kantoor of op het dorpsplein staan? Is dat dan ook geen religie in de publieke ruimte?

      Als de hoofddoekenkwestie echt een debat over religie binnen de openbare ruimte zou zijn, zouden dergelijke publieke religieuze expressies ook ter discussie moeten staan. Maar het resultaat is dat een hoofddoekenverbod Franse moslims vertelt dat zij, met hun religie, niet welkom zijn.

      Een hoofddoekenverbod vertelt Franse moslims dat zij, met hun religie, niet welkom zijn.

      Hoe zo’n verbod gerechtvaardigd wordt maakt dus niet uit. Wanneer slechts één groep in de bevolking de onderdrukking van hun religieuze en culturele identiteit in de praktijk ondervindt, gaat het om discriminatie.

      Dat alleen het hier over moslimvrouwen gaat, een groep die over het algemeen al kwetsbaarder is, maakt het extra problematisch. Het kan ertoe leiden dat ze volledig uit de publieke sfeer verdwijnen, als ze daar hun hoofddoek niet mogen dragen. Zo kunnen ze waardevolle kansen als onderwijs en de toegang tot medische hulp missen.

      Waar gaat dit wel over?


      Het hoofddoekenverbod kan direct teruggebracht worden naar oude koloniale ideeën van superioriteit. Het moderne Westen ging onderontwikkelde landen en culturen naar de Verlichting leiden.

      Dat is eenzelfde houden die zichtbaar is ten opzichte van de hoofddoek. Het wordt gezien als een 'onderontwikkelde natuur' van religie, waar geen plek meer voor is in Europa. De veronderstelling dat de Europese cultuur het streefdoel moet zijn, is in de realiteit een problematische verwachting.

      Wat niet binnen die verwachting voor de Europese maatschappij valt, moet dan dwangmatig verwijderd worden. De hoofddoek wordt dan gezien als een schending van de moderne Europese waarden, zoals gendergelijkheid en secularisme.

      Het hoofddoekenverbod impliceert een aanpassing aan een Europese maatschappij, zonder dat daar iets tegenover staat.

      Het hoofddoekenverbod impliceert een vereiste aanpassing aan een meer 'moderne' en 'progressieve' Europese maatschappij, hoewel daar niets - noch inclusie, noch aanvaarding - tegenover staat.

      Dat verbod is een spiegel van onze hypocrisie. Onze waarden gaan over religieuze vrijheid, maar dan alleen onder zeer beperkte en privatiserende voorwaarden. Onze waarden gaan over gendergelijkheid, maar dan alleen als vrouwen zich kleden en gedragen, precies zoals wij dat willen. En onze waarden gaan over gelijkheid voor iedereen, maar dan alleen als iedereen streeft naar onze waarden.

      Daarom is het hoofddoekenverbod een vorm van discriminatie tegen kwetsbare moslimminderheden. Want het heeft de bedoeling om de zichtbaarheid van een ongewenste religie uit de Europese publieke ruimte te verwijderen.

      ........................................
      Jep Stockmans behaalde een doctoraat aan de universiteit van Florida met een onderzoek over christen-moslimverhoudingen en de invloed van de stad op religieuze ervaring. Hij is expert religie en sociale problemen, en interreligieuze relaties, in het Westen, Afrika, en centraal Azië.
      ........................................


      https://www.mo.be/opinie/hoofddoek-hypocrisie-Europa







      Een expert. Het zal wel. Deze hele discussie hangt mij de keel uit. Frankrijk! Het is allemaal politiek wat hier afspeelt. Macron speelt zijn troeven uit om maar te gaan winnen met de verkiezingen,
      Tariq Ramadan werd ooit beschuldigd van verkrachting, je hoort hier niks meer over, ongewenste handelingen in een hotelkamer, en onze imam van de blauwe moskee werkt er allang niet meer vanwege allerlei bedreigingen.
      Laten we het over Nederland hebben, Frankrijk is ver van mijn bed show.
      En al die lappen met tekst van Revisor is te zot voor woorden,en hij haalt het nog graties ook. Onze moraal ridder Revisor!
      Ephimenco heeft zelfmoord gepleegd.

      Fijne dag iedereen

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •